Barn Bowl 1(INSTÄLLT)Sveriges nordligaste tävling! (2020-08-08)

edited July 2020 in Turneringar
PGA Corona Eländet så har renoveringsplanerna på ladan blivit förskjutna till 2021. Därför ställer även vi in och återupptar bollen nästa år. Hoppas vi ses då!






Nu är det bara att kasta på sig stråhatten och skicka in en anmälan! (Vi är NAF godkända)

För information och regler:
https://mralexmork.wixsite.com/barnbowl

Det blir Piteå Blood Bowls första arrangemang, och vi hoppas vi ska ha så trevligt att det blir ett årligt återkommande event. Ni kan kanske se att vi hämtat mycket inspiration från våra kollegor i Umeå och Doubt, men lagt på lite småtwistar så som gratis boskap i rostern. (Ja, du kan fielda mer än en mino med rätt lag)

Som ett lite förtydligande så kommer turneringen spelas på loftet i ett Stall/ladugård som sedan många år är ur bruk som rustas upp för tävling. Det kommer alltså inte spelas bland boskap och dofter som kan avskräcka en del. Det är ett lantligt temaevent, men inte alls "Jag behöver bränna mina kläder när jag kommer hem" känsla på det. Bara riktigt mysigt.
Välkomna!

(4/16)Anmälda:
ZeroFr3aK (Godkänd Roster)
Zimeries (Odd man out)
Frantic (Godkänd Roster)
Dr.One
«1

Comments

  • 16 Coacher, först till kvarn på platserna. (Skulle intresset explodera så kanske vi kan göra plats för fler men utgå från 16 tills vidare)
  • Vill ni ingå i SCAM?
  • Skuld wrote: »
    Vill ni ingå i SCAM?

    Upplys en Norrbottning som är för seg för att googla. Vad är detta SCAM för fränt?
  • edited October 2019
    Heja Heja!!!
    Bra med fler turneringar!
    Jag skippar nog. Blir nog för mkt att åka 13 timmar och spela 4 matcher för mig.
    Bra att ni kollar på lite andra turneringar hur dom funkar så att man kan sno lite idéer samt har egen twist!
    Hoppas vi ses på nån turnering i framtiden!
  • Heja Heja!!!
    Bra med fler turneringar!
    Jag skippar nog. Blir nog för mkt att åka 13 timmar och spela 4 matcher för mig.
    Bra att ni kollar på lite andra turneringar hur dom funkar så att man kan sno lite idéer samt har egen twist!
    Hoppas vi ses på nån turnering i framtiden!

    13 Timmar? Det är ju typ vad det tar för oss att pendla till jobbet. Man kan ju kombinera nytta (Blood Bowl) Med nöje och göra en hel helg i städernas stad! Men kan klart förstå att det känns jobbigt långt! Vi ses säkert framöver :D
  • känns hårt mot stunty-lag att inte godkänna chef för flings och bribes för goblins.
    sen brukar det också vara opponent score/strength of schedule som är första tiebreaker, nu gynnas lag som kan göra många TDs. behöver inte vara fel men de gynnas av det :)

    med det sagt så kanske jag dyker upp ändå. helt klart värt att fundera på :)
  • känns hårt mot stunty-lag att inte godkänna chef för flings och bribes för goblins.
    sen brukar det också vara opponent score/strength of schedule som är första tiebreaker, nu gynnas lag som kan göra många TDs. behöver inte vara fel men de gynnas av det :)

    med det sagt så kanske jag dyker upp ändå. helt klart värt att fundera på :)

    Absolut bra tankar, första eventet för oss så vi testar oss fram! Hoppas du dyker upp :)
  • Count me in! :D

    Sedan kan det ju hända saker fram till augusti som gör att jag måste dra mig ur, men rostet skickas in under helgen :)
  • Count me in! :D

    Sedan kan det ju hända saker fram till augusti som gör att jag måste dra mig ur, men rostet skickas in under helgen :)

    Wuup wupp! Då äre ett go på det hela iallafall! Förväntar mig minst 6 coacher från Piteå att delta så! :D
  • Scam är scandinavian masters alla tävlingar som vill. Som ingår i scandinavien+Finland får vara med i en gränsbrytande liga där man tjänar poäng per placering i turneringarna sammanlagt. Se mer på Facebook eller bloodbowl.dk för regler
  • Det är inte alls omöjligt att jag tittar in.
  • Skuld wrote: »
    Scam är scandinavian masters alla tävlingar som vill. Som ingår i scandinavien+Finland får vara med i en gränsbrytande liga där man tjänar poäng per placering i turneringarna sammanlagt. Se mer på Facebook eller bloodbowl.dk för regler
    Ska kika närmare på det!


