Hade egentligen inte tänkt att slänga in en kommentar här men med tanke på att jag förmodligen tillhör den översta procenten i antal spelade matcher online men samtidigt inte tänker sikta på Landslaget så kan jag väl ge mina 2 cent också.
Kort sagt, Nej, online borde inte räknas in. Om inte personen som avses har tidigare visat att hen är att räkna med på table top-scenen men pga t.ex. tidsbrist/sjukdom etc etc inte kunnat spela året som avses men som ändå spelat riktigt stabilt på t.ex. Fumbbl el Bb3, då är det en annan femma. För det är som folk påpekat tidigare, skillnader mellan spelen. Inte mycket såklart, men tillräckligt mycket. Att spela hemma där varje match är 1.5 timme mot att spela borta med hög ljudvolym, vara social och kunna spela tabletop under två hela dagar utan möjlighet att kunna få lugn och ro, det är som tidigare nämnt, en väldig skillnad. En person som t.ex. aldrig spelat tabletop men som vunnit en naf turnering på Fumbbl ska (enligt mig) inte vara påtänkt att ingå i ett Landslag.
Sen är det på sätt och vis tråkigt att folk som bor utanför storstäderna och inte kan åka på 10 turneringar i året och på så sätt inte ha möjlighet att kvala in till Landslaget med samma förutsättningar som andra, men livet är inte rättvist. Alla har inte den ekonomin, alla har heller inte tiden men det har egentligen ingenting med saken att göra. Det är upp till kaptenen att ta ut ett Landslag på de siffror (och känsla) som faktiskt går att utröna.
Men med det sagt så tycker jag heller inte att en kapten ska ta ut landslaget enbart baserat på nån rating utan det måste finnas en känsla för vilka personer med rutin vs t.ex. PR som blir den bästa mixen. Att enbart stirra sig blind på siffror som gäller från ett exakt datum till ett annat är nog inte helt rätt väg att gå och det hoppas jag alla framtida kaptener har i bakhuvudet.
Däremot kan jag se en stor fördel i att kika på Performance rating vad gäller alla som vill slå sig in i landslaget. Om man t.ex. står och väger mellan två raser men ser att det är flera som har skyhöga nivåer på den ena, så bör man nog sikta på den andra. Det viktigaste för de som vill in i Landslaget är dock inte att stirra sig blinda på PR utan att spela så bra de kan och samtidigt ha en dialog med kaptenerna om hur man ligger till och vad man bör tänka på och kanske vilken ras som man kan sikta på.
Jaja, det kanske blev lite offtopic där de sista 500 tecknen eller så men det är inte mycket att göra åt nu. Sry, not sry :/