Coma - Lagkaptenskandidat 2026 EuroBowl Polen
Vem är jag?
Jag är en helt vanlig figurnörd som mer än gärna flyr verkligheten med kreativitet och problemlösning som en stor drivkraft. Jag gillar att analysera och förbättra. Det är viktigt för mig att saker är rättvist vare sig det gäller tid under matcherna eller antal köttbullar på tallriken. Humor är en tydlig ledstjärna så det är inte så konstigt att Blood Bowl, the Kristet utseende och Discworld är högt upp på listan av saker jag uppskattar. Jag började spela tredje editionen redan på 90-talet och har under åren spelat med landslaget i Portugal, Wales och nu senast i Ungern. Jag var en av arrangörerna för Eurobowl i Sverige 2016. Jag har spelat World cup i Italien, Österrike och Spanien (kapten på två av dem). Lämnar alltid en match med tankarna på hur jag hade kunnat spela bättre oavsett hur tärningarna föll och jag är mer taggad på Blood Bowl nu än någonsin!
Varför kapten?
Jag har sedan Sverige spelade Eurobowl för första gången velat bidra och vara delaktig. Att vara kapten kräver mycket men det gör också att jag har störst möjlighet att bidra och påverka. Jag kommer att använda mig av mina erfarenheter från projektarbete samt min analytiska och kommunikativa yrkesroll för att ta ut ett starkt lag med taggade coacher.
Jag strävar efter att vara en kapten med tydligt uttalade förväntningar kring prestation, träning och deltagande för hela laget. Tillsammans så kommer vi att spela vår bästa turnering i Polen 2026.
Det kommer att bli en utmaning och samtidigt väldigt roligt om jag får förtroendet!
Uttagning
Det första stora urvalet gör jag med performance rating från relevanta table top turneringar. Jag kommer att ta viss hänsyn till hur man spelat online i relevanta format men det är performance rating som gäller i första hand.
Som jag skrivit om tidigare används klustren Hybrid, Agility, Bash, Technical & Stunty för att hitta de starkaste coacherna för varje spelstil och sammanfoga dem med de aktuella raserna för Eurobowl. Klustren ger ett större incitament att spela de bästa raserna för regelsetet oavsett vad andra spelare satsar på eftersom jag lägger pusslet med spelstil i åtanke. Jag är övertygad om att tänka i kluster är det bästa verktyget för att välja de starkaste spelarna till de bästa raserna.
Det kommer att vara viktigt med en hög lägsta nivå och få förluster över flera turneringar snarare än enstaka toppar i performance rating.
När laget är komplett så startar lagarbetet för hela gruppen med delade uppgifter och gemensam träning både online och IRL inför en av de tuffaste turneringarna i vår hobby.
Spelande kapten
Jag kommer att ta en plats i laget och inte bara för min egen skull utan även för kommande kaptener. Kaptensskapet tar otroligt mycket ideell tid i anspråk och eftersom det dessutom kostar en hel del att delta på Eurobowl så är det mer än rimligt att kaptenen också spelar i laget. Så om du röstar på mig som kapten så vill jag att du tror på min förmåga att ta ut ett bra lag och leda det men också på att jag kommer att vara kompetent med den ras jag spelar.
Uttagningsperiod
Start direkt efter att landslaget för Eurobowl 2025 meddelades.
Väl mött på pitchen!
Christian - Coma

Comments
@coma svarar på frågor:
Fråga 1: Kommer ni väga in resultat från turneringar som inte har pr, tex endagars, online och gnällbältet?
Performance rating kommer att vara den första och största delen av uttagningen av spelare som kan vara aktuella för landslaget. Mindre turneringar, onlinespel (Fumbbl och Blood bowl 3) och andra turneringsformat t.ex. Gnällbältet kommer att tas med i beaktande om du redan är med i det första urvalet.
Fråga 2: Kommer du att ändra processen att välja laget med tanke på de nya reglerna?
Processen med hur uttagningen kommer att gå till skiljer sig väldigt lite för min del med tanke på att jag redan jobbar med kluster av spelstilar. Uppdraget att bedömma vilka lag som är bra med de nya reglerna och vilka spelstilar som kommer att leverera i toppen är den del som kommer att bli svårare än tidigare.
Fråga 3: Vad anser du gör en spelare till en bra blood bowl coach?
Det är flera saker som gör en bra spelare.
Innan turneringen:
Meta förståelse. Kunna läsa metan i turneringens regelpaket och vart man applicerar sina egna styrkor.
Träning. Öva specifikt för dina lagförutsättningar och potentiellt motstånd t.ex one turn touchdown uppställningar och försvar.
Under matcherna:
Strategisk förståelse. Läsa matchen och välja rätt strategi för rätt situation och match up.
Taktisk kunskap. Rätt aktiveringar i optimal ordning baserat på vad du behöver uppnå den rundan.
Fokus & uthållighet. Blood bowl är en mental uthållighetssport så det är en utmaning att behålla fokus hela turneringen och att inte “tilta” när en match inte går som man har tänkt. Var trygg med att spela med schackklocka.