    Pellevin wrote: »
    Det är inte alls omöjligt att jag tittar in.
    Kul! Välkommen :D

  • Bra framförhållning. Då min fru har goda vänner i Luleå kanske vi kan lägga vår semester nästa sommar så jag kan smita ifrån en dag. Ska ta mig en titt och fundera lite.
  • Tänkte också tajma det med årets lulebesök. Det är möjligt att jag kan köra från Luleå då om det är intressant @Lard.
  • Roligt med fler turneringar!

    Jag gillar dock inte begränsningen på antalet skills av samma typ eftersom det gör vissa lag mycket sämre. Det blir väldigt starkt att dela ut fler skills som kan stackas (ges till en spelare som redan har fått köpa en skill) och är inte i sig fel men det kan skapa fler killers vilket inte brukar bjuda in till bra spel.

    Älskar Mino-regeln! Äntligen kan man få spela Dark elves med en minotaur i spetsen (min dröm förverkligad) :)
  • Lard wrote: »
    Bra framförhållning. Då min fru har goda vänner i Luleå kanske vi kan lägga vår semester nästa sommar så jag kan smita ifrån en dag. Ska ta mig en titt och fundera lite.
    Pellevin wrote: »
    Tänkte också tajma det med årets lulebesök. Det är möjligt att jag kan köra från Luleå då om det är intressant @Lard.

    Grymt! Välkomna!

    coma wrote: »
    Roligt med fler turneringar!

    Jag gillar dock inte begränsningen på antalet skills av samma typ eftersom det gör vissa lag mycket sämre. Det blir väldigt starkt att dela ut fler skills som kan stackas (ges till en spelare som redan har fått köpa en skill) och är inte i sig fel men det kan skapa fler killers vilket inte brukar bjuda in till bra spel.

    Älskar Mino-regeln! Äntligen kan man få spela Dark elves med en minotaur i spetsen (min dröm förverkligad) :)

    Ah bra tankar, det är ju ett första event för oss så vi kommer utvärdera även regler i efterhand inför nästa så kanonbra att redan nu få in reflektioner på reglerna! Jo jag har hört att Dark elves är bra i ladugården, när de inte tar semester och tränar på surfing. Välkommen! :D
  • coma wrote: »
    Roligt med fler turneringar!

    Jag gillar dock inte begränsningen på antalet skills av samma typ eftersom det gör vissa lag mycket sämre.... mer text

    Sant men samtidigt gör det andra lag väldigt mycket bättre, typ dvärgar som då får chansen till en minotaur samt x antal linedwarfs med Guard vilket resulterar att jag får känslan att de skulle rensa rätt friskt bland sina motståndare.

    Nåväl, pitekrigarna får utvärdera efter första tillställningen och jag ser fram emot att se en bunt minotaurer i lag som de i vanliga fall inte hör hemma hos :)
  • @Frantic vem är så rädd för en 6 guard dvärg roster så att man vill göra flera lag i stort sett ovärda att spela kompetativt?
    Jag hör sällan talas om dvärglag som vinner så många turneringar att det skulle vara ett problem. Nerfar man dvärgar så boostar man automatiskt deras normalt bra match ups t.ex. wood elf blir bättre om dvärgar blir sämre. Känns det ok med den typen av boost för ett lag som redan är bäst så visst. Om man skall ha en skillcap tycker jag den skall ligga på max 4 av samma skill så lizardmen iaf är spelbara.


  • @coma

    Vet inte riktigt vart du vill komma...

    Du skrev att du inte gillade begränsningen (helt ok med mig), jag bara gav ett exempel att skippa begränsningen skulle göra vissa lag betydligt bättre än för andra, tex dvärgar.

    Nu skriver du att skillcap ska ligga på max fyra... ok förstod inte det i första posten du skrev.

