Lagturneringsformat?

edited March 2014 in Turneringar
Hallå allihopa. Jag har en idé, eller snarare ett önskemål. Jag skulle vilja se en lagturnering i sverige, så fler får möjligheten att spela ihop i ett lag. Dock har lagturneringar vissa begränsningar och då ffa att man måste vara ett lag, vilket antagligen kommer minska antalet deltagare iom att det är färre som kan anmäla sig. Lagturneringar handlar ju mycket om att ha bäst vänner för att kunna vinna, vilket är lite oförlåtande om dina vänner är skräp (på bloodbowl alltså). Det är premissen till nedanstående idé:

Vad sägs om en slumpad lagtävning, där deltagarna anmäler sig individuellt men lottas in i lag på plats? Då kan alla anmäla sig och man lär ju känna lite nya personer på köpet!

Det finns lite problem men jag har några idéer för att lösa dessa.

För det första, deltagarna seedas efter sin högsta NAF-ranking och när lagen lottas är det inte helt slumpat utan ur olika seedningsgrupper, då inte sveriges fyra högst rankade coacher hamnar i ett lag utan att lagen kan bli lite jämna.

För det andra, alla deltagare anmäler in inte 1 utan ex. 3 olika raser de kan tänka sig spela. När lagen sedan är lottade har lagen typ 30 minuter på att bestämma sig om vem som skall spela vilken ras (för ett lag får självfallet inte ha samma ras på 2 av sina coacher). Då får vi lite teambuilding i de diskussionerna. Vill man göra det extra roligt kan man säga att varje lag måste ha med minst 1 tier 2 eller tier 3 ras i sin uppställning och att varje coach när de anmäler in sig måste ha med ett tier 2-3 lag som ett av deras 3 alternativ. För att alla inte skall anmäla in samma 3-lags kombo och således sabba idéen kan man låta det vara först till kvarn med öppen redovisning av vad som anmälts in. Dvs om jag anmäler in Chaos Dwarf, Underworld och Proelfs som mina tre lag, kan ingen annan anmäla in just de tre, utan måste byta ut åtminstone 1 av dem. Å andra sidan ser de vad jag kan komma att spela och kan planera utifrån det. Detta garanterar att alla lag kommer kunne plocka upp olika lag på alla coacher (så länge det är 4-manna lag i alla fall).

För det tredje, om lagen skall vara om säg 4 deltagare (vilket jag råkar tycka vara en lämplig storlek) är det ju en stor risk att vi inte hamnar på ett antal coacher jämnt delbart med just 4 vilket kan göra att ett lag blir haltande. För att lösa detta måste arrangören bara ha spareplayers på stand by som kan fylla ut till jämna lag, i detta fall 3 stycken.

För det fjärde, kanske några tycker att risken att hamna i ett dåligt lag gör att man inte vill delta, för då kanske man inte vinner. Självfallet delar arrangören även ut ett fint pris till bästa individuella resultat.

Så det var en idé på ett turneringsformat. Kom nu med massa kritik och feedback om vad man måste tänka på för att det inte skall bli pannkaka av alltihop. Är det en superidé eller något ni inte vill ta i med tång? Låt höra.

Comments

  • Jag tycker det är en utmärkt ide! Jag hade gärna sett ifall man har 4 spelare per lag att man minst har ett lag av varje tier i laget.

    Tycker det är bra då man får prata ihop sig med sina lagkamraer och lära känna nytt folk så man inte hänger för mycket med de man redan känner.

  • Låt stört coolt. Säg till när det blir av så ska jag se till att komma.
  • Jag gillar tanken, dock lär det bara locka redan turneringsvigda kan man anta. Att kunna rotera lag vore intressant men kanske praktiskt omöjligt. Vore det inte intressant att lotta matcherna efter tier för att ge tier tre lagen roligare matcher.
  • Jag skulle anmäla mig samma dag du annonserade turneringen. Låter skitkul!
  • Jag gillar tanken med en lagturnering. Jag skulle nog dock inte delta om inte möjligheten fanns att anmäla ett färdigt lag redan från start (det kanske bara är jag men har lite kontrollbehov och har otroligt svårt för pedagogiska experiment och skolklass uppdelningar). Jag tror att båda varianterna borde vara enkla att implementera för att fånga upp båda sidorna av myntet.

    Otroligt bra med ett lagpris och ett individuellt pris!

    Jag gillar Thursablots tanke om att lotta samma Tier mot varandra.
  • Hade också uppskattat att anmäla egna lag, samt gillar Thursablots ide om lottning via lagens tier.
  • Kanonidé. Räkna med mig!
  • @Thursablot: Gillar att lotta Tier mot varandra, det tar även bort behoven att ge "handikap" till Tier 2, eftersom de bara möter andra lika nerfade lag... Om man lottar tier mot varandra antar jag att man inte kan NAF-ranka turneringen då man styr vilka raser man får spela mot. @Mago kanske kan verifiera om man får styra lottning så och ändå vara NAF-sanktionerad.

