By public demand
Då jag har börjat kolla på olika möjliga modeller för att skaffa en publik till en arena tänkte jag sammanställa en liten lista över mina resultat så alla som tänker i samma omöjliga modellprojekt tankar kan ta en genväg och inte behöva spendera fullt lika mycket tid som jag har gjort på att titta igenom modeller på olika civilister. Detta blir en form av topplista och sammanställandet av det är till för att hjälpa mig besluta om jag skall beställa några modeller för detta överhuvudtaget (det är inte så att det inte ligger drösar med modeller hemma som skulle kunna vara publik, om än inte fullt så träffande som dessa modeller är). Jag utgår från modelltillverkare och plockar fram guldkornen ur respektive tillverkares katalog.
Målbild
Vad ska då en modell på en i publiken till en blood bowl match göra?
Jag tänker lite olika teman, men det jag söker är generellt modeller som
- skriker eller hejar
- dricker dryck / äter mat
- slåss
- för oväsen med instrument
- säljer förtäring
- sitter ner
- gärna vara kvinna eller barn (då modeller i 28mm skala generellt är av män)
- gärna vara icke-människa, då alla gillar blood bowl
Vad skall den inte göra?
- ha dragna vapen
- ha en fjantig actionpose
- se ut som en fantasy dungen krypande modell
Tillverkare
Eureka Miniatures
Wargame Foundary
Northumbrian Tin Soldier
Blue Moon Manufacturing
Mirliton SG
Aintsy Casting
Warmonger minatures
Die hard miniatures
Northumbrian Painting Services
Ral Partha
Studio miniatures
Artel "W" Miniatures
Turnkey minatures
Battleline minatures
Lead adventure
Reaper Miniatures
West wind
Black tree design
Fenryll Games
Målbild
Vad ska då en modell på en i publiken till en blood bowl match göra?
Jag tänker lite olika teman, men det jag söker är generellt modeller som
- skriker eller hejar
- dricker dryck / äter mat
- slåss
- för oväsen med instrument
- säljer förtäring
- sitter ner
- gärna vara kvinna eller barn (då modeller i 28mm skala generellt är av män)
- gärna vara icke-människa, då alla gillar blood bowl
Vad skall den inte göra?
- ha dragna vapen
- ha en fjantig actionpose
- se ut som en fantasy dungen krypande modell
Tillverkare
Eureka Miniatures
Wargame Foundary
Northumbrian Tin Soldier
Blue Moon Manufacturing
Mirliton SG
Aintsy Casting
Warmonger minatures
Die hard miniatures
Northumbrian Painting Services
Ral Partha
Studio miniatures
Artel "W" Miniatures
Turnkey minatures
Battleline minatures
Lead adventure
Reaper Miniatures
West wind
Black tree design
Fenryll Games
Comments
Detta är en tillverkare av modeller som har allt möjligt. Att titta i deras arkiv är en resa in i det absurda och det finns så mycket här som jag så gärna vill måla och ha i min publik. Några exempel:
Fransk mob som beskådar avrättning för gilljotin
Passande barnmodeller som Indiska barn eller Victorian urchin girl
Modeller smittade av chaoskrafterna som the flapper child, ugly betty, brood hilda, leeper luella eller Mrs. Cornelius
musikanter som Frog Musician och Camel Sousaphone
Förutom lämpliga publikmodeller har Eureka väldigt många andra roliga modeller. Deras Chaos army är enligt mig underbar med jättar med jättenäsor som behöver stöttning och en chaos lord i budha format. Eller varför inte titta på deras Pax Limpopo modeller för absurd steampunk i victorianska england?
Chaos Army
Pax Limpopo
Demon
Journalist?
