Använda bribe på motståndaren?
Jag har en liten underlig fråga som dök upp när jag spelade en vänskaplig match mot svågern igår kväll. Det är en väldigt specifik situation som inte händer särskilt ofta.
Låt mig beskriva scenariot. Det är runda 16 och mina underworld leder med 1-0 mot hans wood elves. I hans sista runda kommer han att försöka göra en "chain push" för att göra mål. En av mina goblins, som behövs i knuffen, är inboxad mot kanten och kan inte ducka ut. Jag prövar att foula en liggande linjealv, i hopp om att göra ko eller åka ut vilket förstör kedje-knuffen. Jag slår dubbel-tvåor varpå svågern vill använda sin bribe på min spelare.
Vi slår i reglerna och det står följande om bribes ".. allows you to attempt to ignore one call by the referee for a player who has committed a foul to be sent off, or a player armed with a secret weapon to be banned from the match."
Vi tolkade det som att man får använda en bribe på motståndarens spelare. Illa för mig, men nu slog svågern en skalle och both down på pushen och jag vann ändå. Kassaskåpssäkert.
Är intresserad av att höra hur andra tolkar bribes-situationen.
Låt mig beskriva scenariot. Det är runda 16 och mina underworld leder med 1-0 mot hans wood elves. I hans sista runda kommer han att försöka göra en "chain push" för att göra mål. En av mina goblins, som behövs i knuffen, är inboxad mot kanten och kan inte ducka ut. Jag prövar att foula en liggande linjealv, i hopp om att göra ko eller åka ut vilket förstör kedje-knuffen. Jag slår dubbel-tvåor varpå svågern vill använda sin bribe på min spelare.
Vi slår i reglerna och det står följande om bribes ".. allows you to attempt to ignore one call by the referee for a player who has committed a foul to be sent off, or a player armed with a secret weapon to be banned from the match."
Vi tolkade det som att man får använda en bribe på motståndarens spelare. Illa för mig, men nu slog svågern en skalle och both down på pushen och jag vann ändå. Kassaskåpssäkert.
Är intresserad av att höra hur andra tolkar bribes-situationen.
Comments
Jag tycker det finns stöd i regeln för er tolkning.
lätt att jag ska börja göra det här mot @inforthepain för att kunna slå ihjäl hans spelare som foular istället för att den ska bli utvisad och skyddad
Men det är väl en litet väl analretendent tolkning. Jag tycker gott det kan tillåtas.
står ju ingenstans att det är ens egna spelare. sen kan en ju diskutera lite kring formulering du nämner @Duckwing, men skulle nog inte tolka det som du nämner.
och helt ointressant är det inte alls för motståndaren, en motorsåg har sågat sönder halva ditt lag och blir utvisad turen innan du ska hämnas. klart det påverkar dig!
Så förmodligen inte
Gör det? Jag läste noga och såg inte det. Hur är det formulerat i din bok?
Each bribe allows a team to attempt
to ignore one call by the referee for a player who has committed a foul to
be sent off, or a player armed with a secret weapon to be banned from the
match.
Jag har inte nya reglerna till hands men det känns väl inte troligt att formuleringen ändrats. Jag vidhåller att det tydligt är skrivet från perspektivet av den utvisade spelarens lag, men jag tycker fortfarande det är tillräckligt luddigt för att den andra tolkningen kan gälla tills GW säger något annat.
Så står det i BB-appen
Dåligt formulerat, där åker man ju ut så fort man använder ett Secret Weapon?
Vänta nu, dåligt formulerad regel, det var märkligt, måste varit första gången :P
Måste nog försvara GW i det här fallet. Jag tycker det är helt tydligt.
Each Bribe allows you to attempt to ignore the call when one of your players is sent off for committing a foul or using a Secret Weapon.
Each Bribe allows you to attempt to ignore the call when one of your players is sent off for committing a foul or using a Secret Weapon.
Det är dåligt att ha en syntaktisk tvetydighet i ett regelverk. Hade de bara brutit upp det i två meningar så hade detta kunnat undvikas.
Den går inte att misstolkas. Använder du sig av ett Secret Weapon” så åker du ut. Dvs som meningen är skriven så behöver du inte foula med den för att bli utvisad och det vet vi är fel, så ska det inte vara.
Jo det har du rätt i men meningen är ändå felformulerad:
”Bribes:If you’re planning to misbehave, you’d better slide the ref a bag or two of gold before the match. Each Bribe allows you to attempt to ignore the call when one of your players is sent off for committing a foul or using a Secret Weapon.”
På svenska blir det något i stil med:
"Bribes: Om du har planer på att missköta dig, är det säkrast för dig att du tar med en väska eller två med guld inför matchen. Varje muta tillåter dig att försöka undvika en utvisning när en av dina spelare begår en foul eller använder ett hemlig vapen."
och om du har ett secret weapon på planen så kommer du att bli utvisad för det.
Japp, men du blir inte utvisad när du använder dig av den (som det står nu)
Bara om du foular... eller vid mål, slut på halvlek alt matchen.
Alltså alla kan regelerna, den är bara felskriven i appen.
alltså, använder du ett secret weapon så blir du utvisad.
"each bribe allows you to attempt to ignore the call when one of your players is sent off for using a secret weapon."
står ingenstans om _när_ du blir 'sent off'.
reglerna för secret weapon:
"once a drive ends that this player has played in at any point, the referee order the player to be sent off to the dungeon to join players that have been caught committing fouls during the match, regardless of whether the player is still on the pitch or not."
så om vi kollar på meningen med fokus på foul:
"each bribe allows you to attempt to ignore the call when one of your players is sent off for committing a foul."
reglerna för foul:
"if the armour and/or injury roll is a doubles the referee has spotted the foul, and the player taking the foul action is sent off."
ser ingen klaga på formuleringen för fouls högre upp i den här tråden.
just nu står det ju att gör du en foul så blir du utvisad. men alla vet att du bara blir utvisad om du slår dubbel. precis som alla borde veta att har du ett secret weapon så blir du utvisad, i slutet av pågående drive.
så oavsett detta "or" som finns i meningen så spelar det ingen roll. regeln är tydlig.
det var exakt samma sak tidigare.