Slann till WC IV
Tänkte att det var dags att sluta kapa denna tråd och fortsätta diskussionen här istället.
Spelade en träningsmatch mot humans idag med dag 2-reglerna.
2 Blitzers (2xBlock*)
3 Catches (3xDodge*)
Froxigor (Block**)
5 Linemen (Wrestle*+Strip Ball*, Kick**, 2xWrestle***)
3 RRs
Apo
* = Dag 1
** = Dag 2
*** = Dag 3
Matchen slutade 1-0 mig efter att jag stoppat hans angrepp i första halvleken.
Fick tillbaka två KOs och kunde därmed ställa upp 11 grodor för andra halvlek.
En bonehead på hans ogre gjorde att jag kunde springa igenom hans försvar, men var tvungen att göra 1-0 i turn 14.
En misslyckad hand off i runda 15 för min motståndare gjorde att hans chanser för att utjämna minskade drastiskt och matchen slutade 1-0.
Vad jag ville prova, är det värt att ta kick dag 2?
Räcker det med en wrestle i laget.
Jag sprakade bollen två gånger och kunder båda gångerna placera bollen djupt i hans halva av planen.
Detta gjorde att den pitch invasion som jag fick mot mig (han hade FAME+2) inte var så farlig, eftersom grodorna var på fötterna igen när bollen närmade sig LOS.
Kick kan såklart också vara helt meningslöst val, men jag tänker fortsätta prova.
Skulle vara intressant att spraka nära LOS mot AG4-lag, för att se om jag på så sätt kan försätta dem jobbiga situationer.
Spelade en träningsmatch mot humans idag med dag 2-reglerna.
2 Blitzers (2xBlock*)
3 Catches (3xDodge*)
Froxigor (Block**)
5 Linemen (Wrestle*+Strip Ball*, Kick**, 2xWrestle***)
3 RRs
Apo
* = Dag 1
** = Dag 2
*** = Dag 3
Matchen slutade 1-0 mig efter att jag stoppat hans angrepp i första halvleken.
Fick tillbaka två KOs och kunde därmed ställa upp 11 grodor för andra halvlek.
En bonehead på hans ogre gjorde att jag kunde springa igenom hans försvar, men var tvungen att göra 1-0 i turn 14.
En misslyckad hand off i runda 15 för min motståndare gjorde att hans chanser för att utjämna minskade drastiskt och matchen slutade 1-0.
Vad jag ville prova, är det värt att ta kick dag 2?
Räcker det med en wrestle i laget.
Jag sprakade bollen två gånger och kunder båda gångerna placera bollen djupt i hans halva av planen.
Detta gjorde att den pitch invasion som jag fick mot mig (han hade FAME+2) inte var så farlig, eftersom grodorna var på fötterna igen när bollen närmade sig LOS.
Kick kan såklart också vara helt meningslöst val, men jag tänker fortsätta prova.
Skulle vara intressant att spraka nära LOS mot AG4-lag, för att se om jag på så sätt kan försätta dem jobbiga situationer.
Comments
Känner du att guard catcher behövs? Den är bra en gång, men jag bygger inte min spelstil på att hoppa in i cagen, därför känns det sådär. Block på Froxigorn har varit guld för mig.
Wrestle istället för kick på en lineman dag 2 är det jag funderar på.
Har provat kick i en match än så länge. Ska prova fler gånger. Wrestle känns som ett säkrare val.
Hm, jag föreslog att du skulle ta kick, men om du älskar kick lika mycket som frenzy på 'flings, så borde jag nog inte ta kick....
Sant, men mot andra lag är det ganksa värdelöst. Wrestle funkar alltid
Break tackle på Kroxigor har jag eftersom jag ser det som viktigt kunna att vara mobil, och då vill jag gärna ha med mig musklerna när jag springer upp längs med flanken. han har även gjort en del viktiga blitzar mot en bollhållare som lyckats ta sig igenom försvarslinjen ibland tack vare sin break tackle.
Jag tycker att man har glädjen av den utan att faktiskt använda den. Hotet får motståndaren att spela på ett annat sätt. Dessutom funkar det ganska bra även utan leap.
Catcher leap 2+. 1d med wrestle och strip ball, oftast 2+....
Modigt! Jag skulle vara rädd för en av ettorna (bonehead och break tackle) och minimera användningen av break tackle, vilket gör skillvalet onödigt. Tar du break tackle dag 1 eller har du funderat på att göra det?
Jag gör förstås sällan turnover-riskabla manövrar med kroxigorn, t.ex dodga, tidigt in rundan utan hämtar upp honom helst efter att ett försvar redan finns där, men även med en minimalt använd skill är det väldigt trevligt att ha alternativet. Precis som med leap. Du vill inte behöva använda det men det öppnas upp fler alternativa möjligheter vid svåra situationer.
Jag tänkte ta det dag två.
Berätta mer.
Hur ser ett sådant roster ut?
