Modellprojekt Grön Zon - (inte så blood bowl relaterat)
Inlägg 1 – Projektstart, bakgrund och tvenne bilvrak
Bakgrund
Det finns några spel som tiderna har kommit tillbaka till mig för en väldigt lång tid. Oavsett om jag i stunder spelar brädspel eller nördar ner i någon bokserie eller något annat så kan jag räkna med att jag återigen kommer bli intresserad av Blood bowl och det svenska rollspelet Mutant. Förra året hade det sistnämnda en ny kickstarter och här till sommaren, förhoppningsvis, kommer nästa version av spelet, Mutant Hindenburg. Med kickstarten för detta nya spel återutgavs även Mutant: Undergångens Arvtagare (UA) från 2004 (?), den version av spelet som hittills varit min favoritversion och som jag dels spelat och spellet. Till Mutant: UA gavs det ut en lång episk kampanj i 9 stora scenarion där världens öde, eller i alla fall mellan Sveriges öde, beskrivs och lämnas till spelarnas inflytande. Med inspirationens vind i seglen började jag så spelleda kampanjen igen under våren, bara för att Corona kapsejsa in i snigelfart. Vad gör jag med min inspiration när den inte kan få utlopp i spel? Jag gör modeller av det hela.
Nu är det inte så att jag som spelledare använder modeller när vi spelar rollspel utan dessa är mest bara för att jag vill, inte för att det skall bli något spel av det hela. Sedan kanske det blir spel av det hela på något sätt men det är en framtida möjlighet, inte en plan.
Figurer
Angående modellerna för mutant UA så finns det inga, det har aldrig varit ett figurspel. Mutant Chronicles som var en föregångare till UA är en helt annan setting. I UA har världen gått under och uppstått igen. Världen har åter befolkats men nu är det inte bara människor. Vi har även robotar och som titeln påskiner, mutanter. Mutanter är dels fysiskt och psykiskt muterade, dels är det muterade människor och muterade djur. Med muterade djur menar vi antropomorfa djur, tänkt typ Kalle Anka.
Världen har uppnått en tekniknivå likt den på 1800-talet men det finns fornfina grejor att hitta och de är denna världs riktiga skatter, likt en fantasy-världs magiska prylar är fornfynden i UA omöjliga att återskapa men väldigt eftertraktade.
Modeller är lätta att hitta som passar för allt utom för de muterade djuren. Post-apo människor och robotar finns det drösar av. Samt figurer från 1800-talet råder det ingen brist på, tänk västern eller amerikanska inbördeskriget. Sällan har de dock huvudet av en stork eller en grävling. En av mina superkrafter är dock att jag har en ovana att surfa runt på olika figurtillverkares hemsidor och lätt kan lägga många timmar på att bara titta på bilder och har så även gjort det i detta ämne. Vi behöver inte ta upp de olika tillverkarna nu men det finns passande modeller och ffa passande huvudet att få tag på för att själv modda sina modeller.
Förra året var det även några göteborgare som gjort en mutantkickstarter med passande modeller med just djurmutanter och de kommer strax ut med en uppföljare där man kan skaffa ännu fler zoninnevånare.
Landskap
Terräng är postapo men i svensk sättning. Det finns några bra exempel på detta i en grupp på boken för fejor för rollspelet mutant undergångens arvtagare, inlägg som inspirerade mig att börja detta projekt från första början.
Bild från Johannes Hatem, snodd via boken för fejor.
Annars har rollaone.com haft ett modellprojekt med Mutant karaktär där man kan se saker som inspirerar en. Rollaone gör dock uttalat modeller för Mutant 1984 vilket är en tidigare förlaga för UA där det mesta stämmer med världen i UA men inte riktigt. Hur som är det en jättefin blogg med väldigt mycket fina modeller.
Att bara söka på post-apocalyptic terräng ger mängder med vackra alster från hela världen och oavsett om det var avsett för Metro eller Fallout så fungerar det oftast till UA.
Grön Zon
Min uppfart är en stor del av inspirationen här. Om jag låter den vara ett år har gräset redan letat sig fram mellan stenarna, låter vi det vara två år kommer maskrosorna. Låter man sen stå tio år, något jag inte testat ännu, kommer nog björkar börja titta fram. Hur det skulle se ut efter 100 eller 200 år, som man kan tänka sig att det är efter katastrofen i UA, kan vi ju bara gissa, men min gissning är att färgen fram för allt är grön.
Mitt första försök till terräng var att rosta lite bilar för att ha passande terräng om sagorna från UA någon gång skulle söka sig ut i de övergivna skogarna, eller förbjudna zonerna. Det finns några fler bilvrak på väg och de kommer vara ännu mer överväxta, jag var lite försiktig med dessa första.
Den unge aristokraten Cesam Woltäär söker skydd bakom en rosthjuling tillsammans med den vargen Errolf och svartråttan Grum i väntan på vad som är på väg ut ur zonen.
Dementi
Slutligen – detta har inte så mycket med Blood Bowl att göra, det är jag medveten om. Jag tror dock inte att det är någon risk att mutant UA tar över forumet, och det finns typ inget annat forum jag hellre skulle dela mina nörderier med än Sveriges bästa. Således är detta postat i off-topic.
Med Vilja, rätt och mannamod!
/ Lard
Comments
Japp det är 28mm
Bilarna är i skala 1:40 eller 1:43
@imp hjälpte mig med lite plexiglasbaser. De skall användas både till detta projekt och till [url="swebba.se/index.php?p=/discussion/1356/lard-bygger-arena/p1
"]arenan [/url]jag "håller på med".
Runt ett hörn står zonutforskarna plötsligt öga mot öga med zonens mer permanenta innevånare.
Vargmutanterna Volfram och Jokim utforskar området kring en intakt industribyggnad i den gröna zonen.
Fabriksbyggnaden står på en 30x30cm platta och själva industriområdet med den involverad är tänkt att stå på 9 sådana plattor, 3x3 med den i mitten som huvudpjäs. Fabriken är ganska färdig, men innandömmet skall fyllas med lite dödalöv, några tunnor och (kanske) en gaffeltruck. Jag har idagslägget gjort två av dessa 9 plattor färdiga, den med fabriken och den här under med den rasserande delen av fabriken som har några ordentliga kratrar i sig efter något forntida anfall.
På denna sista bild ser ni även tomheten längst insidan av väggarna i fabriken. I skarven vägg/golv skall det ligga ett tjockt lager löv i dvs olika färger för att ge någon slags känsla av att saker blåser in i tomma öppna byggnader som bara står.
Med Vilja, rätt och mannamod!
/ Lard
Blev sugen att sätta ihop ett gäng zonvandrare också.
Eller iaf göra den där björnen med barnvagnen precis som i tidigare mutant.
Gör ett gäng, det är roligt. Vill du ha tips på modeller så hojta, det finns några tillverkare där man kan hitta färdiga modeller, samt några till där man kan hitta huvuden och svansar att sätta på sina egna modeller. Men sedan vet jag att du greenstuffar precis allt så jag antar att du gör egna alster...
Huvudfokus ska vara den svenska Blood Bowl-gemenskapen.
Ofta vill man ju kanske använda samma trevliga personer att dryfta andra figurspel med tex.
Du är fin du.