Reserve Rumble ändrar form

edited April 2015 in StockBowl
Istället för Reserve Rumble kommer vi ha olika turneringar/cupper under slutspelsveckan där olika varianter av Blood Bowl utforskas. Reserve Rumble blir helt enkelt Silly Season :)

Först ut är en Stunty-Squigball turnering:
Tillåtna lag: Ogres, Goblin, Halfling, Lizardmen utan Saurus och Underworld utan Skaven
Regler: Exakt som existerande Squigball (Squigball med 100k kort)
Form: Liga

Genomförande:
1. Registrering mellan fredag den 17 april klockan 18.00 till Söndag den 19 april klockan 18.00. (Det finns inga restriktioner på hur många av ett och samma lagtyp som kan anmäla sig)
2. Lag lottas mot varandra söndag den 19 någon gång mellan 18.00-24.00.
3. Första omgången spelas någon gång mellan den 20 april och den 1 maj.
4. Andra och tredje omgången spelas under slutspelsdagen tillsammans med de andra som spelar squigball. Dessa lottas mot varandra av arrangörerna.

Pris: Fin liten symbol och 100 000 guld till vinnaren. Är det flera vinnare så delar vinnarna på prispengarna och alla får fina symboler. Ingen tiebreaker alltså.

Övriga får spela Open matcher under Reserver Rumbleveckorna och vanlig squigball under slutspelsdagen. Reserve rumble utgår alltså.

Martin
«13

Comments

• Ingår detta i ligan, dvs kan man få SPP o dyl? Om ja, kan man använda ett lag som spelar denna säsong?

Hur funkar det om jag gått till slutspel? Det är ju då femtio procents chans att jag inte kan göra detta på slutspelslagen.

Kan man använda ett Underworld- eller Lizardmanlag man har i ligan, fast utan att ha med de förbjudna spelarna? Om ja, hur gör man då med team value? Kan man köra med ett antal journeymen för att fylla de andras platser?
  • - Ingår detta i ligan, dvs kan man få SPP o dyl?

Ja

- Om ja, kan man använda ett lag som spelar denna säsong?

Ja

- Hur funkar det om jag gått till slutspel?

Även Coacher som gått till slutspel får vara med. Men inte med laget som gått till slutspel.

- Det är ju då femtio procents chans att jag inte kan göra detta på slutspelslagen.

Precis, då får du helt enkelt hoppa av turneringen efter första omgången.

- Kan man använda ett Underworld- eller Lizardmanlag man har i ligan, fast utan att ha med de förbjudna spelarna?

Bara om du sparkar alla olagliga spelare.
  • Låter bra. Hur funkar det med lag som är med i nuvarande Opensäsong?
  • - Hur funkar det med lag som är med i nuvarande Opensäsong?

De får också vara med men får inte spela några Openmatcher efter lottningen påbörjats, dvs. söndag den 19 april klockan 18.00 t.o.m. slutspelsdagen, efter att ligan är avslutad.
  • Fantastiskt!
  • Måste man sparka de icke tillåtna spelarna? Alltså inte bara ställa av spelarna...

Om man måste sparka spelarna kommer det fortsätta spelas typ stunty leeg i Stockholmstrakten...

Har ju ett UW-lag som snart inte har några skaven spelare att tala om... ;-)
  • edited April 2015
    - Måste man sparka de icke tillåtna spelarna? Alltså inte bara ställa av spelarna...

Ja, man kan inte bara ställa av spelarna.

- Om man måste sparka spelarna kommer det fortsätta spelas typ stunty leeg i Stockholmstrakten...

Silly Season är tänkt att ha varierande teman. Men jag gissar att Stunty teman kommer komma tillbaka då och då.
  • Brasklapp. Stunty Leeg är något helt annat, med speciella lag. Det är flera speciella lag med lite annorlunda regler än vanliga BB.
  • mufflo wrote: »
    Brasklapp. Stunty Leeg är något helt annat, med speciella lag. Det är flera speciella lag med lite annorlunda regler än vanliga BB.

