Stoppa AG4 med dodge

edited September 2019 in Taktik och lagbyggen
Jag ska försöka stoppa min motståndare som har AG4 med dodge från att spring genom mitt försvar. Är det då mest fördelaktigt att ställa upp så personen får 3+, 4+, 3+, 3+ och sedan 2+ på dodge´erna eller 4+, 4+, 3+ och sedan 2+på dem (jag har inte tackle)? Varför är det ena mer fördelaktigt än det andra?

Comments

  • Förändras antalet 2+ beroende på vilket alternativ man väljer?
  • edited September 2019
    en tumregel: maximera antalet 3+ slag.

    Varför då?
    1 st 4+ (50% ) är lättare än 2st 3+ (44%). -så det är bättre att tvinga motståndaren slå 2 stycken 3+.

    1st 3+ (67%) är svårare än 2 st 2+ (69%).


    Räknar vi lite noggrannare ser vi:

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">3+ (med Dodge skill)
    Success percent Without team reroll 88.889 %
    Success percent With a team reroll 88.889 %

    3+, 3+ (med Dodge skill)
    Success percent Without team reroll 74.074 %
    Success percent With a team reroll 79.012 %

    4+ (med Dodge skill)
    Success percent Without team reroll 75%
    Success percent With a team reroll 75%

    2+, 2+ (med Dodge skill)
    Success percent Without team reroll 92.593 %
    Success percent With a team reroll 94.522 %</div></div>
  • Anganatyr wrote:
    Jag ska försöka stoppa min motståndare som har AG4 med dodge från att spring genom mitt försvar. Är det då mest fördelaktigt att ställa upp så personen får 3+, 4+, 3+, 3+ och sedan 2+ på dodge´erna eller 4+, 4+, 3+ och sedan 2+på dem (jag har inte tackle)? Varför är det ena mer fördelaktigt än det andra?

    Att dodga 3+,4+,3+,3+,2+ med Dodge:

    Success percent Without team reroll 32.922 %
    Success percent With a team reroll 46.296 %

    Att dodga 4+,4+,3+,2+ med Dodge:
    Success percent Without team reroll 34.722 %
    Success percent With a team reroll 45.91 %

    En annan tumregel:Är din motståndare utan team reroll, få din motståndare att slå fler slag.


    Man kan lätt räkna sekvenser med samba, se: http://www.elyoukey.com/sac/
  • Gillar statistiken, alla vet ju att dubbelettorna regnar in mer än vad som borde vara tillåtet.
  • @DavidD det gäller att i 9 fall av 10 inte förlora matchen om du rullar snake eyes ;)
  • coma wrote: »
    @DavidD det gäller att i 9 fall av 10 inte förlora matchen om du rullar snake eyes ;)

    Osäker på vad du menar, det är ju alltid då man gör det ;)

  • Vad @Coma menar är att du vill spela på ett sätt så att en dubbeletta inte innebär automatisk förlust.
  • edited September 2019
    Pellevin wrote: »
    Vad @Coma menar är att du vill spela på ett sätt så att en dubbeletta inte innebär automatisk förlust.

    Det finns ett tänkbart undantag - i ligaslutspel där OT tillämpas kan det vara bättre att dra en rövare som ger chans att vinna med risk för förlust före turn 16 om man failar än riskera OT där man får fler spelare slaktade. Men det är ett enormt specialfall, gäller bara om man prioriterar lagbygge/fortsatt spel med samma lag och förutsätter att matchen redan gått hårt åt laget. Var i den situationen häromdan (iofs med 3+-dodgar men ändå).

    Och kanske tänker jag fel.
  • Lard wrote: »
    en tumregel: maximera antalet 3+ slag.

    Varför då?
    1 st 4+ (50% ) är lättare än 2st 3+ (44%). -så det är bättre att tvinga motståndaren slå 2 stycken 3+.

    1st 3+ (67%) är svårare än 2 st 2+ (69%).


    Räknar vi lite noggrannare ser vi:

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">3+ (med Dodge skill)
    Success percent Without team reroll 88.889 %
    Success percent With a team reroll 88.889 %

    3+, 3+ (med Dodge skill)
    Success percent Without team reroll 74.074 %
    Success percent With a team reroll 79.012 %

    4+ (med Dodge skill)
    Success percent Without team reroll 75%
    Success percent With a team reroll 75%

    2+, 2+ (med Dodge skill)
    Success percent Without team reroll 92.593 %
    Success percent With a team reroll 94.522 %</div></div>

    Tusen tack för svaret Lard. Precis vad jag ville ha. :)

Sign In or Register to comment.