Stockbowls regler contra nya season 1 etc reglerna

edited October 2017 in StockBowl
Hej. Håller på att kolla runt efter fler ställen att spela BB på. Efter att ha läst på stockbowls hemsida, verkar det som om vissa småsaker skiljer sig. Tex hur man utser MVPs. Gamla reglerna var det helt random medan i nya utser man 3 spelare som man slumpar mellan.

Hur kommer sig detta?

Comments

• Jag tror nog stockbowl är så nära riktiga regler man kan komma? MVP reglerna är efter riktiga MVP reglerna?
  • edited October 2017
    Läste på deras regelsektion att det fortfarande är d16, men i senaste utgåvan av BB ab GW nominerar man 3 spelare och slumpar mellan dem.
  • Stämmer inte. Stockbowl kör senaste regelsystemet från lådan med minimala tweaks.
  • Perfekt! Då är det bara missat att ändra det i reglerna på sidan. Detta är bra att höra. Jag har börjar köra highelves i BB2 för de är... inte nära humans men.. ah. De går bra för mig att spela med. Jag gillar humans men de är inte så bra. Att kunna ha lite mer kontroll över mvps hjälper mycket. Annars hade jag nog kört ett annat lag.
  • Jag tror säkert att det är flera saker som borde ändras i reglerna vi har uppe på hemsidan. :(
  • Mago wrote: »
    Jag tror säkert att det är flera saker som borde ändras i reglerna vi har uppe på hemsidan. :(

Jag såg något mer jag reagerade på men det var mindre av en impact. Nu ser jag ialf verkligen fram mot att joina, och de ur vår liga som kanske också vill följa. Ser verkligen fram mot att spela mot rutinerade spelare. Just nu har jag så lite att gå på. Mina highelves slutade rank 160 av 16500 lag i BB2 open. Men möter jag en bra spelare känner jag ibland att jag verkligen blir skickad till skolan. Mycket spänd ialf.
  • Om ni kollar det tredje dokumentet som är länkat under rubriken "Our Rules" på stockbowls hemsida så framgår tydligt att man nominerar tre spelare inför mvp-slaget.
  • edited October 2017
    Pellevin wrote: »
    Om ni kollar det tredje dokumentet som är länkat under rubriken "Our Rules" på stockbowls hemsida så framgår tydligt att man nominerar tre spelare inför mvp-slaget.

Ok. Det första man ser när man går in på our rules är just... our rules. Där står det om mvp

Most Valuable Player - MVP
    Remember when rolling for MVP all players that where present during the match is eligible. That includes Star Players, Mercenaries, Journeymen and Benchwarmers (i.e. Players that spent the whole match in the reserves box).

Players that missed the match due to injuries from the last match are not eligible for MVP.

We encourage the use of a D16, rerolling any numbers that are empty on the roster. But the coaches may use any random method that gives equal chance to all players to determine which player gets the MVP award.

Vilket var det jag läste och tänkte på. Reflekterade inte över att leta vidare. Men det är tydligt nu när jag visste vad jag letade efter.
  • edited October 2017
    Ja, du har rätt. Jag har missat att uppdatera faqen. Skall fixas. Tack!
  • edited October 2017
    Och nu när det är gjort: Vad pratar du om? Något sådant finns inte bland våra regler. ;)
  • Jag undrar lite över punkt 6 under ”Pre game” i dokumentet ’Skillnaden mellan Stockbowls ligaspel ...’

Jag finner ingenstans att det är valfritt att dra kort eller inte. Om det är valfritt, var kan jag läsa det?

Då vi båda var StockBowl-nybisar i omg 1 fann vi oberoende av varandra att man ”måste” dra kort.
  • Pellevin wrote: »
    Och nu när det är gjort: Vad pratar du om? Något sådant finns inte bland våra regler. ;)

Hahahahahaha :'D
  • @khanmank det du pratar om är en sak som ännu inte fastställts, utan varierar mellan säsongerna. I regeldokumentet står det som det gör i regelboken, medan det aktuella står bland nyheterna på startsidan.

Och det är ju ett dåligt system. Jag skall åtgärda problemet.
  • Det är uppfattat. För att ytterligare spä på förvirringen står det ju säsong 23 där bland nyheterna.
  • Nu tror jag det är åtgärdat. Fixade en annan liten glitch också. Tyvärr blev resultatet även en mindre uppenbar horunge, men jag hoppas den inte förstör helhetsintrycket.
  • KarlYaeger wrote: »
    Mina highelves slutade rank 160 av 16500 lag i BB2 open. Men möter jag en bra spelare känner jag ibland att jag verkligen blir skickad till skolan. Mycket spänd ialf.

Tycker 160 på BB2 open låter bra. Hur många wins/losses? :)
  • z3bb3 wrote: »
    KarlYaeger wrote: »
    Mina highelves slutade rank 160 av 16500 lag i BB2 open. Men möter jag en bra spelare känner jag ibland att jag verkligen blir skickad till skolan. Mycket spänd ialf.

