Chrixx stapplande steg, hjälp gärna!

Hej,

Så, har börjat spela BB igen efter ett kort uppehåll på ca 10 år..

För att verkligen komma in i spelet har jag börjat måla :)

Får (oftast) god hjälp på traven av mina döttrar (13 och 10 år) både med smakråd samt målning. Grymt kul!

Första stapplande stegen blev Wood Elves!

Har nu börjat med Snotlings och tar tacksamt emot tips och tricks!


«134

Comments

  • Kul, ser bra ut! :)

  • Ser nice ut! Keep them coming!

  • Nice, bra jobbat. Ser fram emot lagbild :)

  • Nyårsdagen fick spenderas på att experimentera med grund-grön för snotlings.

    Vill ha en "tecknad" känsla så svår att hitta just den "ljusgröna" tycker jag.. får se vad det blir med lite skugga och highlights...

    Någon som har tips på bra förstoring, kör ni med lampa med förstoringsglas, glasögon etc?

    Snotlings är så jäkla pilliga så har riktigt svårt att se och kladdar som attan...


  • edited January 2021

    Hej!

    jag har en lampa som heter Moholm, den är väldigt bra. Förstoringen använder jag mest vid prep men ibland vid målning.


    annars är det bästa tipset bra målarhandtag - testa först att fästa på en kork eller dylikt - det gör enorm skillnad.

  • Tjenare!

    Jag kör med en LED arbetslampa med förstoring , använder dock bara förstoringen när jag gör något litet som ögon så kanske 1-2 gånger per modell.

    På just snotlings så skulle jag tipsa om att lägga nästan all fokus på ansiktet då det ändå är ganska stort och är där nästan alla kollar direkt.

    Mitt tips för det gröna är väl att inte använda grönt , testa bland in lila till skuggorna och kanske en hudfärg eller lite rött där skinnet är tunnare med en glaze (väldigt utblandad färgmix) dock blir det nog mer realistisk än tecknat.

  • Tack @grumplekins ska kolla upp den lampan.

    Testade att måla lite med citadels målarhandtag, var nog lite stabilare så tack för tipset! :)


    Bra tips @Aos ska fokusera på ansiktena och blanda lite med andra färger så får vi se. Är ju trots allt ett 20-tal snots att experimentera på!

  • målarhandtag är så skönt!

    i "värsta" fall kan du också använda häftmassa och sätta figurer på målarburkar. gamla gw-burkar funkade dock bättre till det här än de nya.

  • Har du tillgång till en printer finns det massa på t.ex. Thingiverse (https://www.thingiverse.com/thing:3764330)

    Själv gör jag korkar jag köpt i en artisthandel och häftmassa

  • edited January 2021

    Ok... snotlings var j!kligt pilliga måste jag erkänna.. kanske inte det man som ny skulle ha attackerat så här tidigt..

    Behöver tips boys n' girls om ögon och tänder.

    Ögonen blev lite väl gula pluppar och utan djup. Hur göra?

    Tänder... 🤬grundar med svart och försöker sedan "borsta" vitt över men blir smetigt... tips?

    Ska i alla fall bli kul att testa att spela snotlings om si så där 2 år när jag är klar med dem :D


  • Jag är by no means duktig på ögon och tänder, men jag har mina sätt. För tänder så brukar jag alltid lämna munnen i en mörkare basfärg, t.ex. mörkgrön för snots, sedan duttar jag oftast på färg tand för tand, borstning går för lätt fel har jag märkt.

    Jag brukar själv köra med gula pluppar, eller röda. Men i båda de fallen brukar det gå med liten vit prick eller highlight. Alternativt kan du måla hela ögat vitt och sedan glazea med gult eller rött eller vilken färg du än nu vill ha. Då blir ögonen mer levande imo.

  • Haha ja "easy"!

    Måste skaffa minst ett dussin snotlings till och öva...

  • annat "tips" om ögon och tänder. måla det först innan du målar huden för då gör det inte så mycket om du missar då du ändå kommer måla över med hud där ögon/tänder inte är.

    jag brukar oftast bara göra en enhetlig färg som ögon och sen lägga på typ en wash eller liknande.

  • Jaha.. stapplande steg minst sagt..


    Key learnings!