Tack @mufflo! Ändrade i mitt förra inlägg för att minimera förvirring.
  • @mufflo - kom på det efter jag frågat. Funderade mest på om set var värt att sparka skaven lirarna för tre matcher...
    Dvs om det inte blir någon fortsättning.
  • Fast Jox, om inte dina råttor har utvecklats så värst mkt (två skills totalt har jag för mig), så kan du ju harva runt med bara stunties. Bra möjlighet att utveckla gobbosarna och ditt monstertroll.
    De kommer vara starkare än mina snotlings iaf =)
  • Jox: Kicka alla råttor innan vår ligamatch! Du kan behöva lite stuntyträning inför silly season :)
  • Faktiskt ett alternativ, ta in ett tjog goblins och Morg....

@suncar - absolut. Kan ju starta om ett till UW lag till nästa säsong men kommer ju då inte ha mitt troll med block eller min behornade tvåhövdade superhjältegobbo i det laget.
  • Hur fungerar det med star players som inducements i stunty squig? Får man plocka med stjärnor som inte är stunty (Ripper, Fezglitch mfl)?
  • - Hur fungerar det med star players som inducements i stunty squig? Får man plocka med stjärnor som inte är stunty (Ripper, Fezglitch mfl)?

Ja

• Jag har precis gått och köpt ett gobbolag på ebay, men det finns en liten risk att jag får det för sent för att hinna spela med det. Finns det någon som kan tänka sig att låna ut ett gobbolag till mig under vecka 17 och kanske vecka 18?
  • Såklart :)
  • Kanon. Tack :)
  • Får man ta in skaven mercenaries om man spelar Underworld?
  • - Får man ta in skaven mercenaries om man spelar Underworld?

Nej (De enda skaven som är tillåtna är stjärnspelarna Fezglitch, Skitter Stab-Stab och Glart Smashrip Jr.)
  • edited April 2015
    @MartinS vilka andra inducements förutom starplayers är tillåtna?
  • edited April 2015
    - Vilka andra inducements förutom starplayers är tillåtna?

Kort svar: Alla

Långt svar: Enligt reglerna för squigball är alla inducements tillåtna, även Mercenaries. I regelboken står det följande om mercenaries: "The normal limits on the total number of players allowed on a team and in each position do apply to Mercenaries." Eftersom Underworld/Lizardmen är tillåtet att ha 0 st. skaven/saurus i laget får de alltså ha 0 st skaven/saurus mercenaries i laget.
  • Aha, så man kan ta t.ex. skinks merc osv. :)
  • Enligt reglerna får man inte dra mer än 5 special play cards. Hur funkar det med de extra gratis squigbollkorten? Räknas de in i de 5 eller kan man ha 7 kort under squigball? Squigbollreglerna är inte helt solklara på den punkten.
  • Trots att planen var att man inte kunde registrera sig förrän på fredag klockan 18, går det redan nu att registrera sig till Stunty-Squigball turneringen!

Som sagt, även ni som kanske går till slutspel kan vara med. Även om de fyra som går till semi-final inte kan vara med den 2 maj.

• Finemang!
    Ogretät uppställning än så länge =)
  • edited April 2015
    Rottenham Stubs är redo för avspark! Två lag med flings och två lag med ogres än så länge. :)
  • Fråga om Squig Movement. Om en Squig har 3 i movement en runda och hoppar in i en upptagen ruta utan att bli fångad... efter att den då scattrat en ruta till, har den 1 eller 2 kvar i movement?

Jag antar att det är 2 i movement kvar så att alla scatters och bounces inte räknas som Squigens movement.
  • Il_Maestro wrote: »
    Fråga om Squig Movement. Om en Squig har 3 i movement en runda och hoppar in i en upptagen ruta utan att bli fångad... efter att den då scattrat en ruta till, har den 1 eller 2 kvar i movement?

Jag antar att det är 2 i movement kvar så att alla scatters och bounces inte räknas som Squigens movement.
    Det stämmer
Sign In or Register to comment.