SweBBA-lag 2019: Rösta om färg och basning
I denna tråd röstar vi om hur modellerna ska målas för att de ska ge sken av enhetlighet på planen. Jag skriver upp lite grundfärger och några olika bas-teaman så röstar vi fram det vi tycker bli bäst. Tänker att jag skriver typ bara blå och inte ljusblå, mörkblå, teal, turkos etc så kan vi efter vi landad i en färg diskutera om den skall vara mörk, ljus med mera.
Lagtyp: chaos pact
Följande gäller för målning av SweBBA-laget 2019:
Målning: huvudfärg blev Orange - det betyder uniform etc bör vara orange. modellen kan självfallet kompletteras med metall på metallbitar, brunt på läder etc men intrycket skall vara att modellen är iklädd en Orangeuniform.
Bas:
Ovanpå basen: Gräsplan- gräs, jord, blodfläckar, linjer.
Storlek: Alla får själva välja storlek på basen, dvs 25mm eller 32mm, båda är tillåtna förutom bigguys som bör ha större bas (förslagsvis 40mm). Den som målar modellen väljer en bas som passar med storleken av den, dock max 32mm om det inte är en big guy.
Märkning av bas: Grundspelarnas baser skall märkas med spelarnummer fram och coachnamnet på den som gjort modellen bak. Coachingstaff kan märkas efter skaparens egna önskemål för att göra laget tydligt, ex kan en kock ha märkning "Chef" fram, en läkare ha märkning "Apo" etc.
Basens sidofärg: Basens sida skall färgas efter spelaren position i laget, nämligen:
Grå – Maurauder
Svart bas (40mm) - big guy
Grön – Ork
Röd – Skaven
Gul - Goblin
Vit – Dark elf
Starplayernamn - starplayer ska ha en svart bas i lämplig storlek för modellen med sitt namn skrivet framåt på basen, med stjärnor i guld vid sidan av namnet om man vill. Långa namn får med fördel förkortas, (Morg N´Thorg kan ex heta "Morg")
Ett exempel på hur det kan se ut och följa ovan riktlinjer:
Lagtyp: chaos pact
Målning: huvudfärg blev Orange - det betyder uniform etc bör vara orange. modellen kan självfallet kompletteras med metall på metallbitar, brunt på läder etc men intrycket skall vara att modellen är iklädd en Orangeuniform.
Bas:
Storlek: Alla får själva välja storlek på basen, dvs 25mm eller 32mm, båda är tillåtna förutom bigguys som bör ha större bas (förslagsvis 40mm). Den som målar modellen väljer en bas som passar med storleken av den, dock max 32mm om det inte är en big guy.
Märkning av bas: Grundspelarnas baser skall märkas med spelarnummer fram och coachnamnet på den som gjort modellen bak. Coachingstaff kan märkas efter skaparens egna önskemål för att göra laget tydligt, ex kan en kock ha märkning "Chef" fram, en läkare ha märkning "Apo" etc.
Basens sidofärg: Basens sida skall färgas efter spelaren position i laget, nämligen:
Grå – Maurauder
Grön – Ork
Röd – Skaven
Gul - Goblin
Vit – Dark elf
Starplayernamn - starplayer ska ha en svart bas i lämplig storlek för modellen med sitt namn skrivet framåt på basen, med stjärnor i guld vid sidan av namnet om man vill. Långa namn får med fördel förkortas, (Morg N´Thorg kan ex heta "Morg")
Comments
Ska man även rösta om kantfärgerna eller ska någon bara bestämma det? Kanske lättare om någon bara bestämmer, ett sånt här lag behöver kantfärger för att bli spelbart.
Håller med att det blir bra. Dock är den generell och de har ingen rekommendation till just chaospacts tusen olika positioner utan någon måste välja om skaven är en runner eller en blitzer osv. Och jag antar att det är lättare om typ jag väljer än om alla väljer.
Mitt förslag skulle vara typ:
Grön – Ork
Röd – Skaven
Gul - Goblin
Vit – Dark elf
Grå – maurauder
Svart större bas (40mm) - big guy
Eller ett S som jag har på mina orker
Funkar för mig. Ska vi isf köra warmachine även på de mindre baserna kanske?
Det tycker jag inte om inte någon fixar det till alla, varenda jävel å hans mormor har gw baser hemma, men inte warmachine.
du får måla långsamt och måla allt annat först
32 mm för plats på mindre bräden. 25 har problem på de större då de (glider runt väldigt lätt)
Och där du upplever problem med att ställa 32or upp så upplever jag problem med att hålla 25or stående.
Dock så är det för laget viktigare att det är samma storlek på alla baser (till normalstora gubbar. Biggys får gärna större!!!)
Bas:
Basens sidofärg: Basens sida skall märkas efter spelaren position i laget, nämligen:
Grå – Maurauder
Grön – Ork
Röd – Skaven
Gul - Goblin
Vit – Dark elf