Tips angående lackning och gräs

edited May 2014 in StockBowl
För några veckor sedan köpte jag ett slannlag här i forumet och numera ingår det också en frox som Thursablot förtjänstfullt målade.

Jag har dock insett att jag skulle behöva fixa 2 saker med laget. För det första så skulle det vara kul att fixa till baserna lite på smågrodorna, framförallt vore det bra om de fick lite gräs. Froxen har snyggt gräs, men resten av grodorna har ganska sjaskiga baser. Dessutom så behöver smågrodorna lackas så de inte tappar mer färg.

Jag vill fixa båda dessa grejer själv men jag är verkligen totalt noob och har inte en blekaste hur man gör, framför allt inte om det skall bli snyggt. Är det någon som har koll och skulle kunna tänka sig att visa hur man gör och vad som behövs? Antingen själv eller via någon länk till en pedagogisk sida eller video. Jag har som sagt ingen koll, så vi behöver börja på strax under idiotnivå :)
/
Stockbowls-Jocke

Comments

  • Limma på sten eller spån. Superlim är enklast. Måla en färg över hela, svabba på mörkare blaskigare färg , dra ett par torra penseldrag med en ljusare torrare. Sedan ett par duttar trälim, doppa basen i en gräspåse och tryck med fingret. Känns gräset för grönt dra över lite torr färg. Finns basfärg till det, på gräset. Använd gärna mindre trälim än du tror blir bra. Gräset blir större än man tror... Typ
  • Jag kan ta med gräs, spån, trälim och gräsfärg om du har tid att experimentera på torsdag då jag ska spela min ligamatch. De färger jag brukar använda är sådant jag alltid har och en bra grund är brun, mörkbrun wash och ben till drybrushen. Eller grå i bas, mörkgrå/svart alt brun wash och ljusgrå/vit. I praktiken räcker det med en bas, svart+vatten och något att ljusa upp den med på slutet. Väldigt förlåtande om man inte vet vad man håller på med.
  • Lackning finns det någon tråd om redan men principen jag använder är två lacker. I mitt fall vallejos glanslack och mattlack. Ta en snusdosa tryck ut en pöl glanslack. Tag en kass pensel måla över hela figuren, gärna tunnt men blaska på fungerar med. Tvätta penseln nu och då och dra av på typ dasspapper. När du är klar med sista borde första vara torr. Då ser du vad du missat för att det inte glänser. När allt är blankt och du inser att det här blev ju inte så bra så gör samma procedur med mattlack. Vill du så lämna vissa partier glansiga typ ögon eller tungor så känner man sig lite pillduktig. Också väldigt förlåtande, en dutt färg på nötta kanter innan är bra och de är ofta på utstickande delar så om färgen inte matchar resten så har du en highligt som blir ok.
  • Jag har använt sprejlack, Testors Dull Cote, efter rekommendation i en annan tråd. Väldigt enkelt att använda.

    Angående baserna tror jag att Youtube är din vän. Sök på "basing miniatures".
  • @thursablot: Tack för alla tips. Spelar du på alphaspel på torsdag? När då? Det är ju röd dag.

    @hellström: Tack för youtube söktipset. Jag hade testat med "Blood bowl grass base" eller liknande men det gav inget.
  • @jori3641 18 har Stockbowl öppet från oavsett butiken. Dock kan det då bli så att man får gå in bakdörren. Mina tips ger OK baser, vill du satsa på något fräsigare så bör du kanske tänka i helt andra banor.
  • Brukar måla baser brun, Vallejos Hull Red eller dyl, sen på med lite trälim och GWs gräsflock. När det hela torkat kan man måla linjer eller jordfläckar etc på om så ondskas.
  • Här finns en liten guide till hur jag gör mina baser
  • edited June 2014
    IMAG5214.jpg
    https://www.dropbox.com/s/gfvr4cjyjqvcx2h/IMAG5214.jpg
    Så gör jag för att hålla det enkelt. ignorerar man torkande färg och sådant tar basen typ en minut eller så.
    vth
    1 static grass fasttryckt på trälim Klar
    2 tre penseldrag citadel dryad bark och några fler med benfärg vallejo caqui buff
    3 Målad mörkbrun ink I det här fallet vallejo humo smoke
    4 Grundad
    5 Fastlimmat spån
    6 Fastlimmad figur
Sign In or Register to comment.