Iom tloegs flytt till TourPlay så verkar regelsidan ha försvunnit, så jag vet just nu inte precis vad 3.4 innebär. Men summa summarum för målningsregler är:
Alla spelare på rostern måste motsvaras av en passande samt målad pjäs. Sideline figurer som coach och apotekare får representeras av t.ex NAF tokens och dylikt.
EDIT: Några fler regler!
Figurer av samma ras ska ha baser färgmarkerade för olila positioner.
En star player ska representeras av en passande figur, inte proxas. Har man inte så kan man fråga här på forumet, så finns det nog nästan garanterat att låna.
Efter playtesting så väljer jag att flytta upp vampyrer till tier 3. Förhoppningsvis är detta inte för bra, men jag tycker att det är en rimlig plats för dem.
Haha, verkar som att jag glömde att förtydliga att reglerna gäller per person och deras figurer. Olika Dark elf lag behöver inte ha samma basfärger, men inom laget ska färgerna vara samma.
@Drexxl det är namnet på min papperskorg på mitt skrivbord (på jobbdatorn) så yay! 👾
@grumplekins Japp det är dem jag menar! Jag hade inte lagt märke till dem tidigare (har inte köpt så många Spike men den nya är min tredje). De verkar inte vara så konsekventa som jag skulle vilja dock över lagen då vampire blitzer är blå och amazon blocker också är blå. Hur ser det ut i de andra med str 3 blitzers?
Det jag fiskar efter är diskussion kring rekommenderade färger för vissa skills (samt typer av skills) och positioner. Går det att följa GWs färgsättning så hjälper det nybörjare ganska mycket vill jag påstå men kommer troligen snabba upp matcher överlag.
Med tanken på hur det såg ut på WC så tycker jag nog att om vi i Sverige försöker hålla samma basfärger som NAF så blir det nog så svårt, men bra tillslut....
Copy pastat från Reddit-posten, vilket i sin tur tagit from ur någon grund-dev från BB/GW, kommer inte ihåg exakt. Men tycker nedan är bra - är ju en vidareutveckling av NAF conventions.
"Borrowed from Sean Abernathy’s on bgg:
Standardized Base Ring Colors
Linemen = BLACK or GREY Catchers = YELLOW Throwers = WHITE Blitzers = RED Blockers/Big Guys = GREEN Secret Weapons = PURPLE Special = ORANGE Star Players = BLUE
Some teams players are obvious, but for those that aren't here you go:
Comments
@Drexxl Är det bestämt om alla Tloeg reglerna kommer att gälla? Jag tänker specifikt på målningskraven under 3.4.
Iom tloegs flytt till TourPlay så verkar regelsidan ha försvunnit, så jag vet just nu inte precis vad 3.4 innebär. Men summa summarum för målningsregler är:
Alla spelare på rostern måste motsvaras av en passande samt målad pjäs. Sideline figurer som coach och apotekare får representeras av t.ex NAF tokens och dylikt.
EDIT: Några fler regler!
Figurer av samma ras ska ha baser färgmarkerade för olila positioner.
En star player ska representeras av en passande figur, inte proxas. Har man inte så kan man fråga här på forumet, så finns det nog nästan garanterat att låna.
Efter playtesting så väljer jag att flytta upp vampyrer till tier 3. Förhoppningsvis är detta inte för bra, men jag tycker att det är en rimlig plats för dem.
"Figurer av samma ras ska ha baser färgmarkerade för olila positioner."
behöver det vara samma färg på samma position? dvs ska alla dark elf blitzers ha samma färg på sina baser?
Ja. Färgen ska viss position och vara samma som andra av samma position. Exempelvis röd baskant för blitzers. 😁
jobbigt om det finns flera som spelar samma ras då och de inte har samma färger :P
Haha, verkar som att jag glömde att förtydliga att reglerna gäller per person och deras figurer. Olika Dark elf lag behöver inte ha samma basfärger, men inom laget ska färgerna vara samma.
Hur är det med färgerna på coacherna? Jag är ju typ beige, är man typ ett skeleton med niggling då?
Ja du måste la vara ett skelett? Antingen det eller någon slags mumie
därför jag retades Drexxlboi <3
Det är bra att någon gör det. Det var så tyst här i tråden!
Jag måste skjuta ut mig pga dubbelbokning på söndagen. Återkommer om jag lyckas flytta saker.
@Drexxl hur ställer du dig till att GW nu på ett sätt har lagt sig i och vänt upp och ned på basfärger på positioner iom senaste Spike?
