Rapporter av testspel inför WC4
Jag har nu börjat testspela mina lizardmen. Jag hoppas kunna göra det många gånger innan WC 4 faktiskt sker och är öppen för att bli utmanad av alla som har lust.
Testspel 1: Lizardmen (Lard) - Slann (@Ikterus ) Dag 1
Vi valde att spela dag 1 då Slann har mest övertag på skills den dagen mot Lizards och det är det jag ville öva mig på.
Rosters:


Matchen:
Slann börjar med bollen, skickar aggresivt ner ett gäng recivers men slår sedan dubbel 1 på pick up. De första turerna blir därefter en enda stor tumult där bollen byter ägare fram och tillbaka tills lizards lyckas få bollen i detta läge:

Slann blitzern längst ner till höger blitzar sedan bollhållaren genom att leapa över linefrogen, slår omkull skinken. Med bollen lös kommer närmaste slann catcher fram dodgande, leapar framåt offensivt och passar över kroxen till nästa catcher som dodgar från kroxen och gör 0-1 i tur 4.
Lizardmen får så 5 turer på sig att kvittera. Efter en high kick är bollen snabbt inne i boxen och drivs ganska friktionsfritt uppåt i banan.

Slann har svårt att sätta press de första turerna men när lizard ska ta sin tur 7 är läget som följer, och ödlorna känner sig lite pressade.

Väl medvetna om att slann inte gör OTT speciellt lätt väljer jag att från detta läge att blocka och blitza lös skinken som kan springa in med bollen till 1-1 i tur 7.
Ingen dör under bashrundan och eftersom det sämsta som kan ske är att slann nu slår blitz ställer jag upp för ett antiblitz anfall i tur 9. Kicken skattrar 5 rutor snett framåt och kickoff är blitz!

Detta är typ sämsta möjliga kick men jag har i alla fall 2 tacklezones på platsen där bollen skall landa. Slann laget invaderar rutorna men som genom ett mirakel dubbel 1:ar först den sista catchern till att bli skadad och skapa en turnover och den catcher som ställt sig under bollen missar dessutom att fånga bollen. Jag kan flytta ner och slå tillbaka, bollen är ute och studsar lite och efter min tur är läget som följer:

Kampen om bollen fortsätter i några turer, en slann catcher blir surfad till CAS, en linefrog blir blockad till CAS men tillslut lyckas en slann blitzer putta en saurus i en ½ Die block på bollen, så att en catcher kan sno åt sig den och försöka sätta sig i säkerhet.

Spelar övertaget är dock för stort för lizardmen vid det här laget som slår omkull någon spelare innan de blitzar om kull catchern. Jag väljer här att markera bollen med flera spelare och faula cathern till stunned för att slippa hans irriterande grodhopp.
Faul!

Grodorna kommer då inte åt bollen utan en skink tar den med planen att stala ut hela halvleken. Detta går inte så bra och efter lite fler hoppmanövrar kan grodorna pressa skinken på följande sätt:

Härifrån känner jag mig tvingad att försöka göra mål. Jag flyttar ner två djupa försvarare om det skulle gå dåligt. Basar så mycket grodor jag kan och blitzar och blockar mig sedan nästan lös. Skinken får dodga från en linjegroda på 3+ för mål, vilket den lyckas med. 2-1 i tur 13.
Med 4 spelare skadade har @Ikterus 8 spelare mot 11 och fyra turer på sig att göra mål. Problemet här är att lizardmen laget kan basa alla spelarna med ST4 samt jaga bollen och dessutom är @Ikterus trött och gör några större spelfel (slår 1:a på någon leap, missar flytta fram bollhållaren typ) som gör att han måste ta någon extra gfi som självfallet även den blir en 1:a. Hur som exemplifierar bilden nedan hur den typ av press som ett lizardmenlag sätter på motståndaren.

