From the Ritz to the Rubble! - Utslagsturnering på Theodoras 20/7.

edited June 2019 in Turneringar
Each year in July the world of northern Blood Bowl engage in the grande finale of a long tournament.
One team has to win the yearly title.
Its not just anybody.
Its The best of the best!
The most gruesome team with the most stamina and flair.
The fastest team, the most badass players.
The most lucky team with the most touchdowns.
The most agile team with least injuries.
The most doped up team with the fiercest fans!
You get the picture - One team has to win.

Making the Exit from the Grande Finale at Rivendell Stadium the winning team celebrates with the fans
in glamor and rock and roll at a fancy restaurant til early morning.
Afterwards the serving staff and cleaning team enter the restaurant and starts tidying the place up.

This can be anybody, this can be you.
We have arranged an excellent opportunity to relive the living conditions of the
cleaning staff of the afterparty of the almighty grand finale of northern blood bowl 2019.

They drink beer and use little toy soldiers to represent their favorite blood bowl
players at a locale pub.

Cheap beer and nonexistent dress code.

Come as you are.

From the Ritz to the Rubble 20/7.
FTRTTRV2.png
Namn: From the Ritz to the Rubble! v.1.6
Vad: Blood Bowl Utslagsturnering.
Typ: Resurection turnering, Team value: 1100.
Se avsnitt om tier indelning nedan.
Var: Theodoras Fridhemsplan, andra rummet.
Adress: Sankt Eriksgatan 53B
När: Lördag 20/7-2019.
kostnad: 150 sek.
Preliminär Start: 11:05. Spelschemat är dock satt efter spelstart 12:00.
Får vi starta kl 11:10 så kan vi mula in ytterligare en match i programmet.
18 år åldersgräns.
Anmälan: FTRTTR207@gmail.com
Sista dag för anmälan: Mån 10/7 kl 10:00.

Tävlingsledare: Martin, Pertan och Mårten.



Speltid: 4 min /turn totaltid.
Mäts med schack klocka. Eller om båda spelarna är överens om det med annat medel.
Dvs 32 min per halvtid per spelare.
10 minuter havlekstid.

Skulle en spelare gå över tiden per halvlek.
Begränsas hans val av rörlighet att ställa spelare upp.

Saktmodighet och fegspel med tärningsslag och regelkoll för att fördriva tiden under motspelarens drag
kommer med en varning från matchdomare.
Om varningen utdelas två ggr förlorar den saktmodige spelaren matchen.

preliminärt spelschema med start från 1200

match 1 1215 1319
halvlek 2 1325 1429

match 2 1445 1549
halvlek 2 1555 1659

KÄK: 1700

match 3 1750 1859
halvlek 2 1905 2009

match 4 2030 2139
halvlek 2 2145 2249

Prisutdelning: 2300.


Regler:
Turneringen spelas med standardregler competition rules pack.
Finns att ladda ned på : http://marmeladov.com/BB/CRP.pdf
Kickoff och väder och stadium. Inga kort.

Alla matcher spelas på stadium Ölfest samt Öppen Kurra.
Ölfest*: Slå 1d6 före Kick-Off-slaget. Blir det 1 i första halvlek, eller 1-2 i andra halvlekar, ersätts
KickOff-slaget med 1d6 där 1 innebär Get the Ref, 2-3 Riot, 4-5 Throw a Rock och 6 Pitch Invasion.
Ölfestslaget får en modifikation med -1 per spelad match.
Dvs macth 3 ersätts kickoff tabellen på 1-3 i första halvlek samt 1-4 i andra halvlek. etc.

Öppen Kurra:
Efter varje Drive slår båda spelarna en t6>4 per utvisad spelare för att få tillbaks den spelaren i spel.

Resurrection turnering Ingen skada (som går över matcherna) eller spelarutveckling.

* Turneringsspecial.
Efter varje vunnen match slår spelarna en person per random i sitt lag som får färdigheten Bonehead.
Om en spelarpjäs som redan har Bonehead får det igen aggregeras regressionen och
möjligheten att använda pjäsen minskar med ytterligare ett steg.
Ex: En ogre med får FTRTTR specialregel.
Kommer därefter bara kunna flytta på sig på en t6>2

Alla spelare kvalar automatiskt in sig i A-turneringen.
Efter första matchen skapas en B-turnering vilket gör att de utslagna spelarna får minst en andra match.
Därefter är det vinna eller försvinna som gäller.

