Squigbowl S.36

edited May 2023 in StockBowl

Hej Stockbowlare!

Slutspelet är snart här, men för alla de lag som inte kommer till slutspel så finns Squigbowl. Squigbowl är fyra matcher som löper parallellt med slutspelet och de två sista matcherna kommer spelas på plats i Alphaspel samtidigt som slutspelsmatcherna.

De lag som kan anmäla sig till Squigbowl är alla lag i ligan som inte tog sig till slutspel, lag från Open-ligan, samt nystartade lag som ej spelat någon match tidigare. Lag från Open ligan måste först göra en redraft med TV cap på 1300 k. Lag från huvudligan får välja om de vill göra sin redraft före eller efter squigbowl. @Juiblex bestämmer att lag från huvudligan ska redrafta efter squigbowl.

Även de lag som slås ut under åttondelsfinalen och kvartsfinalen uppmuntras att delta i Squigbowl för de resterande matcherna (helt frivilligt.)


Reglerna för denna säsongs Squigbowl följer här:

Squig Ball: Squig Bowl uses a Limpin Squig Ball as described on p.74 in Death Zone.

Rules in short:

If on the ground, bounce D3 times at the start of every turn.

If held by a player, roll a D6. On a 1 the squig breaks free and bounces once. No turnover.

At touchdown, roll a D6. On a 1 the squig bites the scoring player who gets -1 AG for the rest of the game.


Foul Winds from Sylvania:

A foul wind is blowing that causes milk to curdle and beer to go sour. It also has a creepy effect on the newly dead and seriously injured.

Players who suffer any Casualty result and are not saved by an apothecary and do not regenerate will return as a restless zombie in the reserves and continue playing for their team until the end of the game. After the game they return to normal and the original casualty result will take effect. Any casualty result that they suffered during their time as “restless zombie” should be noted as “regenerated” in the match report.


Any player with 4 or lower strength that does not have the Stunty trait will return as a Zombie Lineman (exceptions below).

Zombie Linemen 4 3 4+ - 9+ Regeneration


Any player with the Stunty trait will return as a Stunty Zombie.

Stunty Zombie 4 2 4+ - 7+ Regeneration, Stunty


Any player with 5 or greater strength will return as a Big Zombie (exceptions below).

Big Zombie 3 5 6+ - 9+ Regeneration, Really Stupid, Loner (4+)


Exceptions:

Skeletons will return as skeletons (because it would be weird if they returned as zombies).

Tomb King’s anointed throwers and blitzers will return as skeletons.

Wraiths will return as wraiths, but with -1 to their MA and AG stats and the Really Stupid trait.

Deathroller drivers will return as a Zombie Lineman.

Goblin fanatics will return as a stunty zombie.

Snotling Pumpwagons will return as D3+1 stunty zombies (when the pump wagon is sent off by the ref at the end of the drive all stunty zombies that came from it will be sent off or saved with a single Argue the Call or Bribe).

Concerning any star players, try to agree between each other what kind of undead they would logically return as.


Concerning Masters of Undeath: If this team would “Raise the Dead” the resulting zombie will not immediately join their team but continue to play for their original team until the end of the game. However, every time this zombie is activated the Necromancer coach may force the active coach to roll a D6. On a 1 the Necromancer coach activates the zombie instead and takes a move action (dodging as normal from opposition players, but not causing a turnover if it falls down).

After the match the zombie will join its new team as a rookie zombie (negating any injuries it took).

«13

Comments

  • Hej, tre frågor

    1) Vilka datum kommer gälla för Squigbowl

    2) Om man redraftar för Squigbowl, behöver man göra redraft igen om man vill anmäla laget till S37?

    3) Vad är redraft cap för ett lag från huvudligan. Har för mig att den skulle höjas inför S37

  • Hej,


    1. Squiggball spelas samtidigt som kval och semi/final spelas. Dvs 1 match mellan vecka 19-20 samt 2 matcher den 4de juni.
    2. Reglerna säger att man skall redrafta mellan varje större ändring (säsong) om man har spelat mera än 4 matcher sen senast. Squiggball = 3 matcher = No redraft
    3. Redraft taket OM laget skall fortsätta i nästa liga säsong ligger på 1450, lag som går till, eller kommer från open har ett tak på 1300.
  • Jag squiggar med min Chrofs!

  • Hej @Juiblex @Duckwing

    Tack för svaren. Jag tolkar detta som att mitt S36 lag som jag även avser att spela i S37, ska redrafta med ett tak på 1450 och att jag får välja att göra det antingen före eller efter Squigbowl.

  • Toppen, och för oss som inte har gjort en redraft förut, exakt vad är det man behöver göra? 😀

    Har för mig att någon sa att man ska köpa spelarna igen och betala för de skills de har. Vore toppen om någon kunde förklara exakt vad som gäller.

  • @Hoffa ==> Skulle säga att redraften görs efter Squiggbowlen för dig, då årets Squiggbowl (för dom lag som spelat säsong 36, räknas till säsong 36). Då har du ett redraft ttak på 1450 ja!

    @Clawful ==> Du behöver endast följa anvisningarna som du får genom Stockbowl sidan :-D.