Tycker 160 på BB2 open låter bra. Hur många wins/losses? :)

Ja... Såg bättre ut innan du frågade det :D:D:D Hann inte bli så många matcher. Vet inte om jag joina sent... eller om säsongerna blivit kortare, eller jag bara har mindre tid. 11 wins 2 draws 0 förluster.

Loggade in för en vecka sen ish för att fortsätta men då vare över. Kör 2 lag i nya säsongen nu. Men bara blivigt sex matcher totalt än så länge. 4-0-0 humans, rank 40 nu (har någon personlig dröm av att se ett human team på ialf top 50), och 2-0-0 Highelves. Rank 140. Men först om ett par veckor siffrorna betyder något.
  • Men dina resultat är grymt bra. Ingen förlust, och 17 segrar på 19 matcher. Jag blir rädd.
  • Instämmer med Pellevin.
    Kvalitén på spelarna i BB2 är väldigt .... skiftande.

Många lämnar direkt efter första CAS mot sig, men att ändå ha den fina vinst% efter många matcher tyder på att du är en riktigt duktig spelare.
  • edited October 2017
    Jag vet inte alls hur nivån är på BB2. 17-2-0 är dock rikigt bra även mot dåligt motstånd. Det är ju en del slump inblandat så att vinna även de matcherna där tärningarna är taskiga är svårt.

Oavsett nivå på ditt spel vore det kul om du ville börja spela i ligan. Det finns helgturneringar också. Pellevin arrangerar en 18-19/11 .
  • Tack för de fina orden. Tyvärr förlorade jag nu en match med mina humans. Mötte ett necromanticed betydligt högre tv. Lightning fizzla, min ag 4 blitzer gillade snakes på sina dodges och fan inget gick vägen alls. 2 armor breaks som ledde till stuns.

Hade 4 spelare kvar tur 14. Men fick mirakulöst in en tröst td till 1-2, fast jag var defence. Tyvärr är det inte mycket kvar av mitt lag :D

Vore svinkul att joina en sådan turnering. Lär vilja köra humans, tycker de är utmanande att spela ^^ och jag har ändå vunnit den enda table top ligan jag varit med i med dem. Så jag vet att det går. Nu var motståndet säkert lägre där än hos er. Jag har kanske kört 60 matcher totalt så gör nog generellt bra beslut men har inte erfarenhet. Så mina misstag är ofta... irriterande korkade när kag gör dem.

Jag jobbar helger ofta och pluggar veckor så tror liga formatet passar mog bättre. Men ska kolla in den helgen.
  • Kör Open! Då kan du spela hur mycket eller hur lite du vill
  • Kör man hemma hos varandra eller så? Man kommer överens om var å när? Om så skulle det ju vara smidigt. Jobbar precis vid tcentralen och efter stängning kan jag vara kvar - eller åka in, och spela. Har även alla BB grejer på jobbet, plan, tärningar mätstickor och allt. Så skulle kanske vara enkelt och centralt för folk.
  • Jepp, man spelar när och var man vill. Även i vanliga ligan har man stor frihet kring plats och tid så länge man spelar matcherna under rätt tvåveckorsintervall.
  • KarlYaeger wrote: »
    Kör man hemma hos varandra eller så? Man kommer överens om var å när?

Spelar man i Stockbowls regular seasons, så har man en specifik motståndare du skall spela mot, inom en tvåveckorsperiod.
    Vart och när, gör du och din motståndare upp. Det som passar er bäst, helt enkelt.

Spelar man Open som @davidD föreslog ovan, så spelar man hur mycket (eller lite) man vill. Där får man även utmana spelare fritt (till skillnad från vanliga säsongen, där man möter en specifik motståndare varje omgång).
    Enda restriktionen i Open, är att man bara får möta en och samma spelare, en gång* .

Vi har även dedikerat lokal på torsdagar på Alphaspel i Hägerstensåsen. Där finns material att låna i form av spelplaner, tärningar, mätstickor, kort, lånelag (human och orcs).

* Man får möta varje motståndare en gång i vanlig match i Open. Men man får även spela en s.k. Dungeonbowlmatch mot samma motståndare, om man vill möta samma person ytterligare en gång.

• Super. Ska väl köra klart ligan jag är i. Bara spelat första matchen och det är rätt slött tempo så får se när den är klar. Kommer göra ont att pensionera det laget - men att spela mer är ju värt mer än att spela mindre.
  • Som folk skrivit ovan. Regga ett lag i "open ligan" så kan du vara med och spela utan att behöva binda upp dig egentligen. Nästa säsong i "riktiga ligan" så kan du köra med samma lag som du precis använde i open så slipper du springa runt med ett helt fräsht lag.
  • Ja in i öppna. Mina gobblins har nu spelat 0-4
    Vi är laddade för att det ska bli 0-5 :D
Sign In or Register to comment.