SCAMfrågor
1. Hur hanteras en teamturnering som inte har individuell scoring?
2. Menar ni på fullt allvar att man i en teamturnering där någon väljer sina motståndare skall räkna individuell standing? Ligger det inte i direkt motsatsförhållande till poängen med att någon får ta en för laget för att de andra skall vinna, och laget segra? Skall den personen alltså straffas i SCAMlistan för att han tar sitt ansvar.
3. Är ni fullständiga motståndare mot teamkonceptet, eller hur tänker ni?
2. Menar ni på fullt allvar att man i en teamturnering där någon väljer sina motståndare skall räkna individuell standing? Ligger det inte i direkt motsatsförhållande till poängen med att någon får ta en för laget för att de andra skall vinna, och laget segra? Skall den personen alltså straffas i SCAMlistan för att han tar sitt ansvar.
3. Är ni fullständiga motståndare mot teamkonceptet, eller hur tänker ni?
Comments
Vem riktar du dina frågor till?
SCAM är ju valfritt att vara med i, reglerna är inte kanske rättvisa när det kommer till lag-turneringar och jag tror att det inte var något ”de” tänkte på när SCAM sattes ihop.
Man (turneringen) behöver ju som sagt inte vara med så det löser ju det problemet för den som offrar sig Isf, eller så får man helt enkelt tänka på det om det är en SCAM-turnering hur man ska lägga upp den eventuella taktiken.
Nåväl, jag kan ha fel.... det inte helt ovanligt
But what about team tournaments?
In a team tournament you will score points in the exact same way, assuming the team tournament keep a record of individual scoring.
är en bra formulering. De tycker uppenbarligen inte om den typ av teamtournaments som den du och @Kaju hotar med under våren. För de vill inte uppmuntra att någon rent taktiskt väljer en sämre ras för att laget skall få bättre matchups.
Jag gissar att den som formulerade regeln inte känner till sådana teamtournaments, men då faller det IMHO på landets representanter att sätta ner foten.
Och frågan riktas även till @Lard och @Kaju: ni tänker såvitt jag förstår låta er turnering vara en del av SCAM. Hur tänker ni behandla detta?
Det system som jag och senare @inforthepain använt för den svenska serien funkar utmärkt både för vanliga teamturneringar, och för den svenska typen. Dessutom gissar jag att det är bättre för det danska draftkonceptet. Det vore kanske smakfullt om de svenska representanterna i SCAMgruppen påtalar detta, eller förklarar varför jag har fel.
1. Vi presenterar en individuell scoring efter turneringen om vi är med i SCAM.
2. Inte en fråga för vår turnering. Vi tycker att det viktigaste under Swebba TT är att vinna den turneringen. Vi tror att en långsiktig "liga" bara var mindre inverkan på vår turnering. Väljer en squad att spela suboptimalt pga Scam är det deras förlust, ungefär som när någon väljer att spela stunty.
3. Nej, vi är inte motståndare till teamkonceptet.
Och bara så att man kan hänga med: vilket system är det?
Men tycker ni alltså att det är en bra formulering för hur teamtävlingar skall behandlas?
Men problemet kvarstår. @Skuld och @inforthepain, jag tycker att det vore bra ifall ni försökte åtgärda det. Och om det inte kan fixas denna gång, vänligen försök vara lite uppmärksamma på detta nästa gång.
Det var en lång process att få till SCAM och det har varit flera frågor som vi har varit oense om i bildandet av tävlingen om hur reglerna och poänggivning skulle se ut. Poängberäkning var en av de frågor vi har haft störst problem att komma överens.
Vi har fått lov att kompromissa i denna fråga då inget utav alternativen som jag listar nedan är optimala. Vi gjorde en gemensam bedömning att vi antar denna poängräkning för lagtävlningar under första säsongens SCAM och utvärderar efter. Alternativet var att det inte skulle bli någon tävling och det såg vi samtliga som ett sämre alternativ.
Olika scenarion för poängräkning för lag
Lagets placering ger poäng
- Fördel, lagtävningskonceptet håller igenom hela lagtävlningen
- Nackdel, om någon presterar sämre och laget presterar bra så kan man bli "buren" till en bättre placering som ger mer poäng än vad man har presterat.
Individuell placering ger poäng
- Fördel, dina resultat ger dig ditt resultat.
- Nackdel, har pellevin nämnt ovan.
Lagtävling räknas inte in i SCAM
-Fördel, var man tävlar för sig själv och inga andra personers resultat eller taktikval påverkar din prestation samt placering i SCAM tabellen.
-Nackdel, tävlingen kan bli mindre eftertraktad att åka på för utländska lag för att de prioriterar sin 1-2 resor till någon annan tävling inom det landet för att få sina "landspoäng."
Grundpoängen med hela SCAM-konceptet är att mer bloodbowl skall spelas och att de turneringar vi arrangerar skall kunna locka större mängd deltagare, gärna från våra grannländer. Med det i baktanke så föll alternativ 3 orimligt.
