Fråga om regelformulering

Om en naturlig 6a alltid lyckas, och en naturlig 1a alltid misslyckas, varför behöver man då en regel om att det inte går att höja eller sänka något över sex eller under ett?

Comments

  • Jag vet inte varför de har skrivit så.

  • Är inte detta för att man skiljer på tärningsslag och resultat?

    En naturlig 6 eller 1 lyckas/misslyckas alltid, medans en modifierad 1 eller 6 lyckas eller misslyckas, dvs man rullar 2 eller 5?!?

  • Men regeln jag pratar om påverkar ingenting för situationer i spannet 1-6, det är ju först när något hamnar utanför det den träder i kraft.

  • Regeln behövs inte alls, den strular bara till det.

    Om jag ska spekulera: de tänkte på att den fysiska tärningen har sex sidor och aldrig kan modifieras till något annat värde än 1 till 6. Som att regeln rent fysiskt betydde att du plockade upp tärningen och vred fram det modifierade värdet.

  • @Spelledaren Så om den togs bort skulle vi bara slippa problem?

  • På ställen står det specifikt att en modifierad 1a är en fail, om vi modifierade under 1 så skulle de ev. inte längre vara fails om vi inte skrev om någon mer regeltext.

  • Det var ett bra svar. Och en anledning att inte ändra. Trist.

  • Har du ett exempel @Spelledaren?

  • Det finns säkert flera exempel. Men som jag ser det skulle en bättre skriven regelbok inte innehålla regeln om gränser för hur mycket slag kan modifieras, utan istället skulle de ställen som beskriver fail på modifierad etta istället gälla modifierade slag på ett eller lägre.

Sign In or Register to comment.