10k kvar...

Som mitt lagbygge inför turneringen i Tullinge ser ut nu har jag 10k kvar att spendera. Vad satsar man på, fan factor, ass. coach eller cheerleader?

Comments

• Om jag tänker rätt så är FF något bättre.
  • Hur ser laget ut?
  • Jag kör nästan alltid Ass Coach. Dels har jag ganska stor röv som behöver en egen assistent. Och dessutom så påverkar visserligen FF en viktigare rull, men den gör bara ett i skillnad på en 2d6rull. Coach och Cheerleader influerar 1d3, så om den väl kickar in så gör den betydligt större skillnad. CL och AS har matematiskt sett samma effekt, så det är väl en smaksak vilken du tar om du skall ha en av dem.
  • edited May 2014
    det är väl typ 14% att rulla 6 och 8 och spelar du ett snabbt målgörande lag har du fler chanser. Att få +1 i fame om motståndaren har noll i FF och du en är typ 2.7%. på ett ensamt rull innan match. Dock halverar du din motståndares chanser att få en fördel om han har 2FF och du en om man vill räkna så och då är 50% fina odds ;). typ 35% att fame påverkar med 6,8,11 och 12 på kick off så en högre vinst med +1 fame

Personligen föredrar jag FF om jag tar minst två, med så brukar det bli Cheerleader eller ASS Coach beroende på vilken figur som passar laget, oftast blir det en cheerleader lite för att om jag rullar sexor behöver jag ha en större boost än om jag rullar åttor. Annars anser jag högst personligt att FF ger bättre utdelning om jag spelar ett snabbt lag som gör mycket mål, speciellt om du möter snabba lag med och du haltar i effektivt försvar men konstant hotar.

Slutar en match 2-2 så rullar du statitiskt en pitch invasion var 6:e match och då är 5+ galet mycket bättre än 6+ men eftersom en GFI i mål utan reroll snarare är 84.68% chans att misslyckas än ~16 så går spelelendet inte att räkna på.

Det beror sålunda på vilket sätt jag spelar på. Är det viktigaste att hindra motståndaren att få en extra reroll så betyder det närmare 30% chans att stoppa den fördelen +1 på en T3 kan ge med en av varje av Cheerleader och ASS coash, är det viktigaste att du ska få en extra reroll så bör du tänka över din build och ge någon leader istället.

Med Amazoner skulle jag exempelvis välja 4FF över två throwers om jag inte vill ha tillgång till passing access.

... eller något
  • Detta blev ganska långt. För den som inte orkar läsa långa statistiska haranger finns en sammanfattning och slutsats längre ner :)
    Thursablot wrote: »
    Att få +1 i fame om motståndaren har noll i FF och du en är typ 2.7%. på ett ensamt rull innan match.

Här tror jag du tänker fel. När 2 personer slår 2D6 var finns det i grund och botten 36^2=1296 olika utfall om vi tänker oss att (6+4,5+5) är ett annat resultat än (4+6,5+5). Chansen att FF är skillnaden som ger +1 i fame för person A är samma som chansen att båda lagen slår samma totala summa på tärningarna (1+1,1+1), (1+2,1+2), (2+1,1+2) osv. I slutändan blir det så att +1 i FF ger effekten:
    -1 fame istället för -2 fame = 6.3% av alla gateslag
    0 fame istället för -1 fame = 10.8% av alla gateslag
    +1 fame istället för 0 fame = 11.3% av alla gateslag
    +2 fame istället för +1 fame = 4.6% av alla gateslag

Totalt sett har alltså 1FF någon form av positiv effekt 32.1% av gångerna man slår gate.
    Om man kopplar ihop oddsen alla gate resultat med kick-off och brilliant coachning slag kan man se vilket som är effektivast. Har du +1 i FF och 0AC så är det:
    -13.2% chans att du får en reroll och motståndaren inte får en.
    -5.8% chans att båda får rerolls.
    -8.8% chans att du inte får en reroll och motståndaren får en.

Har du +0 i FF och 1AC så är det
    -13.9% chans att du får en reroll och motståndaren inte får en.
    -5.6% chans att båda får rerolls.
    -8.3% chans att du inte får en reroll och motståndaren får en.

Med andra ord. På 100 kick-offs så kommer du i snitt få 0.7 rerolls mer och motståndaren 0.5 rerolls mindre om du har 1 AC jämfört med 1 FF.

På dessa 100 kickoffs kommer man dock ha i snitt ha slått throw a rock 5.6 gånger och pitch invasion 2.8 gånger.
    Vid +1 FF har man
    47.4% chans att vinna throw a rock
    20.9% chans båda blir träffade av en sten
    31.6% chans att förlora throw a rock

Vid +0 FF har man
    39.6% chans att vinna throw a rock
    20.8% chans båda blir träffade av en sten
    39.6% chans att förlora throw a rock

Summan av detta är att på 100 kick offs leder +1FF istället för +1AC till att man träffar 0.43 motståndarspelare extra och räddar 0.44 stycken egna spelare.

Tittar man på resultatet av pitch invasion, beror det på hur många spelare man har på plan. Om vi antar att det är 10 spelare i varje lag kommer 1FF istället för 1AC göra att man på 100 matcher träffar i snitt 0.74 spelare extra och räddar 0.79 egna spelare.

SAMMANFATTNING: Om motståndaren inte har FF/AC/CL och man gör 100 kickoffs, vilket nog är mer än vad många gör på turneringar på ett helt år, så leder 1FF istället för 1 AC till att man får 0.7 rerolls färre och motståndaren 0.5 rerolls mer. Samtidigt så kommer man träffa 0.43 fler motståndarspelare med throw a rock och rädda 0.44 av sina egna spelare från att få en sten i huvudet. Man kommer också slå ner 0.74 extra spelare med PI och rädda 0.79 egna spelare från PI.

SLUTSATS: Skillnaden mellan 1FF och 1 AC är egentligen ganska akademisk och det är nog en smaksak vilket man föredrar.

DISCLAIMER: Detta bygger såklart på att jag räknat rätt, men det tror jag att jag har. Om någon vill dubbelkolla mitt okommenterade och sannolikt fullständigt obegripliga exceldokument med beräkningar så säg till så mejlar jag det :)

• Men jori. Du glömde ju att ta med VEM det är som slår i beräkningarna. Det kan ju variera med upp till 50% bara på ren Nufflighet JU!
  • Haha. Jag tänkte nämna Nuffle, men jag glömde bort det i sista stund. Du har såklart rätt :)
  • Haha kul läsning @jori3641! :D
  • Älskar din profilbild Kaju :)
  • Tack ;) @Pellevin
    Tänkte slå ett slag för att visa hur man egentligen ser ut så är det lättare att koppla ihop vem som är vem när man träffas på turneringar!
  • @kaju är du hon till höger eller hon till vänster?
  • @Thursablot Jag var tvungen att ta en sväng till spegeln. Otur nog så var jag den i mitten :(
    Det är inte så att jag har betalat för att få den bilden tagen. Jag kan berätta när vi möts på turneringen om några veckor.
Sign In or Register to comment.