Själv funderar jag på att testa följande roster (mest för att jag kan få det rostret målat snabbast)
8 Linefrogs (2xBlock*,Wrestle*+Strip Ball*, Kick**, 2xWrestle***)
3 Catchers (3xDodge*)
1 Froxigor (Block**)
3 RRs
Apo
2 FF
AC
Cheer
* = Dag 1
** = Dag 2
*** = Dag 3
Frågan är om 12 spelare är bättre än att ha två blitzers utan bänk
Det är precis det jag vill ta reda på och det passar bra med motivationen att få laget målat. Alltid roligare att kunna spela med målade figurer. Medans jag provar detta roster kan jag måla mina blitzers.
men spontant känns det bättre med blitzers.
Om det dessutom fungerar som ett delmål för målandet (eftersom jag vill måla 16 spelare) blir det ytterligare en bonus
3 x Catchers, dodge* dodge** guard**
2 x blitzers, block* block*
6 x linemen, wrestle* strip ball* wrestle*** wrestle***
Hemlock
3 x RR
Du investerar väldigt mycket för att få in Hemlock.
Jag tror inte att det är värt det, även om Hemlock är bra
Dels för att dom kostar mycket och deras grund skills inte är Blitzer baserade!
Guard tillsammans med Jump up & Leap fungerar bra ihop och gör dom extremt mobila. Men det är inte en spelare som man gärna offrar.
I Sweper rollen så är dom effektiva att markera bollhållare, igen Diving tackle & Jump Up samt Shadowing och eller Tackle gör att motståndaren hellre vill Blitza bort markeringen än att chansa på en Dodge.
Blitzer rollen är en Linefrog med Wrestle och Strip ball (100K) för mig.
Kroxigoren är även den lite bruten (samma som Blitzen) och kräver ett par skills för att bli en riktig BG. Bra att binda upp AG spelare men inte lika bra att binda upp Bash lagen.
Break Tackle för att komma loss och markera bollhållare med Prehensile Tale, eller Guard för att låsa spelare som support.
Pro för att göra honom mera tillförlitlig att Blizta med, men skulle då behöva Block/Juggernaugt för att vara effektiv.
Mitt förslag i detta sammanhang är att endast köra en Blitzer som Sweper, skippa Kroxigoren och få med flera Linefrogs för att täcka upp eventuellt bortfall.
Men i slutändan är det ju hur du spelar ditt spel som avgör vad som fungerar för dig!
Det är mina 5 cent i diskutionen
Med en 1/6 chans på att tappa sin TZ för sin Bonehead och 1/3 chans att få en turnover per tärning utan block
Dvs även om han går i backen så ger Pro mycket bättre odds att han kommer upp.
Använder man Pro till blocken;
(+1D) så sjunker chansen för turnover från 1/3 ner till 1/9.
(+2D) så sjunker chansen för turnover från 1/9 ner till 1/27
(+3D) så sjunker chansen för turnover från 1/27 ner till 1/729
Pro gör Kroxis mycket mycket bättre
Jag tror du missar att PRO endast ger omslag på 4+ likt loner.
Yes, Tack för påminnelsen!!
Håller med. Använder dem framför allt som markers, men även som blitzers då mina har block
För att komma åt bollen, japp
Jag håller inte helt med. En krox utan skill är fortfarande bra, men som road block. Det är fortfarande en ST5 AV9-pjäs som har P.H-Tail.
Med block blir kroxen riktigt bra (enligt mig). Förstår vad du menar med pro, men jag anser att block ger mer, eftersom den även funkar defensivt. Svårare att göra -2d blocks mot kroxen.
Jag spelade också så innan, men sedan blev jag tippsad om att prova kroxen (med 11 spelare) och jag måste säga att jag gillar det mer. Det är lite som att spela wood elves. Visst några försvinner av planen, men de som är kvar täcker upp det med extra skills (framför allt diving tackle och jump up). Jag ska dock prova att spela utan blitzers för att få in en reservspelare.
Speciellt när kroxen har block (>pro)
Det var också precis detta jag gjorde.
Mitt roster på World Cup IV såg ut som följer
Kroxigor (Block)
3 Catchers (2xDodge, Dodge dag 2)
8 Linefrogs (Strip Ball(+Wrestle dag 2), Wrestle, 2xBlock, Block dag 3 och Wrestle dag 3)
3 RR
Apo
4 FF
Jag är väldigt nöjd med rostert även om jag skulle ändra några skills i efterhand, tex en frenzy dag 3 och flytta den sista dodgen på catchern till dag 3, för att kunna ta kick dag 2.
Jag slutade på 5-2-2, vilket jag är väldigt nöjd med. Hade såklart varit ännu trevligare med 6-1-2, men ibland lyckas motståndaren med den där 6+en.
Slann är roliga och jag har redan planerat att ta dem på en turnering i Feb/Mars, som också kommer köra med WC IV-Reglerna (dock i omvänd ordning, dvs match 1 och 2 är dag 3).
Det finns mer att läsa om min WC IV-resa här.