Världens (näst) viktigaste fråga.... försäkring

edited January 2018 in Blood Bowl
Tjo!

Satt och funderade på om man skulle ringa något försäkringsbolag och försäkra metallen man besitter... Är det något som har gjort det?

Läste lite på försäkringsbolagens hemsida vad hemförsäkringen täcker etc men fick inget direkt svar så hur har alla andra gjort som har typ många figurer och inte vill att de ska smälta vid en eventuell brand?

Hur mycket ska man ha tycker ni för att det ska vara värt att försäkra?

EDIT: Ändrar inlägget, om ni hade haft samma som jag, hade ni försäkrat samlingen?

Kan tillägga vad jag har....

Amazons: GW
Brettonia:GW (Gamla Human Marauders)
Chaos: GW
Chaos Dwarfs: GW
Chaos Pact - GW (många coola figs från bla Chaos All-Stars legendary, alien, alien thrower mm)
Dark Elf: GW
Dwarfs: gw (5:th ed deathroller) ...
Pro Elfs: GW
Goblins: GW
Halflings: GW
High Elfs: GW
3x Humans: GW 2x 5:th ed 1x 3:rd ed (original plast från lådan med kompletteringar från 2:nd ed).
Khemri: GW
Khorn: Ej Komplett, har bara en "Biig guy".
3x Lizardmen: 2x GW 1x Sacros av Impact Miniatures
Necromantic: GW
2x Norse : 1x GW (Ulfwerners från Carrot cup 2007 och kan det vara 2008, coola figs iaf) 1x Desert dogs (minns inte vilka som hade dessa modeller)
Nurgle: GW
2x Ogre: Båda GW, en 5th ed en 2:nd ed.
2x Orc: Båda GW, metall på orginal och den andra är konverterad från warhammer.
2x Skaven: Båda GW. Men har även tex den 4:e gutterrunnern från GW i ett av lagen.
Slann: Gaspez
Undead: Whight Walkers - GW
Underworld Team: GW en del 2:nd ed goblins och råttor.
Vampire: GW
Wood Elfs x2: GW
Woodlands: GW

99% av alla starplayers (GW 97% av dem)

Extra: Typ alla cheerleaders, pokaler mm som går att få tag på....

Fyra planer, 30 talet tärningar (naf), 10 talet gw original och övriga grejer de släppt som turnmarkers osv.

(Vill ni se en bild på någon skriv en rad så kan jag posta :))

Comments

• ja du, bra fråga.
    har samma "problem" med min Bamse-samling, samlar på tidningarna.

men skadar ju aldrig att fråga försäkringsbolaget?
  • True... så skulle man också kunna göra...

Ringer dem till veckan om jag inte fått vettigt svar här och kommer ihåg det :)

Kanske ska fråga om Kalle ankas (nu när du nämner Bamse) pocket också. Har ju första upplagan av flertalet av de första 20 numren....
  • skriv gärna här vad du får för svar.
  • Varför skulle inte hemförsäkringen gälla?

Det går under lösöret. Bara å höja ditt lösöre om du tycker du har för lågt.
  • razta wrote: »
    Varför skulle inte hemförsäkringen gälla?

Går under lösöret?

• Min gissning är dock att det skulle vara otroligt svårt att få ut vad de är värda vid ev. brand eller så. Begagnade gubbar säljer som vi vet ganska dåligt, och den tid och kärlek en har lagt ner på målning och sånt är ju värt noll ur försäkringsbolagets synvinkel.
  • Frantic wrote: »
    razta wrote: »
    Varför skulle inte hemförsäkringen gälla?

Går under lösöret?

Ja?

Allt i ditt hem går under lösöret, Du har även ett bortaskydd som brukar vara på typ 20.000 (Denna siffra är skillnad på bolag till bolag) eller nått sånt som gäller för dina saker om du inte är hemma.

Förstår inte varför man ska börja tänka på någon speciell försäkring

// razta - jobbat 4 år i försäkringsbranchen.
  • Som jag förstått det finns det speciella försäkringar för det som klassificeras som konst, antikviteter eller samlarföremål enligt Mervärdesskattelagen (ML). Miniatyrfigurer räknas inte in i listan av samlarföremål, så jag kan inte se något särskilt skäl till en tilläggsförsäkring.

• Stareater wrote: »
    Som jag förstått det finns det speciella försäkringar för det som klassificeras som konst, antikviteter eller samlarföremål enligt Mervärdesskattelagen (ML). Miniatyrfigurer räknas inte in i listan av samlarföremål, så jag kan inte se något särskilt skäl till en tilläggsförsäkring.

Jo så är det, men då ska saken du specialförsäkrar vara dyr. Figs för ett totalt belopp av 100k kr är ju inte det. Skulle figurerna kosta 100k kr styck kan man börja prata om specialförsäkring.
  • edited December 2017
    Tack för svar. Nu blir ju figurerna värderade till mer än 20.000kr (knappt 40 lag + flera spelplaner, en massa special figurer som tex http://www.blood-bowl-miniatures.de/collectorstuff/chaos-cup-limited-edition/ eller Mighty Zug som bara släpptes för gw-anställda http://www.blood-bowl-miniatures.de/collectorstuff/game-workshop-blood-bowl-rare-and-limited-miniatures/ osv).

Problematiken är väl att veta ett värde på dem. Nåväl kommer ändå ringa i morgon så får vi se vad som sägs.

Edit: en annan fråga, finns det något värde i dungeon Bowl? Har ett mintat exemplar, helt ospelat där flera av delarna fortfarande är kvar i sin orginalkartongage (dvs inte uttryckta än).
  • 20k totalt värde är ju inte så mkt egentligen.

Som referens håller jag på en hel del med musik. Har nog prylar för en 500k hemma där hälften säkerligen är min vinylskivesamling. Detta går under "vanliga lösöret"
  • razta wrote: »
    20k totalt värde är ju inte så mkt egentligen.

Som referens håller jag på en hel del med musik. Har nog prylar för en 500k hemma där hälften säkerligen är min vinylskivesamling. Detta går under "vanliga lösöret"

Nu kollade jag inte så noggrant men har för mig det stod något om att man fick ut 600.000 på hemförsäkringen det täcket ju inte alls de saker man har i hemmet, är lite därför jag vill kolla upp om man ska försäkra vissa saker eller inte.

Om jag förstår dig rätt så kan man bara ringa och höja den summan eller?
  • edited December 2017
    Frantic wrote: »

Om jag förstår dig rätt så kan man bara ringa och höja den summan eller?

Exakt. Detta kommer innebära att din hemförsäkring blir lite dyrare såklart.

Tänk åxå på att om du är underförsäkrad i lösöret så får du 50% av värdet på sakerna. Så ta i lite mer än vad du tror. 30 par nya kalsonger är faktiskt inte så billigt :)

• Minst 100 tusen per rum i lösöre fick jag som råd någon gång.
Sign In or Register to comment.