Stockbowl Sevens liga säsong 1

edited February 2020 in StockBowl
Jag har nu dragit igång en liga för blood bowl sevens. Det går bra att anmäla era sevens-lag.
Ligan kommer sluta samtidigt med Stockbowls reguljära säsong. Två lag går vidare till slutspel.
Formatet blir samma som för öppna ligan, med följande skillnader:

Varje coach får spela max fyra matcher mot en och samma coach under säsongen. Detta eftersom två sevens-matcher tar ungefär lika lång tid som en standardmatch och det bör därför finnas möjligheter för två coacher att boka in två matcher på en och samma kväll om önskas. Första matchen måst dock som vanligt rapporteras och godkännas innan nästa match får spelas.

Båt- och dungeon-planer förekommer inte.
Stadion-regler används inte.
Starplayers och (in)famous staff är inte tillåtna som inducements.
Head coach och Argue the call används ej.
MVP delas ut slumpvis till någon spelare som spelat eller suttit på bänken under matchen. Inga nomineringar görs.
Winnings är bara hälften för sevens-matcher. Räkna ut winnings som vanligt i slutet på matchen och dela med två avrundat uppåt.
Det kommer mycket mindre publik på sevensmatcher än på vanliga blood bowl-matcher. Gate räknas som (2 tärningar + fan factor) * 100. Detta är dock bara en fluffig regel och påverkar inte hur ni rapporterar matchen :)

Lagbygge
Eftersom hemsidan är designad för standard-Blood Bowl krävs litet mera självkontroll när ni skapar Sevens-lag:

Laget skapas med 600k guld. När laget anmäls till Sevens-ligan kommer jag att ta bort 400k guld från laget.
Högst 11 spelare per lag.
Högst 4 positionals per lag.
Rerolls kostar dubbelt. Därför får rerolls inte köpas vid skapandet utan först när laget är aktivt i ligan. Meddela mig när ni köper rerolls så att jag kan justera lagets TV .
Leader är en förbjuden skill.

Eventuellt kommer lag som spelar i Sevens-ligan kunna flytta upp till reguljära ligan. Regler kring detta lämnas åt nästa spelarmöte att besluta.

Regler för BB7: https://www.thenaf.net/wp-content/uploads/2019/09/Blood-Bowl-Sevens-2019.pdf
«1345

Comments

• Man blir ju lite sugen, bra initiativ!
  • Superkul. Gillart.
  • edited January 2020
    Jag vill vara med.

Har du skapat ligan på ligasidan? Om ja: vill du ha den länkad från navigationslistan? Vill du ha den utannonserad? Om nej: vill du ha de ovanstående möjligheterna tillgodosedda, samt ligan skapad?
  • edited January 2020
    Pellevin wrote: »
    Jag vill vara med.

Har du skapat ligan på ligasidan? Om ja: vill du ha den länkad från navigationslistan? Vill du ha den utannonserad? Om nej: vill du ha de ovanstående möjligheterna tillgodosedda, samt ligan skapad?

Ligan är skapad på Stockbowl hemsida. Är det vad du frågade?
    För att svara på din fråga: ja tack.
  • Det blev problem då jag först inte förstod att du skapat två olika ligor. Jag tror det är fixat nu.

Jag lade till 60k på ditt team value så att du inte får extra inducements för att du har en reroll.
  • edited January 2020
    Det blev problem då jag först inte förstod att du skapat två olika ligor. Jag tror det är fixat nu.

Jag lade till 60k på ditt team value så att du inte får extra inducements för att du har en reroll.

Ja, jag gjorde en provliga först för att experimentera med inställningarna.
    Hm... Jag tänkte låta TV vara som vanligt och bara göra inköp av rerolls till dubbla priset. Blir mycket handpåläggning annars.

