Chaos dwarf Sweden Blood Bowl Championship 2014

Det var ju det där med lagbygge då så här i god tid.

Alt 1 (13 players):
2 Bullcentaur
6 Blockers
5 Hobgoblins
3 RR
1 FF

Skills
Blockers: Guard, Guard, MB
Bulls: Break tackle, Frenzy
Hobgoblin: Sure Hands

Alt 2 (12 players):
1 Minotaur
2 Bullcentaur
6 Blockers
3 Hobgoblins
2 RR
1 FF

Skills
Blockers: Guard, Guard, Guard
Bulls: Break tackle, break tackle(?)
Hobgoblin: Sure Hands

Alternativt skippa 1 gobbo+ff för en apo istället.

Alt 1.
Frenzy på en bull känns lite risky men mest för lite side line controll. MB på en blocker för att kunna få ut lite fler spelare.

Alt 2.
Tycker egentligen inte om minotauren men kan vara kul med lite hitting power och styrka också. I och med att han har frenzy/mb så skippar jag gärna de skillsen på de andra spelarna i detta läget och trycker in lite mer guard och kanske dubbla break tackle på BCs.

Jag lutar lite åt alternativ 1 fast med apo istället och kanske skippa mb för guard på blockern. Sen köra guard,BT,sure hands första dagen och resten av skillsen dag två.

Eller om någon har andra bra förslag så är jag öppen för förslag.

Comments

  • Jag röstade på alternativ två för att jag tycker Minon passar så bra fluffmässigt och inte för att han behövs i laget. Jag tycker helt klart du skall ta dubbla break tackle på bullarna. Guard är otroligt fint och med 2 RR skulle jag gå på en sure hands men kanske skippa en sådan om du har 3 RR. My cents...
  • Ta alternativ 2 tycker jag, jag gillar bigguys, speciellt de som inte tappar tacklezon. Ge minon Stand firm (mot en guard) och tryck in han i cagar för att irritera och krångla till motspelarnas offensiv, samt göra han "säker" på kanterna.
  • Big Guys är enligt mig "unsafe"

    Alt.1 gav jag min röst.
  • edited April 2014
    Jag gillar min "seriösa" build. 2 Bulls 6 blockers 4 hobo 1 apo (för att spara ko på plan om man kör blockeringsdodgar på 6+) och 3 rr. Jag gillar nog mest efter mitt spel att ha 2xBT på bullarna 2 guard och 2 stand firm på dvärgarna men då saknar man en trygg mobil blitzer och blir lätt utbashad. Du sitter även i skiten om du i turn 4 redan brännt två rerolls. Fördelen är att du utan problem kan köra en dvärg och en hobo kort. Block på en hobo över sure hands för att ha ett vettigt försvar men du kommer sakna tackle så wrestle kan vara ett alternativ. Guard likt stand firm anser jag måste jobba i par och båda bullarna måste skillas. Med block kan du tryggt blitza. jag personligen tycker en tretärningsblock utan block är vansinnigt osäkert mot exempelvis en gutter runner men väljer bort block för BT-hotet.

    Ska du köra minotaur skulle jag välja bort dubbel BT och ge minst en block, och kanske en andra frenzy eller en st4 med tackle men jag anser å andra sidan att ge en dvärg claw i liga är idioti och att de inte är ett lag som är bra att basha med
  • Jag kommer köra 2 BT och 4 Guard själv dock då jag behöver stärka mina brister mot lag som orcs och lizardmen. Så jag släpper tryggheten som tidigare fungerat bra med en hoboskill alternativ dubbel stand firm
  • @Thursablot I'm running free yeah! I'm running free!

    Mina råttor fann det väldigt svårt att anfalla med 2xBT på bullarna. Just sayin.
  • Intressanta kommentarer!

    3 RR + sure hands känns lite överflödigt kan jag hålla med om. Har sure hands framför allt för att jag hatar att slösa rerolls på pickups (strip ball är oftast inte ett problem). I vanliga fall klarar jag mig rätt bra med 2 rerolls men känner att Bullsarna kommer äta rerolls för mig. Sure hands används ju även knappast alls på försvar.

    SF på minon är en intressant idé som kanske skulle fungera.
    En del av vill mig köra 3 guard, 2 BT, SF på minon. 2 RR o ingen sure hands och hoppas på att jag inte fumlar bollen - vilket nog är att be om att det ska gå åt skogen.

    Lutar lite åt alt 1 med guard,guard,BT första dagen. Sen guard,MB,BT andra men får nog sova på saken.
  • Å andra sidan visade du ju i Borlänge att sure hands var helt onödigt då du ändåbinte kunde plocka upp bollen.
  • Skuld wrote: »
    Å andra sidan visade du ju i Borlänge att sure hands var helt onödigt då du ändåbinte kunde plocka upp bollen.
    Sant, fast hade jag inte haft sure hands kanske jag använt upp 3 rerolls på o plocka boll första tre rundorna istället. :)

  • Tja @Skoberget
    Jag är sugen på att spela Chaos Dwarf på turneringar. Vad funkade bra/dåligt rent generellt med det laget du spelade med dom på turneringen?
  • Break tackle på bull centaurs fungerade riktigt bra. Hade en som höll tre ghouls upptagna ena matchen då han var ett hot hela tiden..
    Mighty Blow på en blocker hjälpte inte så mycket (fast har man lite bättre tärningsslag så kanske)
    Guard behövs några stycken iaf.
    Sen hade jag aldrig några direkta problem med att plocka upp bollen så sure hands behövdes inte (inga strip balls som jag mötte heller)
Sign In or Register to comment.