Stockbowl Sevens liga säsong 1
Jag har nu dragit igång en liga för blood bowl sevens. Det går bra att anmäla era sevens-lag.
Ligan kommer sluta samtidigt med Stockbowls reguljära säsong. Två lag går vidare till slutspel.
Formatet blir samma som för öppna ligan, med följande skillnader:
Varje coach får spela max fyra matcher mot en och samma coach under säsongen. Detta eftersom två sevens-matcher tar ungefär lika lång tid som en standardmatch och det bör därför finnas möjligheter för två coacher att boka in två matcher på en och samma kväll om önskas. Första matchen måst dock som vanligt rapporteras och godkännas innan nästa match får spelas.
Båt- och dungeon-planer förekommer inte.
Stadion-regler används inte.
Starplayers och (in)famous staff är inte tillåtna som inducements.
Head coach och Argue the call används ej.
MVP delas ut slumpvis till någon spelare som spelat eller suttit på bänken under matchen. Inga nomineringar görs.
Winnings är bara hälften för sevens-matcher. Räkna ut winnings som vanligt i slutet på matchen och dela med två avrundat uppåt.
Det kommer mycket mindre publik på sevensmatcher än på vanliga blood bowl-matcher. Gate räknas som (2 tärningar + fan factor) * 100. Detta är dock bara en fluffig regel och påverkar inte hur ni rapporterar matchen
Lagbygge
Eftersom hemsidan är designad för standard-Blood Bowl krävs litet mera självkontroll när ni skapar Sevens-lag:
Laget skapas med 600k guld. När laget anmäls till Sevens-ligan kommer jag att ta bort 400k guld från laget.
Högst 11 spelare per lag.
Högst 4 positionals per lag.
Rerolls kostar dubbelt. Därför får rerolls inte köpas vid skapandet utan först när laget är aktivt i ligan. Meddela mig när ni köper rerolls så att jag kan justera lagets TV .
Leader är en förbjuden skill.
Eventuellt kommer lag som spelar i Sevens-ligan kunna flytta upp till reguljära ligan. Regler kring detta lämnas åt nästa spelarmöte att besluta.
Regler för BB7: https://www.thenaf.net/wp-content/uploads/2019/09/Blood-Bowl-Sevens-2019.pdf
Ligan kommer sluta samtidigt med Stockbowls reguljära säsong. Två lag går vidare till slutspel.
Formatet blir samma som för öppna ligan, med följande skillnader:
Varje coach får spela max fyra matcher mot en och samma coach under säsongen. Detta eftersom två sevens-matcher tar ungefär lika lång tid som en standardmatch och det bör därför finnas möjligheter för två coacher att boka in två matcher på en och samma kväll om önskas. Första matchen måst dock som vanligt rapporteras och godkännas innan nästa match får spelas.
Båt- och dungeon-planer förekommer inte.
Stadion-regler används inte.
Starplayers och (in)famous staff är inte tillåtna som inducements.
Head coach och Argue the call används ej.
MVP delas ut slumpvis till någon spelare som spelat eller suttit på bänken under matchen. Inga nomineringar görs.
Winnings är bara hälften för sevens-matcher. Räkna ut winnings som vanligt i slutet på matchen och dela med två avrundat uppåt.
Det kommer mycket mindre publik på sevensmatcher än på vanliga blood bowl-matcher. Gate räknas som (2 tärningar + fan factor) * 100. Detta är dock bara en fluffig regel och påverkar inte hur ni rapporterar matchen

Lagbygge
Eftersom hemsidan är designad för standard-Blood Bowl krävs litet mera självkontroll när ni skapar Sevens-lag:
Laget skapas med 600k guld. När laget anmäls till Sevens-ligan kommer jag att ta bort 400k guld från laget.
Högst 11 spelare per lag.
Högst 4 positionals per lag.
Rerolls kostar dubbelt. Därför får rerolls inte köpas vid skapandet utan först när laget är aktivt i ligan. Meddela mig när ni köper rerolls så att jag kan justera lagets TV .
Leader är en förbjuden skill.
Eventuellt kommer lag som spelar i Sevens-ligan kunna flytta upp till reguljära ligan. Regler kring detta lämnas åt nästa spelarmöte att besluta.
Regler för BB7: https://www.thenaf.net/wp-content/uploads/2019/09/Blood-Bowl-Sevens-2019.pdf
Comments
Har du skapat ligan på ligasidan? Om ja: vill du ha den länkad från navigationslistan? Vill du ha den utannonserad? Om nej: vill du ha de ovanstående möjligheterna tillgodosedda, samt ligan skapad?
Ligan är skapad på Stockbowl hemsida. Är det vad du frågade?
För att svara på din fråga: ja tack.
Jag lade till 60k på ditt team value så att du inte får extra inducements för att du har en reroll.
Ja, jag gjorde en provliga först för att experimentera med inställningarna.
Hm... Jag tänkte låta TV vara som vanligt och bara göra inköp av rerolls till dubbla priset. Blir mycket handpåläggning annars.
Jag lägger även till att Leader blir en förbjuden skill.
Ska jag själv höja mitt TV satm vaska extra pengarna för den (60 k) eller hur gör vi?
Det blir bra!
typ i stil med "namn (7evens)"
@Pertan Finns inget "hårt beslut" om det men det verkar luta åt att vi får ha ett 7-lag som inte räknas som ett extra lag.
@Pertan den frågan diskuteras just nu i Commishgruppen.
Jag ber även om eran åsikt angående winnings. Jag känner att winnings efter varje match bör begränsas på något sätt, dels för fluff-känslan men också eftersom lagen ju är mindre än vanligt och därför behöver de mindre pengar.
Min tanke var att antingen rullas en d3 (istället för d6) för winnings, eller så halveras winnings avrundat uppåt.
Åsikter om detta? Andra förslag?
Just nu och tills vidare är det standardregler för winnings.
Om vi skulle köra med en d3 så blir det Winnings = d3 + FAME + 1 vid vinst
Om vi kör med halverad avrundat uppåt blir det Winnings = (d6 + FAME + 1 vid vinst)/2
Spontant känner jag att d6+fame+1vid vinst/2 känns bäst.