Om ni vill veta vilka lag jag ska spela så kolla in på mitt MartinS flexible team, description. Där står det lag jag helst vill spela och inte vill spela.
Du har missat något! Kolla likheten i våra lagnamn
Vi är några voacher med fler aktiva lag än vett i skallen som kan tänka oss att spela med ett par av dem beroende på hur resten av uppdelningen ser ut. För att få till så jämna divisioner som möjligt.
Jag blev lite fundersam av följande stycke i senaste commish-mejlet:
"Please make sure that the team you sign up with is ready to play, that you have all the players and rerolls you want and no unpicked skills."
Jag har haft för vana att hålla inne med mina skillval inför en ny säsong tills jag ser vilka lag skall möta. Exempelvis har jag denna gång slagit en dubbel på en UW-goblin och jag funderar på att ta strip ball, men det det blir det inte om jag möter massa lag med sure hands.
Har jag brutit mot reglerna tidigare eller är det här något nytt? Jag tycker inte det står något tydligt i reglerna. Det enda jag hittar är detta:
"Improvement rolls, hiring/firing players ... must be completed before the next league match can commence. It is customary to conclude these online steps as promptly as possible after a match as a show of good sportsmanship to your upcoming opponent".
Är det att betrakta som dålig sportmanship att vänta in lottningen? Jag väljer skillsen i god tid före nästa match i alla fall, troligen lördag eller söndag beroende på hur snabbt lottningen görs så motståndaren kommer inte ha speciellt mycket mindre tid att läsa in sig på mitt lag.
Inför säsongsstart tycker jag laget ska vara klart. En faktor vi tar med i beräkningen när vi gör gruppindelningen är Team Value.
Dessutom finns det potential att anpassa sitt lagbygge väldigt mycket om du vet exakt vad du kommer möta när du bygger laget.
Historiskt har vi varit hårdare på detta. Vi hade faktiskt ett hårt lås på lagändringar för alla lag mellan lottningen var gjord och runda 1 var spelad. Jag tycker det är lite overkill men tycker att ditt lag ska vara redo att spela när lottningen görs.
Skillslag ligger under "post match sequence" i reglerna, så de bör göras i samband med föregående match, inte nästkommande.
Jag har av mina kollegor fått veta att detta uttalande var för kategoriskt. Vi är alltså inte tvungna att fixa allt sådant här omedelbart efter varje match. Men som @Mago just påpekat skall det fixas inför ny säsong.
Tack för förklaringarna. Det hade kunnat stå något uttryckligare i reglerna, men jag kan förstå varför ni kanske inte vill det heller. För att jag inte skall riskera att bli kallad osportslig så har ovan nämnda gobbo numera fått Dirty Player
@Mago: Nu när vi ändå diskuterar det, ser du det som olämpligt att vänta in lottningen av slutspelet innan man väljer skills man fått efter sista grundspelsmatchen? Slutspelslottningen är ju inte TV-baserad.
Nu är klockan ungefär 17:40. Om drygt 6 timmar stänger insläppet till säsong 17.
22st Coacher är anmälda. Orc, Human, Chaos Dwarves, Skaven och Khemri är de enda raserna som mer än en coach har valt att spela. Inget av lagen har valts av tre coacher.
Anmärkningsvärt är att populära lag som Necromantic, Undead och Lizardmen lyser med sin frånvaro.
Det är lite synd att det inte är en enda ny coach än så länge. Det är alltid kul med nytt folk i ligan. På plussidan hamnar väl att fribergarna är tillbaka och att Bim testar gobbos
Jo jag pausar också över sommaren men är tillbaka till säsong 18.
Ni vet grillning och sol lockar också. Samt lite meckigt med semesterplaner.
Öppna ligan kommer dock nyttjas under sommaren.
Wohoo! Äntligen får man möta Darklands. Som jag har längtat!
Skämt åsido ska det bli intressant att se hur ni får ihop 22 lag. Vid fallet med tre grupper måste den med sex lag antingen ha ett dubbelmöte eller möta någon ur en åttagrupp och där hinner ändå alla inte med att möta varandra. Måhända är det bättre att skapa fyra grupper.
Min tanke är att det naturliga är två grupper med sex i varje, och två med fem. Men det gissar jag utan att egentligen ha koll på vilka lag som är med.
Utan hänsyn till lagen så är nog det bästa att köra 2 femlagsgrupper för de bästa lagen och två sexlagsgrupper för de sämsta. Det skulle dock innebära att några lag som står som rookies (mina Heirs of Doom, kanske Aeon Viziers) får spela i näst lägsta divisionen mot lag som redan spelat en säsong eller två (Angered, New Albion etc). Det är dock helt OK för med mig. I så fall kommer jag nog köpa in en råtta till inför första matchen, så commish kan räkna med att jag har högre TV om de vill
Som sagt hade jag inte tagit hänsyn till vilka lagen var när jag föreslog den gruppindelningen. Fördelen med att göra femlagsgrupper i toppen och sexlagsgrupper i botten är att om man låter de 2 bästa i varje grupp gå till slutspel (eller 1+2wildcard) är att det ger de bättre lagen lite större chans att gå till slutspel, men inte för stor chans.
