Nyaga Tack för att du styrde upp, @Mago . Ber om ursäkt för att jag drog igång detta sidospår, det var inte min mening. Pratade med @kaju i helgen om frågan och han bad mig att spela in mina tankar. Borde ha startat en ny tråd men förväntade mig inte störtfloden av kommentarer.
Jag är helt med på att PR är huvudspår för denna uttagning (och även antagligen framtida uttagningar), och förstår att man i efterhand inte kan ändra i förutsättningarna.
För framtiden tycker jag dock att det växande onlinespelet bör inkluderas på något sätt. Där kan du spela mot världseliten i starka turneringar och spela långt fler matcher än vad som går IRL. Jag förstår inte riktigt argumentet att det skulle vara väsensskilda fenomen. Om du är en duktig schackspelare, pokerspelare eller bloodbowlspelare online så är du det även IRL i 99% av fallen.
Intressant tråd, och jag vill bara bidra med att ovan kommentar om att en spelare som är duktig online och presterar i turneringar på internationell nivå, gör troligtvis det även IRL. En duktig spelare är en duktig spelare oavsett format, även om det kan finnas vissa skillnader mellan online / fysiskt spel, men inte avgörande på något vis anser jag.
Som onlinespelare främst, då min BB IRL scen inte varit lika aktiv, så kan jag argumentera för att all tid man lagt online på att experimentera, prova och mäta sig enkelt kan appliceras på brädspelet. Drag ska göras, bollen ska i mål och allt där emellan är upptill nuffle och du som coach att lösa. Det är även så att online tvingas du spela fort och tänka snabbt, så är det inte på brädspelet direkt även med klocka.
I slutändan är det kapten som tar ut spelare, och om han (eller hon) ser talanger utanför den vanliga sfären så gynnar det bara mångfalden, djup och bredden av spelare (och kompetenser) - än sundare konkurrens där fler kan bevisa sig
Ett test kan ju vara att lämna en landslagsplats öppen för en onlinespelare som har bevisligen bra statistik med aktuella raser. Kanske kommer Sverige plötsligt 1:a med sin digitala rainman, eller två