Skuld - Lagkaptenskandidat 2026 EuroBowl Polen
Presentation,
Ja de flesta kanske känner till mig hyggligt väl så jag ska göra en kort sammanfattning om vem jag är. 43? år gammal och boendes i Borlänge, Dalarna vilket gör att hela Sverige är nära och åker gärna på turnering nästan vart som helst i landet och ofta.
Lite kort om min Bloodbowl bakrund. Jag började spela Bloodbowl 2003 men det tog mig över 10 år innan jag började åka på turneringar efter att ha gjort misstaget att åka på en turnering så blev jag helt fast och har sedan dess spelat över 750 NAF matcher och runt 130 turneringar över bräde.
Varför Skuld?
Nog om mig, varför skall jag bli kapten? Det är en rimlig fråga. Efter Kaju tjänstgjort som kapten i de två senaste Eurobowls och valt att kliva av så måste någon ta vid. Nu är vi ju ett gäng som är nominerade vilket är bra och kul att så många är villiga att lägga ned det jobb som krävs.
Målet med mitt kaptenskap skulle egentligen vara samma som vi haft de senaste åren; att nå pallen på Eurobowl. Det är ett tufft men inte omöjligt mål. Det är många bra länder med och man måste ha turen med sig. För de två senaste åren (4:a och 11:a) så hade vi två jämnstarka lag men marginalerna ville lite olika. Jag tror att med min erfarenhet dels av Eurobowl (16,17,18,22,24,25) samt World cup (15,19,23) där vi alltid spelat med målet att placera oss så bra som möjligt. En annan styrka som jag ha är att ta snabba beslut och att kunna omvärdera beslut ifall omständigheter ändras. Eftersom jag ofta spelar väldigt fort brukar jag ha gott om tid att kunna samla in information om hur våra matcher går för att kunna be någon spelare att behöva pusha för seger för att vi skall vända en matchs resultat till vår fördel.
Hur vill jag ta ut landslaget
Jag kommer inte försöka uppfinna hjulet igen. Det sätt som vi använt oss av under Melisqus och Kajus tider som kaptener kommer jag också använda mig av. Det betyder för klarhet att Preformanceranking kommer vara en stor del av beslutsunderlaget. Men inte den enda, jag väger även in andra faktorer eftersom PR inte alltid är helt tillförlitligt och att vissa turneringar har regler som inte alltid är i linje med eurobowl regler. Som tidigare så läggs stor vikt vid kontinuitet. Att gå 6-0-0 kommer alltid att ge ett väldigt bra PR rating oavsett om du har spelat mot grannens katt eller Oliverdulac så man måste väga in viss tanke i värderingen av resultaten. Grunden för min uttagningsperiod kommer att vara från SM 2025 och till så lång tid som EB organisatörerna ger varje nation innan de behöver anmäla sitt lag. Min intention kommer även vara att ta ut reserver till euroopen för team sweden precis på samma sätt som året innan. Jag tänker även att jag själv kommer ta en de 8 platserna till EB laget. Detta bland annat för att säkerställa att motivationen och engagemanget skall vara maximalt.
Vad tänker du göra annorlunda mot tidigare år?
Inte mycket faktiskt, på något vis vore det konstigt om jag ville ändra på allt för mycket eftersom jag haft några fingrar med i spelet som Kajus vice kapten och bollplank. Jag vill och hoppas att jag skall kunna vara tydlig i min kommunikation och svara på de frågor och funderingar som dyker upp eftervägen. Så be my guest vad vill ni veta?

Comments
@Skuld svarar på frågor:
Fråga 1: Kommer ni väga in resultat från turneringar som inte har pr, tex endagars, online och gnällbältet?
Det kommer vägas in men samtliga av de listade varianterna kommer ha mindre vikt än vanliga 5-6 matchers turneringar med PR. Omöjligt för mig att säga en procentuel viktning men ja de kommer jag ta hänsyn till. Onlinematcher är svårt för mig att få tag i data så de är ännu svårare att ta med för en rättvis bedömning.
Fråga 2: Kommer du att ändra processen att välja laget med tanke på de nya reglerna?
Nej det blir svårt, beroende på hur lång tid vi får på oss att ta ut laget så skulle det kunna ha en effekt. Men eftersom uttagningstiden från SM2025 (som jag nämnde tidgare att jag kommer gå från som startpunkt) är så kort så vill jag ha så mycket att gå på som möjligt. Detta gör att jag kommer hantera båda regelsätten med samma viktning.
Fråga 3: Vad anser du gör en spelare till en bra blood bowl coach?
Att konsekvent spela bra. Att hitta öppningar och lösningar som är svåra att finna. Men kanske viktigaste är att göra bra bedömningar när man behöver spela mer riskabelt och inte. Även att kunna hitta lösningar så man blir mindre känslig för hur hårt man straffas när man väl slår den där dubbelettan eller en hel hög skallar. Det är tyvärr ingen slump att när en riktigt bra spelare slår en snake så står de ändå relativt skyddat.
