Hur funkar redraft exakt, och är special pitch reglerna obligatoriska?

edited October 2018 in StockBowl
Enda regelboken jag har från 2016 är almanac, där en del av det system jag hört om från personer i ligan verkar fattas, så skulle vara bra att få det förtydligat.
Stämmer det att niggles kan försvinna i redraft? I så fall, hur funkar det? Måste man bestämma sig för om man behåller spelaren innan man försöker hela den?
Hur funkar det med cash? Ska tydligen få en massa bonus baserat på hur man presterat, men hur mycket och för vad?

När det gäller special pitches så har de jag pratat med om det hittills inte tyckt om dem, och jag har fått höra från någon att de tror att regeln är frivillig. Stämmer det? Får man strunta i att rulla på det om man vill? I så fall, måste man vara överens om att skippa det, eller är det lägre TV coachen som bestämmer?

Comments

  • edited October 2018
    Ja, niggles kan försvinna. Du tar ställning till att behålla spelaren efter.
    Ja, du får bonus pengar baserat på antal matcher, td, cas samt hur laget presterat i ligan.

    Stämmer att det numera finns Optional rules, står rätt tydligt vilka som är just optional. Men antar att det är ett beslut övergripande för varje liga att ta ställning till om, hur och när de i så fall ska användas.

    Allt står i Almanac 2017.
  • Hejsan @Steave,

    @tjub har som vanligt rätt. I StockBowl kör vi ett spelarmöte i slutet på varje säsong. Där avgörs vilka regler som gäller, och vilka som vi låter spelarna själva avgöra.

    Just nu gäller att man alltid slår om stadion, utom i dungeonbowl och boatbowl. Däremot avgör spelaren med lägre TV ifall ni skall spela med kort, förutsatt att TVskillnaden är minst 50k. Annars kommer ni helst överens, men båda har veto mot att spela med korten.
  • Tack.
    Om det står i Almanac så kan iaf inte jag hitta det. Jag har letat efter detaljer om det jag nämnde under alla rubriker som känns relevanta, men det enda som står om redraft som jag kan hitta är att FF kommer med gratis, och att man måste rulla för att se om man måste betala extra för spelarna för att få dem att komma tillbaka, och hur mycket. När det gäller skador står det bara "Copy across their entire row from your old roster, oncluding any Niggling Injuries, Star Player points, and whether they want to retire.."

    Så undrar fortfarande vad det är man måste rulla för att bli av med niggle, och hur mycket det är man får extra för de faktorer du nämnde.

    Frågan om planen handlade inte om om det var officiellt en optional rule, utan om Stockbowl kör det som det. Alla regler är ju egentligen optional baserat på hur ligan vill spela. Låter dock som att det är tänkt att vara obligatoriskt här då.
  • Vid redraft;
    4+ utan apo
    3+ med apo
    så blir du av med niggling
  • DavidD wrote: »
    Vid redraft;
    4+ utan apo
    3+ med apo
    så blir du av med niggling
    Perfekt, tack! Rätt bra chans då alltså.
  • http://www.stockbowl.bloodbowlleague.com/?p=ru
    Här finns regler gällande stadion, redraft mm.
    Redraft sker i systemet på sidan så man behöver inte fundera så mycket på hur man ska göra då systemet gör det åt en.
  • edited October 2018
    Morn82 wrote: »
    http://www.stockbowl.bloodbowlleague.com/?p=ru
    Här finns regler gällande stadion, redraft mm.
    Redraft sker i systemet på sidan så man behöver inte fundera så mycket på hur man ska göra då systemet gör det åt en.
    Ja, reglerna för hur stadion funkar finns, men står inte om man får välja att strunta i den eller inte. Verkar som sagt som att man inte får det dock.

    För redraft står det bara *när* man får/måste göra redraft, inte hur det funkar.
    Jag vill fundera på det eftersom jag vill veta hur mycket jag ska förvänta mig att jag har att jobba med, så jag vet om jag t.ex. ska skaffa sista blitzern på DE laget och satsa på att levla honom eller om jag inte kommer att ha råd att köpa tillbaka honom ändå, eller om det är bättre att spara pengar så att jag har mer att redrafta för.
  • 10k per match, 5k per cas 5k per td
    +1000k
    +whatever du har i banken
    FF gratis somsagt
    RR kostar som nytt lag
    Från razta på discord om nån annan också undrar. Saknar dock det @tjub sa om ligaposition?
  • Du får lite extra pengar om du hamnar i semifinal och final
  • Steave wrote: »
    Saknar dock det @tjub sa om ligaposition?

    Har för mig att det är: 100.000gc till vinnaren, 60.000gc till andraplatsen och 30.000gc tredjeplatsen.
  • Perfekt, tack!
  • Ligaposition ger inga extra pengar i StockBowl. Däremot får man extra winnings i finalen.

    Utförlig förklaring hur redraft sköts av systemet finner du här: http://bb.marmeladov.com/RedraftManual.pdf
  • Pellevin wrote: »
    Ligaposition ger inga extra pengar i StockBowl. Däremot får man extra winnings i finalen.

    Utförlig förklaring hur redraft sköts av systemet finner du här: http://bb.marmeladov.com/RedraftManual.pdf
    Ah ännu bättre :)

  • Pellevin wrote: »
    Hejsan @Steave,

    @tjub har som vanligt rätt. I StockBowl kör vi ett spelarmöte i slutet på varje säsong. Där avgörs vilka regler som gäller, och vilka som vi låter spelarna själva avgöra.

    Just nu gäller att man alltid slår om stadion, utom i dungeonbowl och boatbowl. Däremot avgör spelaren med lägre TV ifall ni skall spela med kort, förutsatt att TVskillnaden är minst 50k. Annars kommer ni helst överens, men båda har veto mot att spela med korten.

    Har båda veto mot korten? Vad innebär det då att spelaren med lägre TV avgör ifall de skall spela med kort? Det låter som att båda ändå måste vilja det.

  • Duckwing: Om TV-skillnad < 50 har båda veto. Är TV- skillnad 50 eller mer har endast den med lägst tv veto.
  • @Duckwing det är det jag menar med ordet "Annars".
  • Pellevin wrote: »
    @Duckwing det är det jag menar med ordet "Annars".
    Aha, du menade "Annars" med betydelsen "i annat fall" och inte den i vardagligt språk så vanliga betydelsen "för övrigt" :)
Sign In or Register to comment.