Necro till danish open
Sitter och funderar på mitt roster till danish open och skulle behöva lite feedback.
Reglerna finns här
Alternativ 1
2 WW (2x Block dag 1)
2 FG (1x Block dag 1, 1x Block dag 2)
2 Wights (1x Guard dag 1, 1x Guard dag 2)
4 Zombies (Kick, Block eller Guard dag 2)
1 Ghoul (SH, Block eller Guard dag 2)
3 RR
Alternativ 2
2 WW (2x Block dag 1)
4 Zombies
2 Ghoul (SH, Block eller Guard dag 2)
2 RR
Vad tror ni?
Reglerna finns här
Alternativ 1
2 WW (2x Block dag 1)
4 Zombies (Kick, Block eller Guard dag 2)
1 Ghoul (SH, Block eller Guard dag 2)
3 RR
Alternativ 2
2 WW (2x Block dag 1)
4 Zombies
2 Ghoul (SH, Block eller Guard dag 2)
2 RR
Vad tror ni?
Comments
Avsaknaden av block och frenzy i kombination med att orcherna antagligen har guard, tror jag gör att det är mer risk än reward. Har hellre en stabil spelare mot alla lag och att få ner orcherna till AV7 borde skrämma dem tillräckligt mycket för att få dem att hålla sig borta från vargarna. Med endast MB kommer han att blitzas runda ett och kanske tas ut. Är ändå 50% på en one die block
Sant. Vad jag menade var att han kommer vara ett mål och är relativt enkel att få ner/ut
Vidare skulle jag fundera på tackle eller wrestle någonstans för att hota blodgers. Alla alvlag har du relativt stora problem mot med din uppställning.
Spelar man mot Ozt så springer han ju och gömmer snötrollet bakom resten av laget efter varje blitz med honom (så länge han inte misslyckas med att slå ner den han slår på) och så länge man lyckas med det så fungerar det väldigt bra.
Det fungerade ganska bra på NAFC utan tackle. Med frenzy och guard fick jag ner de flesta blodgerserna jag träffade på. Frågan är också vad jag skulle ge upp för att få tackle och det vore nog guard på en wight, vilket skulle göra livet svårt mot alla lag, inte bara de med blodgers.
Funderar dock på att ta MiB på en varg
Problemet med att inte ha block på FGs är att de är mer benägna att blocka ner sig själva och att det är lättare att blocka ner dem. Guard är bra på dem, men efter block, enligt mig.
Sen tycker jag det är bättre med guard på wights i början eftersom de kan hänga med vargar och ghouls. Det kan tyvärr inte FGs
Vem är tex bollhållare för alternativ 1 när din ghoul är utslagen? Att ta den på varulvarna är inte optimalt för de vill man ha till blitzarna och på Wight så blir din guard väldigt oanvänd.
Jag föreslår alternativ 2 med
2 WW (Block dag 1, MB dag 2)
2 FG (2x Block dag 2)
2 Wights (2x Guard dag 1)
4 Zombies
2 Ghoul (SH dag 1, wrestle dag 2)
2 RR
Eller
2 WW (2x Block dag 1)
2 FG (2x Block dag 2)
2 Wights (Guard dag 1, Leader dag 2)
4 Zombies
2 Ghoul (SH dag 1, wrestle dag 2)
2 RR
Spelade med 11 spelare på NAFC och hade färre spelare än motståndaren i vissa matcher, men klarade mig ändå rätt så bra. Mycket tack vare mina tre rerolls.
Funderar ändå på att köra alternativ två, då SH kanske hjälper upp tillräckligt mycket så att jag klarar mig med två rerolls.
WW Block
WW Mighty Blow (4th)
Ghoul Sure Hands
Ghoul Wrestle (4th)
Wight Guard
Wight Guard (4th)
Flesh Golem Block
Flesh Golem Block (4th)
4 Zombies
2 RR
2 FF
Anledning till att jag skippade det tredje RRet var att jag inte hittade någon vettig skill att sätta på en zombie. Chansar därför på 2 RR
Själv lutar jag åt Pedda och Lards förslag men har inte kommit fram till om jag vågar hoppa över wrestle dag 1 för att få guard på båda Wights. Det beror helt på vad man kommer möta vilket som är bäst så det kanske får avgöras först när jag vet motståndet i första matchen.
Roster är inskickad men det stod inte att skills skulle sättas ut så jag frågade detta och fick min godkänd utan skills. Så det borde gå att välja skills när man vet motståndet i match 1. Så var det även på eurobowl i Köpenhamn 2012 så jag antar att det är samma nu.
Jag med, men det måste ju betyda att vi får byta skills, om vi vill.
Att bara ha två rerolls gjorde att jag var tvungen att spela bättre, vilket jag inte alltid lyckades med. Mindre chansningar helt enkelt.
Är fortfarande inte övertygad om MB är så sjukt bra som alla säger. Fick många both down resultat med MB-vargen och det kostade mig rerolls, som jag inte hade. Visst, ibland var det bra att få ut spelare, men ofta hade MB ingen inverkan.
Slutade för övrigt på plats 25 med 2-2-2
@Thursablot, du har helt rätt i att hotet ibland kan vara större och viktigare än själva utdelningen, men det är endast mot AV9 (och till viss del AV8)-lag. Generellt sett så finns det en hel del lag där jag hellre hade haft en M8 Block-spelare än en med MB. Speciellt då jag inte fick MB innan runda 4.
Att jag blitzade in min MB-varg i obekväma positioner har du helt rätt i. Jag blev helt enkelt för girig och ville ha ut dvärgen som stod längst fram. Räknade helt enkelt med att få en pow/dodgepow på fyra tärningar (vilket jag inte borde göra) för att sedan kunna springa tillbaka med honom bakom mina guard-spelare. Ev kanske jag borde ha först dodga ut honom.
Inte för att vara onödigt petig, men det du skriver här gäller ju faktiskt Claw som dom redan har. MB ger ju en uppsida mot alla AV:s, även om det inte alltid gör någon skillnad.
Helt sant, men block hade spelat en stor roll mot dessa lag. För att använda MB måste jag ju få ner dem också. Dessa lag har dessutom generellt mindre block