• I sevens ska väl rerolls vara snuskdyrt. Har hört skaparna på podcasts säga att poängen var att man inte skulle ha någon reroll alls utan spela med noll. Kör ni utan tv höjningen blir de nog betydligt bättre än vad är avsett. Man kan ju bara låta alla som köper rr manuellt räkna om sin tv inför varje match.
  • Så bitter att jag inte längre bor i huvudstaden... hade så gärna varit med! Får nöja mig med enstaka matcher i Ljungby - Sevens är riktigt kul (och svängigt)!
  • edited January 2020
    Nåväl, det är en god poäng. Jag kommer justera TV för rerolls.
    Jag lägger även till att Leader blir en förbjuden skill.
  • Jag har skapat ett lag för att vara med.
    Ska jag själv höja mitt TV satm vaska extra pengarna för den (60 k) eller hur gör vi?
  • Morn82 wrote: »
    Jag har skapat ett lag för att vara med.
    Ska jag själv höja mitt TV satm vaska extra pengarna för den (60 k) eller hur gör vi?
    Det får du gärna göra
  • Oj! Vad roligt. Tror jag. Måste läsa på, men jag är med oavsett!
  • @Morn82 Intressant att du väljer en chameleon framför en tredje saurus. Ska bli kul att se hur det går för ditt lag.
  • Är någon intresserad av att ta en match eller två nu på torsdag?
  • Jag spelar gärna nästa torsdag, men spelar ordinarie liga denna vecka.
  • Duckwing wrote: »
    Är någon intresserad av att ta en match eller två nu på torsdag?
    Jag debuterar gärna i Sevensligan på torsdag. Ska bara sätta ihop ett lag! kl 18?
  • Nyaga wrote: »
    Jag debuterar gärna i Sevensligan på torsdag. Ska bara sätta ihop ett lag! kl 18?

Det blir bra!
  • Borde vi ha med något i lagnamnet så det är tydligt att det är ett 7evens lag mot ett normalt lag?
    typ i stil med "namn (7evens)"
  • Hur funkar det med "sloten" och extra avgiften om man startar ett 7-lag?
  • @Morn82 Ingen sån regel finns nu. Det kan vara något att föreslå till nästa spelarmöte.

@Pertan Finns inget "hårt beslut" om det men det verkar luta åt att vi får ha ett 7-lag som inte räknas som ett extra lag.
  • @Morn82 bra tänkt! Men jag tror det blir ännu bättre med (7) före lagnamnet. Då hamnar de alla tillsammans i laglistan.

@Pertan den frågan diskuteras just nu i Commishgruppen.
  • Anmäler ett lag nu. Har själv saxat 400k från kontot, och har inte köpt några rerolls eftersom jag inte tänker vara nån blötis.
  • Jag har lagt till en regel om hur MVP slumpas i första posten.

Jag ber även om eran åsikt angående winnings. Jag känner att winnings efter varje match bör begränsas på något sätt, dels för fluff-känslan men också eftersom lagen ju är mindre än vanligt och därför behöver de mindre pengar.
    Min tanke var att antingen rullas en d3 (istället för d6) för winnings, eller så halveras winnings avrundat uppåt.
    Åsikter om detta? Andra förslag?
  • Gäller de vanliga modifierna, dvs +1 om du inte förlorar och +FAME?
  • edited January 2020
    Gäller de vanliga modifierna, dvs +1 om du inte förlorar och +FAME?

Just nu och tills vidare är det standardregler för winnings.
    Om vi skulle köra med en d3 så blir det Winnings = d3 + FAME + 1 vid vinst
    Om vi kör med halverad avrundat uppåt blir det Winnings = (d6 + FAME + 1 vid vinst)/2
  • Duckwing wrote: »

Just nu och tills vidare är det standardregler för winnings.
    Om vi skulle köra med en d3 så blir det Winnings = d3 + FAME + 1 vid vinst
    Om vi kör med halverad avrundat uppåt blir det Winnings = (d6 + FAME + 1 vid vinst)/2

Spontant känner jag att d6+fame+1vid vinst/2 känns bäst.
  • edited February 2020
    OK, jag har skrivit till regeln om att winnings är halverad. Dock eftersom två lag använde standardreglerna för winnings i sina två första matcher så är det tillåtet för alla lag att tillämpa vanlig winnings för sina två första matcher (endast i denna den första säsongen).
  • @Ionas Jag gillar ditt dvärglag. Vill du möta några gobliner? ;)
Sign In or Register to comment.