Vi är absolut inte motståndare till team-turneringar men oavsett poängräkningssätt så ställer det poängräkningen i SCAM-tabellen hur man än vänder på det.
Var är det du vill ha SCAM turneringarna i kronologisk ordning. I tråden jag har skapat på Swebba har jag försökt lägga dem i kronologisk ordning, är det inte så. I så fall beror det på ren inkompetens.
Pellevin, du måste också inse att jag och inforthepain inte kan få alla våra önskningar igenom. Skapandet har inte varit en diktatur utan vi är 2 representater från varje land och har försökt skapa något positivt för bloodbowl communityn.
/Skuld the big Scammer
Men jag vidhåller att det vore bra om ni kunde driva någon sorts förändring i teamtänket framöver. Just nu funkar det som om man skulle avgöra fotbolls-VM genom att räkna ut vilket lag som fått flest inkast.
Jag ser att du nu har bytt ordning på de två sista turneringarna, så nu är det kronologiskt. Bra.
Det här handlar om ett IMHO stort problem med denna hobby, där känslan för allt annat än strikt individuellt spelande är underutvecklad.
Jag har en bakgrund inom schack där flera framgångsrika klubbar baserat sina framgångar på att odla lagkulturen.
Under några år på 1980-talet var jag ordförande i en av landets starkaste klubbar om man såg till lagresultaten. Men om man tittade på spelarnas ranking borde klubben inte varit i närheten av de resultat som nåddes år efter år. Vad vi gjorde var att vi vårdade vi-känslan. Och alla spelade bättre än vi borde ha gjort, rent statistiskt. Och dessutom hade vi skitkul, och kunde njuta av varandras segrar, inte bara våra egna.
Detta borde inte vara ouppnåeligt inom BloodBowl, och jag tror att hobbyn skulle bli rikare av det. Att vi skulle ha roligare.
Kräver inte det att det arrangeras kontinuerliga turneringar med samma antal spelare flera gånger per år för att det ens ska bli relevant det där?
Jag är helt med på vad du säger men om det är en 3 manna i sverige å en 2 manna i danmark om året så känns ju teamranking som ett rätt orelevant värde att ens titta på?
Om dock SCAM sa att "4 manna team turneringar (eller liknande) kommer registreras som ett team i resultatet" på något sätt samt att varannan turnering i SCAM skulle vara en 4manna teamturnering så blir det ju en helt annan grej.
Men existerade det en ELO ranking för laget då eller hur var den faktiska skillnaden mot hur det funkar nu?
Om man ser SCAM/NAF ranking som individuell ELO i schack dvs.
Hur är det skillnad mot hur det är i SCAM då? Eller menar du att ELO rankingen i schack för lagspel så fick alla i laget samma + eller - oberoende på individuellt resultat?
Det jag försöker säga är att de av oss som tycker det är kul att spela tillsammans i grupp mot andra grupper kanske inte känner stöd från delar av communityn. Det verkar som att hela poängen med det jag pratar om är helt förlorad hos dig.
Ja, det finns skillnader mellan spelen. Men i grunden pratar vi om utpräglade tvåspelarspel där jag tror att det går att bygga en gemenskapskänsla. Jag tror även att det bygget blir effektivare ifall det stöds av sådana fenomen som SCAM.
@razta Du behöver inte tro/tycka som jag, men den typen av detaljdiskussioner kring skillnader mellan spelen du försöker dra in mig i uppfattar jag som helt ointressant. Till syvende och sist handlar detta om att jag vill ha mer. Oberoende om du kan bevisa att det finns skillnad mellan spelen.
@pellevin det var verkligen inte meningen att sätta dit dig eller nått sånt. Ville ärligt bara förstå hur du menade!
Vänner igen?
Ditt underliggende poeng (slik jeg oppfatter det): Team-turneringer er awesome. Helt enig i det. Det ser vi også i populariteten til nye turneringer som UKTC. Og at Stockholm Team Cup i sin tid tiltrakk seg reisende fra DK og NO. Jeg er også enig i kritikken din at tiltak som SCAM burde støtte opp under Team Cups. Og at vi kanskje ikke helt lykkes med det i reglene.
Jeg har vært med i diskusjonene om hvordan SCAM skal fungere, og dette med team tournaments synes vi var litt vanskelig å finne ut av. Er det riktig at en som loler seg gjennom 6 kamper med Ogres skal få en tournament win for at de tre andre på laget har gode matchups og vinner sine kamper? Tja. Kanskje. Hva hvis det er 2 på laget? Eller 5? Skal det påvirke poengene? Vi klarte ikke å lage et system som føles rettferdig/riktig. Og da landet vi på dette med "individual scoring" i den grad turneringen faktisk har en individuell scoring.
Kom gjerne med forslag til scoring så garanterer jeg at det blir diskutert når vi reviderer SCAM-reglene for neste EB-år.
Men IMHO är individuell scoring sämre än ett dåligt men ärligt försök att uppmuntra till lagkänsla.