Efter matcherna:
Utvärdera. Gå alltid igenom matcherna och utvalda situationer efteråt oavsett vad tärningarna visade.
Fråga 4: Har du varit i kontakt med Kaju för att se och möjligen lära av hur han har arbetat under året som varit?
Jag har inte haft kontakt specifikt om det men har lite insyn av vissa delar eftersom jag var uttagen till laget och spelade nu senast i Budapest. Jag kommer att lyssna och lära av tidigare kaptener samt duktiga spelare angående mina beslut som kapten.
Fråga 5: Kommer du att använda dig av en vicekapten som bollplank och avlastare? Har du i så fall redan bestämt vem detta är?
Jag kommer att utse en av de uttagna spelarna till vice kapten när hela laget är uttaget. Det kommer också att finnas en uttalad förväntan på alla spelare om hur aktiva/delaktiga de kommer att vara och att de prioriterar att lägga tid på utveckling av sitt spel.
Fråga 6: Är det något du velat ta upp som inte föll inom ramverket för presentationen?
Som lagkapten vill jag vara så tydlig som möjligt i min kommunikation till alla spelare i den svenska communityn (förhoppningsvis utan att vara för långrandig). Det är viktigt för att alla ska känna sig delaktiga och vilja bidra med eget engagemang. Så tveka inte att snacka Blood bowl med mig när vi ses!
Jag tänker spela träningsmatcher mot duktiga coacher som jag inte har spelat mot för att kunna göra en bättre bedömning av deras förmåga innan uttagning.
Fråga 7: Hur tror du att de nya reglerna kommer att påverka kaptensarbetet?
Det kommer att krävas en mycket djupare analys av vilka lag som är gångbara med så kraftigt annorlunda förutsättningar. Samarbete i communityn kommer att behövas för att hitta de nya optimala spelsätten i de nya reglerna. Laget är inte bättre än sin community.
Fråga 8: Hur ställer du dig till gamla meriter. På vilket sätt kommer en bevisad skicklighet med de gamla reglerna att påverka uttagningen till ett landslag som skall spela med de nya?
Vissa gamla meriter är högst relevanta fortfarande medans andra börjar om på ny kula. Att ha spelat Blood bowl med ett konsekvent bra resultat länge kommer att vägas in men det är viktigt att det finns en stor vilja att lära sig det nya och att utvecklas inom ramen föör de nya reglerna. Ingen latssida och att leva på gamla meriter alltså.
Fråga 9: Hur många turneringar anser du att man behöver spela för att konkurrera om en plats i laget?
Det är svårt att sätta en definitiv siffra men du ska vara en aktiv table top coach. Om du spelar något färre turneringar per år kan det till viss del vägas upp med relevant spel online.
Fråga 10: Hur tänker du kring data från olika typer av turneringar? Lagturneringar/soloturneringar, lokala/internationella? Finns det vissa turneringar som väger mer och som man bör prioritera om man vill ta en plats i landslaget?
Lagturneringar borde vara de bästa turneringarna för att bli uttagen till landslaget men på grund av att det är viktigare att inte förlora än att vinna individuellt så blir resultatet ibland lägre för lagets bästa. Jag kommer ändå att kolla in relevanta lagturneringar för att se hur man presterar. Kompetitativa regelset, även om de inte är precis som Eurobowl, kommer att vara mer aktuella och internationellt motstånd är en bra erfarenhet där kvalitet på motståndet alltid är det viktigaste. Så tänk turneringar med många bra motståndare så att du får möjlighet att möta dem och vinna.
Fråga 11: Vilken del av kaptensarbetet tror du kommer att vara svårast för dig?
Att välja vilka spelare som kommer att erbjudas plats i laget kommer att vara den största utmaningen. Det brukar alltid vara tight om platserna med många som förtjänar att få spela. Därtill så är flera av dem nära vänner vilket inte gör det lättare. Där har jag dock en styrka i att ha jobbat i många år med märkesneutralitet på Systembolaget. Så oavsett om du känner mig eller inte ska det inte påverka din chans för en plats varken för eller emot.
@coma svarar på sista frågan:
Fråga 12: När det gäller lagturneringar så kan man hamna i en situationer där man behöver spela mer riskabelt alternativt säkra en draw osv för lagets skull. Detta påverkar ju en individuell coachs resultat och PR, hur kommer det att följas upp?
Man kan inte förlita sig på PR lika mycket för lagturneringar men de går fortfarande att jämföra med varandra. Att inte förlora matcher är mer viktigt så individuella resultat med få förluster väger till viss del upp ett lägre PR. Noggrannare uppföljning av spelares resultat kommer att behövas men det blir så klart mer subjektivt än för singelturneringar. Det är ironiskt nog svårt att bara förlita sig på resultat från lagturneringar för en plats i landslaget. Spelar man både singel- och lagturneringar kan man bättre se individuell prestation och lagprestation för en helhetsbild.