Cirkusen är i stan!

Hey!

Har startat målat mitt Kislev Circus lag! (Kickass Kossacks från Gaspez-Arts).
Smart drag av Gaspez att göra extra figurer så de går att använda som Kislev Circus (Slann), Human, Norse och säkert Amazon om Commish tillåter! Man får 4 lag i ett, typ!

Har inte målat på över 9 år, så kollade typ alla tutorials på YouTube och tänkte, det ser ju inte så svårt ut! Vad fel man kan ha! ;) Den största "Ah-ha" grejen var att man ska späda ut färgerna. Det hade jag aldrig gjort innan! :)

Nu har jag gjort tre st nästan färdigt. Och fan vad svårt det var och tog lång tid!

Ett av de största problemen jag hade var att jag grundmålade med Wraith Bone, så väldigt ljust. Och hittade hela tiden omålade små gömmor som lös igenom (grundar man med svart så blir de ju bara skuggor).
Några tips på vad man kan göra åt det? Gegga på lite mer hämningslöst med basfärgerna? Börga med en shade Nuln Oil?

Sen layer paints och highlighting to en jävla tid... Tips på att snabba upp det? Drybrusha mycket istället?

Ansikten är svårt också... vilket pill! Vetifan vad jag ska göra åt dem...)

Hur skulle ni målat de här om ni använde samma färger? Vilken ordning skulle ni gå till väga?

Anyway, så här ser de ut just nu (Catcher, Blitzer, Lineman)

KislevFront.jpg
KislevBack.jpg

Comments

  • Snyggt! Ser proffsigt ut trots de problemen du beskriver. Jag är total nybörjare i målning så kan tyvärr inte koma med några tips och trix. Men det finns säkerligen ett helt gäng här som kan det GO KISLEV!
  • @Oberwald_1 Tack!
    Kan leva med hur de ser ut, men skulle vilja få till det lite bättre. Och framförallt snabbare! Man vill ju spela med dem innan man dör! ;)
  • ser nice ut.
    jag basar alltid med svart sprayfärg. ibland tar jag vitt ovanifrån också för att få till ljus mer naturligt eller vad en ska säga. men ofta som jag skippar det helt och hållet.

    måla inifrån och ut, så börja med huden och sen kläder.
  • @brocCooLi tack!
    Ja, från början hade jag tänkt testa de nya contrast paints... siktade på en Grey Seer spray men den var slut och dessutom de contrast paints jag hade behövt... ångrar att jag inte tog svart istället... Tror du man kan köra ett lager svart spray ovanpå? Eller börja med ett Nuln Oil shade? kloggar det igen detaljer för mycket, tro?

  • Började nu med huden, sen gult, sen rött, sen blått, sen brunt sen svart... men sen fick man köra samma vända igen där man råkat kladda över... och sen såg man massa hålor som var omålade då fick man göra det igen osv ;)
  • ja, en får vara noga från början så slipper en så mycket måla över/om och rätta detaljer. huden kan du ju blaska på lite med då den är underst, sen för varje lager blir det mer och mer precision.

    har du redan grundat skulle jag inte grunda igen med svart. då kommer de bli lite mörkare än övriga i laget. bättre att alla har samma nyans skulle jag säga.
  • Supersnyggt! Jag grundar alltid med vitt, men det är nog en smaksak. Enda tipset jag kan komma med är att inte slarva i början, om man ser till att alla grundfärger sitter som de ska blir resten mycket enklare och går framförallt snabbare. Bara att plöja på!
  • Jag gillar att grunda med svart för "onda" lag, och vitt för "goda". Tycker det ger bättre stämning. Så jag skulle ha grundat med vitt på detta lag.

    Riktigt snyggt BTW.
  • jag är ju coolare än ni andra så jag grundar med svart till allt 8)
  • brocCooLi wrote: »
    ja, en får vara noga från början så slipper en så mycket måla över/om och rätta detaljer. huden kan du ju blaska på lite med då den är underst, sen för varje lager blir det mer och mer precision.
    Upptäckte också att jag skulle behöva läsglasögon så när jag hade dem i fokus med vanliga glasögon var de för långt bort. Så nu har jag börjat plira över brillorna och ha dem svinnära, då ser jag bättre vad jag gör, så kanske går bättre i fortsättningen. Det suger att bli gammal! ;)

  • @Pellevin Tack!
    Ja, det var väl det som var tanken att det vore bra med ljus grund då det är ganska ljusa färger. Men fick mina tvivel när jag började ;)
  • @havaji Tack!
    Jag plöjer vidare! ;)
  • beroende på vad jag målar också så kör jag ju en färg under. t.ex. metallfärger kör jag inte direkt på grundfärgen utan tar en liknande färg först.
    för metall tog jag en ljusgrå på det laget jag målade nyss, och brun för koppar.

    viktigaste är väl ändå att en målar och lär sig under tiden. om en vill lära sig dvs.
    så länge en är nöjd själv så tycker jag det duger. sen vad andra tycker är lite skit samma.
  • problemet är att jag inte har tid att lära mig ;)
    Efter jag målat det här laget lär det ta tillräckligt länge för att glömma det mesta igen tills jag målar igen ;)
    Så tack för tips!

    Trösten är att när hela laget står uppställt så ser man Inter detaljer så noga på varje enskild figur, helheten blir större än summan av dess individen. Iaf är det det jag försöker intala mig själv ;)
  • Mitt tips som nybörjamålare är att måla över det man inte blir nöjd med. Med det sagt är det snyggt målat!
  • Grundar alltid vitt. Använd wash på grundfärg så försvinner allt som lyser igenom i sprickor.

    Sedan är detta något som tar tid. Låt det ta tid, men fundera på hur du för penseln för att effektivt måla ett fält. Grundfärg i tre olika färger på en modell tar mig 10-15 minuter. Wash över hela modellen tar max 5 om man inte använder olika wash på olika färger. Sedan tar highlight, efter torkning, ungefär det dubbla mot basmålandet, så totalt ungefär 60 minuter för en modell, (plus torkning och tid för basning, limning, grundspray, lackning kommer ju också till men bara målandet tar cirkus en timme per gubbe).
  • Lard wrote: »
    Grundar alltid vitt. Använd wash på grundfärg så försvinner allt som lyser igenom i sprickor.
    Det var det jag hade räknat med men tyckte inte riktigt det funkade så bra som jag hade hoppats...

    Hade räknat med att det skulle ta tid, men har kanske inte fått in tekniken riktigt. Går förhoppningsvis snabbare allt eftersom.

    Tror det blir 27 figurer totalt så det kommer ju gå åt lite tid!! ;)
  • Om du vill så kan jag jag skicka över 2-3 lag till dig så kan du träna lite mera... :-)
  • @Juiblex gör't!
    Ska bara måla de här och de som följde med i BB2016 boxen och ett Darkelf. Så leverans runt September... 2027. Låter det bra? ;)
  • Snyggt!
  • Nice @DamnDmitri ser toppen ut
  • @mikethemachine Tack! Blir nog helt ok till slut... Så många gubbar bara! :D
Sign In or Register to comment.