Airbrush?

edited October 2018 in Målning och modeller
Så jag beslutade mig igår när jag funtade på målning att jag ska köpa mig en airbrush på torsdag.

Jag är med lite på vad jag ska köpa eftersom jag kan googla :) Men någon som vet om affärer i sthlm som faktist säljer hela "set" som har kompressor och allt? Såg att Highlights vid medborgarplatsen hade ett set med Iwata prylar, allt inkluderat utom färger för runt 3000 kr, är det ett ok pris för märkes airbrush?

Comments

• Spontant låter det ok, beroende på vad som ingår såklart.

Kanske kan wentzels ha något set också?
  • Mago wrote: »
    Spontant låter det ok, beroende på vad som ingår såklart.

Kanske kan wentzels ha något set också?

Det som ingår är sladdar, kompressor och själva airbrushen så jag tycker åxå det lät ok, speciellt när sakerna styck går på närmare 2000. Checkade wentzels å det fanns inget billigare där eller några kompletta set tyvärr :(

• @imp är det denna teknik du kört med?

• När jag själv satte igång med airbrushing så köpte jag en kompressor från Biltema och en riktigt billig airbrush från Jula. Tror att det kosta mig runt 1000kr att börja komma igång.

Jag har själv kört den i snart ett år och det har funkat, men jag kan inte kommentera på hur mycket skillnad det är mellan en kvalité spruta/kompressor jämte mot det jag sitter med :)

Tips är Flow Improver från Vallejo! Du kan göra nästan vilken färg som helst airbrush duglig med bara ett par droppar :)
  • razta wrote: »
    @imp är det denna teknik du kört med?

Typ, samma idé, fast inte bara i gråskala utan ofta med en av färgerna som ska användas, så att den är klar. Kallas Zenith High Light

Om jag kör med hudfärg så:
    Hela modellen med primer
    Hela modellen med mörkbrunt
    45 grader uppifrån med "normal" hudfärg
    rakt uppifrån med ljus hudfärg

• Hur är det med "airbrush bås" hur viktigt är det?

behöver man om man använder airbrush nån gång ibland verkligen ha ett sånt där med fläkt som suger ut färgpartiklar eller räcker det med "tidningspapper å en skärm" till en start?
  • Jag skulle säga bås eller ute
  • Eller ett rum när där lite färg överallt är okay....
  • Jag har en riktig köksfläkt som drar ut luften. Den på max och en stor låda under som fångar allt är min metod.
Sign In or Register to comment.