Reserve Rumble ändrar form

13»

Comments

• Någon commish som har något bra svar på dessa regelfrågor?
  • edited April 2015
    Mooselord wrote: »
    Jag har en annan squigfråga: Påverkas en löst liggande av en före ball eller bomb? Jag är inne på att det inte borde hända något.
    Jag kan inte svara på denna fråga för jag förstår den inte. Vad är "en före ball"?
  • edited April 2015
    suncar wrote: »
    Hejsan, drog ball clone idag under matchen.
    Hur funkar den under squig ball?
    Jag skulle säga att ytterligare en squig skapas, på en ruta där det ligger en lös squig. Finns det mer än en lös squig väljer den som spelar kortet vilken ruta detta händer på.

Den första touchdown som görs efter att kortet spelas, om det fortfarande finns mer än en squig på planen, lyckas bara om coachen vars lag gör den slår 4+ på 1d6, på 1-3 försvinner den scorande squigen.

Efter att antingen en TD gjorts, eller en squig försvunnit på ovanstående sätt, har kortet ingen mer effekt.
  • edited April 2015
    fireball?
    Bra tänkt! Fireball och bomb påverkar inte squigs. Två argument för detta: det är för dåligt om en av dessa metoder orsakar en TD till motståndaren pga att den sista squigen dör, och vem skulle få den TDn om bomben blivit interceptad och kastad av motståndarlaget? Vem är ansvarig, den som tagit med bomben till matchen eller den som försvarar sig mot den?

Dessutom är det svårt att motivera att en squig blir immun mot sådana skador bara för att någon håller den. Och om den kan bli splattad då någon håller den suger Lightning Bolt plötsligt grotesk ålballe.
  • Tack Georg. Fireball var det. Jag skyller på autocorrect.

I princip så vill jag hålla med Pellevin om "ball clone"-resonemanget, men tänk på följande scenario:

En ball clone skapar två squiggar (Squig 1 och squig 2). Senare splittas Squig 2 upp i 2 squiggar på grund av en slumpmässig squigghändelse (2a och 2b). Vad händer om någon gör TD med Squig 2a och det visar sig att det var en "falsk boll" och ingen TD? Försvinner då 2b från planen eftersom det logiskt sett också är en "falsk boll"? Om den skall göra det måste man hålla isär vilken squig som härstammar från vilken squig och det låter potentiellt bökigt. Eftersom det blir så bökigt så vill jag tänka som Pellevin så att man slipper hålla reda på det, men jag är inte säker på att det är rätt :)
  • np

det senariot jag tycker är intressant är om squigen redan splittrats i 1 och 2, squig 2 klonas till squig 2a och 2b och sen gör någon mål med squig 1 som visar sig vara klonen... men jag tror man får skippa rationalitet i squigball.
  • Vi resonerade som så att bara en kan vara klonen, oavsett hur många squigs det har blivit sen på planen.
    Finns det bara en kvar så är den äkta.
  • Mitt resonemang utgick från två premisser:
    1. Det skall inte krävas någon bokföring eller att man skall behöva hålla reda på vilken squig som skapats på vilket sätt.
    2. Kortet skall inte vara värdelöst. Det var därför jag tycker det var viktigt att man behåller TD-effekten. Samtidigt kan den naturligtvis inte trigga då endast en squig återstår.
  • Vi körde som Pellevin sa, så uppenbarligen har han rätt!
    Vi ville också ha så lite admin som möjligt. Och kortet var definitivt inte dåligt, var en hårsmån från 0-2 pga den klonade bollen.
  • Det var den däringa eclipse som satte käppar i hjulet för mig i första halvan från att dra ifrån rejält.
    Sjukt spännande och helt kalasgalen match var det. Som sig bör, jag ser fram emot matcher när "spiked ball"-kortet spelats. Det kan också vara lattjo.
  • Hur lottas omgång 2? Är det Swiss style eller totalfri lottning?
  • Enligt en tidigare post här är det helt random, med undantaget att man inte möter ett lag mer än en gång.
  • edited May 2015
    Vad händer om man lottas mot nån som inte är på plats kl 10? WO om de inte kan komma inom rimlig tid?
  • Jag gissar att de bara lottar bland de som är på plats. MartinS skall ju dock spela semifinal så han utgår. Jag är lite osäker på om de lottar vem står över om det är ett ojämnt antal på plats. För egen del är det inte så jätteviktigt att spela silly season, så om någon behöver stå över så kan jag göra det och spela vanlig squig istället :)
  • Ni hittar svar på alla frågor som ni ställt i tidigare poster.
  • Jag vet inte om det är min björkallergi som gör mig ofokuserad men jag hittar inga svar. Frågan är väl egentligen: Om jag kommer innan kl 10 kommer jag få spela Silly-match kl 10 då? Om min lottade motståndare är borta/kan inte spela, får jag spela mot nån annan då eller ska jag sitta på händerna tills nästa silly-runda? Ursäkta mina osammanhängande tankegångar men min hjärna är pollenmos just nu.
  • edited May 2015
    Du kommer att få spela. Om det inte finns ett jämnt antal Sillies där tar vi i första hand in eventuella frivilliga, i andra hand står organisatörerna över, och i tredje hand får övriga commishar stå över.

Lottningen äger rum på plats då det är klart vilka som är där.

Lessen om jag lät bitchig i förra posten, jag skall försöka låta bli att svara medan min mat håller på att koka över .

PS: Kommer du Andreas? Om ja, skall jag ta med din kortlek?
  • Ok, då förstår jag tonfallet. :-) Hade faktiskt läst tidigare poster men inte hittat nåt. Perfa att det blir match oavsett. Jag kommer men typ till 9.30-9.45 om det är ok. Ta gärna med kortleken.
  • Jag planerar själv att dyka upp kring den tiden. Kul, då kanske vi får lira imorgon :)
  • Vet vi något om Mushrooms - Hungry Hippos? Är den spelad eller kommer den att spelas?
  • Jag och jox ramlar in vid halv tio också.
    Wohoo, play-off day and side games!
  • edited May 2015
    Mooselord wrote: »
    Vet vi något om Mushrooms - Hungry Hippos? Är den spelad eller kommer den att spelas?
    Den spelades aldrig.
  • Kommer nog förbi vid 10-tiden för att hälsa på. Tyvärr är inbokad på att arbeta från klockan elva, så jag leker hejarklack.
Sign In or Register to comment.