Blood Bowl 7s turnering i Stockholm?

edited August 2019 in Turneringar
Jag har nu spelat Table Top i totalt 8 matcher (6 under DubBowl och 2 i Stockbowl Open ligan efteråt).
Det är så sjukt roligt att jag vill bara spela mer :)

Jag tänkte kolla om det finns intresse att köra en 7s turnering?
Naturligt för mig är att göra det i Stockholm då jag bor där.
Men jag är ny i spelet och i communityn så jag vill kolla med folk här om det skulle finnas något intresse.

Frågor jag har som jag gärna tar input på är:

Datum, när under hösten (helst) eller våren finns det ett hål i kalendern där det inte spelas annan BB så att många har möjlighet att vara med?

Längd, är det värt att spela 2 dagar eller räcker det med ett endagars event? (eller ska detta vara något man gör tex fredagen innan ett annat event?)

Regler, sett på NAF´s hemsida och kollat en del på Bonehead Podcast som genomförde en turnering nyligen men jag är 1000% säker på att andra har mer erfarenhet än mig så all feedback är välkommen.

Event, jag har själv aldrig organiserat en turnering så kommer behöva hjälp med hur man ska tänka med kostnader, priser till deltagare osv

Material, behöver ju ett gäng BB 7´s planer om man ska göra något sådant. Är det något som något som folk bara har hemma? är det något som någon spelgrupp har? eller är detta något man behöver skaffa från till turneringen?

Som sagt är ny men intresserad, så all form av input är värdefull!

Comments

  • Kolla med @Martin08, han och @Duckwing snackade om en 7s turnering i höst.
  • Jag har en 7s-pitch, och jag tror att StockBowl har en och @Coma har en.
  • Vad kul!
    Jag har aldrig spelat BB7s själv, men jag tror att du kan knåpa ihop nåt bra!
    Det finns en tråd som heter "Turneringåret 2019" som är pinnad som första tråd, men den är ju bara året ut. Den kanske borde fyllas på så den sträcker sig åtminstone ett år fram.

    Doubt i Umeå brukar ha strax efter nyår. Sen kommer en lagturnering i York (i januari?) som jag är sugen på. Vi ska försöka ha en lagturnering igen i april-maj nångång i Örebro.
    Inget ovan hindrar ju dig att styra upp en turnering ;) men ha gärna en tumregel att inte boka upp en helg som någon annan turnering i Sverige tror jag är bra.
    Jag tycker personligen det är lite ovärt att åka iväg på en endagars turnering, aldrig prövat. Kanske kul!

    Tänk på att vi bor i ett land där det tar tid att resa till och från turneringen. Om du vill ha med folk som reser långt så tänk på att: Folk jobbar oftast på fredagar och man kanske vill ha lite tid på sig att ta sig hem på söndagen om det är tvådagars.

    Regler tycker jag är helt fritt! Jag tror ju mer balanserde regelpaket mellan raserna lockar fler deltagare. Ha gärna nån att bolla regler med, men låt inte dina idéer bli försummade. Ha gärna nån att arrangera det tänkta eventet med. Du fick ju några förslag ovan. Alltid bra att ha nån som hjälper till med reglerna som tidigare nämnt, odd man out och allt runt om kring.

    Gå helst inte back. Räkna igenom vad allt kostar. Priser är inte viktigaste tycker jag, men ett första pris kan vara najs om det bara är en figur eller nåt. Dom flesta äger nog det dom behöver för att spela Blood Bowl. Fråga olika företag som gör Blood Bowl grejer, tärningar, mattor osv "-Hej jag tänkte arrangera en turnering! Finns det nåt sätt du kan stödja mig på?"

    Våga vinna!
    Lycka till!
  • Just ja!
    Det bästa som finns är att sno nån annans regelpaket så slipper man jobba så mkt på det.
  • Tror inte NAF sanktionerar 7s, men man kan ju ha kul ändå.
  • Man kan ha ranking i 7s, men jag antar att man då skall följa NAFs regelset: https://www.thenaf.net/wp-content/uploads/2016/07/NAF_BB7s.pdf
  • Pellevin wrote: »
    Man kan ha ranking i 7s, men jag antar att man då skall följa NAFs regelset: https://www.thenaf.net/wp-content/uploads/2016/07/NAF_BB7s.pdf

    Cool, visste jag inte
  • Jag har en pitch och är lagd åt NAF-regelset hållet men är nog lite partisk där ;)
  • Mycket bra tips från Kaju.
    Jag vill läggs till/trycka på några saker:

    Bolla gärna idéer med communittyn/andra arrangörer för inspiration och för att undvika misstag som andra redan gjort. Glöm dock inte bort att det är du som arrangör som lägger ner tid och energi på att fixa turneringen. Står du i ett val så prioritera lösningen som gör att det underlättar för dig och som gör att det blir en turnering du tycker är kul att arrangera.
  • Jag har länge själv gått och varit sugen på att ordna en 7:s-turnering i Stockholm men aldrig fått ändan ur vagnen, så det är ju perfekt om någon annan fixar biffen! ;)

    Angående planer så funkar det ju att använda vanliga planer som man lägger ut markeringar på för att avgräns planen.
    Jag har också en streetbowl-plan som jag tror är i samma format som 7:s
  • Jag tror en dag räcker. En timme/match borde vara lagom lång tid, så då hinns det med fem eller sex matcher på en dag.
Sign In or Register to comment.