Swiss format

edited April 2018 in Turneringar
I reglerna för en del turneringar står det att swiss format används, men att man alltid skall få möta en ny motståndare (utom i play-offs och final). Hur går detta ihop? Vad händer om man har samma poäng som en motståndare man redan mött en gång? Hur avgörs vem man då skall möta?

Comments

• Min gissning är att en då seedas nedåt, och alltså får möta en coach med sämre resultat.
  • Det stämmer. Det finns flera olika swissystem, men om du använder score sköts detta av systemet.
  • Vi kan ta situationen i Närkebowl efter fyra rundor som ett exempel.

1 Pidpad 2-2-0 (High Elf)
    2 Skuld 2-2-0 (humans)
    3 Pellevin 2-1-1 (humans)
    4 Lockmund 2-1-1 (elf)

I den här fyrmannagruppen, (som ligger i toppen), så har tre matcher hunnit spelas: Pidpad-Skuld, Skuld-Pellevin och Pellevin-Lockmund. Det är troligt att rond fem kommer att vara Pidpad-Pellevin och Skuld-Lockmund. I runda sex är det i så fall möjligt att Pidpad möter Lockmund, men om, (gud förbjude), Skuld ger mig däng, så springer nog IFTP eller Spoiledsquid om mig och då lär Pidpad få möta någon av dem istället.
  • Jag har en annan fråga angående detta. Hur kan 3-3-0 räknas högre än 4-1-1?
  • har två spelare samma poäng så är första tiebreaker strength of schedule, dvs hur mycket poäng dina motståndare spelat ihop.
  • edited April 2018
    Beror på poängskala. Oftast är 4-1-1 bättre än 3-3-0. Kör du med en skala som 3/1/0 W/D/L så är 4-1-1 bättre. Kör du ett 2/1/0 system är de lika och går på tiebreaker. Är det ett ovanligt system som 10/6/1 så är 3/3/0 bättre.
  • Tack, då förstår jag.
    3-3-0 har 9 poäng (+1)
    4-1-1 har 9 poäng (-6)
Sign In or Register to comment.