Save the date: SweBBA Team Tournament 18-19 april i Örebro

edited October 2019 in Turneringar
18-19 April

Lagturnering i Örebro!

Arrangörer @kaju och @lard

Regler kommer senast i december.

Comments

  • Hoppar in här med en rookie fråga. Hur fungerar lagturneringar? Vi stackars Pitebor är så avklippta från omvärlden att vi inte ens reflekterat över att det kan finnas saker som samarbete i denna annars så individuella sport.
  • @Zineries : här är reglerna från förra året, http://swebba.se/index.php?p=/discussion/1334/sweden-team-championship-18-19-may-2019-oerebro/p1.
    I grund och botten spelar varje deltagare i ett lag en individuell match mot en av coacherna i det andra laget. Lurigheten ligger i hur man får välja de olika deltagarnas individuella lag samt hur matchupsen avgörs.
  • Tack för infon! Ser grymt kul ut! Ska hålla utkik efter regelsläppet, har svärmor i Hallsberg så mycket möjligt att jag tar en familjeresa och släpar med två till i bilen.
  • Lard wrote: »
    ligger i hur man får välja de olika deltagarnas individuella lag samt hur matchupsen avgörs.

    Hur brukar det gå till?
  • Se den tidigare länken
  • Jag är game! :D
  • Lard wrote: »
    Se den tidigare länken

    Kollade där först innan jag postade och såg det inte... men nu såg jag att det kom i tredje posten :)

    Är väl svårt att få något sådant helt rättvist med tre
    Coacher. Fem så finns det sätt som gör det kanske mer rättvist och gör att man kan vara mer taktisk i sitt matchande.
  • Varför är det inte helt rättvist och vad gör det bättre med fem coacher?
  • coma wrote: »
    Varför är det inte helt rättvist och vad gör det bättre med fem coacher?
    Tänkte faktiskt precis samma sak. Men som ni vet tycker jag fyra coacher i varje ger bäst resultat.
  • @Pellevin varför är matchningsförfarandet bättre på fyra än tre? Jag har säkert inte tänkt på nått uppenbart som vanligt :)
  • Gissar spontant på att anledningen är för att StockBowl team cup körde 4 pers/lag.
  • coma wrote: »
    Varför är det inte helt rättvist och vad gör det bättre med fem coacher?

    Jag har ju aldrig varit med när systemet spelats så det är bara min lekmans kunskaper.

    Men att låta laget med högst "level" välja alla matcher känns lite förfördelat bara. (Individual matchups are decided by the squad with highest total level)

    Finns flera olika upplägg som kan köras, ett som jag själv i andra spel brukar vilket ger en viss rättvisa (imo) är att ett lag väljer motståndare först, efter det får det andra laget välja två motståndare innan lag ett sedan väljer vilka som ska drabbas samman sedan.

    Vill man att laget med högst total level ska ha någon fördel kan den få i det här fallet välja om man vill välja först eller inte.

    Kanske är lika rättvist vid 3 lag nu när jag tänker på det, vet inte, var bara en tanke som slog mig när jag skummade igenom reglerna... känns bara mer rättvist, jag kan ha helt fel i frågan som sagt.
  • Färre coacher per lag är praktiskt smidigare för arrangörerna. Man behöver inte ha ett lika stort odd-team-out mm.
  • coma wrote: »
    @Pellevin varför är matchningsförfarandet bättre på fyra än tre? Jag har säkert inte tänkt på nått uppenbart som vanligt :)
    Nej, det är absolut inte uppenbart, och dessutom helt subjektivt. Jag tycker att spridningen mellan lagen blir bättre, och effekten av att få välja först blir större, vilket jag tycker är bra. Dessutom blir det mindre orättvist då två lag har samma nivå. Ena laget får välja en, och sedan får det andra laget välja två. Känns bättre, men endast utifrån min mycket personliga smak.
  • edited October 2019
    2018 hade de lag som fick välja matchups en win rate på hela 42% under turneringen. Således är det annat än att välja match som avgör om man vinner...
  • Pellevin wrote: »
    Dessutom blir det mindre orättvist då två lag har samma nivå. Ena laget får välja en, och sedan får det andra laget välja två. Känns bättre, men endast utifrån min mycket personliga smak.

    fast blir ju att andra laget väljer tre om det är fyra i varje lag.
  • Ja, men det sista valet ser jag inte så mycket som ett val.
  • I teorin så väljer ju lag 2 tre matchups i så fall efter som de styr vilken den sista blir
  • Skuld wrote: »
    I teorin så väljer ju lag 2 tre matchups i så fall efter som de styr vilken den sista blir

    precis det här jag menar.
  • edited October 2019
    Jag tycker 4-manna lag verkar bra :)

    Kul att det är en bra diskussion här vad som har fördelar och nackdelar.

    Om jag fick bestämma själv så skulle jag tycka att den squad som har högst total tier får välja alla match up utom en :)
  • brocCooLi wrote: »
    Skuld wrote: »
    I teorin så väljer ju lag 2 tre matchups i så fall efter som de styr vilken den sista blir

    precis det här jag menar.
    Skuld wrote: »
    I teorin så väljer ju lag 2 tre matchups i så fall efter som de styr vilken den sista blir

    Min ide rörde sig bara vid 3 och 5-manna lag, inte vid 4 om det är min idé som det skrivs om. :)
  • Zimeries wrote: »
    Tack för infon! Ser grymt kul ut! Ska hålla utkik efter regelsläppet, har svärmor i Hallsberg så mycket möjligt att jag tar en familjeresa och släpar med två till i bilen.
    Familjeresa låter väl utmärkt. Representera Pite! Lyssna på Euskefeurat hela vägen ner...
  • edited October 2019
    Pellevin wrote: »
    Dessutom blir det mindre orättvist då två lag har samma nivå. Ena laget får välja en, och sedan får det andra laget välja två. Känns bättre, men endast utifrån min mycket personliga smak.

    Får inte andra laget välja tre då?

    EDIT: sen på bollen. som allt annat i livet.

  • @Frantic för några år sedan gick det ett par turneringar som körde på detta sätt, men med fyrmannalag.
  • edited October 2019
    Aha, där ser man, men då blir det som @skuld skriver att andra laget väljer alla tre nästkommande match-ups utöver den första.
  • Det går även att hävda att det första får välja sista matchupen, men från ett ganska begränsat antal lag.
  • Lard wrote: »
    Zimeries wrote: »
    Tack för infon! Ser grymt kul ut! Ska hålla utkik efter regelsläppet, har svärmor i Hallsberg så mycket möjligt att jag tar en familjeresa och släpar med två till i bilen.
    Familjeresa låter väl utmärkt. Representera Pite! Lyssna på Euskefeurat hela vägen ner...

    Absolut!
  • Pellevin wrote: »
    Det går även att hävda att det första får välja sista matchupen, men från ett ganska begränsat antal lag.

    Då låter det ju nästan som ett demokratiskt val. I ett land med "Demokratiska" i sitt namn.
  • The Democratic SweBBA Team Tournament
Sign In or Register to comment.