Generationsskillnad

edited January 2019 in Off-topic
Jag tycker en sak som jag då och då stöter på i bräd-, kort- och figursspelssammanhang är märklig.

När någon vill hålla en turnering hittar hen på en massa regler som hen tycker verkar mysiga, och sedan säger personen något om att hen inte gjort detta förut, men alla är välkomna som accepterar att konstigheter kan inträffa.

Nu är jag en bit över 50, och har sysslat med turneringsspel i närmare 40. För 25 år sedan hade arrangörer ett helt annat synsätt. Då valde man nästan alltid att fråga någon som arrangerat något liknande tidigare. Jag antar att tanken var att det är onödigt att göra om samma rookiemisstag som andra redan gjort. Jag tycker det är ett klokt förhållningssätt. Och inte särskilt ansträngande för någon inblandad.

Varför vill ni ungtuppar inte göra så?

Comments

• Vad är frågan?
    Varför unga som ej arrat förut håller sitt första event och säger det för deltagarna?
    Eller
    Varför unga inte frågar om råd innan sin första turnering?
  • Och vad räknas som ungtupp? (Ålder)
  • Ungtupp i BB sammanhang är väl typ "under 40" :)
  • Frågan är varför man inte frågar sådana som har erfarenhet av liknande verksamhet innan man bestämmer sig för hur man vill ha det.
  • Sakfrågan i sig har jag inget svar på.

Orginalinlägget innehåller en del kritik mot arrangörer och i synnerhet förstagångsarrangörer. Det är visserligen inte orimligt att vi bloodbowlare skall kunna kritisera varandra, men jag detta sammanhang vill jag med emfas poängtera att en anordnad bloobowlturneringen är en bra bloodbowlturnering (i princip). Jag kan visserligen föreställa mig turneringar med regler som är av sådan art att turneringen skadar hobbyn, men jag tror inte sådana turneringar arrangeras.

Den som funderar på att ägna sin tid och energi för att arrangera en turnering åt andra skall ha cred för att den gör det och har all i princip all rätt att använda vilka regler den känner för. Men det är naturligtvis inget som hindrar att man frågar andra om råd :)
  • Självklart håller jag med om det du säger @Mooselord. Mitt angrepp är mer mot en korkad generation än mot några entrepenörer som tillhör den.
  • Hur vet du att de inte frågat någon innan?
    Och är det så att deras ”nya” regler är dåliga/brutna eller bara att du tycker illa om dom?
  • En till fråga vilken generation är det du tänker på? 80talister? 90talister? 00:or?
  • Hoppsan!

Jag antar att de inte frågat, eller åtminstone inte lyssnat på svaren, eftersom de inte tagit hänsyn till företeelser som är uppenbart problematiska.

Det finns regler jag tycker illa om, regler som är nyskapande och regler som är dåliga. Jag avser i detta inlägg endast sådana som ingår i kategori tre av dessa. Och med dåliga regler avser jag sådana som är oklara och/eller skapar problem som lätt kunnat undvikas, eller som gör spelet tråkigare.

Generationen ifråga tycks vara 80-talister och framåt.
  • Inte för att bli för politisk men det är ju en rätt stor skillnad precis i 80talist generationen kontra dom tidigare generationerna när det kommer till "kooperativet kontra individen" i hela samhällets tänk, har nog säkerligen med det att göra.
  • @razta Du har förmodligen rätt.

Sedan finns även uppenbara undantag även i vår hobby. @Skuld startade en turnering. Han ville att den skulle ha sin egen speciella känsla. Då gjorde han något som är precis vad jag tycker är smart. Han kollade en annan liknande hobby (bridge), och fann där ett helt annat, och väldigt intressant, sätt att sköta lottning och avgöra placering i en turnering.

Det blev hur bra som helst, och helt annorlunda än alla andra BloodBowlturneringar.
  • Pellevin wrote: »
    Självklart håller jag med om det du säger @Mooselord. Mitt angrepp är mer mot en korkad generation än mot några entrepenörer som tillhör den.

Jag vet att du håller med, men det vet nog inte alla läsare så jag ville poängtera det i alla fall :)

/80-talisten

• Är det inte så att en överväldigande majoritet av alla turneringar som arrangeras av personer födda på 80-talet? Jag är det i alla fall, @Kaju, @inforthepain likså. Antar att även @broccoli och @melisqus klockar in där. Jag undrar mer varför inte tidigare generationer drar ett större lass när det kommer till att anordna bra turneringar för oss ungdomar. ;)
  • Kan det inte handla om en okunskap om att det faktiskt finns mer erfarna arrangörer att fråga? Jag som relativt ny i dessa sammanhang har full förståelse för att man kan missa den lilla klick människor som gjort detta i åratal, det är ju inte direkt så att Blood Bowl-turneringar genererar några större rubriker utanför den grupp som deltar i dem. Är inte så säker på att detta är en generationsfråga...
  • Både @Lard och @havaji kommer med rimliga invändningar som jag inte kan vederlägga. Så jag väljer att bortse från dem.

Ergo: Alla som är under 50 suger fet elefantballe.
  • Pellevin wrote: »
    @razta Du har förmodligen rätt.

Sedan finns även uppenbara undantag även i vår hobby. @Skuld startade en turnering. Han ville att den skulle ha sin egen speciella känsla. Då gjorde han något som är precis vad jag tycker är smart. Han kollade en annan liknande hobby (bridge), och fann där ett helt annat, och väldigt intressant, sätt att sköta lottning och avgöra placering i en turnering.

Det blev hur bra som helst, och helt annorlunda än alla andra BloodBowlturneringar.

Tack för de fina orden Erik.
    Jag är lite orolig att det ska bli för avgörande moment med vilken lottning man får men hittils har det gått relativt bra.
  • edited January 2019
    Får man extra skäll om man är under 18?
  • Drexxl wrote: »
    Får man extra skäll om man är under 18?
    Alltid ;)

• edited January 2019
    Personligen så gillar jag att göra så mycket som möjligt själv, dels för att på så sätt lära mig efter mina egna misstag, men även för att jag ska få lite feeling för det.
    För om andra är inne och petar och tycker för mycket, då kan de lika gärna fixa det själva, så kan jag lägga tid på annat :P

EDIT: Från (hör och häpna) 90-talisten.
  • Flyktsoda wrote: »
    EDIT: Från (hör och häpna) 90-talisten.
    Va är du 90-talist?
    finns endast en grupp som är värre än 90-talister.. Folk som gifter sig med dom.
    ;)
    //Mårten
    ps Är gift med en 90-talist (som jag fått att börja spela Blood Bowl)

• Hehe, det är snart jag med :P
Sign In or Register to comment.