Reserve Rumble mellan säsong 13 och säsong 14

edited April 2014 in StockBowl
Jag har en fråga som jag tar upp på forumet istället för att maila, då jag tror många utöver mig är intresserade av svaret.

Hur kommer lottningen ske inför säsong 14?

Jag har tidigare trott att lag som spelat mellan noll och två matcher blandades huller om buller. Vilket gör att man som coach gärna vill ha ett eller två spel innan man börjar en säsong, utan att risken blir större att man hamnar i en grupp med erfarna lag.

Men säsongen 13 var det inte så. Alla lag som hade noll spelningar spelade för sig och de som hade en eller två spelningar spelade i sin grupp. (trots att det fanns flera samma raser i bägge grupperna).

Effekten av detta ser man nu: Flera spelare som jag pratat med tvekar att spela ett nybörjarlag i Reserve Rumble för att minimera risken att hamna i en högre grupp med erfarna lag. I förlängningen befarar jag att flera väljer att fortsätta spela gamla lag istället för att börja med nya, eftersom det är så stor nackdel att spela ett helt nytt lag jämfört med ett lag som har två matcher gjorda.

Comments

• edited April 2014
    Commissionärsgruppen har ännu inte beslutat något om hur lottningen till säsong 14 ska ske.

Vi testade att köra rakt av på antalet spelade matcher i säsong 13, men som du skriver är det nog bättre att göra två partitioner. En med "nya" lag (max 2 spelade matcher) och en med alla andra "erfarna" lag (mer än 2 spelade matcher). Jag tror att det sedan ska slumpas fram grupper ur dessa partitioner, men hänsyn på ras där det går. Det var så vi gjorde i säsong 12 om jag minns rätt.

Jag tycker att det är tråkigt om vi får en trend att det startas färre nya lag. Snarare vill vi uppmuntra att man startar nya lag och att det inte bara blir stora monsterlag i ligan.
  • Jag gillar tanken med olika stora grupper, exempelvis grupp A 4 Lag alla möter varandra två gånger, grupp B 6 lag, man möter första laget sista matchen med, grupp C&D 7 Lag man möter alla en gång osv. Kort och gott man har större flexibilitet att sätta liknande lag i samma grupp.
  • Problemet med ett sådan upplägg är att det är otroligt mycket jobb att få till det. Det är redan ganska mycket jobb att lägga upp en säsong, och då försöker vi hålla det simpelt.

Men vi ska se över hur vi gör det, alla förslag är välkomna!
  • Tack för snabbt och tydligt svar. Hör av er när ni bestämt er! :)
    Mago wrote: »
    Commissionärsgruppen har ännu inte beslutat något om hur lottningen till säsong 14 ska ske.

Vi testade att köra rakt av på antalet spelade matcher i säsong 13, men som du skriver är det nog bättre att göra två partitioner. En med "nya" lag (max 2 spelade matcher) och en med alla andra "erfarna" lag (mer än 2 spelade matcher). Jag tror att det sedan ska slumpas fram grupper ur dessa partitioner, men hänsyn på ras där det går. Det var så vi gjorde i säsong 12 om jag minns rätt.

Jag tycker att det är tråkigt om vi får en trend att det startas färre nya lag. Snarare vill vi uppmuntra att man startar nya lag och att det inte bara blir stora monsterlag i ligan.

• edited April 2014
    Mago wrote: »
    Problemet med ett sådan upplägg är att det är otroligt mycket jobb att få till det. Det är redan ganska mycket jobb att lägga upp en säsong, och då försöker vi hålla det simpelt.

Jo, jag förstår det. Men med given längd och ojämna grupper känns det ändå som en relativt simpel lösning att överblicka TW och kasta in lagen i olika grupper och sedan pussla ihop det. Jag personligen gillar inte crossgruppsmatcher och men en möta-alla-två-gånger-tanke i bakhuvudet kan man snabbt lösa en bunt "likvärdiga" lag. Sedan kan man alltid fylla ut med ett halflinglag i någon grupp och låta dem jaga martins rekord med massa inducements.

