Chaos Pact för ligaspel

edited March 2014 in Taktik och lagbyggen
Jag tänkte börja med ett pact-lag inom en snar framtid och skulle behöva några råd angående mitt roster.

Tänkte följande roster
1 Ogre 140k
1 Troll 110k
1 Goblin 40k
1 delf 70k
7 mauraders 350k
4 RR 280k

Behövs verkligen 4 RR eller klarar man sig på 3 fram till att en marauder får Leader?
Borde jag i så fall byta ut ett RR mot en Apo och spara 30k?

Tacksam för synpunkter och råd

Comments

  • Jag skulle börja med en ogre, dark elf, råtta, 3 RR, apo och reserver. Sedan köpa in gobbo och troll. Det handlar väl mycket om du vill spela dom optimalt eller så roligt som möjligt? Jag siktar på medelvägen med mitt CP-lag i svenska ligan.
  • Jag skulle spela:
    Gobbo 40K
    Skaven 50K
    Delf 70K
    Troll 110K
    Mino 150K
    6 maurauder 300K
    4 rr 280K

    Tycker det är viktigt att skilla mino så snabbt som möjligt och bryr mig inte så mycket om att ott försöken blir sämre. Om jag skulle droppa en rr skulle jag ta med 3:e bigguy framför apo.
  • coma wrote: »
    Jag skulle börja med en ogre, dark elf, råtta, 3 RR, apo och reserver. Sedan köpa in gobbo och troll. Det handlar väl mycket om du vill spela dom optimalt eller så roligt som möjligt? Jag siktar på medelvägen med mitt CP-lag i svenska ligan.

    Mer åt det roliga hållet.
    Förlorar du inte en hel del på att inte ha två BGs? De vanliga spelarna är ju bara linemens och står sig inte mot "vanliga" lag. Tar du in en BG på inducements?
    Saknar du inte Gobbon och OTTM möjligheten?
    Lard wrote: »
    Jag skulle spela:
    Gobbo 40K
    Skaven 50K
    Delf 70K
    Troll 110K
    Mino 150K
    6 maurauder 300K
    4 rr 280K

    Tycker det är viktigt att skilla mino så snabbt som möjligt och bryr mig inte så mycket om att ott försöken blir sämre. Om jag skulle droppa en rr skulle jag ta med 3:e bigguy framför apo.

    Hur skillar du din mino?
    Är det inte viktigare att få guard på ogre och troll, för att göra alla andra bättre?

    Ni tar båda med råttan. Varför?

    Vilken är er första skill på era marauders?
  • Jag kör helst Ogre och Mino men det kostar ju så förb-t mycket så trollet sparar pengar. MInon får väl blitza oavbrutet och så får man sura när han blir förbannad.

    Råttan har MA7 (jo jag vet AV7) och blir snabbast i laget så han blir den som kanske får göra panikrusningar och assista lite defensivt och lägga TZ här och där. Sen är det ju Pact så varför bara köra med marauders? Man "måste" ju ha med alla raser annars blir det ju inget kul JU!
  • edited March 2014
    Jag tänker såhär: Troll är dumma och gör mest bort sig och i det här laget vill jag ha reserver i första hand. Dels för att foula men också för att inte hamna i man-underläge. Jag tycker det är bra med två BG men eftersom man inte har en enda block från början så vill jag att laget skall ha lite mer grundskills innan jag plockar in trollet. Gobbon är helt lysande och står därför först på tur för inköp men det går såklart att köpa in honom direkt om man vill. Trist att få den första och kanske tom den andra mvp:n på honom dock.
    OTTD är roligt men långt ifrån en given strategi utan mer än bonus.

    Råttan är ju den snabbaste killen i hela laget och är därför given för mig. Han blir en riktigt bra ballcarrier med några normal skills.

    Som inducements så beror det väldigt mycket på vad jag möter men en extra BG är ju alltid nice för de är ju lika bra som en oskillad rostrad spelare. Annars gillar jag motorsåg för den stora potentialen men också för att det är så himla Blood Bowl :D

    Skall man spela något Chaos lag får man nog vara beredd på att köra ett långt race med dem om man vill att laget skall prestera och så även med Chaos pact.
  • khanmank wrote: »
    Jag kör helst Ogre och Mino men det kostar ju så förb-t mycket så trollet sparar pengar. MInon får väl blitza oavbrutet och så får man sura när han blir förbannad.

