Fusk och andra knep

edited April 2019 in Turneringar
Vilket fusk och andra fula knep har ni råkat ut för när ni har spelat? Detta oavsett om det är medvetet eller omedvetet från motståndarens sida.

Det jag har råkat ut för är:

¤Motståndaren har ställt upp 12 spelare istället för 11 spelare.
¤Motståndaren har använt inköpt fusktärning som alltid slår en sexa.
¤"Snickerstricket", vid ett avgörande moment i matchen tar motståndaren upp en Snickers och börjar högt och ljudligt smaska för att störa och irritera sin motståndare.

«13

Comments

  • edited April 2019
    Generellt kan jag inte säga att det är vanligt med "fulspel"! :)
    Sen brukar jag hålla mig i nedre skiktet av turneringar för att de är roligare matcher. Under EM i Örebro gick det dock rätt bra för oss och jag mötte bla en fransman som gick in för att psyka från start. Om det inte varit en lagturnering hade jag brutit efter runda två... I övrigt vet jag inte hur medvetet det varit från motståndare. Men tyvärr har jag upplevt följande:

    - Motståndare lägger konsekvent mina spelare på mage efter lyckad block och låter de vara upp till mig att vända. Detta är nog det absolut vanligaste "knepet".
    - När det är min tur sätter sig motståndare med händer eller telefon och täcker stora delar av planen.
    - Folk som slår sin dice cup hårt i bordet konsekvent trotts det påtalas, är allmänt högljudda och enerverande "personligheter" under min runda, folk som drar ut på tiden medvetet för att match inte ska hinnas klart.
  • Spelade mot Imp i början av min Stockbowl karriär.
    En bit in , kanske 6-7 turns, eller om det t o m var andra halvlek insåg vi att jag spelat med en blitzer som hade miss next game status.

    Som Ordförande i föreningen löste han det galant genom att ta bort spelaren från brädet.
    Inga andra efterverkningar.
  • Ärliga misstag kan alla göra och går det inte "backtracka" så får det väl vara som det är.

    Gör man medvetet grejerna som är omskrivna tidigare här i tråden så är man riktigt grisig och jag önskar att en sån person ägnar sig åt en annan hobby istället. Det är mina 5cent.
  • edited April 2019
    i SnowBowl så var det en match då @inforthepain råkade ställa upp 12 spelare. det vanliga är att en vänligt påpekar det och så skrattas det lite åt det och sen börjar matchen. men hans motståndare sa inget och lät matchen börja. och när Jan hade flyttat första spelaren och påbörjat matchen så ropade hen på domare ( @Skuld ) och frågade vad det var för regler som gällde för 12 spelare på planen.
    riktigt dålig stil!

    hade det varit mot någon annan än Jan så hade jag ju självklart sagt till som en normalt gör.

    minns inte något så här på rak arm faktiskt som jag varit med om. förutom det jag skrev om då.
  • edited May 2019
    Folk som smaskar är uppenbart jobbigt. Med fusktärningar då är det bara o spela samma tärningar.

    Det som jag råkat ut för är spelare som slår om tärningar som hamnat "fel" när det går dåligt men inte går bra.

    Och folk som "glömmer" att flytta sin turn marker och argumenterar vilken runda man är på.

    Mer slarv än fusk; folk som glömmer o vända sina spelare och sen "den har väl inte gjort något?" Det ska tilläggas att jag har gjort detta (aldrig medvetet) men oftast är min medspelare observant.

    Vill också tillägga av att alla många matcher jag spelat är det väldigt sällan fusk har hänt.
  • Det är som sagt svårt att veta vad som är medvetet.

    Men jag vet att det en gång i tiden var folk i Team Sweden som råkade ut för att motståndaren flyttade en spelare, ångrade sig och ”råkade” ställa tillbaka den på fel ruta, så att spelaren plötsligt nådde längre nästa gång han flyttades.
  • Martin08 wrote: »
    Spelade mot Imp i början av min Stockbowl karriär.
    En bit in , kanske 6-7 turns, eller om det t o m var andra halvlek insåg vi att jag spelat med en blitzer som hade miss next game status.

    Som Ordförande i föreningen löste han det galant genom att ta bort spelaren från brädet.
    Inga andra efterverkningar.

