Slutspel och spelarmöte [StockBowl] Lördag 14:e, insläpp kl 10
Ärade och vanärade coacher,
slutspelsdagen och spelarmötet går av stapeln lördagen den 14:e December. Kickoff förväntas gå av stapeln kl 10:00 så det kan vara bra att dyka upp lite innan för de som vill spela. Efter match 1 blir det lunch varpå match 2 går av stapeln. När matcherna är färdigspelade (troligtvis runt 15-15.30) så är det dags för spelarmötet.
Det går givetvis bra att lyfta eventuella motioner direkt på spelarmötet men för er som faktiskt vill att motionen ska bifallas kan det vara bra att posta förslaget i denna tråd för diskussion och granskning.
För de som vill spela squigball så går det bra att anmäla sig på plats men det kan vara bra att ha med sig flera lag för att underlätta TV matchning och underlätta för roligaste möjliga matchup. Oklart om vi kan printa matchrapporter på plats så det kan vara bra om några spontant och oplanerat har med sig bärbara datorer.
slutspelsdagen och spelarmötet går av stapeln lördagen den 14:e December. Kickoff förväntas gå av stapeln kl 10:00 så det kan vara bra att dyka upp lite innan för de som vill spela. Efter match 1 blir det lunch varpå match 2 går av stapeln. När matcherna är färdigspelade (troligtvis runt 15-15.30) så är det dags för spelarmötet.
Det går givetvis bra att lyfta eventuella motioner direkt på spelarmötet men för er som faktiskt vill att motionen ska bifallas kan det vara bra att posta förslaget i denna tråd för diskussion och granskning.
För de som vill spela squigball så går det bra att anmäla sig på plats men det kan vara bra att ha med sig flera lag för att underlätta TV matchning och underlätta för roligaste möjliga matchup. Oklart om vi kan printa matchrapporter på plats så det kan vara bra om några spontant och oplanerat har med sig bärbara datorer.
Comments
Jag har en önskan om förändring av DungeonBowlplansmöjlighetsurvalstabellen. Mitt förslag innebär att vi byter från 2D6 till 2D8 och för in de nya layouterna. Det är de som kallas X, Y och Z i denna folder: https://www.thenaf.net/wp-content/uploads/2019/09/Dungeonbowl-2019.pdf.
Min tanke är att Z blir nr 2 och 16, X blir nr 3, Y blir nr 15 och alla andra ökar sitt nummer med 2. Det skulle innebära att ingen layout kommer oftare än var åttonde gång (jämfört med nuvarande var sjätte), och ingen kommer mer sällan än var trettioandra gång (jämfört med nuvarande var trettiosjätte).
Kurvan blir alltså flackare, och de nya layouterna har en rolig tvist: du måste använda teleporters för att göra TD.
Bättre koll på låsschemat. Senast har det varit dålig koll. Gärna en låst tråd på forumet så alla som ska låsa lätt kan se.
Bättre koll på inbjudan till spelarmötet, vem som ska maila och när.
https://www.warhammer-community.com/2019/12/05/ogre-teams-on-the-pitchgw-homepage-post-3fw-homepage-post-2/
Alla matcher spelas på vanlig arena. Inga arenaköp, hemmaarenor osv.
Egentligen vore det väl kanske enklare att helt enkelt fatta beslutet att vi följer NAF:s regelverk och inför nytt när de uppdaterar. Nya regler för Ogres kommer isf med nästa höst (men vi kommer ikapp med en massa andra grejer som släppts).
Motargumentet vore väl att de nya stjärnorna är lite orättvist fördelade, särskilt över lag GW ratar som Slann, Brets och Khorne. Jag tycker faktiskt den här frågan är skitsvår.
Exempel: jag vet inte på rak arm vilken version av piling on vi kör i ligan. CRP?
Jag kan också tycka att det kan bli lite stökigt med regelsystemen och husreglerna. Vi har tex som regel att "We use the Blood Bowl 2016 rules unless otherwise stated. Most of the rules can be found in the old free to download Competition Rules Pack."
