Chaos Pact för ligaspel
Jag tänkte börja med ett pact-lag inom en snar framtid och skulle behöva några råd angående mitt roster.
Tänkte följande roster
1 Ogre 140k
1 Troll 110k
1 Goblin 40k
1 delf 70k
7 mauraders 350k
4 RR 280k
Behövs verkligen 4 RR eller klarar man sig på 3 fram till att en marauder får Leader?
Borde jag i så fall byta ut ett RR mot en Apo och spara 30k?
Tacksam för synpunkter och råd
Tänkte följande roster
1 Ogre 140k
1 Troll 110k
1 Goblin 40k
1 delf 70k
7 mauraders 350k
4 RR 280k
Behövs verkligen 4 RR eller klarar man sig på 3 fram till att en marauder får Leader?
Borde jag i så fall byta ut ett RR mot en Apo och spara 30k?
Tacksam för synpunkter och råd
Comments
Gobbo 40K
Skaven 50K
Delf 70K
Troll 110K
Mino 150K
6 maurauder 300K
4 rr 280K
Tycker det är viktigt att skilla mino så snabbt som möjligt och bryr mig inte så mycket om att ott försöken blir sämre. Om jag skulle droppa en rr skulle jag ta med 3:e bigguy framför apo.
Mer åt det roliga hållet.
Förlorar du inte en hel del på att inte ha två BGs? De vanliga spelarna är ju bara linemens och står sig inte mot "vanliga" lag. Tar du in en BG på inducements?
Saknar du inte Gobbon och OTTM möjligheten?
Hur skillar du din mino?
Är det inte viktigare att få guard på ogre och troll, för att göra alla andra bättre?
Ni tar båda med råttan. Varför?
Vilken är er första skill på era marauders?
Råttan har MA7 (jo jag vet AV7) och blir snabbast i laget så han blir den som kanske får göra panikrusningar och assista lite defensivt och lägga TZ här och där. Sen är det ju Pact så varför bara köra med marauders? Man "måste" ju ha med alla raser annars blir det ju inget kul JU!
OTTD är roligt men långt ifrån en given strategi utan mer än bonus.
Råttan är ju den snabbaste killen i hela laget och är därför given för mig. Han blir en riktigt bra ballcarrier med några normal skills.
Som inducements så beror det väldigt mycket på vad jag möter men en extra BG är ju alltid nice för de är ju lika bra som en oskillad rostrad spelare. Annars gillar jag motorsåg för den stora potentialen men också för att det är så himla Blood Bowl
Skall man spela något Chaos lag får man nog vara beredd på att köra ett långt race med dem om man vill att laget skall prestera och så även med Chaos pact.
Du har en poäng med att poängen med pact är alla raser.
Frågan är bara om det är värt att lägga in råttan från start.
OTTD är alltid att se som en bonuns, men att frivilligt välja bort denna bonus känns onödigt. Kan rädda en match, men är absolut inte säkert.
Jag är lite emot att använda någon av renegadsen som bollförare, då det kan bli problem med animosityn. Funderar själv på att bygga upp dem som blitzers/recievers istället.
Ett långt race är det definitivt och motorsågen kan verkligen vara en bra inducement.
På tal om inducement, försöker ni att hålla er under de övriga lagen i ligan, för att få inducements eller köper ni in alla BGs så fort som möjligt och lever med att det regnar eldbollar?
Bad Kompany
Ogre
Troll
Skaven
Goblin
Dark Elf
6x Marauders
4x Rerolls
Match1: 3-0 Necromantic
Match2: 0-2 Elf
Match3: 0-4 Underworld
Match4: 1-0 Orcs
Match5: 2-0 Slann
Match6: 0-1 Orcs
Match7: 1-1 Chaos Pact
Semi: 2-1 Necromantic
Final: 2-1 Chaos Pact
Ganska rolig serie med två pact lag som gick till final!!!
Leader var en av de första Marauder skills jag valde
Horns på Marauder för att ha en "säker" blitzer
Jag har fått AG4 på en Marauder samt min Skaven, och det gör stor skillnad i spelet!!! Arms och Heads gör samma, men detta är bara en skill-up som ger dubbel bonus!!!
Försökte skilla en Thrower: Accurate, sen +MA se dubbel - Dodge :-)
Han får ha Strong Arm och KOR så blir han nog bra ändå :-)
Guard kan du ta på mauraders så bigguys behöver inte ta det. Jag skulle hellre ta BT eller SF för att göra dem drygare för motståndaren att kontrollera. Skill på minon: Jug , sedan BT, sedan SF typ. (block på dubbel, har man jug kanske claw/tentackles/pro på dubbel)
Tror att jag kör på samma start som @stashman.
Den känns stabil, men jag tror inte att jag behöver ta leader som första skill på en marauder. 4 RR borde räcka.
Horn tycker jag också känns som en bra skill och mutationer överlag, tänkte i alla fall använda mig av. Är ju det som gör laget speciellt
Håller med om trollet. Det är prisvärt och ett bra roadblock out of the box.
Angående att endast ta guard på marauders håller jag inte med dig. På mina marauders skulle jag hellre ta block och sedan claw. Detta för att de kan block säkrare, dvs använda sig av ett RR. En BG är en risk, så fort man aktiverar honom. Med guard, kan han fortfarande hjälpa laget. Guarden skulle jag i så fall följa upp med SF.