Vid lika resultat blir det straffsparkar av domare till endzone.
När slutsignalen går och ingen vinnare kan utses blir det straffsparkar.
Man ska sparka domare till endzonen.
Båda spelarna radar upp sitt lag som är på spelplanen och väljer tre straffsparkare.
De ska i turordning slå varsitt lyckade AG slag för att placera domaren i Endzone.
Spelare med färdigheten Kick får plus ett i DRM.

Är det fortfarande inte avgjort efter tre försök så går man igenom laget gubbe för gubbe.
De tre första får vänta tills om det mot förmodan går laget runt utan avgörande.


Seedade lag
Behövs det seedning för turneringschemat:
Går tier 1 lagen in innan tier 2 lagen som går in innan tier 3 lagen.
-Det här kan vara avgörande vid rasval då varje lag får en bonehead extra per vunnen match.

Starplayers
Inga starplayers får vara med i turneringen.

Inducements
Lag från Tier får köpa till inducements till sitt lag.
Lag från Tier ett och två får inte göra det.

Tier:
Alla spelare väljer en ras att spela och köper upp ett lag till ett värde om 1100 tv.
Man får välja extra skill enligt tiernindelningen nedan.
Enbart 1 extra skill per gubbe.

Tierindelning enligt nedan:
Tier1) = 3 skills.
Amazon, Brettonnia, Dwarf, Dark Elves, Chaos Dwarf, Lizardmen, Norse, Orc, Skaven, Undead, Wood Elves.
Tier2) = 4 skills + 1 dubbel skill.
Chaos, Chaos Pact, Elves, High Elves, Humans, Khemri, Necromantic, Nurgle, Underworld, Slann, Vampire
Tier3) = 3 single + 2 dubble skill.
Hafling, Goblin, Ogre

# Vill man spela ett lag som inte finns med i listan går det säkert bra.
Utgå ifrån att det laget går in som Tier ett lag isf. Kolla med tävlingsdomare innan du anmäler bara.
Har satt Pertan och Mårten som ansvariga för tier indelningen.

Alla deltagare gör anmälan till FTRTTR207@gmail.com
Anmälan skall göras med
Spelarens för och efternamn.
Ras
Lagnamn
spelarpjäsens nummer, spelarpjäsens namn, position, kostnad och eventuell extra skill på positionen
eventuella rerolls
fanfactor
cheerleaders
Assistant coaches.

Målning.
Alla lag ska vara målade figurer i god tabletop standard med klara spelarnummer på basen fram och bak.
Om ett lag enligt huvuddomare inte lever upp till tabletop standard döms det till ett mål minus per match.
Extra skills markeras med gummiringar,
eller ett annat väl synligt markering så länge båda spelarna är överens.

Baser på positionsspelare ska vara målade enligt Stockbowl "standard"
http://www.stockbowl.bloodbowlleague.com/default.asp?p=cp&cpid=1

Anmälan.
Anmälan ska vara inne senast 10/7, 10:00.
Spelschema mailas ut under spelveckan innan.

M
«1

Comments

  • Vad händer om en match är oavgjord efter 2 halvlekar?
  • edited April 2019

    -
  • I vilken tier ligger Bretonians i?
  • edited April 2019
    Mooselord wrote:
    Vad händer om en match är oavgjord efter 2 halvlekar?

    Bra inlägg!
    Tyckte vi tänkt på allt, eller det mesta! :)
    Ett snabbt förslag från mig är att
    Då räknas cas som dealbreaker.
    Därefter räknas cas inklusive foul

    Är det fortfarande inte avgjort går tier tabell in.
    Tier 3 går före tier 2 som går före tier 1.

    Är det fortfarande inte avgjort skapas förlängning.

    7 manna utan sidlinjer. 5 turns per halvlek.

    Skulle det fortfarande inte vara avgjort efter denna förlängning slår man väl en tärning.
    Där högst går vidare.

    bara ett förslag.
    Hur gör man annars i turneringar?

    Skrev in mitt svar i reglerna tills vidare.
  • edited April 2019
    "Morn82 wrote:
    I vilken tier ligger Bretonians i?

