Klocka eller inte klocka på turneringar.

edited March 2020 in Turneringar
Är du arg eller glad häv ur er allt nu!
Eller vill du bara diskutera om man ska ha en totaltid på en turneringsmatch eller bara 4 min turns eller ingen klocka alls?
Vilka klockor är bra?

Comments

  • På turneringen jag var på i Hannover spelades det med klocka.
    Varje spelare hade 32 min per halvlek.

    Här anser jag och jag hörde många säga samma sak, att det borde vara 64 min per person och match, inte uppdelat per halvlek.

    Dock så tycker jag inte att klockan egentligen behövs. Om en match inte ser ut att kunna avslutas på utsatt tid, då kan TO lägga till en klocka eller ha klara regler om vad som händer när tiden är slut.

    Personligen så föredrar jag att spela utan klocka eftersom det uppstår onödiga otydligheter. När startas samt stoppas klockan. Tex, på vems tid bestäms side step? När jag har en snake eyes för en dodge, stoppas min tid eller först efter rustningsslaget? Hur fungerar set ups, blitz och perfect defense, på vems tid eller utanför tiden?

    Ifrån och med match 4 bestämde TO att klockan inte längre behövdes.
  • Jag föredrar klocka, mest för att jag spelar långsamt.
    Delad totaltid. Klockan stannar inte. inte ens regelfrågor eller toabesök. Går tiden ut för en spelare så får den spelaren bara ställa upp och vrida på stunned spelare.
    Det är viktigt att det framkommer INNAN matchen vad som händer när ens tid tar slut.

    Jag tycker inte om när en motståndare stressar mig halvvägs in i matchen att vi måste spelare snabbare, samma sak vill jag inte aktivt stressa min motståndare. Har man klocka så ser man tydligt vem som har spelat långsamt.

    Vid armour roll som pedda nämner är en kantboll, Jag brukar ta både min och min motståndares armour roll på min tid om jag inte minns fel.
    Side step, Fend, Stand Firm, använda apo eller inte apo tycker jag är ett aktivt beslut. Den som behöver tid får klockan ticka på. Det brukar märkas när motståndaren behöver tid att tänka. Även när man är påväg att surfa en motståndare med Frenzy med two die uphill på första blocken.
    Set up, perfect defence, Quick Snap, Blitz allt ser jag den som är aktiv som tiden går på.
    Det som är otydligt som jag kan tycka är när nån gör mål under halvleken. Jag tycker den som gör mål slår aldrig över tiden, därför den ska ändå ställa upp igen. Det som är knasigt här är "Vems tid" går KO slagen på, återigen så är det bara några sekunder så lite socialkompetens får man ha.

    Om spelare A ställer en fråga på spelare Bs turn så ser jag det som att spelare a behöver tid för att klargöra saker. Men jag brukar vara gentleman på det.

    Det finns säkert 100 grejer till som jag tycker och tänker om som jag inte nämnt, men jag börjar såhär.
  • Jag använde en app som heter ChessClock förut innan jag köpte en fancy schackklocka. Det är en Grå orange logga för Apple appar.
    Inställningarna är halva av totaltiden, dvs 1 timmar och 7 min (och 30 sekunder om man vill vara supernoga!!!) på var på en match som har totaltid på 2 timmar och 15 min. På Increment så har jag ställt in på Fischer 0 sekunder.

    Alltid bra att ha en schackklocka med sig på en turnering tycker jag.
  • Jag kör ibland med klocka för 4 min rundor. Dock bara att den piper vid 4 min så man vet att nu har man spelat långsamt
  • Morn82 wrote: »
    Jag kör ibland med klocka för 4 min rundor. Dock bara att den piper vid 4 min så man vet att nu har man spelat långsamt

    Vad gör du om den piper i motståndarens runda i säg 8 min?

    Jag hinner inte göra en OTT attempt setup på 4 min. :D Men det är jag.
  • Klocka är för mig ett nödvändigt ont som ändå väldigt sällan verkligen är nödvändigt. Föredrar generellt att den bara används om det ser ut att vara ont om tid i halvlek.
  • Hellre totaltid än 4 min. Visa turns tar längre tid, vissa går snabbt. Att köra klocka är också ett bra sätt att, som nämndes innan, komma runt problemet med långsamma spelare.
  • kaju wrote: »
    Morn82 wrote: »
    Jag kör ibland med klocka för 4 min rundor. Dock bara att den piper vid 4 min så man vet att nu har man spelat långsamt

    Vad gör du om den piper i motståndarens runda i säg 8 min?

    Jag hinner inte göra en OTT attempt setup på 4 min. :D Men det är jag.
    Den app jag har piper en gång på utsatt tid. Sett upp har jag inte räknat in som del av ens tur de gånger jag kört med klocka.

    Klockan som jag kört med har inte haft något regelmässig funktion annat än att visa att nu har turen tagit längre än 4 min.

    Och som det sas i denna tråd så är det viktigt att vara tydlig vad klockan betyder och vad som händer när tiden är slut.

  • brukar sällan ha problem med tid så kör nästan alltid utan klocka. men vill motståndaren ha klocka från början så går jag med på det.
  • Det som jag tycker är mest otydligt är vilken tid som skall gå, eller pausa, om man skall tillkalla dommare. Vad anser ni där?
  • Melisqus wrote: »
    Det som jag tycker är mest otydligt är vilken tid som skall gå, eller pausa, om man skall tillkalla dommare. Vad anser ni där?