http://www.ralparthaeurope.co.uk/shop/dwarves-c-212/dw006-morten-the-venerable-dwarf-scribe-p-4172.html
Party-dvärgar
http://www.ralparthaeurope.co.uk/shop/dwarves-c-212/dw007-olaf-the-brewmaster-p-4173.html
http://www.ralparthaeurope.co.uk/shop/dwarves-c-212/dw112-powder-monkey-dwarf-trader-p-4414.html
Mitt andra exempel på tillverkare av modeller är Foundary, en jätte inom historiska spel i 28 mm skala. Här finns det mängder med olika civilister som skulle fungera som publik från en mängd olika historiska åldrar. Från vilken historisk period skall man då ta publiken till sina bloodbowl matcher? Detta är svårt, jag tänker nog att man kan ha en eklektisk blandning då warhammer världen som tidsperiod är någon slags blandning mellan medeltid och steampunk. Här under är med modeller från klassiska Grekland, via vikingatid, medeltiden, hundraåriga kriget, vilda västern fram till edvardianska England. Det är här dock en brist på modeller som sitter ner samt samtliga modeller är människor vilket inte rimmar väl med Bloodbowl världen
Townfolk
Viking drinking contest
Germanic women
Medieval Civilian Characters 1
Medieval Civilian Characters 2
Gallic Characters
Medival Hundred year war civilians
The Jarls household
Prussian Vignette
Just passing through
Out on the town
Street Urchins
Never do wells
narcissus and the heroines
TWW - 07
Den tredje tillverkaren av modeller är betydligt mindre än de två tidigare men har ett gäng individuella figurer med mycket charm och en helt annan sagokänsla än de tidigare exemplen. Detta är inte modeller man kan fylla en hel läktare med, om man inte har vunnit på lotto, men några av dem kan man allt ställa lite här och där för att skapa lite känsla.
Fat Terrance
The House of Crumpington
Mr and Mrs Ogre
Aerya Wyrmhunter – Beardfolk Warrior Maiden
The Warlock
The Fool
The Boss
Mr. Bangs
The Auld Hag
The Great Melvyn
The Pirate
The catapult
The woodsman
Denna tillverkare har ffa modernare modeller samt har en del modeller i mindre skala, 15mm och 25mm. Dock finns det några passande 28mm civilister och de kostar endast $2 styck vilket är överkomligt. En nackdel är att de dock bara kommer i stora pack om 20 modeller. Det är även endast människor här.
Min personliga favorit är de Rumänska modellerna men även de andra nedan fungerar om man går för en annan stil på sin publik.
Romanian Civilians
London Victorian Civilians
Colonial American Civilians
Riktigt många roliga figurer också.
En annan tillverkare av modeller i flera olika skalor. Mycket historiska modeller men även en del fantasy i lite olika stilar. Nedan är ett urval.
Medeltida civilister
Florentine Soccer pageant
Fantasy
Likaså bears head miniatures.
Annars, green stuff och plast.
En box zombies och en box cawdor, mix and match
Edit: hade skrivit en längre text med länkar men den försvann. Kommer komplettera lite senare
Dyra, men väldigt passande!
Tillverkare från England som producerar ett eget figurspel - Aggro - om "fotbollssupportrar" i 70-talets England. Även om kläderna är lite för moderna och att det är många skinheads modeller är detta rena huliganer. De kommer i flera olika pack och här nedan presenterar jag några av de packen som med lite målning kan smälta in i en blood bowl publik på ett bra sätt.
Vidare har Aintsy en fantasy linje som heter Frostgrave där några modeller skulle fungera ok.
Aggro
Hooligan pack 1
Hooligans Pack 7
Streaker
Frostgrave
Bard och pack mule
Barbarian chief
Lich lord
Wraith knights
Elementalist
[url="https://www.ainstycastings.co.uk/product/chronomancer-apprentice/
"]Chronomancer[/url]
Som tipsat av @Suncar kan vi ta en titt på vad Warmonger har att erbjuda. Här finns mycket roligt om även till en hög prislapp. Det är gamla klassiska modeller om återkommer när den här tillverkaren väljer att ge ut modeller vilket för mig som spelar med en del 2ed modeller passar som handen i handsken. Dessutom är det inga människor bland dessa modeller, vilket de andra tillverkarna har i överflöd!
Greenskins
Drunk Goblins
Deathfart Jollyjester
Orcling booze up
Orcling pack of 10
Fugdud
Morznech
Yaotal
Greelzat
Noolob
Crugdrun
Humnuk
Numrung
Standard 8
Musician
Dwarf
Alviss
Veigar
Hljodalfr
Nipiryr
Sigurd
Harald
Halflings
Halfling villagers
Bulmoons Bar
intresserad?
tar med till Örebro om det ej är brådis vilket jag gissar att det inte är.
Blir super
Intressant. Berätta mer!