Angående hur bra NAFWC2019 reglerna egentligen är?

edited May 2019 in Turneringar
Så jag och @Kaju arrangerade en turnering i helgen. Det var den andra jag spelade inom en år, förra jag spelade var i Ludvika. Både dessa turneringar spelades med NAF World Cup 2019- reglerna eller NAFWC2019 här efter. Och jag är mycket imponerad av de reglerna.

Jag har tidigare spelat i olika Eurobowl sedan 2012 (och i WC2015) och hade en vana med den typen av regler de var där. Ofta tre tiers, med 3+3 skills (3+3+3 i WC som är tre dagar lång) eller 6 skills ingen ökning dag två eller något åt det hållet. Tier 2 fick +1normal och +1 dubbel och tier 3 lite mer. Med de reglerna var 13-15 lag valbara om man gick för vinst. Det var Tier 1 och humans/nekro/elf som kom upp som de man kunde spela.

Men med NAFWC2019 är plötsligt Chaos, underworld, Nurgle, Vampire, Khemri, Slann med som ok raser. Det som gör detta är förutom hur pengarna fördelas på bygget möjligheten att ta med starplayers samt möjligheten att stacka skills, båda dessa saker är något som de äldre eurobowl reglerna sällan/aldrig tillät. Utan starplayers är underworld inte så kul va?

Jag tycker fortfarande inte tier 3 att de når upp till top 4-lagen (dark elf, undead, wood elf, lizardmen) men att de är med så mycket mer gör även andra raser bättre. Typ Amazoner blir väldigt bra när startfältet blir mer differentierat och det är med betydligt färre dvärgar. Nekro blir väldigt mycket bättre. Proelf united har blivit markant bättre.

Jag hoppas på att Eurobowl 2020 kommer gå efter och lägga sig nära NAFWC2019 reglerna, men jag misstänker att de kommer backa tillbaka till det äldre formatet. (Visserligen blir kanske mina älskade chaos pact spelbara igen då för de håller inte riktigt måttet nu). Vad tycker och tänker ni?

Comments

  • Ett format som släpper fram många olika raser tycker jag alltid är bättre än ett som begränsar fältet. Dornbirnformatet har den styrkan. Men det har länge funnits andra format med samma ambition.

    Danskarna har en tid laborerat med konceptet "All teams viable". De har långt kvar innan de når fram med stunties, men för övrigt tycker jag att de nått långt.

    Mitt eget koncept som används i PellevinBowl tycker jag också funkar rätt bra.

    När vi körde StockBowl Team Cup nådde vi långt genom att kombinera lagbyggesreglerna och squadbygget. Och den möjligheten tycker jag att ni vidareutvecklat på ett bra sätt i er Team Cup.
  • Tror det var för två år sen så hade danskarna 33% av fältet som orcs i Danish Open.
    1a: wood elf
    2a: dark elf
    3a: elven union

    De ändrar friskt varje år. Gold bars är nytt för i år.
Sign In or Register to comment.