    Det får juh du styra. :)
    Jag lade in en disclaimer att om laget ifråga inte inns med i listan så är det ett tier ett lag.
    Men du och Pertan får vara chefer över lagtierindelningen.

    Hade jag fått välja hade alla spelat med human linemen, men då hade visserligen ingen velat vara med. På gott och ont.
  • Martin08 wrote: »

    Hur gör man annars i turneringar?

    Det skulle vara kul att spela, men jag tror inte jag får ihop det. All min feedback skall alltså ses som feedback från engagerad allmänhet och inte turneringsdeltagare.

    De flesta turneringar har inte eliminering och således ibte problemet. Coachen Skuld kör en turnering (Snowbowl) där de har någon form av straffsparksläggning. Jag gissar att det är bästa alternativet. Kolla i Snowbowltråden.

    Att ha cas eller liknande som tiebreaker är ju smidigt, men det leder till ganska stor fördel för vissa lag. Det kan man ju leva med, men det är lite tråkigt. Att köra någon form av suddendeathspel tar för lång tid. Erat spelschema är för tight för det.

    Oavsett tiebreaker så är spelschemat tight. När skall man hinna äta till exempel?
  • Det kan nämnas att regeln om att motståndaren får 2 touchdowns om tiden tar slut är hårdare än vad jag sett på andra turneringar. Det vanligaste är att man enbart får ställa spelare upp och ställa ut spelare vid kick-off om ens tid är slut.
  • Tack Mooselord.

    All input är värdefull.

    Som förklaring:
    Spelschemat är preliminärt och mycket bygger på när vi får tillgång till lokalen.
    Idag ser vi att det går att få till en turnering på ett ställe.
    Spelschemat är riktigt tight, men vi har då 3,5 h tillgodo på oss med justeringar.
    Kommer vi in vid 11:00 redan så är vi game på riktigt med 5,5 timmar att justera.
    Jag vill helst inte schemalägga efter 00:00.
    Men man bör nog vara medveten att förseningar kommer att komma.
    Det är typ alltid förseningar på turneringar.
    Idag har vi råd med dem.

    De hårda tidsreglerna är nog skapade för tidspressyfte.
    Marginell skillnad på att åka på två mål bakåt och bara få ställa spelare upp.

    Möter upp Pertan på samma ställe på lördag för finslipning av detaljerna.

    Tack för dina inlägg. :)

    M
  • Martin08 wrote: »

    Marginell skillnad på att åka på två mål bakåt och bara få ställa spelare upp.

    Det här håller jag inte med om. Det låter väldigt osannolikt att någons tid tar slut innan turn 6, troligen blir det senare. Om det blir i turn 6 så har motståndaren 2-3 turns på sig att spela själv. Det går att göra 2 mål på den tiden, men det är osannolikt. Många lag skulle ha svårt att göra 1 mål, tänk på att bollen kanske är i en cage i motståndarnas händer i närheten av din endzone. Dessutom är det som sagt troligare att man har ännu kortare tid på sig.
  • Jag är fundersam över i fall att något med Bonehead får Bonehead efter en match.
    Känns som det slår hårdast mot stunty lagen.
    Mer specifikt Ogres som jag vill spela.

    Vill vi verkligen att folk ska undvika att spela STUNTY?
  • Håller med @Morn82. Vi får finslipa detaljerna på lördag.
  • Håller inte med. Steget från ingen Bonehead till 2+Bonehead är längre än från 2+Bonehead till 3+Bonehead.

    Problemet är väl snarare att det är illa när det drabbar spelare viktiga spelare med högt TV vilket är rätt troligt mef Ogres. Det är en stor skilnad om det drabbar en ogre eller werewolf istället för snot eller zombie. Att få bonehead på Deeproot låter potentiellt förväligt...
  • [quote="Mooselord;34783"Att få bonehead på Deeproot låter potentiellt förväligt...[/quote]

    går dock inte eftersom inducements inte är tillåtna :)
  • edited April 2019
    Alltså. Hörrni!
    Tanken är att möta upp och spela boll på ett kul sätt.
    Sedan är det "lite roligt" med öl tema.

    Juh längre man spelar desto mindre koll.
    Det här bör även gälla juice drickarna.