Matchen slutar 2-1.
Utvärdering:
Under matchen kändes det som att lizardman laget kunde svara detta slannbygge bra. Ödlorna hade slut på rerolls i båda halvlekarnas slutskeden vilket gjorde det lite svettigt men inget katastrofalt skede därav. Groderna lyckades plocka lös bollen när de fick en nästan perfekt blitz! men det var till kostnad av 3 spelare (varav 2 catchers) och de kunde sen inte skydda den från att bli tillbaka tagen på direkt. Slannblitzerna var inte speciellt bra, ofta stod de mot en ST4 gubbe utan block och då är deras Wrestle inte till så stor nytta. De hade behövt ha mer inverkan för att hålla spelarundertaget på lite mer rimlig nivå än 8 spelare mot 11. Skadorna förklarar man lätt om vi kollar på statistiken för matchen där det framkommer att Slannlaget slog 17 blockar under hela matchen mot Lizardmenslagets 54.
Min upplevelse var att lizardmen rostret fungerade väl. Det kunde sätta tung press på slannlaget som har svårt att hantera 6st ST 4 och 1 ST 5, samt att det är snabbt och kan hänga med i omställningarna som Slann försöker få till. Jag missade att använda min apo på en BH skink och det är inte ett misstag jag kommer göra om. Första BH bör det användas apo på, oavsett spelare. Var apo bättre/sämre än en reroll? I denna match (och generellt i denna matchup) skulle jag ha mer nytta av en till reroll.
Mot lizardmen skulle Slann rostret enligt mig vara bekänt av en krox och åtminstone en block spelare för att jaga skinks. Vidare tror jag inte så mycket på wrestle/strip ball bygget. Jag skulle göra något annat, kanske block på en krox och en wrestle line.
Vidare skills:
Jag kommer ge mina lizardmen block och tackle på saurus dag 2 och dag 3 tänker jag ge kroxen guard och block på sista saurusen. Funderar även starkt på att dumpa 1 apo och 1 i fan factor för en tredje reroll.
Testspel 1: Lizardmen (Lard) - Slann (@Ikterus ) Dag 1
Vi valde att spela dag 1 då Slann har mest övertag på skills den dagen mot Lizards och det är det jag ville öva mig på.
Rosters:


Matchen:
Slann börjar med bollen, skickar aggresivt ner ett gäng recivers men slår sedan dubbel 1 på pick up. De första turerna blir därefter en enda stor tumult där bollen byter ägare fram och tillbaka tills lizards lyckas få bollen i detta läge:

Slann blitzern längst ner till höger blitzar sedan bollhållaren genom att leapa över linefrogen, slår omkull skinken. Med bollen lös kommer närmaste slann catcher fram dodgande, leapar framåt offensivt och passar över kroxen till nästa catcher som dodgar från kroxen och gör 0-1 i tur 4.
Lizardmen får så 5 turer på sig att kvittera. Efter en high kick är bollen snabbt inne i boxen och drivs ganska friktionsfritt uppåt i banan.

Slann har svårt att sätta press de första turerna men när lizard ska ta sin tur 7 är läget som följer, och ödlorna känner sig lite pressade.

Väl medvetna om att slann inte gör OTT speciellt lätt väljer jag att från detta läge att blocka och blitza lös skinken som kan springa in med bollen till 1-1 i tur 7.
Ingen dör under bashrundan och eftersom det sämsta som kan ske är att slann nu slår blitz ställer jag upp för ett antiblitz anfall i tur 9. Kicken skattrar 5 rutor snett framåt och kickoff är blitz!

Detta är typ sämsta möjliga kick men jag har i alla fall 2 tacklezones på platsen där bollen skall landa. Slann laget invaderar rutorna men som genom ett mirakel dubbel 1:ar först den sista catchern till att bli skadad och skapa en turnover och den catcher som ställt sig under bollen missar dessutom att fånga bollen. Jag kan flytta ner och slå tillbaka, bollen är ute och studsar lite och efter min tur är läget som följer:

Kampen om bollen fortsätter i några turer, en slann catcher blir surfad till CAS, en linefrog blir blockad till CAS men tillslut lyckas en slann blitzer putta en saurus i en ½ Die block på bollen, så att en catcher kan sno åt sig den och försöka sätta sig i säkerhet.

