NAF World Cup 2019 3-6 oktober Dornbirn, Österrike

1235721

Comments

  • taxiiiiiii!
  • De har inte släppt tågtider än, men det går flixbussar från centrala München till Dornbirn för under 200 kr.
    Sånt går säkert att synka när folk är lite mer på det klara med vilka flyg de åker med.
    Men det är nog smart att iaf räkna torsdag och måndag som resdag
  • Några matcher till och jag har fastslagit om det är guard eller grab


    Maxa alltid guard

  • Har svårt att förstå varför man skall maxa guard på andra skills bekostnad då man har fyra styrkafemkillar.
  • Pellevin wrote: »
    Har svårt att förstå varför man skall maxa guard på andra skills bekostnad då man har fyra styrkafemkillar.

    om du bara har fyra st så spelar du ogres fel. gör om och gör rätt gubben.
  • Pellevin wrote: »
    Tusen tack, nu har jag bokat rum åt mig och @Drexxl.

    Den här informationen borde ha gått vidare till din squad @drexxl eller vill du kanske inte att vi också bor där?
  • brocCooLi wrote: »
    om du bara har fyra st så spelar du ogres fel. gör om och gör rätt gubben.
    Det är för att ha råd med Scrappa och Nobbla.
  • 1100 starka är anmälda
  • har alla svenska lag som vill delta redan 6 st i laget? eller finns det plats för en finne i ett lag?
    fått frågan av Simo.
  • @mrselecta hade väl ett avhopp i sitt lag. Eller har de redan hittat en ersättare?
  • Vi är fullt lag.
  • kaju wrote: »
    1171

    Det går snabbt. Då kanske vi kommer upp i max gränsen 1300 rätt snart :)
  • edited January 2019
    Det verkar som om dom har droppat att tiebreaker på "tier". Eftersom dom "lägre lagen" fick tillräckligt med kompensation.
  • kaju wrote: »
    Det verkar som om dom har droppat att tiebreaker på "tier". Eftersom dom "lägre lagen" fick tillräckligt med kompensation.
    Då blir tier ett det uppenbara valet igen!
  • Lard wrote: »
    kaju wrote: »
    Det verkar som om dom har droppat att tiebreaker på "tier". Eftersom dom "lägre lagen" fick tillräckligt med kompensation.
    Då blir tier ett det uppenbara valet igen!

    Det håller jag inte med om.
    Vissa tier 1 lag tycker jag är svårspelade med reglerna. Speciellt dag 1.
    Många tier 3-lag får så många skills, att de är lika bra som visa tier 1 lag
  • edited January 2019
    pedda wrote: »
    Det håller jag inte med om.
    Vissa tier 1 lag tycker jag är svårspelade med reglerna. Speciellt dag 1.
    Många tier 3-lag får så många skills, att de är lika bra som visa tier 1 lag

    Håller med om att tier 3 kan vara lika bra som vissa tier 1 lag, men jag tror fortfarande att lagen man skall sikta in sig på att slå är top tier 1 och inte tier 3.

    Tier 1 och tier 2 lagen är typ desamma som de var på eurobowl 2012-2014, dvs dag 1 fick tier 1 1100K 3 skills ingen dubbel och tier 2 fick 1100K 5 skills varav en dubbel.
    Skillnaden är möjligheten till att ta starplayers och att några lag blivit tier 3 och fått mer bonusar samt möjligheten till stackning av skills.

    Felet många gör är att de ser hur många skills man får men det är inte det som är intressant. Det intressanta är om man med sitt roster är favorit för att vinna över top tier 1 lagen (Wood elfs, lizardmen, undead och dark elfs) och det tror jag inte att man är med tier 3.

    Jämförelsen bör inte ske mot lagen som ligger i mitten av tier 1: c-dorf, dorf, amazon, brets, norse eller den lägsta delen av tier 1 som jag tänker är orker och skaven, för det är inte de lagen du måste kunna slå, det är de lagen du är glad över att du får möta.

    Tier 2 är detsamma som de var i tidigare eurobowl, dvs pro elf, nekro, humans är ungefär likvärdiga med mitten av tier 1 (nekro är nästan top tier 1), medan chaos pact och khemri, high elf fortfarande är klart underdogs mot tier 1.