    • Måla inte hela laget på en gång, blev lite övermäktigt för mig (och inte lika roligt som att måla en gubbe eller en kategori av spelare i taget)...
    • Planera målningen, blev mycket duttande här och där...
    • Var försiktig med att köra många olika varianter av färger (i detta fall, snot-skin) då gå tillbaka och rätta blev sjukt svårt för att hitta just den tillmixade nyansen...
    • Lyssna på alla tips innan du målar, nu målade jag ansikten och ögon etc innan tipsen 😱
    • Var beredd på att måla om ögon typ 1000 gånger...

    och 100 saker till men skulle tråka ut alla inklusive mig själv med att lista dem här.. ;)

    Rinse and repeat!


  • ja jag hatar att blanda egna nyanser och försöker köra så mycket som möjligt på burkfärg för att slippa helvetet när en behöver rätta till ett fel och då behöver rätt nyans osv. pallar inte sådant.

  • men den vagnen med snots blev ju riktigt najs!

  • Goblins laget ser så jävla kul ut att måla - men hört skäckhistorier om att försöka sätta ihop vissa gubbar (speciellt den där vagnen).


    Ser riktigt bra ut ska sägas :) ett steg framför de andra och sen så äru i mål

  • Snots!

    Blir inte bättre än så denna gång..

    Drog på lite extra med gräset på basen för att accentuera hur små de är :D

    Ögon och tänder var sjukt svårt så bara öva öva öva..


    En match spelad mot polarens goblins. Askul lag (kan ha en del med att Nuffle helt klart var med mina snots ;) och första gången någonsin jag varit med om ett lag som givit upp (kompisens golblins hade 3 spelare kvar i runda 13 :)


  • Ser fantastiskt ut - grattis till ett målat lag, alltid en underbar känsla!

    Lovar att de blir bättre nästa gång ... men att du samtidigt alltid kommer gilla att se ditt snot lag - samma sak med mina gamla dvärgar!

    Mmm roligt med lag som fokuserar på fult spel och sen får Nuffle med sig - förlorade mot Goblins så som dark elf tror jag de va. Första 3 rundorna så skadade han 3 av mina och KO:a 2 andra och inget blev utvisat av honom.

  • Det ser supernice ut, bra jobbat :)

  • Ok, har nu testat att måla med 2a eller 3a enligt @Aos och @Scisco tips.

    Måste säga att det blev mycket bättre och lättare!

    Mer färg i penseln gjorde stor skillnad och gick att köra rätt pilligt ändå :)

    Testat lite dry brush (svårt!) och ska väl köra lite highlights här och där nu...

    Någon som har ett bra tips på måla blod och sår (typ foten i björnsaxen)?


  • Snyggt!


    Ofta finns det ju färger som är gjorda för att vara blod , men ögat brukar förstå vad det är om du bara målar lite rött där :)

  • en stor billig make up borste är det bästa för dry brush. måste ju inte vara det, men funkar väldigt bra.


    gw har ju en specialfärg för blod som är rätt nice. men annars funkar det som Aos skrev.

  • Såg en länk där målaren använde en svintoboll och duttande med...

    Han använde använde då en något utspädd GW Blood färg och dry-duttade med (om det förklarar något)....

    Kan vara värt ett försök dock

  • Kul att de funka bra med en 2 eller 3a!


    Angående drybrush så kan jag rekommendera dollarstores/ÖoB makeup borstar för 10 kr! Perfekta - har några stycken


  • Bra tips med make-up brush @brocCooLi & @Scisco , snodde två av frugan nu :)

    Fick inte riktigt till blodet, det i björnsaxen på foten blev lite "blekt" och det på fotbojan lite kluddigt.. men men bara prova igen.

    Blev dock nöjd med de skrubbade armbågarna och knogarna samt dotterns hjälp med Snotlinglagets logga :D


  • @Chrixx oooo farligt att ta från frugan - kan hända att du råkar ta en som kostar typ 2-300 kr styck. Dangerous game, rekommenderar starkt att du isf stämmar av med henne först :P

    Men som sagt, ÖoB eller Dollarstore eller dylikts sminkborstar för 10kr funkar minst lika bra

  • Jahapp, Corona och tråkigt då får man väl måla lite mer.. :)

    Recycled Champions klara!

    Klurigt med ränder/freehand och skugga svart..

    Riktigt klurigt med att få det guldiga snyggt... men övning ger färdighet antar jag.

    Kul lag att måla!

    Bara att börja på nästa 😂

    Kass på att ta bilder också..

  • Din ghoulhud är fantastisk!

    Och ränderna är klockrent utförda

Sign In or Register to comment.