    Men i praktiken om du har för avsikt att fortsätta spela nästa säsong med laget så har du ett maxtak på 1450000 att köpa tillbaka dom spelare som du vill behålla, glöm inte att även RR skall betalas för också....

    Priset för varje spelare är baserat på hur många skills dom har samt att deras manager kostnad på 20K tillkommer.

    Om en spelare har tillräckligt med SPP för en random/Valbar skill och du väljer att inte bestämma detta innan redraft (för ett lägre återköpspris) så får den spelare inte välja skill förens efter första matchen är spelad.

    Generelt så har man råd att köpa tillbaka 3-5 spelare och sedan fylla upp med nya spelare.

    OBS Laget måste ha minst 11 spelare efter redraften är gjord!

  • @Juiblex Perfekt, tack 👍️👍️

  • @Juiblex @Duckwing

    Ni har sagt emot varandra i tråden. Gällande om lag från huvudligan får göra Redraft före Squigbowl

    I Duckwings öppningspost står:

    "Lag från huvudligan får välja om de vill göra sin redraft före eller efter squigbowl."

    Men Juiblex svarade just

    "Skulle säga att redraften görs efter Squiggbowlen för dig, då årets Squiggbowl (för dom lag som spelat säsong 36, räknas till säsong 36)."


    Spontant tycker jag det verkar rimligast att lag från huvudligan gör sin redraft efter Squigbowl men Duckwing kanske hade någon tanke som jag missat.

  • edited May 2023

    @Hoffa som jag minns det röstades det igenom på spelarmötet i vintras att de lag spelat i ligan och ska spela i ligan igen nästa säsong får välja om de ska redrafta före eller efter Squigbowl, så det var vad jag körde på. Det är dock @Juiblex som bestämmer i slutänden som commish för ligan.

  • I am the law!

  • i alla fall tills en statskupp äger rum, eller någon har ett bättre förslag, eller någon tycker annorlunda… :-)

  • Det kommer bli lite pill med redraft rent logistiskt eftersom vi har två redraftnivåer. Vi kan tyvärr bara ställa in sajten på en i taget som gäller för alla lag. Därför behövs det lite planering för att det ska funka bra. @Juiblex och jag låtsas att vi tänker klokt kring det just nu. Det är dock viktigt att folk med adminrättigheter inte spontant klickar redraft på lag.

  • Bara för att få det glasklart, om man kört 4 eller färre matcher i open, så kan man redrafta efter squidball?

  • @sirvejlance Om du har ett nytt lag som ska gå vidare till ligan så behöver det inte redrafta efter Squigbowl.

  • Alla som inte är med i slutspel, ni har till helgen på er att anmäla era lag till Squigbowl!

    På söndag eftermiddag/kväll kommer jag att lotta runda 1.

  • edited May 2023

    Detta gäller alltså:

    @Chrixx

    @Hoffa

    @Martin08

    @Morn82

    Fred (Jag vet inte vilket som är ditt SWEBBA-nick)

    @GetTheRef

    @simon

    @GamleOle

    @Pertan

    @MuminSlayer

    @Gränslandet

    @Zlikk

    @Ionas

  • Jag anmäler mig igen! :)

    Med mina deppande Chorfs

  • Gött, någon får gärna hjälpa mig att skapa ett superfarligt lag!

  • @GamleOle vill du inte spela med dina Alvesta Allvarliga?

  • edited May 2023

    @Duckwing

    Jag avvaktar svar angående om jag får välja att redrafta före squigbowl eller inte. (Jag har gjort Rookie BB2020 misstaget att köpa för många rerolls och enda tillfället man får dumpa RR är vid redraft)

  • @Hoffa

    @Juiblex har sagt att lag från ligan ska redrafta efter Squigbowl. Såvida han inte ändrar sig är det vad som gäller.

  • @Hoffa som @Duckwing skrev till dig...

  • Tack för svaren och tålamodet, jag tar några dagar på mig att fundera på om jag kan få ner min team rating till något acceptabelt trotts 4 RR. Jag ger bort så mycket inducements som det är nu.

  • @Hoffa, du kan väldigt lätt gå in i ditt lag och välja dessmis player/staff och där inne så kan du välja att droppa en RR.

    Du behöver inte vänta på en redraft för det.

  • Jag tror det blir bättre med något mer våldsamt, det här med att plocka upp bollar har visat sig vara väldigt avancerat :)

  • edited May 2023

    Stämmer det att det är den 4e Juni som är finaldag? Isåfall får jag ta en raincheck till S37 inser jag nu.

  • edited May 2023

    @Juiblex

    Aha, anledningen till att jag utgick från att det inte går är att det står så här i FAQ från november 2022 (vilket ska vara den senaste)

    Q: Can a team remove a Team Re-roll from their roster during a league in order to lower their Team Value? (p.34)

    A: No. Once a Team Re-roll has been bought, it is permanent for the duration of the league.

    ----

    (Men egentligen tycker jag att det är bra att det går att dumpa RR för p.g.a. att inducements är så bra i BB2020 är RR en rätt lömsk rookie fälla.

    Jag märkte att när jag gick från 3 RR till 4 RR och mötte lag som hade 2-3 RR så var de inducements jag gav bort mycket bättre för motståndaren än min RR var för mig)

  • @Hoffa har rätt. Man får vara försiktig med att köpa rerolls.

Sign In or Register to comment.