Grumplekins - Lagkaptenskandidat 2026 EuroBowl Polen

Kan du beskriva dig kort

Jag har spelat Blood Bowl sedan 1st edition även om det var mycket sporadiskt före Cyanides första spel. Jag är besatt av spel och tävling och tycker Blood Bowl är bäst och drar till sig alla de bästa människorna.

Varför vill du bli kapten

Jag känner att det är ett viktigt ansvar som kräver ett någon tar det och att jag är motiverad att leda ett svenskt lag mot historiska framgångar.

Vad tror du skulle vara dina starka sidor som kapten

Förutom min skönhet, visdom och ödmjukhet är jag bra på att:

• hantera tjafsiga situationer
  • tänka tävling
  • kommunicera förväntningar

Hur vill du utföra uttagningen av landslaget

Jag kommer gå på tre faktorer

• resultat - coacher som gått bra ligger bättre till. PR är ett stöd men inte hela bilden.
  • lagsammansättning - jag tror att man ska titta på reglerna, se vad som är bra, och se vad truppen behöver för balans, och sen välja coacher delvis utifrån dessa behov
  • fingertoppskänsla - det är omöjligt att kvantifiera blood bowl-skills helt. det är viktigt att också ha en känsla för hur folk spelar och hur de spelar i olika lägen. den här är svår att redogöra för exakt men jag skulle försöka vara öppen och ta ansvar för hur jag tänker, samt ta hjälp av erfarna coacher

Kajus modell med uppföljning, pepp och push var bra, jag skulle försöka emulera den och kanske gå längre där jag tror det går. Framför allt gäller det nog att sätta explicita förväntningar.

Vad skulle du gjort annorlunda jämfört med föregående års uttagning och kaptensskap

• inte låsa resultat så mycket till ett visst lag för en coach → ta ut laget lite friare
  • försöka ordna så att laget har en matchcoach som inte spelar och håller koll och rapporterar - utgångspunkt jag själv enligt nästa punkt
  • ha som utgångspunkt att jag inte tar ut mig själv om det finns ett lika bra alternativ, och sen ha som ambition att göra det omöjligt för mig att lyda den regeln genom att äga alla turneringar
  • inte snejka för matchförlust (det enda dåliga kaju gjorde)

Comments

• edited November 9

@grumplekins svarar på frågor:

Fråga 1: Kommer ni väga in resultat från turneringar som inte har pr, tex endagars, online och gnällbältet?

Alla resultat KAN vägas in. Det som gör att en turnering mer sannolikt vägs in som viktig är att reglerna är lika EB, att den går över tillräckligt många omgångar, att motståndet är tufft, och att den spelas med ett relevant lag. Onlinespel ingår i en samlad bild. Men det är ett kontinuum, inte en diskret gräns mellan “vägs in” och “vägs inte in”. Vill du vara med i laget och spelar Blood Bowl så är det du gör i någon mening alltid relevant.

Fråga 2: Kommer du att ändra processen att välja laget med tanke på de nya reglerna? och

Fråga 7: Hur tror du att de nya reglerna kommer att påverka kaptensarbetet? 

Det är väldigt tidigt och jag har inte sett de nya reglerna. Det ser ut som mycket har ändrats, ffa avseende lagbygge. Jag har svårt att tänka mig att det inte sker en anpassning av något slag, och det kan ju hända att det blir viktiga skillnader. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att de som spelar bäst Blood Bowl i Sverige just nu plötsligt får svårt att hävda sig pga en ny regeledition. Det viktigaste är nog att det blir en gemensam uppgift för hela svenska Bloodbowl-scenen att snabbt komma in i de nya reglerna och nöta fram det som funkar bra.

Fråga 3: Vad anser du gör en spelare till en bra blood bowl coach?

Det här är en enorm fråga, jag tror inte heller det finns bara ett svar då det i min mening finns flera sätt att vara en bra Bloodbowl-coach. Jag tror att svaret man ger belyser det man själv tror att man kan bli bättre på. Jag svarar i någon slags inbördes ordning som är rätt för mig - den som har andra svagheter än jag prioriterar säkert annorlunda.

