Necro till danish open

edited May 2014 in Taktik och lagbyggen
Sitter och funderar på mitt roster till danish open och skulle behöva lite feedback.

Reglerna finns här

Alternativ 1
2 WW (2x Block dag 1)
2 FG (1x Block dag 1, 1x Block dag 2)
2 Wights (1x Guard dag 1, 1x Guard dag 2)
4 Zombies (Kick, Block eller Guard dag 2)
1 Ghoul (SH, Block eller Guard dag 2)
3 RR

Alternativ 2
2 WW (2x Block dag 1)
2 FG (1x Block dag 1, 1x Block dag 2)
2 Wights (1x Guard dag 1, 1x Guard dag 2)
4 Zombies
2 Ghoul (SH, Block eller Guard dag 2)
2 RR

Vad tror ni?

Comments

• Alternativ 1, men ändra till en mighty blow på en varulv tycker jag. Kommer vara mycket orcher där säger ryktet.
  • Det funderade jag på att göra till NAFC också, men valde att inte göra det eftersom det är en turn over in the making,

Avsaknaden av block och frenzy i kombination med att orcherna antagligen har guard, tror jag gör att det är mer risk än reward. Har hellre en stabil spelare mot alla lag och att få ner orcherna till AV7 borde skrämma dem tillräckligt mycket för att få dem att hålla sig borta från vargarna. Med endast MB kommer han att blitzas runda ett och kanske tas ut. Är ändå 50% på en one die block
  • Ifall han blir blitzad i runda ett så har du mer problem än avsaknandet av block att oroa dig över ;D
  • Ifall han blir blitzad i runda ett så har du mer problem än avsaknandet av block att oroa dig över ;D

Sant. Vad jag menade var att han kommer vara ett mål och är relativt enkel att få ner/ut
  • Misstänkte det men kunde inte låta bli ;)
  • WW är alltid ett mål, och får han två tärningar mot sig är det 5 på 9 att han går omkull även om han har block. Jag skulle ta minst en Mighty Blow, för då har du ett reellt hot mot Orcerna. Tar du block njuter jag av att möta dig.
  • Jag är ju väldigt van vid spelare med claw/mb eftersom snötrollet är sånt. Mer styrka men mindre move, två negatraits och utan regen. Han åker sällan ut om man tar det lite försiktigt och blitzar folk i utkanterna.
  • edited May 2014
    @Ozt: "åker sällan ut"... Har inte riktigt samma bild av snötroll när man spelar mot dem. Visserligen i den enda matchen där jag inte fått ut trollet asap med orker mot norse så förlorade jag men annars är de generellt enkla att ta ut. Men det är å andra sidan WW också oavsett om de har Block eller MB. Jag skulle ta en MB för jag gillar att ta ut folk, typ snötroll.

Vidare skulle jag fundera på tackle eller wrestle någonstans för att hota blodgers. Alla alvlag har du relativt stora problem mot med din uppställning.
  • Håller med de som förespråkar mb på en werewolf. Claw+mb är stooor skillnad mot enbart claw.
    Spelar man mot Ozt så springer han ju och gömmer snötrollet bakom resten av laget efter varje blitz med honom (så länge han inte misslyckas med att slå ner den han slår på) och så länge man lyckas med det så fungerar det väldigt bra.
  • Lard wrote: »
    Vidare skulle jag fundera på tackle eller wrestle någonstans för att hota blodgers. Alla alvlag har du relativt stora problem mot med din uppställning.

Det fungerade ganska bra på NAFC utan tackle. Med frenzy och guard fick jag ner de flesta blodgerserna jag träffade på. Frågan är också vad jag skulle ge upp för att få tackle och det vore nog guard på en wight, vilket skulle göra livet svårt mot alla lag, inte bara de med blodgers.

Funderar dock på att ta MiB på en varg
  • Alt 1, mb som de andra är inne på och så funderar jag på om inte guard är bättre på FG och tackle/ mb eller tackle/ guard på wights? Aldrig spelat turnering dock...
  • Gsson wrote: »
    Alt 1, mb som de andra är inne på och så funderar jag på om inte guard är bättre på FG och tackle/ mb eller tackle/ guard på wights? Aldrig spelat turnering dock...

