Utse lagkapten EuroBowl 2018 - Melisqus Utsedd

edited November 2017 in Turneringar
Jag har tänkte hålla i uttagning av lagkapten även till nästa år då jag har blivit ombedd att göra det. Tänkte använda liknande metod som brukades de två senaste åren.

Steg 1) Nomineringar. Alla får nominera personer genom svar på denna tråd eller mail till mig, narkebowl@gmail.com, nomineringen stänger 25 november. Bifoga gärna kontaktuppgifter till den nominerade. Jag kollar vilka som godtar nomineringarna för att kunna bli lagkapten och att de ställer upp på denna process. Dessa personer som ställer upp blir då kandidater och presenteras 26 november. Kandidater kan hoppa av fram till steg 3 görs och tappar då sin ställning som kandidater, dvs får rösta under steg 4. Om bara en nomineras är denne härmed vald.

Steg 2) Frågefas under 2 veckor. Alla får skicka in de frågor som de vill ha svar på från kandidaterna, frågorna skickas till mig under steg 1 eller två. Kandidaterna får frågorna på söndagen och har tills varje fredag på sig att svara på frågorna till mig och jag publicerar svaren samtidigt här på Swebba under fredag/lördag (dvs 1 december och 8 december) . Kandidater får inte svara på frågorna förutom genom detta gemensamma svarssläpp. Nya frågor skickas till mig och proceduren upprepas en gång till. Färdigt 8:e december.

Steg 3) Slutplädering. Kandidaterna får tre dagar att skriva en slutplädering, max 150 ord. De skickas till mig och jag publicerar dem samtidigt här på SweBBA. Publiceras 11 December.

Steg 4) Omröstningen börjar därefter, bara röster som inkommer till och med 18 december kl. 23.59 räknas. Kandidater får ej rösta. Flest röster blir erbjuden att bli lagkapten 2017. Man röstar här på forumet eller via mail till mig. Anonyma röster förekommer ej, jag publicerar fortlöpande inkomna röster.

Så då, börja nominera nu.

/Lard

Comments

  • toppen!
    grymt att du håller i det igen :)
  • Bra att du sköter detta @Lard.

    Jag nominerar @Melisqus.
  • "Men jag ville ju nominera @Melisqus!" -random unge på tunnelbanan/spårvagnen/bussen
  • Bump så att alla ser detta
  • Jag vet inte ifall han vill ha jobbet, men jag tror @Ozt skulle göra ett bra jobb så jag nominerar honom.
  • edited November 2017
    Hallå Sverige.
    Vi hade två nomineringar till lagkapten varav bara en ställde upp att väljas. Således, grattis @Melisqus för ytterligare ett års förtroende. Det enkla med bara en kandidat är att vi slipper frågefas och sådant, men en beskrivning över hur @Melisqus tänker lägga upp kaptenskapet för år 2018 vore väl på sin plats och jag kan skicka med frågan: Vad tänker du försöka förbättra i ditt lagkaptensarbete till 2018?

    Om någon annan har en fråga, posta den här så svarar säkert @Melisqus.
  • Bra val, och dessutom, bra tänkt @Lard.
  • Brilliant!

  • edited November 2017
    Jag har en fråga till @Melisqus. Kommer du att ändra din regel på minst 5 matcher för att en turnering skall räknas in i utvärderingen?

    Jag frågar eftersom en 4-matchers turnering ger en NAF-pokal (med minst 12 deltagare) och anses således uppfylla en viss standard, men räknas inte för landslaget?

    Frågan är något egoistiskt ställd eftersom jag har flest sådana turneringar här lokalt.
  • lite orelevant:
    men måste det inte vara 6 matcher med minst 12 deltagare för att ge naf-pokal? trodde det krävdes fler deltagare vid färre antal matcher.
  • edited November 2017
    Tackar för förtroendet ännu ett år!

    Jag kommer att skriva ner mina tankar om uttagningen och landslaget under helgen.

    @pedda: Den största anledningen att 4-matchers turneringar inte är medräknade är för att systemet inte fungerar bra för detta. 100% vinster kompenseras för mycket vid endast 4 matcher. Jag skall fundera på detta under veckan och det är möjligt att 4 och 5 matchers turneringarna kommer att fyllas ut med oavgjorda så att alla turneringar räknas mot 6 matcher. Detta för att det helt enkelt är svårare att vinna 6 matcher i rad än 4 eller 5 matcher i rad och det skall givetvis synas i prestationsrankingen.

