BB2 Champions CUP, nya regler för kval (CCL)

edited June 2020 in Turneringar
CCL ändrar kvalreglerna och tar emot 64 bästa coacherna från säsongen till slutspel, istället för 32.
Här är vad de skriver.
From Season 33 we’ll be trialing a 7 week season and an expansion to 64 teams in the seasonal playoffs ("Champion Cup"). The season will qualify the best team of each race and the next highest 40 coaches. Max 5 of each race total. If a coach has qualified multiple races, the default ordering is 1) Racial Lead 2) Highest Rank. As usual, you can still contact our admin team with an alternative preference list, but if they haven't received any message within 2 hours of the end of the season then your ticket will be sent to the default first choice.

6 veckor kvar så bara att gå in och skapa ett lag.
Kvaliteten över lag har gått ned i CCL men slutspelet borde nu bli fullt av duktiga coacher, hoppas vi på planen :)

Comments

• Kan vem som helst anmäla sig till den?
  • edited June 2020
    Ja det är den öppna ligan i BB2, man spelar mot random motstånd i säsongen. Sedan kvalar de bästa coacherna.
  • Perfekt, då får jag logga på där!
  • Det tycker jag, det är den som heter 5 conceed limit på slutet.
  • Ska bli kul med 5 1800+TV kaoslag 5 1800+ TV kaosdvärgar, och 4-5 vanliga 1800-ish 12+guard dvärgar i slutspelet. Långsamma AV 3 lag kommer njuta sig igenom slutspelet.
  • Ja om man tycker om att spela mot Chaos Dwarfs varannan match är CCL perfekta stället.
    Jag gillar det inte, men spelar ändå.
  • Ionas wrote: »
    Ska bli kul med 5 1800+TV kaoslag 5 1800+ TV kaosdvärgar, och 4-5 vanliga 1800-ish 12+guard dvärgar i slutspelet. Långsamma AV 3 lag kommer njuta sig igenom slutspelet.

Det var min feedback när man presenterade förslaget. Gillar man dem inte kan man alltid spela dem själv.
    Oberwald_1 wrote: »
    Ja om man tycker om att spela mot Chaos Dwarfs varannan match är CCL perfekta stället.

Helt klart en bashheavy liga men jag spelar sällan det. Denna säsong kör jag highelfs och har hitills inte möt chorfs, dock två av 8 matcher mot dvärgar. Resterande av variation tror jag. Väldigt bra för att lära sig spela säkert :)

• Vad är det för turn timer (4 min)?
  • coma wrote: »
    Vad är det för turn timer (4 min)?

2 min.
  • @brocCooLi sinnesjukt!
  • 2min blir dock längre då det är påslag med 15 sek vid varje push, klockan står still när en gubbe rör sig. 2 min är bra i min mening. Sedan är själva cupen 3 minuters så inte tiden skall bli en faktor.
    @coma
  • edited June 2020
    Jag hade svåra problem att klara ens 4 minuter när jag började lira bb2 för ett år sen typ. Efter att ha lirat lite mer på sista tiden känns 2 minuter helt rimligt och ok faktiskt. Så övning ger nog färdighet som med det mesta.
  • @mikethemachine Jag har lirat några matcher nu på BB2 och 2 matcher i Spike turneringen där det är 3 min. Oftast behövs inte mer tid men det är alltid en eller två turns som är lite kluriga där jag kan behöva 5 min för att hinna allt eller där man måste tänka om mitt i en turn. Att spela med 2 min som cap finns inte för mig iaf. utan tycker det bara är idiotiskt. Hatar BB2 och alla olika tidscap under en runda. Förutom det är det ganska trevligt. Det hör ju till att jag inte klarar av att spela RTS-spel heller pga av onödig tidshets som bara gör mig arg.

• @coma jag håller med om mycket av det du säger. Och vill göra ett tillägg. Som jag ser det innebär de tidsgränserna yterligare en fördel för bashlag, då de ofta kräver lite mindre hjärna.
  • Pellevin wrote: »
    lite mindre hjärna.

tur att din är minimal då :D :D :D
    @coma jag håller med om mycket av det du säger. Och vill göra ett tillägg. Som jag ser det innebär de tidsgränserna yterligare en fördel för bashlag, då de ofta kräver lite mindre hjärna.