Problemet med att inte ha block på FGs är att de är mer benägna att blocka ner sig själva och att det är lättare att blocka ner dem. Guard är bra på dem, men efter block, enligt mig.
    Sen tycker jag det är bättre med guard på wights i början eftersom de kan hänga med vargar och ghouls. Det kan tyvärr inte FGs
  • Wrestle på ghoulen skulle jag nog ta för att få en sweeper.
  • edited May 2014
    Jag kommer att köra med alternativ 2 på Danish open, men inte riktigt samma skills. Necro kan få väldigt svårt om de börjar förlora sina positionals och att gå ner till endast 1 ghoul har jag funderat på men jag tror tyvärr inte att det är värt den extra rerollen. Speciellt inte när man får fler än 3 skills per gång och därmed även kan skilla upp flesh golems.

Vem är tex bollhållare för alternativ 1 när din ghoul är utslagen? Att ta den på varulvarna är inte optimalt för de vill man ha till blitzarna och på Wight så blir din guard väldigt oanvänd.

Jag föreslår alternativ 2 med
    2 WW (Block dag 1, MB dag 2)
    2 FG (2x Block dag 2)
    2 Wights (2x Guard dag 1)
    4 Zombies
    2 Ghoul (SH dag 1, wrestle dag 2)
    2 RR

Eller
    2 WW (2x Block dag 1)
    2 FG (2x Block dag 2)
    2 Wights (Guard dag 1, Leader dag 2)
    4 Zombies
    2 Ghoul (SH dag 1, wrestle dag 2)
    2 RR
  • Jag håller med dig om att det är jobbigt när man tappar en skill position, men necro behöver sina RR.

Spelade med 11 spelare på NAFC och hade färre spelare än motståndaren i vissa matcher, men klarade mig ändå rätt så bra. Mycket tack vare mina tre rerolls.

Funderar ändå på att köra alternativ två, då SH kanske hjälper upp tillräckligt mycket så att jag klarar mig med två rerolls.
  • Efter att ha funderat ett tag skickade jag in följande roster:

WW Block
    WW Mighty Blow (4th)
    Ghoul Sure Hands
    Ghoul Wrestle (4th)
    Wight Guard
    Wight Guard (4th)
    Flesh Golem Block
    Flesh Golem Block (4th)
    4 Zombies
    2 RR
    2 FF

Anledning till att jag skippade det tredje RRet var att jag inte hittade någon vettig skill att sätta på en zombie. Chansar därför på 2 RR
  • Det där tror jag blir hyffsat stabilt och bra bygge. Om jag skulle åka och skulle spela nekro skulle jag tagit något liknande (med små förändringar, ffa Ghoul med wrestle redan match 1, antagligen skjutit på golem med block till runda 4). Lycka till, ge danskarna på nöten!
  • edited June 2014
    Lard wrote: »
    Det där tror jag blir hyffsat stabilt och bra bygge. Om jag skulle åka och skulle spela nekro skulle jag tagit något liknande (med små förändringar, ffa Ghoul med wrestle redan match 1, antagligen skjutit på golem med block till runda 4). Lycka till, ge danskarna på nöten!

Själv lutar jag åt Pedda och Lards förslag men har inte kommit fram till om jag vågar hoppa över wrestle dag 1 för att få guard på båda Wights. Det beror helt på vad man kommer möta vilket som är bäst så det kanske får avgöras först när jag vet motståndet i första matchen.
  • Melisqus wrote: »
    Det beror helt på vad man kommer möta vilket som är bäst så det kanske får avgöras först när jag vet motståndet i första matchen.
    Så du bryr dig inte om att rostern skall skickas in senast den andra juni?
  • Pellevin wrote: »
    Melisqus wrote: »
    Det beror helt på vad man kommer möta vilket som är bäst så det kanske får avgöras först när jag vet motståndet i första matchen.
    Så du bryr dig inte om att rostern skall skickas in senast den andra juni?

Roster är inskickad men det stod inte att skills skulle sättas ut så jag frågade detta och fick min godkänd utan skills. Så det borde gå att välja skills när man vet motståndet i match 1. Så var det även på eurobowl i Köpenhamn 2012 så jag antar att det är samma nu.
  • Se där, det hade jag missat!
  • Pellevin wrote: »
    Se där, det hade jag missat!

Jag med, men det måste ju betyda att vi får byta skills, om vi vill.

• edited June 2014
    Med facit i hand tycker jag att rostert fungerade väldigt bra.
    Att bara ha två rerolls gjorde att jag var tvungen att spela bättre, vilket jag inte alltid lyckades med. Mindre chansningar helt enkelt.

