Utvärdera BBTM
Hej alla glada.
På Du o Du - Duo! använde vi Blood Bowl Tournament Manager, https://bbtm.app/
Det är alltså ett program för att organisera turneringar i Blood Bowl. Eftersom vi inte är bekanta med det här sen tidigare i Sverige så tycker jag att vi borde samla lite intryck från turneringen för att utvärdera om detta är något som kan ha en plats bredvid Tourplay.
Jag börjar utifrån admin-perspektiv och så kan ni fylla på med tankar om hur det är som deltagare.
Allmänna drag:
Programmet har ingen roster builder, så lagbyggen måste ske i ett annat program och kontrolleras av admin. Deltagarna kan inte själva ladda upp sin roster, men admin kan göra det. För att se uppladdade rosters måste man starta turneringen med runda 1 (och tillåta pop up fönster).
Det går att ställa in flera olika tie breakers, men det finns ingen funktion för att skjuta in en egen unik tie breaker till match making systemet.
poängräkning kan ställas in som vad man än vill för w/d/l och det finns utrymme för flera bonuspoäng. Jag har inte testat bonusarna - om de kan rapporteras av spelarna precis som resten av resultatet eller om de kräver admin.
Team tournament läget är en av de starkaste fördelarna tror jag. Det går att ställa in olika lägen för ojämnt antal lag, och programmet kan också hantera en inställning för singelturnering men där du aldrig lottas mot dina lagkamrater.
Det finns ingen live-uppdatering av matcher, men det går att se alla resultat efter att de laddats upp, även som spectator, vilket inte kräver någon typ av inloggning alls.
Om både coacherna la in samma resultat så behövde jag som admin inte trycka på en enda knapp. Om en la in och jag hörde att det var rätt så behövde jag trycka på 1 knapp. Jag kunde också lägga in resultatet själv som admin. Dock! Om coacher la in olika resultat så märkte vi att jag inte kunde gå vidare som admin, då krävde systemet att coacherna anpassade det de la in så det stämde överens. Liten risk för krasch om något oväntat händer med detta?
Match making fungerade utan problem, och det verkade som att deltagarna kunde se sina matcher.
Systemet ger en rad rankings som uppdateras så fort något resultat lagts in. Trevligt, men man kan inte gå tillbaka i rundorna för att se ställningen tidigare verkar det som. Du kan se alla matcher från alla rundor, men rankingen är den senaste.
Det verkar inte gå att välja vilka rankings som syns.
Jag stannar där! För mig fungerade det fint, jag hade en dator, det bör man verkligen använda med programmet som admin.
planerar att använda det igen 27/9 för final eurobowl challenge, eftersom jag hoppas på en singelturnering där vi ändå har lagkamrater.
Vad tyckte ni?
Comments
Inte provat. Har det någon särskild funktion som Tourplay inte har och som du varit ute efter, eller är det mer att du varit nyfiken på att prova nya saker?
jag fick aldrig det att fungera på telefonen. på datorn tyckte jag att interfacen var lite skum. Man möttes av en stor bild, men inga länkar eller knappar till turneringar man signat upp för eller sökfunktion.
Tryckte man på vecka, så fick man se veckans turneringar och kunde det hållet hitta den man sökte, men den biten var inte intuitivt alls.
Väl inne så kunde jag hitta vem jag skulle möta. Där fanns en knapp som jag gissar var tänkt skulle leda till deras roster, men tryckte jag så fick jag bara upp timglaset som snurrar. Samma om jag tryckte på motsvarande knapp på min egen sida. Så jag kunde aldrig se rosters i BBTM.
Generellt så tror jag det är bra att det kommer alternativ som konkurrerar med tourplay (som jag själv tycker funkar väldigt bra).
Bortsett från detta så förstår jag inte alls varför det inte finns ett sanktionerat NAF verktyg för turneringar. Låter som en förträfflig idé som kan hjälpa till att modernisera NAF, samla data direkt utan kludd osv.
Jag upplevde att roster-delen löste sig efter att jag aktiverat popupfönster.
Den fördel jag såg med detta jämfört med tourplay var att man endast behövde klicka i resultat på score och cas vilket är mindre knapptryck. I tourplay ska man välja vem som blev skadad osv.
Jag tycker precis som jag tolkar op att det finns för- och nackdelar. Inget som är tillräckligt för att övertyga mig att det ena systemet är överlägset det andra.
Tror att det funkar när man vant sig även om det var lite förvirrat då man var ny i systemet. Men om bara några inte kan se lagen på telefonen är det verkligen ett stort problem. Nu hade du förberett med fysiska laglappar, vilket jag själv alltid föredrar, men utan det hade det varit ett väldigt stort minus. En stor fördel var att det inte verkade vara lika krävande för batteriet som Tourplay, men i övrigt vet jag inte om det egentligen var några fördelar med det här systemet framför TP.
Utan att gå för djupt in i för/nackdelar, så tycker jag personligen (även om man inte deltar på en turnering), att det är kul att följa matcher live i tourplay. Lite mer drama, för det är ju för lite drama i blood bowl
Jag gillade att det fanns 2 knappar = cas o td. Gillar inte alls en miljon tourplay knapptryck under match, och att man ska trycka in massa onödigt junk, som vilket skada, vem som gjorde vad osv på turnering.
saknade 1. bra roster-funktion, ladda ner till enheten var märkligt. 2. Live funktion hade varit bra.
Jag gillar statistik och jag gillar tourplay väldigt mycket. Tycker inte det känns som tusen knapptryckningar. Enkelt och smidigt, och estetiskt tilltalande. Det har också blivit mer och mer standard att man kör turneringar på tourplay. Så jag tycker alla ska köra tourplay, där har vi också en alternativ ranking utanför NAF som kommer bli mer och mer relevant. Och man kan följa andra matcher live.
Så oavsett hur bra eller dåligt BBTM är så försepråkar jag tourplay. Det finns i mitt tycke ingen anledning att använda något annat.
@Oberwald_1 Vaddå mer relevant jag är ju 1:a i Sverige på Amazoner nu ju :D (De skulle kunna ha ett "resurrection"-läge som var mer spot on/inställningsbart)
@coma Jag förväntar mig att du behåller den platsen oavsett relevans 😊
Det är nån svensk ”leifur” som är etta i världen på goblins på tourplay.
När sidan väl laddade så fungerade det väl. Skönt att man bara behövde fylla i det viktigaste. Enkelt. Slimmat. Men kändes lite otryggt att den inte funkade när jag skulle testa inför och sedan plötsligt funkade utan att jag ändrat några inställningar. Jag blir alltid osäker inför saker som ibland ger olika resultat för lika input.
den är lite för ostabil för tillfället och ger ingen indikation alls på om sidan laddar eller låst sig. men när en var inne på sidan så funkade rapporteringen riktigt bra.
Jag provade programmet för första gången i helgen och tycker att det funkade väldigt bra.
Största nackdelen som jag såg, var att det direkt gick att se sluttabellen, så det blev ingen spänning på slutet vid prisutdelningen.
Ingen aning vem det är, men det är ju ändå listan på NAF som gäller 😉
Pros:
gratis, färre saker att ordna för deltagarna, kräver inget konto. Bra funktioner för squad play. Bra löpande saves som möjliggör förändringar, inga problem med substitutes.
Cons: lite mindre stabilt, saknar möjlighet att bygga rosters, gömma/visa rosters. Ingen löpande ranking som Tourplay…
Jag har reggat nästa turnering 27/9, så vi får en till utvärdering då.