    Rent spontant så tänker jag att den som ifrågasätter något är den som får ta av sin tid i ett sådant fall, men å andra sidan är det ju inte rättvist att du måste spendera din tid på att kalla på dommare om din motståndare gör fel. Svårt att lösa den frågan på ett bra sätt.
  • pedda wrote: »
    På turneringen jag var på i Hannover spelades det med klocka.
    Varje spelare hade 32 min per halvlek.

    Här anser jag och jag hörde många säga samma sak, att det borde vara 64 min per person och match, inte uppdelat per halvlek.

    Dock så tycker jag inte att klockan egentligen behövs. Om en match inte ser ut att kunna avslutas på utsatt tid, då kan TO lägga till en klocka eller ha klara regler om vad som händer när tiden är slut.

    Personligen så föredrar jag att spela utan klocka eftersom det uppstår onödiga otydligheter. När startas samt stoppas klockan. Tex, på vems tid bestäms side step? När jag har en snake eyes för en dodge, stoppas min tid eller först efter rustningsslaget? Hur fungerar set ups, blitz och perfect defense, på vems tid eller utanför tiden?

    Ifrån och med match 4 bestämde TO att klockan inte längre behövdes.

    Om man inte använder klocka från start kan man nästan lika gärna låta bli i dom flesta fall för skadan är redan skedd i min mening.

    Side step skall alltid bestämmas på den tiden för den coach som använder skillen. Jag brukar slå över på mig själv för att inte stressa igenom det beslutet när jag spelar PRO elfs. För en snake så har du ju agerat klart och det är motståndaren som agerar så då kan man slå över men det handlar ju inte om många sekunder extra. Set ups går alltid på den som sätter ups tid inget konstigt sedan slår man över tiden när det är dags att rulla för kick off, scatter osv. Det är alltid på den som agerars tid allt händer alltså... även när jag går och kissar så räknas det på min tid.
  • coma wrote: »
    även när jag går och kissar så räknas det på min tid.

    åh nä! ganska säker på att jag låtit dig kissa under min tid :P
  • brocCooLi wrote: »
    coma wrote: »
    även när jag går och kissar så räknas det på min tid.

    åh nä! ganska säker på att jag låtit dig kissa under min tid :P

    på min tid fick alla gå å kissa.

  • Jag föredrar schackklocka men det är upp till arrangören att reglera.
    Skall jag vara krass så tycker jag man kan se tid så som tier-regler.

    Dvs. Vissa regler premierar vissa lag med fler skills eller gimpar andra lag med regler såsom max 2 av varje skill. Vissa regler premierar vissa spelstilar såsom att tvinga motståndaren att stresspela.

    Vill arrangören ta bort möjligheten att taktik-time-stalla så är det lätt att göra i reglerna. Annars så är det likt alla andra regler fritt att utnyttja om man vill.

    Jag deltar gärna i en turnering med tight tidsschema och 4min/turn/setup för att visa min poäng och ber då på förhand om ursäkt till mina motståndare här och nu men inte igen för att det är ett medvetet beslut av arrangören och på samma sätt som om man sätter Wood elves i Tier 74 med tre skills/spelare 500k bonusguld så har man premierat att föra en viss taktik.

    Lite som att spela humans med ett dvärglag eller med 1th ed pappfigurer för att lite tröttsamt peka på proxyformuleringar.
  • Thursablot wrote: »
    Vill arrangören ta bort möjligheten att taktik-time-stalla så är det lätt att göra i reglerna.
    Hur gör man det?
  • @Pellevin dom tidigare föreslagna reglerna med schackklocka och delad totaltid antar jag att han menar och om inte annat så menar jag det.
  • Jaha, då misstog jag mig. Jag trodde han menade att det gick att reglera utan klocka.
  • Tycker det räcker som man gör i Sundsvall. Det är väldigt trevligt formulerat med och jag tolkar schackklocka som underförstått.
    Matchtid är 2 timmar och 15 minuter. Det uppmanas till att spela med klocka. Men vet man att både en själv och ens motståndare spelar snabbt så behöver man inte klocka.

    Eller att bara skriva in att om en person vill köra schackklocka så gäller det.

    ...eller ännu bättre.
    Matchtid är 2h15min som delas mellan spelarna. När tiden är slut får du bara ställa spelare upp om inte spelaren med tid kvar erbjuder att ge bort del av sin tid.

    Sedan kan man tillägga vems tid går när och att klockan slås om vid dump off, Side step, fend, pass block, Dodge osv om den aktiva spelaren bedömer det nödvändigt.

    Egentligen så tycker jag att det är upp till arrangören så länge det är tydligt och man kan förhålla sig till det. Om man bara kör 3 matcher dag så kan man dra ut på tiden mellan eller hålla den dynamisk. Det kan ha ett mervärde just där, men om man ser till de jag varit på så hade jag uppskattat både totaltid och tydlighet.

    Att ha för snäva regler uppmuntrar inte den som är lite långsam och då kan man vrida på det med 1h/var och 15 min att dela på eller sätta in klocka vid givet klockslag för de som ligger efter eller vad man nu vill.
Sign In or Register to comment.