    I WC har Tier 3 lagen en större chans nu än tidigare turneringar men jag spelar hellre lizardmen eller wood elf och har nog över en 60% winrate mot tier 3, dvs är en klar favorit. Men om någon visar på hur man kan nyttja stackning och starplayers till att ta in det försprång som top tier 1 har vill jag gärna få det demonstrerat. Posta ett roster här som ni tänker vinner 3/5 matcher mot gängse Wood elf och gängse Lizardmen bygge. Jag testade med nurgle förra turneringen i Ludvika och föll kort, liksom gjorde de två slaan coacherna, underworld coachen och vampyr coachen som också testade.
  • edited January 2019
    kaju wrote: »
    Det verkar som om dom har droppat att tiebreaker på "tier". Eftersom dom "lägre lagen" fick tillräckligt med kompensation.

    Vad har du för hemlig pipeline på info? Hemsidan? Twitter? Tarot-kort?

    Edit: Hittade det, naf.net.

  • Öjj, mina vampyrer slutade 5a (eftersom dom var brutna på straffar, inget annat).

    Vampyer är dock inget jag kan rekommendera till World Cup. Spelar mycket hellre dark elves, elven union eller human (jaja, undead och necro också, men jag och zombies är inte överens för närvarande).
  • @pidpad: Mina Nurgle slutade ju 4, men de är ändå inte att betrakta som kompetativa, ffa för att det inte gick att hantera wood elf samt att de hade svårt med nekro. Det handlade inte om mängden skills utan om ett för lågt MA-värde rent generellt för att hänga med.
  • I vampyrernas fall så var Wilhelm Chainey alldeles för viktig, rundor där han inte var med var relativt poänglösa.
  • edited January 2019
    Lard wrote: »
    pedda wrote: »
    Det håller jag inte med om.
    Vissa tier 1 lag tycker jag är svårspelade med reglerna. Speciellt dag 1.
    Många tier 3-lag får så många skills, att de är lika bra som visa tier 1 lag

    Håller med om att tier 3 kan vara lika bra som vissa tier 1 lag, men jag tror fortfarande att lagen man skall sikta in sig på att slå är top tier 1 och inte tier 3.

    Tier 1 och tier 2 lagen är typ desamma som de var på eurobowl 2012-2014, dvs dag 1 fick tier 1 1100K 3 skills ingen dubbel och tier 2 fick 1100K 5 skills varav en dubbel.
    Skillnaden är möjligheten till att ta starplayers och att några lag blivit tier 3 och fått mer bonusar samt möjligheten till stackning av skills.

    Felet många gör är att de ser hur många skills man får men det är inte det som är intressant. Det intressanta är om man med sitt roster är favorit för att vinna över top tier 1 lagen (Wood elfs, lizardmen, undead och dark elfs) och det tror jag inte att man är med tier 3.

    Jämförelsen bör inte ske mot lagen som ligger i mitten av tier 1: c-dorf, dorf, amazon, brets, norse eller den lägsta delen av tier 1 som jag tänker är orker och skaven, för det är inte de lagen du måste kunna slå, det är de lagen du är glad över att du får möta.

    Tier 2 är detsamma som de var i tidigare eurobowl, dvs pro elf, nekro, humans är ungefär likvärdiga med mitten av tier 1 (nekro är nästan top tier 1), medan chaos pact och khemri, high elf fortfarande är klart underdogs mot tier 1.

    I WC har Tier 3 lagen en större chans nu än tidigare turneringar men jag spelar hellre lizardmen eller wood elf och har nog över en 60% winrate mot tier 3, dvs är en klar favorit. Men om någon visar på hur man kan nyttja stackning och starplayers till att ta in det försprång som top tier 1 har vill jag gärna få det demonstrerat. Posta ett roster här som ni tänker vinner 3/5 matcher mot gängse Wood elf och gängse Lizardmen bygge. Jag testade med nurgle förra turneringen i Ludvika och föll kort, liksom gjorde de två slaan coacherna, underworld coachen och vampyr coachen som också testade.