    Imp är en bra och snäll person.
  • En annan sak en kan irritera sig på är folk som har tärningar med symboler på, flera olika set. Där vissa har symbolen som 6:a och vissa som 1:a...
  • Mago wrote: »
    Men jag vet att det en gång i tiden var folk i Team Sweden som råkade ut för att motståndaren flyttade en spelare, ångrade sig och ”råkade” ställa tillbaka den på fel ruta, så att spelaren plötsligt nådde längre nästa gång han flyttades.
    Detta har jag råkat ut för. Samma spelare envisades också med att först slå blocktärningar, och sedan berätta vilken block han gjort. Han är tydligen väldigt dålig på alla språk utom italienska, så det var väldigt svårt att kommunicera med honom också.
  • Sedan spelade jag vid ett tillfälle en väldigt hård och jämn halvlek mot @inforthepain där vi efteråt upptäckte att jag kört med tolv spelare.

    Men en riktig klassiker var när jag var tävlingsledare och samma Janne var lite uppmärksam och märkte att hans motståndare verkligen hade tolv spelare på plan. Han ropade på mig för att jag skulle reda ut situationen. Då jag undersökta hur det stod till fann jag att i själva verket hade bägge coacherna ställt upp tolv spelare. Good times :)

    @brocCooLi det är inte ofta jag säger detta, men: Bra gjort! Trist bara att hans kompis var domare. Det innebar säkert att han inte fick den berättigade späkningen tills skinkorna var hallonröda.
  • @Pellevin nej, de bara tog bort en spelare och körde vidare. riktigt uselt domslut.
  • Jag råkade under min första turnering nu i höstas ställa upp 12 spelare på planen och min motspelare påpekade det efter runda 1 eller 2 tror jag. Vi slumpade bort 2 spelare från mitt lag till reservbåset om jag minns rätt. Tycker det är rätt gjort, minns tyvärr inte vem det var emot men han hade skägg och spelade High elfs :)
  • det var mot @thaWaTRix @alksnis

    ps kommer skriva om den regeln till i år
  • edited April 2019
    Vilken rolig tråd!

    Jag slår högt med dice cup. Mest för att ”skrämma” bort dom dåliga rerollsen på dubbel skalle och ettor jag slog slaget innan. Dom gamla kineserna säger att det funkar! Sen har det suttit kvar som en dålig ovana.

    I Portugal så kom vårt motståndarlag en kvart sen. Jag sa åt mina lagkamrater att ladda ner en klocka och sätta en kvart mindre på motståndaren. Men min motståndare vägrade och ville spela med 4min ist. Jag sa nej. Vi tjafsade en bra stund. Han sa att det fanns med i regelpaketet. Dålig wi-fi och typiskt svensk så gick jag med på det. Första rundan så säger han att jag inte får göra nåt mer för att tiden hade gått ut. Runda 2 eller 3 frågade han varför jag inte satt igång totaltiden.
    En avgörande blitz som vi båda missade en extra och en svårare dodge genom tackle zone. Det var en av mina pjäser som står lite snett i sin ruta.
    Synd att sånt händer.

    Senast i Wales. En motståndare gjorde en Long Bomb pass med en ghoul till en werewolf. Det blev mål. Halvleks paus. Jag frågade motståndare vad han slog på passen. Han sa en femma. Jag sa, det är very sunny. Vi snackade en stund sen släppte jag det och lät det gå. Vi båda var ju med på att det blev mål när det blev mål.

    I båda fallen, fusk eller omedveten. Jag vet inte.
    Jag har hur mycket som helst men börjar såhär!
  • @brocCooli Tack!
    tänkte du skriva om regeln till det vi gjorde eller till något annat? Varför ska du skriva om den och vad är den just nu?

  • @alksnis nu är det att det slumpas bort spelare tills det är 10 st kvar. lite hårt. ska göra det snällare.
  • Jag gillar varianten de lanserade till Team Cup, och som jag skrev om till PellevinBowl 4.
  • Regn, sol och niggling får båda hålla koll på. Men niggling och minusttats ska markeras på figuren.

    Inte fusk eller slarv; men det värsta jag mött är en spelare som spelade ett Amazon-lag med omålade & ej färgbasafe dark elfs. Med skills på små lappar som ej var tejpade/ limmade på figurerna.
  • edited April 2019
    God damn vad ni möter mycket konstigt folk (kul tråd förr övrigt), i Umeå fuskas det inte närmaste fusk jag kan komma på är @Pellevin som vill att vi ska slå i hans tärningstorn :P
    EDIT: Kom på nu att @Kaju är nog den fulaste fisken av dem alla, han gav mig skitsnygga tärningar innan vår match som sedan slog skitdåligt, matchen slutade förödande lika 1-1 eller var det 2-2? hmm ;)
  • Under World-Cup i Italien så mötte jag en fransman som konsekvent räknade fel på assists för sina amazoner så att det blev 2D blocks istället för 1D blocks. Efter att jag hade påpekat detta vid 5-6 tillfällen i de första 2-3 turnsen så började han helt plötsligt räkna rätt. Jag antar att han ville testa om jag var med i matchen och hade koll på assistsen.

