Datum på Citadelfärgernas burkar?

Köpte ett Citadel Layer Paint Set och de flesta färger är från aug-nov 2018 men ett par är från oktober 2017. Med tanke på att folk klagar på att Citadels färger inte håller så bra, bör jag reklamera/byta dem? (dessutom fattades en färg och en var dubbel)

Comments

  • edited July 2019
    Tror inte gw byter ut färger efter datum utan endast när de byter kollektion.

    Oöppnade bör det inte vara ett problem. Det är när burkarna är öppnade jag får problem för att vissa inte sluter tätt så bra så att färgen torkar.
  • Ok, chansar på att det blir bra. Målar inte så ofta så segt om man bara hinner använda dem en gång. Men det är väl lite skit samma också egentligen ;)
  • Bara tillsätta vatten och skaka om de torkar. Man kan även ha i små metallkulor som hjälper till när man skakar :)
  • Flyktsoda wrote: »
    Bara tillsätta vatten och skaka om de torkar. Man kan även ha i små metallkulor som hjälper till när man skakar :)
    Tack för tipset!
  • Höll på att återuppväcka några färger för ett par veckor sen. Funkar bra med metallkulor och vatten. Fick även tips om att man köpa en mjölkvisp från ikea för 10kr.

    https://www.ikea.com/se/sv/p/produkt-mjoelkskummare-svart-50301166/

    Citadels gamla burkar gick bra att använda efter 20år eller nåt sånt. Jag gillar P3:s burkar och droppflaskor, dom verkar hålla sig längre.

    Lycka till!
  • kaju wrote: »
    Citadels gamla burkar gick bra att använda efter 20år eller nåt sånt. Jag gillar P3:s burkar och droppflaskor, dom verkar hålla sig längre.
    Öppnade mina jag använde sist (ca 9 år sen). De var snustorra ;)

    Nu orkade jag inte lista ut vilka färger jag behövde så köpte tre starter kits (base, shade, layer) så när jag såg att layer färgerna var lite gamla så tänkte jag att jag aldrig skulle hinna använde en bråkdel av dem innan de torkat :D
    Men kanske ska investera i lite metallkulor och tunningsmedel/vatten iaf ;)
  • DamnDmitri wrote: »
    Öppnade mina jag använde sist (ca 9 år sen). De var snustorra ;)

    Jag menar dom med vita lock.
  • edited July 2019
    Skaka länge. Om den inte faktiskt torkat men stått väldigt länge kan den ha separerat väldigt hårt och pigmentet kan ligga nästan som kaksmet eller tom kletigt pulver. Men finns fukten kvar kan en envis skakarm få färgen jämn igen. Tror inte färgen blir för gammal på mindre än årtionden.
  • Än så länge funkar de bra med vanligt skak iaf! :)
  • kaju wrote: »
    Jag menar dom med vita lock.
    De burkarna verkar aldrig torka. Använder dem än idag.
Sign In or Register to comment.