    Jag ser inte tier 1 som så starka dag 1. Lizardmen och dark elves är inte så bra med endast 3 skills. Undead behöver enligt mig också mer än tre skills. Wood elves klarar sig bra med endast tre skills, men även här ser jag inte en automatisk vinst för tier 1 (beroende på tier 3-lag såklart).

    Dag 2 är brytpunkten, men här har vissa tier 1-lag fortfarande problem, även om de fungerar bättre.

    Jag funderar på att spela följande roster (är dock inte skrivit i sten)
    Slann
    2 Blitzers (2xBlock*)
    3 Catches (3xDodge*)
    Froxigor (Block**)
    5 Linemen (Wrestle*+Strip Ball*, Kick**, 2xWrestle***)
    3 RRs
    Apo

    * = Dag 1
    ** = Dag 2
    *** = Dag 3

    Detta roster tycker jag kan mäta sig med tex lizardmen, om följande roster spelas
    6 Saurus (2xBlock*, Wrestle*, 2xBlock**, Block***)
    Kroxigor (Guard***)
    5 Skinks
    3 RRs

    Nu är jag inte någon lizard men-expert, men jag ser inte auto-vinsten du ser @Lard
  • edited January 2019
    Jag håller med ditt resonemang @pedda där du nämner att några tier 1 får det lite tuffare dag 1 för att man får få skills i detta format. Men det jämnar ut sig dom andra dagarna successivt.

    Rent spotant så tycker jag många tier 1 verkar starkare i detta format som det alltid har varit med Tier balansen. Personligen behöver jag testa mer för att hitta ett bra roster som kan möta dom flesta lagen alla dagar.

    Jag tror Slann är ett av lagen som kommer stå ut lite mer i den här turneringen. Jag tycker att dom är svåra att spela och svåra att möta. Wrestle Strip ball stackningen är riktigt nice!

    Som jag förstår så är resonemanget för att man har tagit bort Tier tiebraker är att Tier 3 lag har gjort bra ifrån sig i turneringar med WC regler. Tror det är mest coacherna som presterar bra och inte bara rosteret.

    Personligen tycker att det är superkul att det är så svårt att välja ras och hur man ska bygga sitt roster. Jag tror det oftast betyder att man har lagt ner mkt tid och arbete för att få raserna någorlunda balanserade. Kul!

    Tycker att du har fått till ett riktigt läskigt roster!
  • kaju wrote: »
    Jag håller med ditt resonemang @pedda där du nämner att några tier 1 får det lite tuffare dag 1 för att man får få skills i detta format. Men det jämnar ut sig dom andra dagarna successivt.

    Absolut, tier 1 kommer ikapp och jag ser dag 2 som brytpunkten. Dag 3 blir alltså tier 1 bättre, men det kan vara försent.
    kaju wrote: »
    Jag tror Slann är ett av lagen som kommer stå ut lite mer i den här turneringen. Jag tycker att dom är svåra att spela och svåra att möta. Wrestle Strip ball stackningen är riktigt nice!

    Jag vet inte om det kommer att vara så många slann lag eftersom få spelar dem.
    Japp, wrestle+strip ball dag ett har varit väldigt bra i min speltestning so far.
    kaju wrote: »
    Personligen tycker att det är superkul att det är så svårt att välja ras och hur man ska bygga sitt roster. Jag tror det oftast betyder att man har lagt ner mkt tid och arbete för att få raserna någorlunda balanserade. Kul!
    Kan bara hålla med
    kaju wrote: »
    Tycker att du har fått till ett riktigt läskigt roster!
    Tackar. Än så länge har det fungerat rätt så bra
  • pedda wrote: »
    Nu är jag inte någon lizard men-expert, men jag ser inte auto-vinsten du ser @Lard

    Med nuffle finns det aldrig några autowins… och nu skrev jag väl att jag såg mig som favorit till 60%, dvs att jag tänker att jag tänker att jag har en winrate på 60% med tier 1 mot tier 3. Men visst på papperet ser Slann jobbiga ut dag 1, men även dag 2-3 om man inte har sure hand vilket Lizards exempelvis inte har.