    Råttan har MA7 (jo jag vet AV7) och blir snabbast i laget så han blir den som kanske får göra panikrusningar och assista lite defensivt och lägga TZ här och där. Sen är det ju Pact så varför bara köra med marauders? Man "måste" ju ha med alla raser annars blir det ju inget kul JU!

    Du har en poäng med att poängen med pact är alla raser.
    Frågan är bara om det är värt att lägga in råttan från start.
    coma wrote: »
    Jag tänker såhär: Troll är dumma och gör mest bort sig och i det här laget vill jag ha reserver i första hand. Dels för att foula men också för att inte hamna i man-underläge. Jag tycker det är bra med två BG men eftersom man inte har en enda block från början så vill jag att laget skall ha lite mer grundskills innan jag plockar in trollet. Gobbon är helt lysande och står därför först på tur för inköp men det går såklart att köpa in honom direkt om man vill. Trist att få den första och kanske tom den andra mvp:n på honom dock.
    OTTD är roligt men långt ifrån en given strategi utan mer än bonus.

    Råttan är ju den snabbaste killen i hela laget och är därför given för mig. Han blir en riktigt bra ballcarrier med några normal skills.

    Som inducements så beror det väldigt mycket på vad jag möter men en extra BG är ju alltid nice för de är ju lika bra som en oskillad rostrad spelare. Annars gillar jag motorsåg för den stora potentialen men också för att det är så himla Blood Bowl :D

    Skall man spela något Chaos lag får man nog vara beredd på att köra ett långt race med dem om man vill att laget skall prestera och så även med Chaos pact.

    OTTD är alltid att se som en bonuns, men att frivilligt välja bort denna bonus känns onödigt. Kan rädda en match, men är absolut inte säkert.

    Jag är lite emot att använda någon av renegadsen som bollförare, då det kan bli problem med animosityn. Funderar själv på att bygga upp dem som blitzers/recievers istället.

    Ett långt race är det definitivt och motorsågen kan verkligen vara en bra inducement.
    På tal om inducement, försöker ni att hålla er under de övriga lagen i ligan, för att få inducements eller köper ni in alla BGs så fort som möjligt och lever med att det regnar eldbollar?
  • Så här var min lag uppställning och jag tog hem vår nystartade serie!!!

    Bad Kompany
    Ogre
    Troll
    Skaven
    Goblin
    Dark Elf
    6x Marauders
    4x Rerolls

    Match1: 3-0 Necromantic
    Match2: 0-2 Elf
    Match3: 0-4 Underworld
    Match4: 1-0 Orcs
    Match5: 2-0 Slann
    Match6: 0-1 Orcs
    Match7: 1-1 Chaos Pact

    Semi: 2-1 Necromantic

    Final: 2-1 Chaos Pact


    Ganska rolig serie med två pact lag som gick till final!!!

    Leader var en av de första Marauder skills jag valde

    Horns på Marauder för att ha en "säker" blitzer

    Jag har fått AG4 på en Marauder samt min Skaven, och det gör stor skillnad i spelet!!! Arms och Heads gör samma, men detta är bara en skill-up som ger dubbel bonus!!!

    Försökte skilla en Thrower: Accurate, sen +MA se dubbel - Dodge :-)
    Han får ha Strong Arm och KOR så blir han nog bra ändå :-)


  • Jag tycker trollet är så prisvärt på 110K, jag spelar mina troll mest som roadblocks, dvs slår inte så ofta med dem utan knallar mest in i närkontakt med spelare med låg AG och helst inte block, typ Blackorks.

    Guard kan du ta på mauraders så bigguys behöver inte ta det. Jag skulle hellre ta BT eller SF för att göra dem drygare för motståndaren att kontrollera. Skill på minon: Jug , sedan BT, sedan SF typ. (block på dubbel, har man jug kanske claw/tentackles/pro på dubbel)
  • Ni har övertygat mig om att ta med råttan från start.
    Tror att jag kör på samma start som @stashman.
    Den känns stabil, men jag tror inte att jag behöver ta leader som första skill på en marauder. 4 RR borde räcka.