Är fortfarande inte övertygad om MB är så sjukt bra som alla säger. Fick många both down resultat med MB-vargen och det kostade mig rerolls, som jag inte hade. Visst, ibland var det bra att få ut spelare, men ofta hade MB ingen inverkan.

Slutade för övrigt på plats 25 med 2-2-2
  • @pedda hotet ändrar motståndarens positionering. Du bör dock tänka på att skydda dem bättre. Varje blitz med varulvarna lämnade dem att bli blockade. Nu höll de trots det i vår match och spelade vidare trots en ko om jag minns rätt men att tappa en eller båda är riktigt jobbigt. Jag spelade verkligen mot din mighty blow och det sätter dig i ett bättre läge i hur jag måste skydda och gå framåt. Sedan att de inte tog ut någon spelare(?) Utan att all AV 9 bröts på rena rull är en anomoli. Utdelningen är inte så viktig när hotet gör att du får andra fördelar.
  • Thursablot wrote: »
    @pedda hotet ändrar motståndarens positionering. Du bör dock tänka på att skydda dem bättre. Varje blitz med varulvarna lämnade dem att bli blockade. Nu höll de trots det i vår match och spelade vidare trots en ko om jag minns rätt men att tappa en eller båda är riktigt jobbigt. Jag spelade verkligen mot din mighty blow och det sätter dig i ett bättre läge i hur jag måste skydda och gå framåt. Sedan att de inte tog ut någon spelare(?) Utan att all AV 9 bröts på rena rull är en anomoli. Utdelningen är inte så viktig när hotet gör att du får andra fördelar.

@Thursablot, du har helt rätt i att hotet ibland kan vara större och viktigare än själva utdelningen, men det är endast mot AV9 (och till viss del AV8)-lag. Generellt sett så finns det en hel del lag där jag hellre hade haft en M8 Block-spelare än en med MB. Speciellt då jag inte fick MB innan runda 4.

Att jag blitzade in min MB-varg i obekväma positioner har du helt rätt i. Jag blev helt enkelt för girig och ville ha ut dvärgen som stod längst fram. Räknade helt enkelt med att få en pow/dodgepow på fyra tärningar (vilket jag inte borde göra) för att sedan kunna springa tillbaka med honom bakom mina guard-spelare. Ev kanske jag borde ha först dodga ut honom.
  • Poängen jag hade att om du har en skill du aldrig använder så fyller den trots det en funktion. En stand firm som aldrig används innebär att du tvingat fram ett spel till din fördel , eller ja. Hypotetiskt. På samma sätt så är claw mb-hotet i vissa fall en bättre fördel än tryggheten i att ha exempelvis block. Men det gäller att anpassa sitt spel därefter. Jag har iofs varit toknöjd över stand firm som jag alltid hade där jag ville men aldrig använde och efter matchen så hade min motståndare missat att jag ens hade skillen.
  • pedda wrote: »
    @Thursablot, du har helt rätt i att hotet ibland kan vara större och viktigare än själva utdelningen, men det är endast mot AV9 (och till viss del AV8)-lag.

Inte för att vara onödigt petig, men det du skriver här gäller ju faktiskt Claw som dom redan har. MB ger ju en uppsida mot alla AV:s, även om det inte alltid gör någon skillnad.
  • edited June 2014
    Med tanke på motståndet i Danish open med mycket Orcs, Chaos och Chaos Dwarf tycker jag MB är helt rätt på en varulv. Tycker däremot inte att jag fick så mycket utdelning av min pga kassa armour rolls. Men jag lyckades i alla fall vinna antalet cas emot mig första dagen, 15 st på 4 matcher, slå det om ni kan! :-p
  • JohnnyD wrote: »
    pedda wrote: »
    @Thursablot, du har helt rätt i att hotet ibland kan vara större och viktigare än själva utdelningen, men det är endast mot AV9 (och till viss del AV8)-lag.

Inte för att vara onödigt petig, men det du skriver här gäller ju faktiskt Claw som dom redan har. MB ger ju en uppsida mot alla AV:s, även om det inte alltid gör någon skillnad.

Helt sant, men block hade spelat en stor roll mot dessa lag. För att använda MB måste jag ju få ner dem också. Dessa lag har dessutom generellt mindre block
Sign In or Register to comment.