    @Coma: en vanlig lagturnering kanske du kunde föredra. Antar att en sådan skulle dra mycket mindre folk då det är svårt att hitta folk till ett helt lag om man bor i någon landsända där få spelar, eller om man har kompisar som inte orkar åka iväg... Ehhh. Inser nu att du menar att man både skulle ha föranmälda färdiga lag och slumpa mellan de individuella spelarna. Jag tror att det skulle vara en sådan extrem fördel att kunna föranmäla ett lag så det förtar hela grejen med att ha individuell anmälan öht. Alla skulle anmäla färdiga lag. Kanske om man har en nerfning av de färdiga lagen: anmäl ett färdigt lag men då måste en av de 4 coacherna spela ett tier 3 lag typ (istället för tier 2-3 som de andra lagen har som krav).
  • Lite knepigt det här. Jag tror att de som är lite mer nya i svängen kanske föredrar att åka ett lag så att de känner sig lite trygga. Kanske en hybrid? Anmäla lag om 3 pers som sen kompletteras med en sista lagkamrat från en pott av oss som åkt på mycket turneringar?

    Sen behövs det ett syfte med hela turneringen för att få resten att funka. Ska det vara "seriös" tävling om bästa lag? Om du slumpar lag helt så avskräcker det nog folk som har aktiv tävlingsnerv även om det finns pris för individuell prestation.
    Om huvudsaken är att folk ska lära känna varandra så är det nog rätt väg att gå.
  • Jag (som nybörjare) gillade dock tanken att man seedar efter ranking/erfarenhet.
    På så vis kanske fler nybörjare vågar vara med i tuneringen.

    Sen kanske inte många nybörjare (förutom shopaholics som mig) har tre olika lag (varav ett Tier2-3), men sådant kanske man kan styra på tävlingen genom att man har ett par lag att låna ut?
  • Jag gillar Ozts förslag ... Min spontana tanke, när jag läste tråden, var att slita med två vänner som ej (ännu) har börjat spela Blood Bowl :)
  • @ozt: som jag skrev under "för det första" är det inte totalt slumpning utan någon slags seedning som jag hade tänkt. Sedan tänker jag inte att det ffa skall vända sig till nybörjare utan till folk som åker på turneringar. Självfallet skulle några lag komma från sthlm, gbg, örebro, kanske malmö, umeå, borlänge, om man bara har föranmälda lag, men samtidigt skulle det vara folk i dessa städer som inte "kom med i laget" och ändå vill spela. Sedan finns det strö coacher i typ Lanvetter som aldrig kommer få ihop ett lag, eller så tänker jag i alla fall att det kommer vara. Vi kanske skall testa att bara ha en vanlig lagturnering först och se med hur stor marginal vi i Örebro vinner priset ;)
  • Sannolikheten att fyra småbarnsfarsor i Umeå ska kunna dra iväg samma helg till en i förväg hopsatt lagturnering kan jag - utan att ha frågat de övriga tre - krasst meddela är = 0

    Kanske en eller två av oss kan trassla i äg oss men alla fyra ... nja.
  • Bara sätt ut barnen i skogen och låt trollen vara barnvakt det gäller ju att prioritera @khanmark

    @lard nu har jag inte funderat speciellt mycket på frågan själv men är fyra en optimal mängd per lag?
  • Har jag förstått det rätt om vi pratar om att man måste vara bosatt i samma geografiska område för att kunna föranmäla ett lag? Om det skulle vara så tycker jag det är ett lite konstigt fokus och håller med om att det nog skulle vara svårt att få ihop många lag.

    Tänker man istället att det är en turnering med två olika mål. Man kan både satsa på att vinna lagturneringen men också på individuell prestation så får man förhoppningsvis effekten att man drar deltagare med två olika morötter. Om man också fokuserar på att dra ihop alla som har ett intresse av att delta men inte har ett lag och ge dem möjligheten att gadda ihop sig på t.ex Swebba så tror jag man täcker in en den största deltagarbasen för en sådan turnering.
  • Jag räknade kallt med att herr Coma själv ville välja lagmedlemmar men du kanske "bara" menade att du i förväg vill veta vilka du ska lira med? I så fall är ett icke-geografiskt baserat lagbyggande nemas problemas. Jag är i anden sjukt på vad gäller lagtävlandet men det finansiella och dagisbristande läget gör att det mesta skiter sig. Vi hoppas på dagis i augusti. Det ni!
  • @Khanmank: Jag menar att jag gärna vill föranmäla ett lag och att jag och mina lagkamrater inte nödvändigtvis måste vara 08:or utan kanske du, jag och Balder från Italien med Joemanji som ass. coach.
  • Jag är med om det skulle utannonseras nån tävling, och som ni kanske vet lirar jag bara tier3, så om det är någon som är sugen på en handikappad coach så vet ni var det finns en.
  • Jag skulle tycka det var kul att det finns någon typ av parning innan man bildar lag. Att åka tillsammans till en lagturnering någonstans i gemensam bil är ju roligare om man tillhör samma lag.

    Därför tycker jag att förslaget om någon typ av mellanting mellan helt slumpmässiga lag och från början färdiga.
Sign In or Register to comment.