    Horn tycker jag också känns som en bra skill och mutationer överlag, tänkte i alla fall använda mig av. Är ju det som gör laget speciellt
  • Lard wrote: »
    Jag tycker trollet är så prisvärt på 110K, jag spelar mina troll mest som roadblocks, dvs slår inte så ofta med dem utan knallar mest in i närkontakt med spelare med låg AG och helst inte block, typ Blackorks.

    Guard kan du ta på mauraders så bigguys behöver inte ta det. Jag skulle hellre ta BT eller SF för att göra dem drygare för motståndaren att kontrollera. Skill på minon: Jug , sedan BT, sedan SF typ. (block på dubbel, har man jug kanske claw/tentackles/pro på dubbel)

    Håller med om trollet. Det är prisvärt och ett bra roadblock out of the box.

    Angående att endast ta guard på marauders håller jag inte med dig. På mina marauders skulle jag hellre ta block och sedan claw. Detta för att de kan block säkrare, dvs använda sig av ett RR. En BG är en risk, så fort man aktiverar honom. Med guard, kan han fortfarande hjälpa laget. Guarden skulle jag i så fall följa upp med SF.

    Detta gäller dock, enligt mig, inte för mino. I det fallet skulle jag, precis som du ta jug, dock följt av SF och bliza med honom
  • Ganska segt att utveckla laget, så här se Bad Kompany ut efter 28 matcher. Jag är lite "nörd" så har inte figuren synliga mutationer så blir det inga :-)
    Laget består av 2nd Edition figurer

    "Kaptin" Kurt Mangler (Marauder, 6348 Block, Leader, Tackle)
    - Lagkapten och spelande coach!!! Nästa skill Mighty Blow

    Hank "See-Saw" Hooligan (Chaos Ogre, 5529 Guard)
    - Stabil Big-Guy!!! Nästa skill Grab, Block på dubbel

    "Reckless Rusty" (Goblin Renegade, 6237 Block, Side Step)
    - Sure Feet som nästa skill

    Judas Pink (Marauder, 7338 Accurate, Dodge)
    - ”Misslyckad thrower karriär!!! Kanske kickas för att få bort TV, annars Strong Arm som nästa skill

    Barton "Belly Boy" Sykes (Marauder, 6338 Block, Horns, Mighty Blow, Tackle)
    - Bra och hård ”blitzer”. Nästa skill Juggernaut eller Frenzy

    Dorian Black (Dark Elf Renegade, 6348 Dodge, Block, Fend)
    - Side Step blir nästa skill

    "Freaky Fred" White (Marauder, 6338)
    - Planerar en Extra Arms spelare

    Lex Manic (Marauder, 5338 Wrestle)
    - Han tar LOS!!! Fend som nästa skill

    Dork Dungbag (Chaos Troll, 4519, Guard, Stand Firm, Grab)
    - Bra på LOS och även en jobbig spelare som bara står där. Thick Skull kan nog bli nästa skill om jag inte slår dubbel. Eventuellt kickas om det inte blir roliga skill-ups

    "Vicious Vic" Vince (Marauder, 6338 Dodge)
    - Nästa skill blir Block

    "Magic Max" Cheezky (Skaven Renegade, 7346, Block)
    - Lycklig AG4 spelare, men AV6 gör att han nog snart får lämna in på planen. Dubbel blir förmodligen Dodge skill eller Sprint, normal blir Kick

    Dustin Vega (Marauder, 6338, Niggling)
    - Förste bänknötare!!! Blir på sikt kickad men han skall få chansen till att gå förlorad på planen. Skill up – Dirty Player

    Tommy "Two-Face" Gunn (Marauder, 6338, Dodge)
    - Planerar en Two Heads spelare

    Khornelius (Minotaur, 5528, Guard)
    - Får blitza och blocka när det inte behövs ett 100% säkert val
  • BT på minon för att dodga med AG 5 in i flera tacklezones i en cage och blitza bollhållaren är inte helt fel...
  • Lard wrote: »
    BT på minon för att dodga med AG 5 in i flera tacklezones i en cage och blitza bollhållaren är inte helt fel...

    Du har en poäng. Kanske är BT viktigare än jug, som första skill.
    För övrigt dodgar han med AG6

  • edited March 2014
    Inte viktigare än jug, men viktigare än SF enligt mig.