Om du med simpelt menar givna mallar så resulterar väl det i att sätta en cap på antal deltagare? Spontant tycker jag min idé blir just simpel.
    Om vi hypotetiskt skulle bli exakt 40 coacher så skulle jag som tankeexperiment gärna se åtta grupper med fyra lag i varje där bara vinnarna går vidare till slutspel. Då blir det ännu större incitament att gå ifrån sina monsterlag för att inte bara möta samma tre coacher för den delen.
  • Säsong 12 hade också uppdelningen som straffade reserves rumblade lag. Jag minns mycket väl mitt lättvunna Gone down under-pris med rookie vampyrer i samma grupp som 1500+ tv (reptile dysfunction etc) :-D
  • Mago wrote: »

Med risk för att ge mig ut på riktigt djupt vatten, så kan kanske en idé vara att man får extra bonus vid allt för hög TV skillnad?
    T.ex. vid varje 100k skillnad så får man en extra skill, en marsipantomte eller plus på fans för just den matchen.

Eller är just det jobbiga att gamla lag har väldigt mycket skills i jämförelse med de nya lagen (som inte nödvändigtvis speglas i TV)?

Kan man ge någon bonus i så fall till de lag som spelat X antal matcher mindre än motståndaren?

• edited April 2014
    @JohnnyD: Fast det var nog mer en effekt av att vi vill få till jämna grupper. Tyvärr hamnade då "nya" lag bland de "gamla".

@zebbe: Det kanske kunde funka som en house rule, men det finns inte någon möjlighet att räkna ut skillnaden i antalet spelade matcher automatiskt på sidan och jag tror att det är viktigt att försöka hålla ligan så enkel som möjligt.
  • Personligen föredrar jag att möta flera coatcher än att möta en coatch flera gånger, även om det innebär att det blir lite ojämnare grupper.
    Thursablot wrote: »
    Jag gillar tanken med olika stora grupper, exempelvis grupp A 4 Lag alla möter varandra två gånger, grupp B 6 lag, man möter första laget sista matchen med, grupp C&D 7 Lag man möter alla en gång osv. Kort och gott man har större flexibilitet att sätta liknande lag i samma grupp.

• Jag håller med MartinS och brer på med att jag tycker det är för mig helt ointressant att möta samma coach flera gånger under säsongen. Jag möter mycket hellre samma ras varje match och kan nog sträcka mig så långt som att påstå att jag spelar Amazoner och möter CD varje match.
  • edited April 2014
    Om vi hypotetiskt skulle bli exakt 40 coacher så skulle jag som tankeexperiment gärna se åtta grupper med fyra lag i varje
    4 X 8 = 40 ?
  • Hahahaha...
  • Trasig tanke
  • Till Thursablots försvar skall det sägas att jag nog läst det där 2 gånger utan att reagera på det och det är jag nog inte ensam om 

I övrigt så håller jag med MartinS och Coma om att det vore trist att möta samma coach upprepade gånger.

Hade jag varit commish så hade jag nog gjort saker så enkelt som möjligt.
    1. Konstruerat ett antal grupper med lämpligt antal lag enbart utefter antalet lag. Går det att få till så att man möter alla lag i sin grupp, men inga andra är det ju skitbra, men det är inte så troligt att det går.
    2. Fyll på grupperna utefter team value.
    3. Gör enstaka små korrigeringar (flytta upp erfarna Halflinglag med lågt TV, byt plats på enstaka lag så att det inte alla orker hamnar i samma grupp etc)
    Har man otur kanske ens lag med 2 spelade matcher hamnar i en grupp med lag med 200 mer i TV, men är det ett sånt problem egentligen? Nu skall det erkännas att jag mest spelat lag som klarar sig bra med låga TV:n så jag kanske underskattar problemet.
    Keep it simple :)
  • Jag håller med jori på alla punkter utom en: punkt 2. Fyll på grupperna utifrån antal spelade matcher, inte TV. Det skulle innebära att första halvan av punkt tre förmodligen inte behövs.
  • @Pellevin straffa "dåliga" coacher med att ge dem svårare motstånd ;) Jag gillar TW, samt att det lär folk att inte bloata med alla dubblar och statökningar de får
  • I MAFOC kör vi så här för att få någon form av balans och möjlighet till spel med flera lag.

Rookie - nystartade lag
    Minor - TV max 149
    Major - TV 150-189
    Super - TV 190-229
    Super D. - TV 230-269
    Legend TV 270 och mer
    Fury Cup - som en cupstege, alla är med, dock måste laget spela i en division också
    Champions League - any TV, bara för de som vunnit en division förra säsongen
    Open Challenge - any TV (för alla)

Detta funkar bra och vi är inne på att nästa säsong blir den 17:e med "LRB 5/CRP"