    @brocCooLi: Jag hade också för mig att en endagarsturnering behövde mer än 12 deltagare för att få dela ut en NAF-pokal, men det kanske är vid 3 matcher gränsen går?
  • Om det är någon som har förslag på förbättringar för årets uttagning så skulle jag vara tacksam om ni postar det här eller skickar det i ett PM till mig. Gärna innan helgen!
  • Melisqus wrote: »
    Om det är någon som har förslag på förbättringar för årets uttagning så skulle jag vara tacksam om ni postar det här eller skickar det i ett PM till mig. Gärna innan helgen!

    varför just innan helgen?
  • @melisqus: riktig. For å gi naf-trophy: 4 kamper eller mer krever 12 spillere, 3 kamper krever 24 spillere.
  • Melisqus wrote: »
    @pedda: Den största anledningen att 4-matchers turneringar inte är medräknade är för att systemet inte fungerar bra för detta. 100% vinster kompenseras för mycket vid endast 4 matcher. Jag skall fundera på detta under veckan och det är möjligt att 4 och 5 matchers turneringarna kommer att fyllas ut med oavgjorda så att alla turneringar räknas mot 6 matcher. Detta för att det helt enkelt är svårare att vinna 6 matcher i rad än 4 eller 5 matcher i rad och det skall givetvis synas i prestationsrankingen.

    Jag håller helt med om att det är svårare att vinna alla matcher ju fler matcher det är i turneringen, men att inte räkna turneringen alls känns också fel.

    En mellanväg som du föreslår tycker jag låter vettigt.

    Sen handlar det väl inte bara om antalet matcher utan också vem man möter? Om nan spelar mot en annan landslagsspelare, oavsett antalet matcher i turneringen, så borde väl den matchen visa något?
    straume wrote: »
    @melisqus: riktig. For å gi naf-trophy: 4 kamper eller mer krever 12 spillere, 3 kamper krever 24 spillere.
    Korrekt!
  • @pedda systemet tar hänsyn till motståndarnas ranking.
  • Pellevin wrote: »
    @pedda systemet tar hänsyn till motståndarnas ranking.

    Om man spelar i en turnering med minst 5 matcher, ja. Mitt argument är att en sådan match borde visa något även om turneringen bara har 4 matcher.
  • pedda wrote: »
    Pellevin wrote: »
    @pedda systemet tar hänsyn till motståndarnas ranking.

    Om man spelar i en turnering med minst 5 matcher, ja. Mitt argument är att en sådan match borde visa något även om turneringen bara har 4 matcher.

    Som jag skrev ovan så kommer jag att fundera över om det går att få in även turneringar med 4 matcher på något sätt utan att ge dem en fördel vilket de har i nuvarande system. Det finns även en anledning att hålla systemet så enkelt som möjligt vilket talar emot att ta in 4 matchers turneringarna. Men jag återkommer i helgen med lite tankar om detta.
  • Jag har nu funderat över att ta med 4 matchers turneringar i ratingen i flera omgångar men jag hittar inte något bra sätt att få med detta utan att 4 eller 6 matchers turneringar blir för dominerande. Jag står därmed kvar med att det är turneringar med 5 eller fler matcher som räknas till performancerating för att ta ut landslaget för 2018, och då större delen av turneringarna i Sverige är 5 eller 6 ronder ser jag inte detta som ett problem.

    Om någon tycker att de har gjort en väldigt bra turnering på 4 ronder så kan ni hojta om detta i performacerating tråden och så väger jag in detta något men det kommer inte att komma upp några 4 matchers turneringar bland performancerating listan och man kommer inte att kunna komma in i landslaget med enbart 4 matchers turneringar.
  • Tack för att du tog dig en titt på det. Jag köper din argumentation.

    En fråga, vad räknar du som bra? Endast 4-0-0?
    Jag spelade 3-1-0 på min senaste endagsturnering (XMas Bowl 2017). Räknas det som bra?
  • 3-1-0 är ju inte fel. Jag noterar detta.
Sign In or Register to comment.