Kan krävas en definition där - tycker khemri och dvärg är mer cerebrala än Wood elf, men de kanske räknas som kontroll?
  • @Nyaga jag skulle säkert kunna straffa mitt spel för att kunna stresspela men jag tycker att det är sämre Blood Bowl och definitivt mindre roligt.
    @Pellevin håller med dig där också Pellevin att fler turns är enklare med bash.
  • Även fast jag spelar dumt snabbt så kan 2 min turns på bb2 vara jobbiga för mig , det dom borde införa är 2 min turns och sen 5 min du får utnyttja någon gång under matchen , så man får lite extra tid på väldigt kluriga turer.

Tyvärr är ju turn timer ett nödvändigt ont online då folk skulle vänta ut klockan och bara ödsla din tid om det inte fanns.
  • en kan ju tänka sig att de gör någon variant som hearthstone använder. är du inaktiv och fortsätter vara inaktiv har du 15 sekunder på dig att göra din turn. sen blir det motståndarens turn.
    @coma jag håller med om mycket av det du säger. Och vill göra ett tillägg. Som jag ser det innebär de tidsgränserna yterligare en fördel för bashlag, då de ofta kräver lite mindre hjärna.

Kanske säger mer om mig än gemeneman. Men att försöka lirka ut en riktig gröt av spelare med guard/standfirm lite varstans så tycker jag att bashlag tar betydligt mer tid att spela. Medans alv-lir går relativt fort.

• Oberwald_1 wrote: »
    Ja om man tycker om att spela mot Chaos Dwarfs varannan match är CCL perfekta stället.

Helt klart en bashheavy liga men jag spelar sällan det. Denna säsong kör jag highelfs och har hitills inte möt chorfs, dock två av 8 matcher mot dvärgar. Resterande av variation tror jag. Väldigt bra för att lära sig spela säkert :)

[/quote]

Jag har spelat 12 matcher med mina Humans nu, har nog mött chaos dwarfs hälften av matcherna. 3-4 på raken nu. Så är det oavsett vad jag spelar för ras och vilken TV jag är på.

• edited June 2020

Jag har spelat 12 matcher med mina Humans nu, har nog mött chaos dwarfs hälften av matcherna. 3-4 på raken nu. Så är det oavsett vad jag spelar för ras och vilken TV jag är på.

[/quote]

Här har vi lite stats för sånna som gillar fakta och att nörda in sig. Detta är från förra säsongen.
    FCf8QXK.png
    Staplarna hade inte namn så jag textar ordningen här.
    Human, Dwarfs, Skaven, Orcs, Liz, Gob, Wood, Chaos, Darkies, Undead, Haflings, Norse, Amazon, Pro Elfs, High, Khemri, Necro, Nurgle, Ogre, Vamp, Chaos dwarfs, Under world, Bretts, Kislev.

Klart bashheavy men Chorfs spelas inte flest matcher under säsongen även fast Crucifer kan klämma 200-300 bara han på en säsong.

Till 2 minutersfrågan.

Tiden är klart önskvärd att ändra men jag timade 1:08 av en runda, hade redan tagit 1:54 när den slutade. Detta beror givetvis på hur mycket man blockar osv. Jag själv tycker 3 minuter är optimalt i BB2.
    Hur som helst angående tiden är det inte möjligt att ändra här, utan det är vad det är.

Enjoy och lär alla som vill utvecklas.

PS. vill man grotta ned sig i statestik är denna sida fantastisk.
    http://www.mordrek.com/goblinSpy

• Några har sagt att woodies etc spelar snabbare än bash. Det är möjligt att det är mina fördomar som låg bakom mitt tidigare uttalande. Men i BB1 var det såvittjagvet statistiskt helt säkerställt att Dwarfs var överlägset bäst i matcher med 30 sekunder per turn.
  • Det kan nog bero på att ifall man möter dwarf och är stressad över klocka och inte hinner tänka igenom sina moves kan det bli många dodge från tackle och 1D blocks. Vilket dorf spelare bara sitter och njuter av på andra sidan bordet.
Sign In or Register to comment.