    Mitt bygge med Lizards skulle nog vara bygget nedan, men det är inte riktigt gjort för att möta Slann direkt utan mer för att hantera tier 1.
    6 Saurus (2xBlock*, Guard*, Block**, Break Tackle**, Block***)
    1 Kroxigor (Guard***)
    5 Skinks
    2 RRs
    1 Apo
    1 Fan factor
  • edited January 2019
    @pedda

    Jag gillar ditt Slannbygge. Jag har i stort sett bestämt mig för Slann.

    Mitt bygge liknar ditt med några skillnader. Tar dock gärna emot feed back.

    Jag är mycket tveksam till Kroxen. Jag vet att hen är bra men jag hatar att slå ettor när den där viktiga blitzen kommer. Jag älskar också Guard på Blitzers... 4 Catchers är mumma.

    2 Blitzers (2xGuard*)
    1 Blitzer (Wrestle*, Strip Ball**)
    4 Catchers (3xDodge*, Dodge***)
    5 Linemen (Leader*, Block**, Block***)
    3 RRs

    Leader är jag tveksam till. Tror kanske att den extra RR bara får mig att hoppa runt mer och det är ju ett recipe for disaster. Lutar åt att inkludera en Apo istället och då kanske få in Strip Ball första dagen. Alternativt sätta en guard på en catcher istället.

    Ska fila på att få in Wrestle+StripBall första dagen tillsammans med Guard på en Catcher. En one trick pony, definitivt. Men en väldigt söt ponny.

    727749086e9450f2c544cfff17018bfb.jpg
  • Lard wrote: »
    Med nuffle finns det aldrig några autowins… och nu skrev jag väl att jag såg mig som favorit till 60%, dvs att jag tänker att jag tänker att jag har en winrate på 60% med tier 1 mot tier 3. Men visst på papperet ser Slann jobbiga ut dag 1, men även dag 2-3 om man inte har sure hand vilket Lizards exempelvis inte har.

    Du har helt rätt. Du skrev 60%, men jag håller ändå inte med dig.
    Ser faktiskt att det vänder åt andra hållet när det gäller just lizardmen. Dag 1 med endast två block och två re-rolls. Känns tufft.
    Lard wrote: »
    Mitt bygge med Lizards skulle nog vara bygget nedan, men det är inte riktigt gjort för att möta Slann direkt utan mer för att hantera tier 1.
    6 Saurus (2xBlock*, Guard*, Block**, Break Tackle**, Block***)
    1 Kroxigor (Guard***)
    5 Skinks
    2 RRs
    1 Apo
    1 Fan factor

    Jag tror att metan inte kommer att vara tier 1, utan mycket chaos, nurgle, humans och necros. (Passar också med lagen som GW har släppt)

    Jag gillar verkligen reglerna till WC IV, eftersom de flesta lagen funkar (med vissa undantag såklart)
  • Ikterus wrote: »
    @pedda

    Jag gillar ditt Slannbygge.

    Tack!
    Ikterus wrote: »
    Jag har i stort sett bestämt mig för Slann.

    Join the (dark)green side!
    Ikterus wrote: »
    Mitt bygge liknar ditt med några skillnader. Tar dock gärna emot feed back.

    Jag är mycket tveksam till Kroxen. Jag vet att hen är bra men jag hatar att slå ettor när den där viktiga blitzen kommer. Jag älskar också Guard på Blitzers... 4 Catchers är mumma.

    Jag hade samma uppfattning angående kroxigorn innan jag började speltesta med henom(?). Visst, ibland kommer ettan och din blitz är bortkastad, men än så länge har fördelarna vägt upp nackdelarna. Dag 2 får hen block och blir då ganska pålitlig. ST5 med mighty blow är inte fel mot AV7-lag. Mot alver (och annat AG4-pack) är svansen gryn. Speciellt i kombination med blitzers.

    Jag gillar inte guard på mina blitzers eftersom de då är för enkla att slå ner och jag kan inte slå med dem. Var också inne på guard i början (på lineman eller catcher) men har hittills inte saknat guard. Kan dock ändras efter fortsatt speltestande.