• edited April 2014
    Syftet med mitt förslag är att stuntylag skall få möta motståndare med högre TV. Det tycker jag har ett värde. Dessutom tror jag inte på ditt bloatargument. Om det skulle stämma skulle det innebära att inducements är mer värdefulla än vanligt TV. Jag tycker bara det stämmer för stuntylag.
    @Pellevin straffa "dåliga" coacher med att ge dem svårare motstånd ;) Jag gillar TW, samt att det lär folk att inte bloata med alla dubblar och statökningar de får
  • Pellevin wrote: »
    Om vi hypotetiskt skulle bli exakt 40 coacher så skulle jag som tankeexperiment gärna se åtta grupper med fyra lag i varje
    4 X 8 = 40 ?
    Jag är lessen om detta var nätbullying. Försöker vara lite mindre grinig gubbe, men det är svårt.
  • Vilka effekter får det att bara ta antalet spelade matcher gentemot att låta noll, en eller två matcher betraktas som lika många? Vid det förstnämnda alternativet kommer sannolikt fler coatcher spela med erfarna lag i Reserve Rumble, för att undvika hamna i grupp med erfarna lag. Det sistnämnda alternativet, som jag förespråkar själv, kommer sannolikt locka fler nya lag, då det är en stor fördel med ett lite erfarnare lag än ett helt nytt lag. Det kommer också att få spelare som är tveksamma att bara spela en match att spela. Dessutom har det sistnämnda alternativet effekt på slutspelet då det vinnande laget från nybörjargruppen har lite fler spelade matcher, om det började med två matcher, och därmed lite större chans att inte få storstryk i någon av finalerna.

Det är lätt att tro att ett enkelt system måste vara det bästa, just för att det är enkelt. Jag tror inte det.
  • Pellevin: Som tredje part så tycker jag inte att det var nätmobbning. Det var ett legitimt påpekande 

Annars håller jag med Thursablot om att spelade matcher blir lite taskigt på sätt att de straffar nybörjarcoacher. Ta Bogville Princessess och Batallion of Saints som ett jämförande exempel. Båda lagen har spelat 2 säsonger ungefär lika många matcher. De skulle nog hamna i samma serie om båda spelar nästa säsong och lagen sorteras på spelade matcher. Bogville har fått väldigt många fler SPPs och har inte förlorat så många spelare. Detta gör att Bogville har 400 mer i TV. Att ha dem i samma grupp nästa säsong känns inte klockrent.

Vill vi att stuntylag skall ha inducement kan vi väl räkna deras TV som 200k (eller annan siffra) högre än vad det egentligen är när grupperna bestäms.
  • OztOzt
    edited April 2014
    Att enbart ha team value som mått är inte heller klockrent. På fummbl till exempel så finns det lag som har omkring 1000 tv med 3 spelare som har claw, mighty blow, piling on. Så det premierar min-maxning väldigt mycket. Och ett system som premierar det är någonting jag fruktar mycket mer än ojämlikhet med antal matcher.

Tror att den bästa lösningen är att köra på antalet spelade matcher och sen låta commissioners helt enkelt flytta lag mellan divisionerna baserat på vad de anser vara mest rättvist. Till exempel skadade lag och att räkna de som spelat en reserves att spela med helt färska lag. Och annat som vi inte nämnt i tråden.

Det finns ingen perfekt lösning så att låta dem rodda och göra undantag från en generell regel när de anser att det behövs är det jag tror blir bäst. Då ingår ett visst mått godtycklighet, men det är ingenting som stör mig.
  • edited April 2014
    Ozt: Det där har jag inget att invända mot så länge det är smidigt för er kommissionärer:)

Edit:Kommissionärer stavas nog med 2m. Det blir något annat annars...
  • Jori, jag är inte del av commish-gänget. Jag hade bara en åsikt!
  • stashman wrote: »
    Fury Cup - som en cupstege, alla är med, dock måste laget spela i en division också
    Champions League - any TV, bara för de som vunnit en division förra säsongen

Två idéer jag gillar. En sidocup för alla aktiva lag och CL för vinnarna. Värt att föra vidare till commishmöten.

Jag kan dra tillbaks mitt stöd för att möta samma coach om det blir någon vettig styrning på cross-group-matcherna men saknar någon info på hur detta skulle ske

@Pellevin det är ok så länge det är befogat. Dålig matematik, dåligt språkbruk eller övervikt är legitima anledningar att trycka ned någon. Värt att lära dina elever ;)
  • edited April 2014
    ...övervikt är legitima anledningar att trycka ned någon.
    :D

• Lottningen för Reserves Rumble är inte gjord ännu, i väntar på en ny coach som vill vara med...
  • Jag läste verkligen furry cup..
Sign In or Register to comment.