Skogsalver mot dvärgar

Mina skogsalver ska möta dvärgar i nästa match. Jag tycker alltid det är svårt att möta dvärgar för jag har väldigt svårt att komma igenom deras linje och bryta deras bur. Är det någon som har några tips?

Comments

  • Träman!
  • Tack tjub.

    När jag bryter linjen och det endast står tre dvärgar utan guard funkar det bra, men hur gör jag om jag vill bryta en cage? Trädmannen är så sölig. Att positionera honom rätt tycker jag är svårt då man inte vet om motståndaren går på höger eller vänster sida.
  • Flytta runt så att du alltid är ett steg bort framför muren, i två led. Tvinga dvärgen att bara få blocka med blitz och som mest flytta buren ett steg per tur. Då är trädet inte så långsamt längre.
  • Tack Snow.
  • Hur mycket Guard har dvärgarna? Wood Elves har ju ett av de bästa cage-breaker verktyget i sin Leap:ande Wardancer...

    Stalla och sakta ner dvärgarna som @Snow skriver, sedan när du ser ett läge där du har chans att ta bollen om den studsar iväg markerar du hörnen i cage:n (om han inte har guard) för att få en entärningsblitz när din Wardancer hoppar in och slår loss bollen.
  • Han har guard på två blitzers. längs fram på cage brukar han ha en blitzer i mitten framför runner och mellan två blocker.
  • Det kan i krisläge också vara värt att leapa in för en 2 dice mot dig. Särskilt om det ändå finns för många guard i hörnen. Är det en runner har du kanske block till din fördel, är det någon annan har du måhända strip ball.

    För 2d uphill med block mot icke-block är chansen 1/4 att lyckas slå loss bollen (bortsett leap, men det måste du klara iaf). Det är rätt bra odds när alternativet är säker TD.
  • Tack Mago och Snow.

    En av mina wardancers har strip ball och hans runner har block.
  • Han har bara en runner? Då vet du vem du ska blitza varje gång du har chansen. Tex i din drive.
  • Tack för tipset Mago.
  • edited March 2018
    2d uphill med block mot block är 1/9 om man vill slå loss bollen, som ytterligare referens. Samma risk som att råka slå ner sig själv med 2d downhill utan att själv ha block.
  • Tack Snow.
Sign In or Register to comment.