    Att göra en turnering med bra "regler" som passar eller som gör att alla lag blir "hyffsade" (tror jag vi är överens om) är nog praktiskt taget omöjligt.... Var med det i baktanken jag skrev ett scenario i förra inlägget så man ser att en eventuell sådan förändring kommer ställa till med andra problem.
  • Utmaningen: få med max antal kossor. Tre borde väl vara möjligt att få med eller?
  • Lard wrote: »
    Utmaningen: få med max antal kossor. Tre borde väl vara möjligt att få med eller?

    Jodå, jag har tre i mitt lag iaf :D
  • 6 ogers och en minotaur låter ju intressant annars
  • @Frantic mitt försök till poäng var att en skillcap på max 2 av samma skill löser inga problem alls. Det skapar fler problemlag än vad det "tar bort". Jag är helt emot skillcap men OM man skall ha en tycker jag man skall ha max 4 av samma skill som regel och inte max 2 som nu. Alla lag blir alltså inte hyfsade utan fler lag blir sämre än utan regeln och det öppnar för att några lag dominerar mer än innan.
    Så ser jag på det iaf och jag gillar att prata om regler till mitt favoritspel :)

    @Lard vilket lag kan bäst utnyttja 3 minos?

    @Skuld låter som en bellman historia :D
  • Kom på att jag för några år sedan gjorde det här Chaos Pact laget som passar ganska bra till Barn Bowl

    Pact-old-ma-chaos.jpg
  • coma wrote: »
    @Lard vilket lag kan bäst utnyttja 3 minos?

    Inget typ, men Grashnak spelar väl bara för Chaos, Chaos Dwarf och Nurgle och av dem är det bara de två första som kan komma upp i tre. Då tror jag på chaos laget utan warriors med tre minos FTW.
  • @Lard asroligt med 3 minotaurer och resten beastmen :D
  • edited October 2019
    3 Cows FTW roster
    Grashnak 310K (6/6/2/8 Loner, Frenzy, Horns, Mighty Blow, Thick Skull)
    Mino 150K
    Mino "Kossan" Free
    10 Beastmen 600K
    1 reroll 60K

    Team cost: 1120K

    Jugger Mino 20K
    2 Block Beastmen 40K
    1 Guard Beastman 20K
    1 Sure hands Beastman 20K
    1 Leader Beastman 30K

    Skills cost: 130K

    Totalt 1250K
  • edited October 2019
    coma wrote: »
    @Frantic mitt försök till poäng var att en skillcap på max 2 av samma skill löser inga problem alls. Det skapar fler problemlag än vad det "tar bort". Jag är helt emot skillcap men OM man skall ha en tycker jag man skall ha max 4 av samma skill som regel och inte max 2 som nu. Alla lag blir alltså inte hyfsade utan fler lag blir sämre än utan regeln och det öppnar för att några lag dominerar mer än innan.
    Så ser jag på det iaf och jag gillar att prata om regler till mitt favoritspel :)

    Ah då förstår jag hur du tänker.
    Lard wrote: »
    3 Cows FTW roster
    Grashnak 310K (6/6/2/8 Loner, Frenzy, Horns, Mighty Blow, Thick Skull)
    Mino 150K
    Mino "Kossan" Free
    10 Beastmen 600K
    1 reroll 60K

    Team cost: 1120K

    Jugger Mino 20K
    2 Block Beastmen 40K
    1 Guard Beastman 20K
    1 Sure hands Beastman 20K
    1 Leader Beastman 30K

    Skills cost: 130K

    Totalt 1250K

    Du tog mitt roster rakt av utom på valet av skills :D
  • edited October 2019
    @Frantic: det finns inte så många sätt att göra det på med Chaos. Tror dock att detta här under ser elakare ut...

    "Mini-mjölk" - 3 Dwarf-cows roster
    Grashnak 310K (6/6/2/8 Loner, Frenzy, Horns, Mighty Blow, Thick Skull)
    Mino 150K
    Mino "Kossan" Free
    5 Chaos Dwarves 350K
    6 Hobgoblins 240K
    1 reroll 70K

    Team cost: 1120K

    2 Mighty blow Chaos Dwarves 40K
    2 Guard Chaos Dwarves 40K
    1 Sure hands Hobgoblin 20K
    1 Leader Chaos Dwarf 30K

    Skills cost: 130K

    Totalt 1250K
  • Oh ja, mkt elakare :)
Sign In or Register to comment.