    ST 6 har Minon bara när han slår blocken, inte när han flyttar.
    regelboken wrote:
    A player with Horns may use them to butt an opponent. Horns add 1 to the player´s Strength for any block(s) he make during a Blitz Action.
  • edited March 2014
    Lard wrote: »
    Inte viktigare än jug, men viktigare än SF enligt mig.

    ST 6 har Minon bara när han slår blocken, inte när han flyttar.
    regelboken wrote:
    A player with Horns may use them to butt an opponent. Horns add 1 to the player´s Strength for any block(s) he make during a Blitz Action.

    Tack, då har jag trott fel innan. Hörde det på 3DB och kollade aldrig efter vad som stod i regelboken.

    Är det inte ganska riskabelt att dodga in?
    Borde väl bli AG5 , dvs 2+, men minus för 3 TZ och plus för själva dodgen, dvs 4+ och det på en spelare med Loner.

    Är det inte bättre att utveckla delfen som cage breaker?
    Wrestle, Strip Ball, Leap och VLL?
  • Det här laget är ju helt uppåt väggarna galet. Jag tror inte det finns något riktigt svar på vad som är bättre eller sämre när det kommer till pact. Det kan ju utvecklas i stort sätt hur som helst. DE kan bli ball-sacker, fantastisk receiver, bästa interceptorn i spelet eller bara en ballcarrier av rang. Jag tror dock inte att en leapande ball-sacker DE är det "bästa" när allt kommer kring. Det är så mycket som behöver funka i övrigt även om du lyckas poppa bollen; en goblin med big hand, two heads, en skaven att ta emot den etc, och alla på exakt rätt plats. Då tror jag mer på att jobba med big guys och guard på marauders för att trycka till motståndarn, sen använda DE som en receiver/blitzer. En Marauder kan lätt utvecklas till en fantastisk thrower att använda i offence. Skaven till blitzer. Goblin till receiver/ball retriever i TZ's. Massor av val, nästan för många!!! Men skoj :-D
  • pedda wrote: »
    Tack, då har jag trott fel innan. Hörde det på 3DB och kollade aldrig efter vad som stod i regelboken.

    Är det inte ganska riskabelt att dodga in?
    Borde väl bli AG5 , dvs 2+, men minus för 3 TZ och plus för själva dodgen, dvs 4+ och det på en spelare med Loner.

    Är det inte bättre att utveckla delfen som cage breaker?
    Wrestle, Strip Ball, Leap och VLL?

    Du har ju +ST, två huven och dodge också såklart ;D

    f.ö. skulle jag utveckla en sådan alv, mycket roligare än det vanliga blodge, SS, SH...
  • JohnnyD wrote: »
    Det här laget är ju helt uppåt väggarna galet. Jag tror inte det finns något riktigt svar på vad som är bättre eller sämre när det kommer till pact. Det kan ju utvecklas i stort sätt hur som helst. DE kan bli ball-sacker, fantastisk receiver, bästa interceptorn i spelet eller bara en ballcarrier av rang. Jag tror dock inte att en leapande ball-sacker DE är det "bästa" när allt kommer kring. Det är så mycket som behöver funka i övrigt även om du lyckas poppa bollen; en goblin med big hand, two heads, en skaven att ta emot den etc, och alla på exakt rätt plats. Då tror jag mer på att jobba med big guys och guard på marauders för att trycka till motståndarn, sen använda DE som en receiver/blitzer. En Marauder kan lätt utvecklas till en fantastisk thrower att använda i offence. Skaven till blitzer. Goblin till receiver/ball retriever i TZ's. Massor av val, nästan för många!!! Men skoj :-D

    Det är det som är grejen med pact och du har nog helt rätt i att det inte finns någon rätt väg eller bästa metod. Bara att prova på antar jag, men det är alltid bra att får höra vad folk har gjort, för att få ännu mer inspiration
  • Hur skillnad ni era marauders?

    Antar att en del får block, guard + SF/ claw + MB och att en skillas som thrower, men har någon provat en safety med tex p-tail, disturbing p och ev. pass block för att störa agility teams?
  • Tentacles på S3 har jag mycket, mycket goda erfarenheter av. Det som händer vid ev fail kan vara otroligt besvärligt för motståndaren.

    Tidigt i lagets framfart är Block/Wrestle alltid viktigt. Dodge på alven. Lite av charmen är annars den blanka sidan som Marauders ger.