• Mental ork att spela bra varje runda, varje match
    • Psykisk ork att rikta in sig på frågan “vad gör jag nu då?” istället för frågan “varför slår jag bara ettor?
    • En strategisk känsla för matchen och matchens tempo så att man kan planera en bra drive - "hur mycket risk är det värt att ta?"
    • Mönsterigenkänning och matematisk förmåga så att man kan visualisera och planera en bra turn - "vilka risker jobbar jag med?"
    • Fantasi och vision så att man kan se lägena motståndaren missar eller inte missa lägena motståndaren kunde fått
    • Nuffles gunst

Från och med en viss nivå anser jag att Blood Bowl i första hand är en psykologisk och uthållighetsrelaterad utmaning. Bäst resultat ligger ofta och gömmer sig i en kamp för att borsta av sig, gilla läget och kriga för det som går – och det kan man bara göra med rätt inställning och en förmåga att hålla fokus.

Fråga 4: Har du varit i kontakt med Kaju för att se och möjligen lära av hur han har arbetat under året som varit?

Ja, men inte specifikt under uttagningen. @kaju och jag har pratat mycket om allt som har med hur man presterar bra att göra, och diskuterat laguttagning, trupputformning, övningar och allt annat i omgångar. Även om @Skuld varit officiell vicekapten har nog alla i laget och ett antal utanför haft såna samtal. Det mest lärorika där för en framtida kapten är just det – det är väldigt viktigt att ha den dialogen med så många som möjligt.

När det gäller planering, uttagning och lagledning har jag tagit lärdom av det som gjorts och formulerat några idéer om det som kanske kunde göras annorlunda. Den absoluta majoriteten skulle jag dock göra likadant, och det verkar som det gäller för alla kandidater.

Fråga 5: Kommer du att använda dig av en vicekapten som bollplank och avlastare? Har du i så fall redan bestämt vem detta är?

Troligen två, och ja, jag har bestämt. Jag tycker dock inte att det är lämpligt att presentera namn, delvis för att en av dem redan påpekat för mig att det kan låta som de därmed är uttagna. Jag kan hålla med om att det finns en potentiell kletighet. Vicekaptener presenteras därmed i samband med laguttagning - men det kommer pågå många informella samtal i enlighet med föregående fråga och de jag tänkt mig kommer jag med grumpig list att lura att delta i uttagningsprocessen. Den viktigaste egenskapen hos en vicekapten, som jag ser det, är en god förmåga att prata om spelet utan ego - mina tänkta kandidater är så bra på det att de troligen skulle protestera om jag beskrev dem så offentligt. Det är såklart också viktigt att ha en god förmåga att analysera spelet.

• edited November 9

Fråga 6: Är det något du velat ta upp som inte föll inom ramverket för presentationen? 

Jag har skrivit ganska kortfattat hittills, så det ligger nog på mig isf. Allmänt tror jag det viktigaste att diskutera brett och öppet är det som tas upp i svaren på frågorna kring nya reglerna.

Fråga 8: Hur ställer du dig till gamla meriter. På vilket sätt kommer en bevisad skicklighet med de gamla reglerna att påverka uttagningen till ett landslag som skall spela med de nya?

Det spelar roll om jag vet att någon redan är beprövad och duktig. Det går in som input i processen, förutsatt att någon har anmält intresse att vara med. Det är nog så i alla laguttagningar – den som redan konsekvent och tillförlitligt har uppvisat storhet ligger bättre till. Var det på 90-talet väger det in mindre än om det var i våras.

Fråga 9: Hur många turneringar anser du att man behöver spela för att konkurrera om en plats i laget?

Det ärliga svaret är att det beror på vem man är. En bra turnering räcker inte för någon - det kan man få till enbart tack vare Nuffles gunst. Men om en veritablel Börje Salming-typ börjar lira igen och visar att det håller, ett par-tre bra turneringar, så blir det omedelbart aktuellt. För er som inte har riktigt så många ärr att visa upp är den bistra sanningen att ni måste visa mer. En annan orättvis sanning är att antalet turneringar som krävs minskar i takt med att man spelar fler matcher mot mig – att möta någon säger mer i slutändan än en resultatlista. Där kommer även än så länge inofficiella vicekapteners närkontakt att utgöra nyttig input.