    Jag har ställt upp med 12 spelare några gånger av misstag, men jag har även ställt upp med 10 spelare ett par gånger. I ens egna offensiva driver har jag märkt att det är ett problem.

    Annars så är nog mitt största "fusk" när jag och @inforthepain inte fick tag på någon taxi lagom till jag skulle spela semifinal mot @frantic i Doubt IX. Det gjorde att matchen fick ca 20 minuters mindre tid och vi inte hann spela klart matchen.
  • Frantic wrote: »
    EDIT: Kom på nu att @Kaju är nog den fulaste fisken av dem alla, han gav mig skitsnygga tärningar innan vår match som sedan slog skitdåligt, matchen slutade förödande lika 1-1 eller var det 2-2? hmm ;)

    HAHAHAHA BÄSTA!!!
    Alltså dom är tryckta på sidan 1 för att dom ska jinx:a! Man brukar se i motståndarens ögon ”YES!!! En sexa, nej det är ju en etta!!!” Så jäkla kul!
    Och sen att vi var skittrötta sista matchen och jag fundera ett tag varför du hade ställt columndefense med tre rutor mellan dina spelare.

  • Det vanligaste är väl de som teleporterar sina spelare utan att visa tydligt hur de går. Jag har även förlorat matcher på att mina spelare ligger ner med basen mot mig så jag inte sett att det varit min spelare utan bara en stor svart bas. Vill man kan man således lägga motståndarens pjäser med basen mot dem för att hoppas att de inte skall se pjäsen. Har även vunnit matcher på att motståndare missat små spelare som står bakom stora big guys. Det känns alltid lite extra bra.
  • Jag har förvisat mina kaju-tärningar till dice-jail för evigt.
    Alla tärningar med special-ettor är av ondo.
  • Jag har varit lyckligt förskonad från sånt som verkar vara medvetet fusk, om än det händer då och då att folk råkar göra fel.
    Jag minns dock särskilt min första turneringsmatch nånsin; på Gothcon 2009 tror jag det var... Min motståndare spelade hela matchen med bara 9 spelare på planen. Han ville hålla sina skinks säkra i reservbåset.
  • Ett omedvetet fusk var när jag spelade mot ett dvärglag med chaos dvärgar. Dvärg coachen blitzade min bull kenta med one die block. Efter min bull kenta blev nedslagen så insåg coachen att en pjäs hade gått två gånger och gjorde om och slog two die uphill ist. och slog ner sig själv. Jag frågade om det var min tur. och ja det var det. Jag frågade varför inte det användes nån reroll. :D
  • kaju wrote: »
    Ett omedvetet fusk var när jag spelade mot ett dvärglag med chaos dvärgar. Dvärg coachen blitzade min bull kenta med one die block. Efter min bull kenta blev nedslagen så insåg coachen att en pjäs hade gått två gånger och gjorde om och slog two die uphill ist. och slog ner sig själv. Jag frågade om det var min tur. och ja det var det. Jag frågade varför inte det användes nån reroll. :D

    Det där låter obehagligt bekant :P

  • kaju wrote: »
    Frantic wrote: »
    EDIT: Kom på nu att @Kaju är nog den fulaste fisken av dem alla, han gav mig skitsnygga tärningar innan vår match som sedan slog skitdåligt, matchen slutade förödande lika 1-1 eller var det 2-2? hmm ;)

    HAHAHAHA BÄSTA!!!
    Alltså dom är tryckta på sidan 1 för att dom ska jinx:a! Man brukar se i motståndarens ögon ”YES!!! En sexa, nej det är ju en etta!!!” Så jäkla kul!

    Välkommen upp till Buzzqvarna i augusti där har @stareater kickbacktärningar med en motorsåg på ettan. Hurv vilket hemskt påfund ;)

  • edited April 2019
    Har varit med om att en motståndare har velat spela utomhus en solig dag. Sedan har det blåst så mycket att hans lätta plastfigurer flyttat sig av sig själv närmare mål hela tiden. Uppenbarligen ett väl uträknat fusk. :)

    Sen har jag råkat fuska på doubt III där jag spelade high elves. Jag var stensäker på att high elves hade av7 på linjemän och övertygade också alla mina motståndare om det.
  • Visst ja! Jag kom just ihåg att när jag spelade med dvärgar på Danish Open några år sedan så hade mina blitzers MA 6 nästan hela turneringen! Det var ingen som rättade mig förrän sista matchen.
  • För övrigt i plus i AG fusk (utom när jag har det)
Sign In or Register to comment.