Fråga 4: Har du varit i kontakt med Kaju för att se och möjligen lära av hur han har arbetat under året som varit?
Jag har nog haft mest kontakt av samtliga coacher under hans tid som kapten som hans vice så jag skulle säga att jag har god insyn där redan. Men både Kaju och Melisqus är personer jag gärna vänder mig till för att diskutera bloodbowl.
Fråga 5: Kommer du att använda dig av en vicekapten som bollplank och avlastare? Har du i så fall redan bestämt vem detta är?
Jag tror att det är en god ide att ha en uttalad Vice utifall att sjukdom eller liknande inträffar så att det inte blir något tjafs när det väl händer. Så svaret är ja att jag gärna har en vice, jag kommer dock inte att välja någon vice innan laget är uttaget då ingen skall kunna ta en plats på sådana meriter.
Fråga 6: Är det något du velat ta upp som inte föll inom ramverket för presentationen?
Jag försökte lägga till information som jag ansåg vara relevant i presentationen. Det finns med stor säkerhet mer saker jag har planerat som ännu inte är kommunicerat.
Fråga 7: Hur tror du att de nya reglerna kommer att påverka kaptensarbetet?
Det gör det extra svårt och lite otacksamt. I skrivande stund har jag inte ens fått tag i en regelbok så det är lite oklart för mig vad som gäller i spelet exakt. Metat kommer förändras så det gör hela världen för mig lite upp och ner. Men i grunden tror jag fortfarande att det är bloodbowl som spelas och då tror jag att även om gamla reglerna ligger lite till grund för uttagningen så bör det fortfarande vara baserat på rimliga meriter.
Fråga 8: Hur ställer du dig till gamla meriter. På vilket sätt kommer en bevisad skicklighet med de gamla reglerna att påverka uttagningen till ett landslag som skall spela med de nya?
Tyvärr en mer komplex fråga än det låter. Jag vill säga att gamla meriter inte skall spela någon roll. Men samtidigt så är erfarenhet av stora turneringar och vana att hantera den press som ändå finns i Eurobowl en stark merit. Jag försöker hålla gamla meriter ur mitt tankesätt som jag kan, men det kommer inte bli helt lätt.
Fråga 9: Hur många turneringar anser du att man behöver spela för att konkurrera om en plats i laget?
Man bör nog gärna spela en 5-6 turneringar minimum för att man skall kunna göra en god bedömning över en coachs jämnhet. Alla kan ha en bra eller dålig turnering som ger stor avvikelse från ens normala nivå, både uppåt och nedåt.
Fråga 10: Hur tänker du kring data från olika typer av turneringar? Lagturneringar/soloturneringar, lokala/internationella? Finns det vissa turneringar som väger mer och som man bör prioritera om man vill ta en plats i landslaget?
Ja, data från dessa turneringar tas med. Att prestera bra i turneringar med bra motstånd värderar jag väldigt högt. Att grinda små turneringar där man har samma 10 motståndare och få ett väldigt högt snitt på sin PR väger in mindre än att åka på Majors, Nationals med mera. Att spela mot internationelt motstånd är också definitivt meriterande. Både för att lära sig att spela mot andra spelkulturer och generelt att få möta "nytt" bra motstånd är lärorikt. Lagturnerinar är bra eftersom man lär sig spela som ett lag. Ibland kan det vara viktigare för laget att bara nöja sig med ett oavgjort resultat i din match än att du ska riskera att vinna för "Personal Glory." Men även åt andra hållet att om man får en teamorder att behöva gå för segern kunna ignorera sitt egna personliga resultat. Detta är såklart extremt svårt för mig att bedöma då jag inte är med i era lag allt som oftast.
Fråga 11: Vilken del av kaptensarbetet tror du kommer att vara svårast för dig?
Uttagningen är såklart tufft. Men sen tror jag det administrativa arbetet är lite stökigt. Men där hoppas jag att jag kommer ha ett helt lag som hjälper mig när vi väl kommit så långt. Så istället för att krångla till det så tar jag hjälp med mina tillkortakommanden.
@Skuld svarar på sista frågan:
Fråga 12: När det gäller lagturneringar så kan man hamna i en situationer där man behöver spela mer riskabelt alternativt säkra en draw osv för lagets skull. Detta påverkar ju en individuell coachs resultat och PR, hur kommer det att följas upp?
Ja det är lite av ett moment 22. Det är svårt att veta hur någon har spelat i en lagturnering. Det blir omöjligt att fråga varje person om de har gjort något speciellt i någon lagturnering samtidigt som man gärna vill att de spelare som spelar för Sverige alla skall vara lagspelare. Jag har inget bra svar, det bästa jag kan komma fram till är att man får ha en dialog med coacher som visat upp att de är aktuella för en uttagning.