    Härmed bonehead regeln.
    Mig spelar egentligen ingen roll.
    Av 3 A4 regler så är det den som är "tveksam" så är jag supernöjd och anser mig som vinnare av turneringen. :)

    Sedan är väl den här turneringen som Stunty lagen är hårt förfördelade.
    Kommer in senare i turneringen vid seedning och tiebreaker inom Tier indelningen vid lika resultat.

    Jag gillar givetvis bonehead regeln.

    Säg att du har ett Ogre lag med 9 snotlings, 5 Ogre , 3 rr och 1 cheerleader.
    Du blir seedad till andra omgången.
    Möter ngt darkelf lag med 4 bonehead.

    Här kan du stalla hela matchen. Spela på noll noll och bara göra en massa cas.
    Obs att bonehead bara delas ut efter en vunnen drive.

    Du går vidare till semi.
    Fortfarande ingen bonehead. Eftersom du inte vann ngn drive i förra matchen.
    I semi:
    Här gör du en balja i första halvlek för att sedan hålla tätt i andra.
    Då, först i semi har du 64% att en dina snotlings får bonehead.
    Det är värt att spela på.
    Sedan är det bara att köra på.

    Jag hävdar att de traditionellt "sämre lagen" är hårt förfördelade i den här turneringen.

    Orcher kan vara OP, men fan vet. ?

    När jag ändå håller på och förklarar mig.
    Bob: -Varför utslagsturnering?
    Jag: - Kul att du frågar Bob!
    -Efter 2 matcher i en round Robin turnering av 4-8 matcher) vet man oftast om man har chans att ta hem det eller inte.
    Härmed är lotten lagd i vilken ordning matcherna spelas väldigt viktiga.

    -Genom att behålla tävlingsmomentet i 2 matcher, därefter käk erbjuder vi "förlorare" att åka hem om de känner för det istället för att stanna kvar [läs ansvars spelande eller whatever] och spela igenom några matcher som de kanske inte känner för att spela.
    Man slipper avhopp och enkla vinster.

    Alla får givetvis stanna kvar, käka en bit. Spela lite open eller bara hänga kvar om de känner för det.

    Min syn, vad tycker du Bob om bonehead regeln?
    Känns det inte konstigt att Mårten och Pertan hugger på den nu och inte när de korrekturläste reglerna innan? :)

    Bob: -Jo, det senare är ytterst märkligt. Vidare om jag (Bob här om ngn undrar) får utveckla mitt svar så är det en rent fantastisk regel!
    Alla turneringar borde ha med den, tamejtusan. Jag ska försöka få den inskriven i nästa utgåva av Blood Bowl!
    Vi är alla evinberligt trötta på vinnande Skaven och Woodelfslag. Det är dags för Ogre , som kanske är väl förfördelade i den här turneringen, att vinna en cup.
    Kort: Bonehead regeln tycker jag Bob är en jäkla hit! Jag har dock en fråga till, som en del kanske stör sig på..

    Jag: Kul att höra Bob! Jag ska framföra dina åsikter till grabbarna när jag träffar dem på lördag.
    Vad har du mer för fråga? Det finns ingen anledning att gå som katten kring het gröt, att slå runt busken.

    Bob: Jo, det här med anmälningsavgiften. 150 pix känns väl mycket för en lokal som ni lånar.

    Jag: Du har så rätt. Anmälningar giften är tagen ur luften. Mest för att de som anmäler sig ska dyka upp. Man kan väl ordna så att pengarna betalas tillbaka efter 2 spelade matcher, el dylikt.
    Däremot om vi får bargrabbarna att öppna upp tidigare kanske de vill ha en slant för det, och det känns surt att punga ut med själva. Dessutom ska vi jaga schack klockor runt stan.

    Glömde det i pollen. Om ngn backar pga anmälningsavgiften så kan vi säkert lösa det. Så länge som ni lovar dyrt och heligt att dyka upp efter anmälan. FYI bryter man ett löfte på Kungsholmen blir man av med en arm.

    Bob: Det förklarar mycket, jag tycker den här turneringen verkar väldigt spännande och om det inte vore för att jag är ett fantasifoster hade jag nog anmält ett lag själv.

    Jag: Vi kan nog lösa det senare med. Blood Bowl är trots allt bara ett spel.
    Väl mött! :)
    M
  • Missade helt att master chefs, bribes och star players inte är tillåtna. Det gör goblins och halflings riktigt usla. Fundera en vända till på om ni vill ha det så.

