Nyaga - Lagkaptenskandidat 2026 EuroBowl Polen

Kan du beskriva dig kort

Bor i Stockholm, arbetar i statens tjänst. Har familj där barnen börjar bli så pass stora att de kan sköta sig själva, vilket ger mig mer tid att ägna åt bl.a. Blood Bowl.

Halkade in på hobbyn runt 2018 och resten är historia. Kombinationen av sannolikhetslära, spatial förmåga och riskhantering i fantasyskrud var ett direktverkande gift för mig som gammal schack/poker/fantasy-nörd.

Varför vill du bli kapten

Jag vill att Sverige ska stå på prispallen i Polen i oktober nästa år. Communityn i Sverige växer och konkurrensen på det rekordstora antalet turneringar är knivskarp. Det är ett fantastiskt utgångsläge men ställer också krav på den framtida kaptenen att genomföra en tydlig och transparent uttagning och samtidigt skapa en stark lagkänsla. Jag tror och hoppas att jag har rätt egenskaper för att bidra till det.

Vad tror du skulle vara dina starka sidor som kapten

Jag brinner för Blood Bowl och är van att leda grupper och större projekt. Det tror jag är två bra utgångspunkter!

Jag har lätt för att kommunicera med många olika typer av personer. Jag tror mig vara bra på att förmedla min egen ståndpunkt men samtidigt vara lyhörd för vad andra tycker och tänker.

Hur vill du utföra uttagningen av landslaget

För att bli uttagen till landslaget ska man göra bra resultat på turneringar med relevanta raser under uttagningsperioden. Det är grunden. Där har vi Performance Rating som ett mycket bra verktyg. Precis som tidigare kommer turneringar med regler som liknar EuroBowl-reglerna att premieras.

Jag kommer också, i mindre utsträckning, att väga in andra parametrar. Det finns ett antal internationella rankingsystem, t.ex. NAF-Annual ELO ranking och Glicko, som ger en fingervisning om hur coacher presterar över tid. 

Man måste göra bra resultat på ”table top” turneringar för att ha en chans att komma med i landslaget – ingen diskussion om det. Jag anser dock att även resultat på tuffa NAF-sanktionerande eller NAF-baserade turneringar online (FUMBBL och BB3) bör tas med i beräkningen. Inte minst för de som inte har tid eller möjlighet att delta på en stor mängd turningar under uttagningsperioden men som konsekvent levererar goda resultat. 

Jag tänker också, i likhet med tidigare, att man får anmäla intresse att vara med och kämpa om landslagsplatserna till EuroBowl och EurOpen. Min ambition kommer att vara att prata med alla intresserade om deras tankar, ambitioner och utmaningar.

En ”game changer” i sammanhanget är förstås den nya utgåvan av Blood Bowl. Vi vet ännu inte hur spelet kommer att påverkas av nya regler och ändrade rosters för alla raser. Vi vet inte heller hur regelpaketet för EuroBowl kommer att förändras på grund av den nya utgåvan. Jag tror att en helt central del i förberedelserna inför EuroBowl kommer att vara att analysera vilka raser som blir starkast givet förutsättningarna. Det är små marginaler som avgör på brädet. De diskussionerna kommer att genomföras på många håll och jag tror att det är viktigt att kommunicera kaptenens hållning i den frågan så tydligt och tidigt som möjligt. Jag kommer också att göra vad jag kan gentemot arrangörerna att uttagning av coacher/raser/rosters hamnar rimlig i tid under våren. Sent nog för att hinna spela tillräckligt många turneringar med nya regler men samtidigt tidigt nog för att kunna ge det uttagna landslaget möjlighet att träna som grupp.

Vad skulle du gjort annorlunda jämfört med föregående års uttagning och kaptenskap

Kaju har gjort ett gediget arbete med landslaget och dess uttagning. Jag ser inget behov av att genomföra några större förändringar.

I slutändan är det kaptenen som avgör vilka som blir uttagna. Det kommer alltid att bli diskussioner kring och missnöje med den typen av beslut. Där tror jag att det är viktigt att man som kapten är så tydlig som möjligt med skälen till ens beslut, och samtidigt att man är mentalt förberedd på att bli kritiserad.

Jag tror på att genomföra fler gemensamma träningar i landslaget, framförallt kring vissa typställningar och händelser, t.ex. oneturns och twoturns i anfall och försvar. Det ska sitta i ryggmärgen hur man ska agera mot olika lag vid dessa tillfällen och där tror jag att vi har mycket att lära av varandra. Kanske skulle detta också kunna genomföras digitalt eller fysiskt för fler i communityn?

Comments

• edited November 9

@Nyaga svarar på frågor:

Fråga 1: Kommer ni väga in resultat från turneringar som inte har pr, tex endagars, online och gnällbältet?

JA - Grunden för uttagningen är resultat i turneringar där PR beräknas och där turneringsreglerna ligger nära reglerna för EuroBowl och EurOpen. Samtidigt måste man väga in andra resultat för att få en helhetsbild av olika coachers förmåga. Jag tror på att få så mycket information som möjligt för att i slutändan kunna göra en rättvis bedömning.

Fråga 2: Kommer du att ändra processen att välja laget med tanke på de nya reglerna? 