Jag säger viva la revolution.
Och nu blir jag nyfiken @coma, vad fan har de gjort nu?
De har gjort så sen första spike åas, eller missar jag något? Du tänker färgerna i de viktiga setupsen som alla proffs lusläser och använder jämt?
@Drexxl det är namnet på min papperskorg på mitt skrivbord (på jobbdatorn) så yay! 👾
@grumplekins Japp det är dem jag menar! Jag hade inte lagt märke till dem tidigare (har inte köpt så många Spike men den nya är min tredje). De verkar inte vara så konsekventa som jag skulle vilja dock över lagen då vampire blitzer är blå och amazon blocker också är blå. Hur ser det ut i de andra med str 3 blitzers?
Det jag fiskar efter är diskussion kring rekommenderade färger för vissa skills (samt typer av skills) och positioner. Går det att följa GWs färgsättning så hjälper det nybörjare ganska mycket vill jag påstå men kommer troligen snabba upp matcher överlag.
GW ska nog inte vara en auktoritet på det här området sen 2nd ed eller när det var… kör som NAF tycker tycker jag
som du säger är de galet inkonsekventa
Med tanken på hur det såg ut på WC så tycker jag nog att om vi i Sverige försöker hålla samma basfärger som NAF så blir det nog så svårt, men bra tillslut....
Jag håller med att NAF är den bästa källan. Tog en stund för mig att hitta det dock men gillar det.
Jag brukar måla efter ovan som @coma visar - finns en reddit post som ytterligare förtydligar enligt någon ed. 2 standard osv.
Ska se om jag hittar den när jag är vid datorn
Edit; Fel tråd
@kaju du borde läsa vad som står om Dice Cups.
@brocCooLi Fattar inte...
@kaju "Please don't slam them down!"
@brocCooLi Yes please! ;)
Copy pastat från Reddit-posten, vilket i sin tur tagit from ur någon grund-dev från BB/GW, kommer inte ihåg exakt. Men tycker nedan är bra - är ju en vidareutveckling av NAF conventions.
"Borrowed from Sean Abernathy’s on bgg:
Standardized Base Ring Colors
Linemen = BLACK or GREY Catchers = YELLOW Throwers = WHITE Blitzers = RED Blockers/Big Guys = GREEN Secret Weapons = PURPLE Special = ORANGE Star Players = BLUE
Some teams players are obvious, but for those that aren't here you go:
Chaos: Beastmen = Linemen, Chaos Warriors = Blockers
Chaos Dwarf: Hobgoblins = Linemen, Chaos Dwarf = Blocker, Bull Centaur = Blitzer
Chaos Pact: Goblin = Catcher, Dark Elf = Special, Skaven = Special, Marauders = Linemen
Dark Elf: Runners = Throwers, Assassin = Secret Weapon, Witch Elf = Special
Dwarf: Runner = Thrower, Troll Slayer = Special, Death Roller = Secret Weapon
Goblin: Goblin or Pogoer = Catcher, Bombardier or Looney or Fanatic = Secret Weapon
Halfling: Halfling: Catcher
Khemri: Skeletons = Linemen, Thro-ra = Thrower, Blitz-ra = Blitzer, Tomb Guardian = Big Guy
Lizardmen: Skink = Catcher, Saurus = Blocker
Necromantic: Zombies = Linemen, Ghoul = Catcher, Wight = Blitzer, Flesh Golem = Blocker, Necromantic Werewolf = Special
Norse: Norse Werewolf = Special, Yhetee = Big Guy
Nurgle: Rotters = Linemen, Pestigor = Blitzer, Nurgle Warrior = Blocker, Beast of Nurgle = Big Guy
Ogre: Snotling = Catcher
Orc: Goblin = Catcher, Black Orc = Blocker
Skaven: Gutter Runner = Catcher
Undead: Skeleton or Zombie = Linemen, Ghoul = Catcher, Wight = Blitzer, Mummy = Big Guy
Underworld: Goblin = Catcher
Vampire: Thralls = Linemen, Vampire = Special
Wood Elf: Wardancer = Special
Note: ALL types of Ogres, Trolls, Kroxigors, Minotaurs, and Treemen are Big Guys."
Star players ska ju vara GOLD!
Annars funkar det väl.
blå på star player?
nä fy, guld!
Jag reagerade också på blå för star player men något som är ändå mer fel är att en goblin skall räknas som en catcher :D