    Jag gillar tre catchers eftersom de är AV7 med ST2. De är inte så svåra att få av planen och fyra är ganska svårt att skydda. De ger inte så mycket heller. Egentligen skulle det räcka med två, men jag har den tredje eftersom en stryker med under matchen.
    Ikterus wrote: »
    2 Blitzers (2xGuard*)
    1 Blitzer (Wrestle*, Strip Ball**)
    4 Catchers (3xDodge*, Dodge***)
    5 Linemen (Leader*, Block**, Block***)
    3 RRs

    Leader är jag tveksam till. Tror kanske att den extra RR bara får mig att hoppa runt mer och det är ju ett recipe for disaster. Lutar åt att inkludera en Apo istället och då kanske få in Strip Ball första dagen. Alternativt sätta en guard på en catcher istället.

    Alla gillar olika, men jag ogillar guard på dina blitzers och leader på din lineman. Slann behöver säkerhet som block och wrestle. Jag gillar inte heller att du har wrestle och strip ball på en blitzer. Jag har gett kombon till en lineman eftersom hen då går att "offra" mer. En blitzer är dyr och skall inte kastas bort. Dessutom gör liemanen jobbet precis lika bra som en blitzer.

    Kommentaren fler re-rolls -> mer leap passar inte mig alls.
    Jag försöker att hoppa så lite som möjligt och i vissa matcher har jag klarat av att vinna utan ett enda leap (mot elven union och jag spelade mer som ett bash-lag). Ibland är hotet mer värt än själva leapet.
    Ikterus wrote: »
    Ska fila på att få in Wrestle+StripBall första dagen tillsammans med Guard på en Catcher. En one trick pony, definitivt. Men en väldigt söt ponny.

    Wrestle+Strip Ball dag 1 är guld. En catcher med guard är bra, men som sagt, en one trick pony. Catchern dör lätt och egentligen behöver du inte guard alls. En -2d block med wrestle och strip ball har goda odds att få loss bollen, som plan B. Plan A är att inte använda linemanen med wrestle + strip ball för att hoppa in i cagen. Hotet är oftast bättre än själva aktionen. Jag spelar honom som safety precis som jag spelar min strip ball wardancer med wood elves.

    Som sagt, alla gillar olika och slann kan man spela på många olika sätt.
    Det jag har skrivit kanske inte alls passar dig och din spelstil, så ta det med en nypa salt.
  • pedda wrote: »
    Kommentaren fler re-rolls -> mer leap passar inte mig alls.
    Jag försöker att hoppa så lite som möjligt och i vissa matcher har jag klarat av att vinna utan ett enda leap (mot elven union och jag spelade mer som ett bash-lag). Ibland är hotet mer värt än själva leapet.

    Precis det var min poäng. Jag tycker Leap är något man ska använda ytterst sparsamt och 4 rerolls kanske får mig att tro att jag kan leapa mer ofta än jag borde :D

    Att jag har wrestle + stripball på blitzern är nytt för mig. Jag brukade egentligen vilja ha det på en lineman precis som du säger. Min tanke var att den extra movement och diving tackle skulle vara fin synergi. Särskilt eftersom jump up gör att han är redo att slå igen efter förra turnens wrestle...

    Hur använder du främst Froxen? Roadblock med tail eller blitzare?

    Jag gillar generellt dina tankar... Tillbaka till ritbordet.
  • edited January 2019
    @pedda

    En fråga till dig. Hur ser du framför allt på dina blitzers? Vilken roll spelar de? Jag tänker ffa på att du sätter block på dem istället för wrestle.

    Jag spelade mycket Slann för ca 10 år sedan. Då kom jag fram till att Blitzers inte passade bra för att blitza utan användes bäst som supportspelare. Jag spelade uteslutande ligor och byggde dem med guard och sidestep för att komma in i smeten och stötta för blitz samtidigt som de skulle vara så störiga som möjligt.

    En annan fråga: Du påpekar helt riktigt att wrestle plus strip ball funkar bra trots att man slår uphill. Vad tycker du då om att ge dessa skills till en catcher? Galet, men kanske kan funka?
Sign In or Register to comment.