Hur BB 2016 är definierat finns här: https://www.thenaf.net/wp-content/uploads/2019/11/NAF-Rules-for-Tournaments-2020.pdf
Men vi är otydliga med vilka optional rules som används eller inte. För något år sedan togs tex specialdomare bort men jag är ganska säker på att det inte står med på hemsidan.
Ett annat exempel där jag tycker det är otydligt är trollkarlar. De vi kör med finns inte med i BB2016 men i CRP:n. Vi har explicit lagt till dem i våra valbara inducements. Men nu finns det fler trollkarlar. Det står inte explicit att vi bara tillåter CRP trollkarlarna och att alla andra går bort. Eller lightning bolt wizarden, 3+ i de nya böckerna, 2+ i CRP.
Jag tycker vi behöver vara tydligare på hemsidan med vilka regler som gäller så att det inte blir ett moment av "Blunda och Gapa" för eventuella nya spelare.
På hemsidan finns följande text ang piling on: Piling-on this rule overrides the Official Rules
When declaring the use of Piling-on a team reroll is used.
Cool. Men det är ju de officiella reglerna?
Eftersom det råder en del förvirring kring hur NAF-reglerna ser ut även hos turneringsarrangörer och annat löst folk så kanske det vore bra att ta ställning även till om vi omfattar NAF:s
a) obligatoriska regler/inducements
b) tillåtna regler/inducements
2019-dokumentet från november handlar ju om obligatoriska. Det som släppts sen Wood Elf är ju tillåtet tills vidare.
Vi behöver ju låsa reglerna säsong för säsong så riktigt så lösa i fogarna att vi säger b) rakt av tycker jag inte vi ska vara. Men sånt som är utgivet vid säsongsstart kan ju vara en tänkbar linje.
Jag är rätt OK med tanken på att köra BB2016 för trollisar rakt av. Inte för att det är givet bra regelverk men för att jag kan tänka mig att få se alla de där konstiga trollisarna nån gång i livet.
Då vi inte längre kan släppa in oss själva i Alphaspels lokaler så kommer vi inte starta riktigt så tidigt som det står i första posten. Vi har pratat med personalen och en av dem har erbjdudit sig (hjälte!) att komma lite tidigare och släppa in oss. Insläpp kommer att ske kl 10. Och matcherna startar så snart vi hinner.
Schema:
match
lunch
match
spelarmöte
I open har vi kört med nya wizards, för att testa dem.
I vanliga ligan har vi kört med CRP till open test är klart
Alla nya och ändrade rosters ändrar vi vid säsongsstart sedan tidigare och då inte mitt i säsongen så det blir "ändrat mitt i säsong" så till nästa så är det väl ogres & lizards som är nya (å kanske halflings)
Jag kan lägga fram motionen eller vad man kallar det att sätta in alla nya inducements i vanliga ligan. Tycker det kan vara dags nu?
Alla coacher ska tillåtas ha två lag i Open. Lagen kan givetvis inte möta varandra och har man två lag så måste ett av lagen måste vara tier 4 (ogres, goblins, halflings).
Det är första matchen vi får se...
Nytt kommer vara att vi öppnar slussarna för det mesta som GW publicerat i Spike. Tex, CRP trollisarna går i pension och de nya kommer in. Givetvis inget Golden Era meck. Mer om detta senare.
Nästa Open startar på måndag. Nästa "riktiga" liga startar troligen 8:e Januari.
Återgår till 3 säsonger per år. Men med något längre vårsäsong. Detaljerna lämnas till ligaansvariga (eller var det commish i allmänhet?)
Tillåter nya planer i Dungeon Bowl enligt Pellevins förslag.
Vi kommer tillåta coacher att ha två lag i Open, förutsatt att minst ett av dem är stunty. Grumple höjde ett varnande finger för att det kunde missbrukas för att "grinda" ihop ett väldigt bra lag. Men de övriga tränarna ansåg att det vore fullständigt osannolikt att det skulle missbrukas och att ingen anständig människa skulle kunna tänkas sjunka så lågt.
Mm
Det är som att ni inte känner Blood Bowl-spelare alls.