SweBBA-lag 2019: Rösta om färg och basning

edited February 2019 in SweBBA
I denna tråd röstar vi om hur modellerna ska målas för att de ska ge sken av enhetlighet på planen. Jag skriver upp lite grundfärger och några olika bas-teaman så röstar vi fram det vi tycker bli bäst. Tänker att jag skriver typ bara blå och inte ljusblå, mörkblå, teal, turkos etc så kan vi efter vi landad i en färg diskutera om den skall vara mörk, ljus med mera.

Lagtyp: chaos pact

Följande gäller för målning av SweBBA-laget 2019:

Målning: huvudfärg blev Orange - det betyder uniform etc bör vara orange. modellen kan självfallet kompletteras med metall på metallbitar, brunt på läder etc men intrycket skall vara att modellen är iklädd en Orangeuniform.

Bas:
Ovanpå basen: Gräsplan- gräs, jord, blodfläckar, linjer.

Storlek: Alla får själva välja storlek på basen, dvs 25mm eller 32mm, båda är tillåtna förutom bigguys som bör ha större bas (förslagsvis 40mm). Den som målar modellen väljer en bas som passar med storleken av den, dock max 32mm om det inte är en big guy.

Märkning av bas: Grundspelarnas baser skall märkas med spelarnummer fram och coachnamnet på den som gjort modellen bak. Coachingstaff kan märkas efter skaparens egna önskemål för att göra laget tydligt, ex kan en kock ha märkning "Chef" fram, en läkare ha märkning "Apo" etc.

Basens sidofärg: Basens sida skall färgas efter spelaren position i laget, nämligen:

Grå – Maurauder
Svart bas (40mm) - big guy
Grön – Ork
Röd – Skaven
Gul - Goblin
Vit – Dark elf

Starplayernamn - starplayer ska ha en svart bas i lämplig storlek för modellen med sitt namn skrivet framåt på basen, med stjärnor i guld vid sidan av namnet om man vill. Långa namn får med fördel förkortas, (Morg N´Thorg kan ex heta "Morg")

Ett exempel på hur det kan se ut och följa ovan riktlinjer:
Marauder-2-Klar2.jpg
«1

Comments

• Vilken ras blev det?
  • Pellevin wrote: »
    Vilken ras blev det?
    Chaos pact. Förtydligade Första posten
  • Gul, blå och lila har vi haft om det spelar nån roll.
  • Kanske åxå bestämma om man ska köra med gamla eller nya basmåttet?
  • razta wrote: »
    Kanske åxå bestämma om man ska köra med gamla eller nya basmåttet?
    Det lägger vi till i nästa omröstning om nyans. Då kan vi rösta om nyans av huvud färg och basmått, typ 25, 32 eller valfri mm.

Ska man även rösta om kantfärgerna eller ska någon bara bestämma det? Kanske lättare om någon bara bestämmer, ett sånt här lag behöver kantfärger för att bli spelbart.
  • Rekommenderad kantfärg från NAF blir väl bra
  • Duckwing wrote: »
    Rekommenderad kantfärg från NAF blir väl bra
    Base Colours

If models are quite similar, people often use the 2nd edition colour system:

Green – blocker
    Red – blitzer
    Yellow – catcher
    White – thrower
    Grey – lineman

Håller med att det blir bra. Dock är den generell och de har ingen rekommendation till just chaospacts tusen olika positioner utan någon måste välja om skaven är en runner eller en blitzer osv. Och jag antar att det är lättare om typ jag väljer än om alla väljer.

Mitt förslag skulle vara typ:
    Grön – Ork
    Röd – Skaven
    Gul - Goblin
    Vit – Dark elf
    Grå – maurauder
    Svart större bas (40mm) - big guy
  • Och kanske guld för Star Players.
  • Namnet på starplayern på baskanten om jag får välja...
  • Jag gillar silver på SP, guld o gult ser rätt lika ut.....
    Eller ett S som jag har på mina orker :)
  • Jag tänkte göra min big guy på en 40 mm warmachine bas. @suncar och @havaji ni har dom två andra, jag kan skicka en sån bas till er om vi ska köra på samma linje.
  • kaju wrote: »
    Jag tänkte göra min big guy på en 40 mm warmachine bas. @suncar och @havaji ni har dom två andra, jag kan skicka en sån bas till er om vi ska köra på samma linje.

Funkar för mig. Ska vi isf köra warmachine även på de mindre baserna kanske?

• havaji wrote: »
    Funkar för mig. Ska vi isf köra warmachine även på de mindre baserna kanske?