    Jag trodde att boneheads försvinner mellan matcher eftetsom allt annat nollställs mellan matcher. Det kan vara värt att förtydliga att så inte är fallet.
  • Mooselord, tack.
    Antagligen ryker det på lördag. Kanske med en del annat.
    M
  • Det som förvirrar med Bonehead regel är att den säger "spelarna" dvs i båda. Om det endast gäller spelaren som gjort mål så bör det tydlig göras.
    Efter varje vunnen drive slår spelarna en person per random i sitt lag som får färdigheten Bonehead

    Ps. Korrläsa? Vad är det?
  • kör på vilka regler ni vill.

    viktiga är att de som är där är ok med reglerna (vilket de borde vara om de dykt upp) och att alla har roligt :)
  • brocCooLi wrote: »
    och att alla har roligt :)
    +1 på detta
  • brocCooLi wrote: »
    kör på vilka regler ni vill.

    viktiga är att de som är där är ok med reglerna (vilket de borde vara om de dykt upp) och att alla har roligt :)

    Ja, för fan. Hoppas inte mina inlägg tolkas som jag tycker annat :)
  • Det är dock lite förvirrande att läsa vissa inlägg. Att vara förfördelad betyder att man har fått en nackdel. Jag gissar att det inte är vad @Martin08 menar.

    Stuntys har grymt dåliga förutsättningar då de inte får köpa Star Players, Chef eller Bribes. Så på det sättet stämmer det att de är förfördelade.
  • edited April 2019
    Låter kul.
    Mina två ören: Jag håller med om att tidsregeln som är "standard" för bloodbowlturneringar med hårt tidsschema (när din tid tar slut får du bara ställa liggande spelare upp, samt ställa upp för kick-off) är att föredra och fullt tillräckligt för att hålla tiden på en match. Även att goblins och halflings bör vara undantagna från regeln om inga inducements.
    Dock dyker jag säkert upp även om ni inte "fixar" dessa synpunkter :)
  • Morn82 wrote: »
    I vilken tier ligger Bretonians i?

    Jag tycker att vi kör enligt NAF WC indelning på Brettarna så Tier1.
  • Uppdaterade första posten med regeluppdateringar v 1.6.

    Skillnader är:
    #namnet på turneringen:
    Numer heter tävlingen: From the Ritz to the Rubble!

    #Tidsbestraffningen är ändrad.
    Numer är man begränsad till att ställa spelare upp om man går över speltiden.

    #Spelschemat.
    Vi har tillträde från 12:00 (jobbar på att får tillträde tidigare).
    Den extra timmen gör väldigt mycket dock.

    En knapp timme lunch vid 17:00.
    Prisutdelning vid 23:00.

    #Stadium
    Alla matcher spelas på Ölfest och Öppen Kurra.

    #Bonehead regeln är ändrad.
    Efter varje vunnen match får en slumpmässig spelare i det vinnande laget färdigheten bonehead.

    #Förlängning
    Förlängningen är ändrad till straffsparkar vid lika resultat.

    #Starplayers är fortfarande inte tillåtna.

    #Inducements är tillåtna för lag från tier 3.

    #Anmälningsdag är förlängd till 10/7.

    Väl mött.
    Martin

    ps. Har fortfarande inte koll på tierindelningen avseende nya lag.
    Vill ni spela Wodland eller ngt annat, så fråga i tråden så låter jag Pertan ta beslut där. ds.
  • Vänlig påminnelse till alla att joina sommarens "super tuffa" och "exklusiva" turnering :D
  • Jag vet inte vad jag vill spela.
    har gjort 3 lag. Humans, Dark Elfs, Nurgle och Ogre
    ps jag kan inte räkna
  • Hej,

    Är troligtvis på Öland denna helg (Semester), men skall se om man kan komma loss för att vara med.
  • Morn82 wrote: »
    Jag vet inte vad jag vill spela.
    har gjort 3 lag. Humans, Dark Elfs, Nurgle och Ogre
    ps jag kan inte räkna


    Norgle?
  • DavidD wrote: »


    Norgle?

    Norgle är när du spelar ett nurgle team och endast pratar norska under matchen....
  • Jag har mött det. Det blev en norgie i bash.
Sign In or Register to comment.