NEJ - egentligen inte. Jag hoppas på att tiden för uttagning kommer att förlängas med tanke på de nya reglerna med drömscenariot att kunna ta ut ett lag någonstans i maj/juni 2026 för att hinna få in så mycket data som möjligt. Om jag blir vald kommer jag att driva det som Sveriges linje. Jag tror inte heller att man ska överdriva de nya reglernas betydelse. Det är fortfarande blood bowl och jag skulle bli förvånad om just de nya reglerna har någon större inverkan på olika coachers resultat över tid.

Fråga 3: Vad anser du gör en spelare till en bra blood bowl coach?

En kombination av många olika förmågor - det är det som gör blood bowl så otroligt komplext och spännande! Till exempel:

• Spatial förmåga - att se mönster och möjligheter att till exempel få till fler blockar, chainpusha eller bryta igenom motståndarens försvar
    • Strategiskt förmåga - att planera sin match och göra avvägningar i stunden utifrån en mer långsiktig plan
    • Riskhantering - förståelse för när du behöver ta en risk och när du ska spela säkert
    • Passion - Att verkligen brinna för blood bowl och att ständigt försöka utvecklas tror jag är avgörande för att nå toppen.
    • Vinnarskalle (Thick skull?) - Att aldrig ge upp även om allt har gått på röven (pardon my french) och sannolikheten för att lyckas vinna eller få oavgjort är mikroskopisk. Att fortsätta försöka spela de bästa dragen och inte hänga med huvudet eller tilta.
    • Lagspelare - för att spela i landslaget måste man också vara en lagspelare som stöttar och peppar andra.

Fråga 4: Har du varit i kontakt med Kaju för att se och möjligen lära av hur han har arbetat under året som varit? 

Under min tid i landslaget med Kaju som kapten har vi haft många bra diskussioner om uttagning, strategi, val av lag, gruppdynamik och mycket annat. Det har varit en inspiration och jag hoppas att fortsätta med den dialogen oavsett om jag blir kapten eller inte.

Fråga 5: Kommer du att använda dig av en vicekapten som bollplank och avlastare? Har du i så fall redan bestämt vem detta är? 

Jag kommer absolut att ta stöd från andra i arbetet med landslaget. Att utse en vicekapten kan vara praktiskt på många sätt - men jag tror också på att involvera fler personer i strategiska diskussioner, både inom och utanför landslaget. Jag har inte bestämt vem som skulle agera vicekapten om jag blir vald.

Fråga 6: Är det något du velat ta upp som inte föll inom ramverket för presentationen?

Jag kanske nämnde det i presentationen men jag kommer att vilja prata med alla de som siktar på att spela för landslaget. Mitt mål är att vara ett så bra bollplank som möjligt när det gäller val av ras, vad som krävs för att ta en plats och vilka utmaningar och möjligheter respektive coach har.

Fråga 7: Hur tror du att de nya reglerna kommer att påverka kaptensarbetet?

Inte i någon större utsträckning mer än att det under övergångsperiod kommer att vara lite stökigt. Förhoppningsvis kommer det att genomförs många turneringar under våren med de nya reglerna så att det finns ett bra underlag när landslaget ska tas ut.

Fråga 8: Hur ställer du dig till gamla meriter. På vilket sätt kommer en bevisad skicklighet med de gamla reglerna att påverka uttagningen till ett landslag som skall spela med de nya?

Grunden är goda resultat under uttagningsperioden. På marginalen kan man dock behöva väga in andra aspekter som till exempel äldre resultat.

Fråga 9: Hur många turneringar anser du att man behöver spela för att konkurrera om en plats i laget?

Svårt att sätta en siffra på, men 4-5 turneringar under våren är ett bra riktmärke, om resultaten är starka.

Fråga 10: Hur tänker du kring data från olika typer av turneringar? Lagturneringar/soloturneringar, lokala/internationella? Finns det vissa turneringar som väger mer och som man bör prioritera om man vill ta en plats i landslaget?

Goda resultat i konkurrenskraftiga turneringar med rimliga regler väger tyngst. Där är PR en bra vägledning. Om man har förutsättningar (ekonomiskt/tidsmässigt etc.) att delta på större internationella turneringar så är det något jag verkligen uppmuntrar.

Fråga 11: Vilken del av kaptensarbetet tror du kommer att vara svårast för dig?

Jag är säker på att kaptensrollen kommer att vara utmanande på många sätt. En utmaning som jag säkert delar med många andra är att rent tidsmässigt få ihop det s.k. livspusslet med familj, jobb och fritid. Eftersom det mesta som rör Blood bowl ger mig energi är jag säker på att det är en utmaning som jag kommer att lösa!

• @Nyaga svarar på sista frågan:

Fråga 12: När det gäller lagturneringar så kan man hamna i en situationer där man behöver spela mer riskabelt alternativt säkra en draw osv för lagets skull. Detta påverkar ju en individuell coachs resultat och PR, hur kommer det att följas upp?

Det är förstås svårt att följa med någon vetenskaplig precision, och det kommer att vara en fråga på marginalen. Jag tänker att det lättaste är att coacher som anser att de har behövt offra sig för sitt lag helt enkelt hör av sig och berättar det. Jag både tror och hoppas att det inte skulle utnyttjas av någon i vår fina community!

This discussion has been closed.