Det tycker jag inte om inte någon fixar det till alla, varenda jävel å hans mormor har gw baser hemma, men inte warmachine.
  • Kör man de vanliga baserna kan man använda warmachinebaser som "Skill Rings"
  • Jag röstar på vanliga gw 25 mm baser för fottrupperna
  • edited February 2019
    Vi röstar om det efter att den pågående omröstningen är färdig...
  • Har alla röstat? Jag hade tänkt böja måla ikväll och undrar om någon tänkt kuppa omröstningen så här i sista stund.
  • är väl ganska säkert att det blir orange som huvudfärg och röd/rosa som sidofärg.
    du får måla långsamt och måla allt annat först :D
  • På fredag är deadline för omröstningen
  • Melisqus wrote: »
    Jag röstar på vanliga gw 25 mm baser för fottrupperna
    Min gubbe kommer få svårt att få plats på 25 mm bas. Får jag välja så föredrar jag 32 mm som passar till nya standard bräderna
  • Jag föredrar 25mm, men å andra sidan kommer figuren jag fixar inte stå i en ruta.
  • 32 mm tycker jag ger bättre balans för figuren (speciellt om den är i metall). Samt att jag tycker 32mm funkar bättre på mindre brädet än vad 25 gör på stora.
  • 25 eller 32, kör båda. Lev farligt.
  • Morn82 wrote: »
    32 mm tycker jag ger bättre balans för figuren (speciellt om den är i metall). Samt att jag tycker 32mm funkar bättre på mindre brädet än vad 25 gör på stora.
    Jag föredrar 25mm. Det är snyggare, lättare att resa med, tillåter dig att spela på bräden som gör att två matcher kan spelas bredvid varandra på Alphaspel och innebär därmed mindre risk för höjning av vår lokalhyra.
  • Och jag tycker 32 är snyggare :p
    32 mm för plats på mindre bräden. 25 har problem på de större då de (glider runt väldigt lätt)

Och där du upplever problem med att ställa 32or upp så upplever jag problem med att hålla 25or stående.

Dock så är det för laget viktigare att det är samma storlek på alla baser (till normalstora gubbar. Biggys får gärna större!!!)
  • edited February 2019
    Nu finner jag omröstningen avslutad, tack för att ni deltog. Jag funderade på om vi verkligen skall rösta om allt eller om inte bara jag skall bestämma. Jag tror inte vi tjänar nog mycket på att rösta på sådan detaljnivå. För att vi ska få komma igång att måla och pyssla istället för att tjafsa om väldigt subjektiva saker bestämmer jag lite här. Kom gärna med feedback om besluten är helt uppåt väggarna.

Följande gäller för målning av SweBBA-laget 2019:

Målning: huvudfärg blev Orange - det betyder uniform etc bör vara orange. modellen kan självfallet kompletteras med metall på metallbitar, brunt på läder etc men intrycket skall vara att modellen är iklädd en Orangeuniform.

Bas:
    Ovanpå basen: Gräsplan- gräs, jord, blodfläckar, linjer.

Storlek: Alla får själva välja storlek på basen, dvs 25mm eller 32mm, båda är tillåtna förutom bigguys som bör ha större bas (förslagsvis 40mm). Den som målar modellen väljer en bas som passar med storleken av den, dock max 32mm om det inte är en big guy.

Märkning av bas: Grundspelarnas baser skall märkas med spelarnummer fram och coachnamnet på den som gjort modellen bak. Coachingstaff kan märkas efter skaparens egna önskemål för att göra laget tydligt, ex kan en kock ha märkning "Chef" fram, en läkare ha märkning "Apo" etc.

Basens sidofärg: Basens sida skall märkas efter spelaren position i laget, nämligen:

Grå – Maurauder
    Svart bas (40mm) - big guy
    Grön – Ork
    Röd – Skaven
    Gul - Goblin
    Vit – Dark elf

Starplayernamn - starplayer ska ha en svart bas i lämplig storlek för modellen med sitt namn skrivet framåt på basen, med stjärnor i guld vid sidan av namnet om man vill. Långa namn får med fördel förkortas, (Morg N´Thorg kan ex heta "Morg")

Ett exempel på hur det kan se ut och följa ovan riktlinjer:
    Marauder-2-Klar2.jpg

• Basen ser mer svart än grå ut på exemplet.
  • Tydliga grå dödskallar tycker jag.
  • Skulle den typ av märkning som för #14 och #15 godkännas eller måste det vara runt hela basen?

bases.jpg
  • Klart godkänt
Sign In or Register to comment.