    Ogre och Troll har jag kört guard+SF på. Minotauren har jag haft tur med, Block, Tentacles, SF. Kör Happily Infected i Stockbowl. Jag vill helst ha dom stora till semi-passiva enheter som är i vägen medan dom mindre gör jobbet.
  • fast tents på S3 funkar väl sådär bra, eller? stor sannolikhet att man kommer loss.
    ev svans gör kanske mer nytta?
  • Per_ wrote: »
    Tentacles på S3 har jag mycket, mycket goda erfarenheter av. Det som händer vid ev fail kan vara otroligt besvärligt för motståndaren.
    Roland wrote: »
    fast tents på S3 funkar väl sådär bra, eller? stor sannolikhet att man kommer loss.
    ev svans gör kanske mer nytta?

    Jag håller med. Känns vettigare
    Per_ wrote: »
    Tidigt i lagets framfart är Block/Wrestle alltid viktigt. Dodge på alven. Lite av charmen är annars den blanka sidan som Marauders ger.

    Ogre och Troll har jag kört guard+SF på. Minotauren har jag haft tur med, Block, Tentacles, SF. Kör Happily Infected i Stockbowl. Jag vill helst ha dom stora till semi-passiva enheter som är i vägen medan dom mindre gör jobbet.

    Här håller jag helt med dig
  • Det är ett inte solklart val, det är jag helt medveten om. Har en modell med tentacles i mitt lag (S3) och det funkar riktigt, riktigt bra med den. Det är ingen turnover direkt som med dodge fail (prehensile tail) och det är ett slag som motståndaren oftast lyckas med.

    Men även om man klarar tentecles-slaget så måste man dodga ut. Därför tycker jag att det funkar till slut. Vidare så är det rätt ofta jag vill stoppa Gutter Runners/Skinks/Gobbos och dom har S2 så lite bättre odds där.

    Vinsten är oftast inte att min motståndare fastnar när denne springer. Det är att andra modeller slår bort min markeringspjäs och det kostar lite strul för min motståndare.

    Är du kaxig så testa med en Marauder. :D
  • Per_ wrote: »
    Det är ett inte solklart val, det är jag helt medveten om. Har en modell med tentacles i mitt lag (S3) och det funkar riktigt, riktigt bra med den. Det är ingen turnover direkt som med dodge fail (prehensile tail) och det är ett slag som motståndaren oftast lyckas med.

    Men även om man klarar tentecles-slaget så måste man dodga ut. Därför tycker jag att det funkar till slut. Vidare så är det rätt ofta jag vill stoppa Gutter Runners/Skinks/Gobbos och dom har S2 så lite bättre odds där.

    Vinsten är oftast inte att min motståndare fastnar när denne springer. Det är att andra modeller slår bort min markeringspjäs och det kostar lite strul för min motståndare.

    Är du kaxig så testa med en Marauder. :D

    Jag skulle hellre sätta p-tail samt disturbing presence (dis-p) på honom. Har provat med en dis-p marauder på FUMBBL och jag tycker att det funkar bra. Även alver tänker en gång till innan de passar bollen. Just nu kan de bara dodga bort från honom, men då blir i alla fall passen svårare. Skulle gärna se att han får block och p-tail också, men då blir han rätt dyr i TV.

    Från mina FUMBBL-matcher har jag i alla fall sett att chaos pact är ett roligt lag att spela och jag kommer inom kort att börja med ett lag på brädet

  • Chaos Pact har potential att bli ett superlag med tillgång till mutationer, passing och strength skills.

    Killers - claw, mb, pile on
    Blockers - standfirm, guard, foul apperance
    Quarterback - accurate, strong arm, big hand
    Reciever - extra arms, two heads, nerves of steel
    Marker - shadowing, tentacles, prehensile tail

  • stashman wrote: »
    Chaos Pact har potential att bli ett superlag med tillgång till mutationer, passing och strength skills.

    Killers - claw, mb, pile on
    Blockers - standfirm, guard, foul apperance
    Quarterback - accurate, strong arm, big hand
    Reciever - extra arms, two heads, nerves of steel
    Marker - shadowing, tentacles, prehensile tail

    Har du glömt block eller är det med avsikt?
  • Mer spännande utan block!!!

    Nej, block skall ingå
Sign In or Register to comment.