Jag ägnade en tanke åt hur det i praktiken blir i botten, men inte i toppen. Eftersom du frågar så har jag tänkt på det nu
Jag håller med om att det är ett litet klapp mellan de 6 lagen du pratar om och övriga, men rent konkret hade jag nog valt att peta Thumb in the eye eller Black Death till division 2. Där skulle de få möta Harab, Tentacle Terror, och troligen 2 av Blessed by Hashut och de tre commishlagen beroende på vilka commishlagen är. Det verkar inte totalt vansinnigt i mina ögon. Det tråkiga är väl att 2 lag ur den gruppen kommer få möta Darkland i korsgruppsmatcher, men det är svårt att komma ifrån att någon kommer behöva möta dem.
Med det sagt så vill jag återigen säga att ni får på hitta på nästan vilka konstigheter ni vill. Jag kommer vara nöjd i alla fall. Ni kan ju sätta mig i samma grupp som Darkland bara för att testa
Jag värdesätter olika idéer och tankar om gruppindelningen. Det kan ju mycket väl hända att jag och Björn missat något, och det är alltid bra med nya uppslag.
Jag håller med Mooselord om hur man bör skapa grupper. 2*6 för dem med låg TV, 2*5 för dem med hög. Gruppsegrarna plus de fyra lagen med högst poäng går till slutspel. De lag som har TV 1770 och uppåt bildar grupp A, som omedbart döps om till "TV-Avgiften" eller "A-teams". Med 2 st khemri får grupp D bli "Dödens grupp"
Om ni väljer att göra tvärtom, dvs. 2*6 för dem med högt TV etc. Så röstar jag för att Bim's goblins får följa med Mooselords underworld upp en division. Goblins har inget emot att få in lite inducements.
Är för Mooselords med,men egentligen är ju We Eat U för bra för alla lagen,och borde ha en grupp för sig själv för det finns ju ingen som kan mäta sig mot dom ändå hahahahah
Comments
Det är viktigare att det blir många jämna matcher än att köra Necro. Det finns dock lag som jag inte vill spela, och det kommer jag också slippa.
eller är det fling fusk på gång
Vi är några voacher med fler aktiva lag än vett i skallen som kan tänka oss att spela med ett par av dem beroende på hur resten av uppdelningen ser ut. För att få till så jämna divisioner som möjligt.
There's no time like the present...
Jag har haft för vana att hålla inne med mina skillval inför en ny säsong tills jag ser vilka lag skall möta. Exempelvis har jag denna gång slagit en dubbel på en UW-goblin och jag funderar på att ta strip ball, men det det blir det inte om jag möter massa lag med sure hands.
Har jag brutit mot reglerna tidigare eller är det här något nytt? Jag tycker inte det står något tydligt i reglerna. Det enda jag hittar är detta:
Är det att betrakta som dålig sportmanship att vänta in lottningen? Jag väljer skillsen i god tid före nästa match i alla fall, troligen lördag eller söndag beroende på hur snabbt lottningen görs så motståndaren kommer inte ha speciellt mycket mindre tid att läsa in sig på mitt lag.
Vad är det som gäller?
Dessutom finns det potential att anpassa sitt lagbygge väldigt mycket om du vet exakt vad du kommer möta när du bygger laget.
Historiskt har vi varit hårdare på detta. Vi hade faktiskt ett hårt lås på lagändringar för alla lag mellan lottningen var gjord och runda 1 var spelad. Jag tycker det är lite overkill men tycker att ditt lag ska vara redo att spela när lottningen görs.
@Mago: Nu när vi ändå diskuterar det, ser du det som olämpligt att vänta in lottningen av slutspelet innan man väljer skills man fått efter sista grundspelsmatchen? Slutspelslottningen är ju inte TV-baserad.
22st Coacher är anmälda. Orc, Human, Chaos Dwarves, Skaven och Khemri är de enda raserna som mer än en coach har valt att spela. Inget av lagen har valts av tre coacher.
Anmärkningsvärt är att populära lag som Necromantic, Undead och Lizardmen lyser med sin frånvaro.
Siktar in mig på Open istället, mer kravlöst
Ni vet grillning och sol lockar också. Samt lite meckigt med semesterplaner.
Öppna ligan kommer dock nyttjas under sommaren.
Skämt åsido ska det bli intressant att se hur ni får ihop 22 lag. Vid fallet med tre grupper måste den med sex lag antingen ha ett dubbelmöte eller möta någon ur en åttagrupp och där hinner ändå alla inte med att möta varandra. Måhända är det bättre att skapa fyra grupper.
Jag tycker det finns 6 lag som är absolut bäst och gör sig bra i grupp A.
Jag ägnade en tanke åt hur det i praktiken blir i botten, men inte i toppen. Eftersom du frågar så har jag tänkt på det nu
Jag håller med om att det är ett litet klapp mellan de 6 lagen du pratar om och övriga, men rent konkret hade jag nog valt att peta Thumb in the eye eller Black Death till division 2. Där skulle de få möta Harab, Tentacle Terror, och troligen 2 av Blessed by Hashut och de tre commishlagen beroende på vilka commishlagen är. Det verkar inte totalt vansinnigt i mina ögon. Det tråkiga är väl att 2 lag ur den gruppen kommer få möta Darkland i korsgruppsmatcher, men det är svårt att komma ifrån att någon kommer behöva möta dem.
Med det sagt så vill jag återigen säga att ni får på hitta på nästan vilka konstigheter ni vill. Jag kommer vara nöjd i alla fall. Ni kan ju sätta mig i samma grupp som Darkland bara för att testa
Om ni väljer att göra tvärtom, dvs. 2*6 för dem med högt TV etc. Så röstar jag för att Bim's goblins får följa med Mooselords underworld upp en division. Goblins har inget emot att få in lite inducements.