Detta gäller dock, enligt mig, inte för mino. I det fallet skulle jag, precis som du ta jug, dock följt av SF och bliza med honom
Laget består av 2nd Edition figurer
"Kaptin" Kurt Mangler (Marauder, 6348 Block, Leader, Tackle)
- Lagkapten och spelande coach!!! Nästa skill Mighty Blow
Hank "See-Saw" Hooligan (Chaos Ogre, 5529 Guard)
- Stabil Big-Guy!!! Nästa skill Grab, Block på dubbel
"Reckless Rusty" (Goblin Renegade, 6237 Block, Side Step)
- Sure Feet som nästa skill
Judas Pink (Marauder, 7338 Accurate, Dodge)
- ”Misslyckad thrower karriär!!! Kanske kickas för att få bort TV, annars Strong Arm som nästa skill
Barton "Belly Boy" Sykes (Marauder, 6338 Block, Horns, Mighty Blow, Tackle)
- Bra och hård ”blitzer”. Nästa skill Juggernaut eller Frenzy
Dorian Black (Dark Elf Renegade, 6348 Dodge, Block, Fend)
- Side Step blir nästa skill
"Freaky Fred" White (Marauder, 6338)
- Planerar en Extra Arms spelare
Lex Manic (Marauder, 5338 Wrestle)
- Han tar LOS!!! Fend som nästa skill
Dork Dungbag (Chaos Troll, 4519, Guard, Stand Firm, Grab)
- Bra på LOS och även en jobbig spelare som bara står där. Thick Skull kan nog bli nästa skill om jag inte slår dubbel. Eventuellt kickas om det inte blir roliga skill-ups
"Vicious Vic" Vince (Marauder, 6338 Dodge)
- Nästa skill blir Block
"Magic Max" Cheezky (Skaven Renegade, 7346, Block)
- Lycklig AG4 spelare, men AV6 gör att han nog snart får lämna in på planen. Dubbel blir förmodligen Dodge skill eller Sprint, normal blir Kick
Dustin Vega (Marauder, 6338, Niggling)
- Förste bänknötare!!! Blir på sikt kickad men han skall få chansen till att gå förlorad på planen. Skill up – Dirty Player
Tommy "Two-Face" Gunn (Marauder, 6338, Dodge)
- Planerar en Two Heads spelare
Khornelius (Minotaur, 5528, Guard)
- Får blitza och blocka när det inte behövs ett 100% säkert val
Du har en poäng. Kanske är BT viktigare än jug, som första skill.
För övrigt dodgar han med AG6
ST 6 har Minon bara när han slår blocken, inte när han flyttar.
Tack, då har jag trott fel innan. Hörde det på 3DB och kollade aldrig efter vad som stod i regelboken.
Är det inte ganska riskabelt att dodga in?
Borde väl bli AG5 , dvs 2+, men minus för 3 TZ och plus för själva dodgen, dvs 4+ och det på en spelare med Loner.
Är det inte bättre att utveckla delfen som cage breaker?
Wrestle, Strip Ball, Leap och VLL?
Du har ju +ST, två huven och dodge också såklart ;D
f.ö. skulle jag utveckla en sådan alv, mycket roligare än det vanliga blodge, SS, SH...
Det är det som är grejen med pact och du har nog helt rätt i att det inte finns någon rätt väg eller bästa metod. Bara att prova på antar jag, men det är alltid bra att får höra vad folk har gjort, för att få ännu mer inspiration
Antar att en del får block, guard + SF/ claw + MB och att en skillas som thrower, men har någon provat en safety med tex p-tail, disturbing p och ev. pass block för att störa agility teams?
Tidigt i lagets framfart är Block/Wrestle alltid viktigt. Dodge på alven. Lite av charmen är annars den blanka sidan som Marauders ger.
Ogre och Troll har jag kört guard+SF på. Minotauren har jag haft tur med, Block, Tentacles, SF. Kör Happily Infected i Stockbowl. Jag vill helst ha dom stora till semi-passiva enheter som är i vägen medan dom mindre gör jobbet.
ev svans gör kanske mer nytta?
Jag håller med. Känns vettigare
Här håller jag helt med dig
Men även om man klarar tentecles-slaget så måste man dodga ut. Därför tycker jag att det funkar till slut. Vidare så är det rätt ofta jag vill stoppa Gutter Runners/Skinks/Gobbos och dom har S2 så lite bättre odds där.
Vinsten är oftast inte att min motståndare fastnar när denne springer. Det är att andra modeller slår bort min markeringspjäs och det kostar lite strul för min motståndare.
Är du kaxig så testa med en Marauder.
Jag skulle hellre sätta p-tail samt disturbing presence (dis-p) på honom. Har provat med en dis-p marauder på FUMBBL och jag tycker att det funkar bra. Även alver tänker en gång till innan de passar bollen. Just nu kan de bara dodga bort från honom, men då blir i alla fall passen svårare. Skulle gärna se att han får block och p-tail också, men då blir han rätt dyr i TV.
Från mina FUMBBL-matcher har jag i alla fall sett att chaos pact är ett roligt lag att spela och jag kommer inom kort att börja med ett lag på brädet
Killers - claw, mb, pile on
Blockers - standfirm, guard, foul apperance
Quarterback - accurate, strong arm, big hand
Reciever - extra arms, two heads, nerves of steel
Marker - shadowing, tentacles, prehensile tail
Har du glömt block eller är det med avsikt?
Nej, block skall ingå