Spelar övertaget är dock för stort för lizardmen vid det här laget som slår omkull någon spelare innan de blitzar om kull catchern. Jag väljer här att markera bollen med flera spelare och faula cathern till stunned för att slippa hans irriterande grodhopp.
Faul!

Grodorna kommer då inte åt bollen utan en skink tar den med planen att stala ut hela halvleken. Detta går inte så bra och efter lite fler hoppmanövrar kan grodorna pressa skinken på följande sätt:

Härifrån känner jag mig tvingad att försöka göra mål. Jag flyttar ner två djupa försvarare om det skulle gå dåligt. Basar så mycket grodor jag kan och blitzar och blockar mig sedan nästan lös. Skinken får dodga från en linjegroda på 3+ för mål, vilket den lyckas med. 2-1 i tur 13.
Med 4 spelare skadade har @Ikterus 8 spelare mot 11 och fyra turer på sig att göra mål. Problemet här är att lizardmen laget kan basa alla spelarna med ST4 samt jaga bollen och dessutom är @Ikterus trött och gör några större spelfel (slår 1:a på någon leap, missar flytta fram bollhållaren typ) som gör att han måste ta någon extra gfi som självfallet även den blir en 1:a. Hur som exemplifierar bilden nedan hur den typ av press som ett lizardmenlag sätter på motståndaren.

Matchen slutar 2-1.
Utvärdering:
Under matchen kändes det som att lizardman laget kunde svara detta slannbygge bra. Ödlorna hade slut på rerolls i båda halvlekarnas slutskeden vilket gjorde det lite svettigt men inget katastrofalt skede därav. Groderna lyckades plocka lös bollen när de fick en nästan perfekt blitz! men det var till kostnad av 3 spelare (varav 2 catchers) och de kunde sen inte skydda den från att bli tillbaka tagen på direkt. Slannblitzerna var inte speciellt bra, ofta stod de mot en ST4 gubbe utan block och då är deras Wrestle inte till så stor nytta. De hade behövt ha mer inverkan för att hålla spelarundertaget på lite mer rimlig nivå än 8 spelare mot 11. Skadorna förklarar man lätt om vi kollar på statistiken för matchen där det framkommer att Slannlaget slog 17 blockar under hela matchen mot Lizardmenslagets 54.
Min upplevelse var att lizardmen rostret fungerade väl. Det kunde sätta tung press på slannlaget som har svårt att hantera 6st ST 4 och 1 ST 5, samt att det är snabbt och kan hänga med i omställningarna som Slann försöker få till. Jag missade att använda min apo på en BH skink och det är inte ett misstag jag kommer göra om. Första BH bör det användas apo på, oavsett spelare. Var apo bättre/sämre än en reroll? I denna match (och generellt i denna matchup) skulle jag ha mer nytta av en till reroll.
Mot lizardmen skulle Slann rostret enligt mig vara bekänt av en krox och åtminstone en block spelare för att jaga skinks. Vidare tror jag inte så mycket på wrestle/strip ball bygget. Jag skulle göra något annat, kanske block på en krox och en wrestle line.
Vidare skills:
Jag kommer ge mina lizardmen block och tackle på saurus dag 2 och dag 3 tänker jag ge kroxen guard och block på sista saurusen. Funderar även starkt på att dumpa 1 apo och 1 i fan factor för en tredje reroll.
Comments
Det där är fumbbl, googla det och möt paradiset (nu med något bristande interface.)
Jag ska nog också spela ödlor verkar det som, tackle är inte så dumt tror jag.