Fråga 10: Hur tänker du kring data från olika typer av turneringar? Lagturneringar/soloturneringar, lokala/internationella? Finns det vissa turneringar som väger mer och som man bör prioritera om man vill ta en plats i landslaget?

Jag tänker ju mycket på det här. Jag funderar på att försöka göra tydligare vilka turneringar som ska omfattas av PR-systemet, och göra det enklare för organisatörer att uppfylla kraven. Vi behöver kanske också en “turneringscertifiering” - dvs att lagkaptenen pekar ut turneringar som särskilt relevanta pga egenskaper som gör dem lika EB. SM är en bra kandidat på grund av turneringens form, men mindre soloturneringar kan vara lika relevanta pga likartade regler.

Fråga 11: Vilken del av kaptensarbetet tror du kommer att vara svårast för dig?

Helt ärligt, att släppa hyperfokus på kaptensuppgifter när jag egentligen behöver jobba eller städa eller koppla av. Jag tror/vet att @kaju brottades med nåt liknande - men tror inte han har samma funktionsnedsättning som jag som gör det mer riskabelt. Men men, jag har verktyg, det ger sig, och skiter det sig har jag i alla fall roligt när jag pysslar med laget.

Jag vet att den sociala biten var tung för honom också, att behöva välja bland folk man umgås med och ser som vänner – och det är ju lätt att säga att man tror det inte blir lika jobbigt för mig men jag tror inte det. En del i det hela är att de jobbiga situationer som kan uppstå kring uttagningen också är tillfällen att visa att man är en lagspelare som är beredd att göra det som krävs för att vi ska prestera bra tillsammans. Mitt råd till alla oavsett vem som är kapten är att försöka reagera utifrån den frågeställningen – hur bidrar jag på mest värdefulla sätt till svenska landslaget utifrån det uttagningsbesked jag fått? Jag är övertygad om att jag har den egenskapen, och den tryggheten bär mig nog långt. Det är också en egenskap jag ser hos mina tänkta vicekaptener.

Ytterst är en helt rättvis uttagning ett luftslott, och det finns inga rerolls i verkligheten. Det viktiga är alltid frågan vad gör jag nu då?

• @grumplekins svarar på sista frågan:

Fråga 12: När det gäller lagturneringar så kan man hamna i en situationer där man behöver spela mer riskabelt alternativt säkra en draw osv för lagets skull. Detta påverkar ju en individuell coachs resultat och PR, hur kommer det att följas upp?

Jag tycker det där är en väldigt bra fråga, som tyvärr inte kan få ett perfekt svar. Det ska påpekas direkt att det blir en omöjlig uppgift i mina ögon att ta hänsyn till allas resultat i lagturneringar omgång för omgång med informationsinhämtning kring matchlägen. Jag har länge tyckt att lagturneringar egentligen borde ha en egen rating, eller skulle påverka rating mindre, med hänsyn till precis det du tar upp – men någon klok person påpekade för mig att det drar fler om något är en major och jag medger direkt att det är viktigare att många kommer än att raringen är helt rättvis.

När det gäller laguttagningen är just egenskapen att vara en lagspelare viktig. Därför blir mitt förslag efter lite övervägning att rätt väg att gå är att i uttagningens slutskede, inför svåra beslut, utreda just den här frågan som en tiebreaker bland andra mellan de coacher som konkurrerar om en plats. Det känns som en rimlig avvägning att inte försöka göra det globalt men ändå ge den vikt. På liknande sätt bör kanske hela lagets resultat ingå lite i värderingen - även någon som förlorar varje match genom att bli utbashad direkt kan påverka sitt lags resultat med god kommunikation.

Jag tror att det enda ärliga man kan säga är att avvägningar kommer få göras, att det inte går att garantera att de alltid är rätt, och att man får stå för det. Jag tackar hur som för frågan, den är klok och viktig och det är nog bra för alla kandidater och det framtida landslaget att den har ställts.

This discussion has been closed.